Utvecklare uttrycker oro över Google Stadia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Känns faktiskt inte helt osannolikt.

Jag var själv villig att ge Google en chans med deras tjänst, dock inte provat den. Konceptet har andra gjort förr och fungerar egentligen bra med rätt förhållanden. Google behöver egentligen inte göra mer än att serva. Men de misslyckas totalt med allt med denna tjänst. Oförmågan att göra något för att attrahera nya kunder, hålla kvar befintliga påminner mycket med tidigare Google-projekt där man lanserar något, skiter i tjänsten och sedan stänger ner och ofta skyller på sina kunder. Tänker framförallt på Wave och underbara Reader här.

Kan tänka mig att Google hellre tar den ekonomiska smällen, arga investerare och att åter förlöjligas som det pajasföretag de är för att slippa anstränga sig och göra ett jobb de kan vara stolta över.

Hoppas verkligen att det kan bli något bra av detta men för varje månad som går känns det mer osannolikt. Nvidias lösning känns 100 miljoner gånger mer genomtänkt, även om de har andra problem. Microsofts xCloud bör vara i en klass långt över Stadia när lanseringen väl sker också. Ingen vits att brådska i dagsläget, om inte för att försöka rädda konceptet med strömmande spel från Googles satsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Se Stadia som en egen konsol, det är inte en PC i molnet. Dina PC-spel fungerar inte på Stadia. På samma sätt som dina spel på Steam inte kommer att fungera på PS5.

Ja det är märkligt att det är helt ok att spel inte fungerar på både Xbox och Playstation där konsolen kostar att köpa, men att betala en månadsavgift för att spela en del spel direkt och behöva köpa andra igen i stadia är helt uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Se Stadia som en egen konsol, det är inte en PC i molnet. Dina PC-spel fungerar inte på Stadia. På samma sätt som dina spel på Steam inte kommer att fungera på PS5.

Jag tror mer på Geforce now också än Stadia som det ser ut nu. Bortsett från de utvecklare som plockat bort sina bibliotek så kan du lira allt som du kan lira från din egen dator och det betyder även från xbox-live om jag fattat det rätt. Det borde väl betyda att det enbart är PlayStation spel som inte kan liras på den plattformen. Och till vilket pris. Helt otroligt billigt. Det enda man behöver göra är att ha en gammal risig dator från 2010 typ med halvnytt grafikkort som klarar nåt sånär höga upplösningar å sen bara betala 60 spänn i månaden....

Hade jag inte köpt ny dator i somras hade jag nog inte köpt ny nu heller ☺️

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ja tror google måste se över systemet med att man köper spel för att få spela dom till en månadsavgift.
det låter helt galet tycker jag.
Att det finns en framtid för spel-streaming det tvivlar jag inte på men det betyder inte att den "bästa modellen" ännu är framtagen heller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag tror mer på Geforce now också än Stadia som det ser ut nu. Bortsett från de utvecklare som plockat bort sina bibliotek så kan du lira allt som du kan lira från din egen dator och det betyder även från xbox-live om jag fattat det rätt. Det borde väl betyda att det enbart är PlayStation spel som inte kan liras på den plattformen. Och till vilket pris. Helt otroligt billigt. Det enda man behöver göra är att ha en gammal risig dator från 2010 typ med halvnytt grafikkort som klarar nåt sånär höga upplösningar å sen bara betala 60 spänn i månaden....

Hade jag inte köpt ny dator i somras hade jag nog inte köpt ny nu heller ☺️

Den stora skillnaden är hur smidigt det är. Jag kör själv Google Stadia sedan det "smyglanserades" i förra året.

Stadia startar på några sekunder, inga nedladdningar, uppdateringar eller liknande. Det känns lite som Netflix, det går snabbt att bläddra bland spel och snabbt att starta ett spel. Dessutom har det ett snyggt UI. Jag kan spela på både telefon, dator och Chromecast ultra. Under spelets gång kan jag växla mellan de olika enheterna utan fördröjning.

En annan fördel i Stadia är att spel kan skala sitt ui beroende på vilken skärm du spelar på. Denna bild visar hur spelet ser ut på datorskärm till vänster och på en telefon till höger:

Vad jag vet kan GFN inte detta, dvs all text blir minimal på en telefonskärm.

GeForce Now känns mer som ett fulhack, en "PC i molnet", med alla för- och nackdelar det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Den stora skillnaden är hur smidigt det är. Jag kör själv Google Stadia sedan det "smyglanserades" i förra året.

Stadia startar på några sekunder, inga nedladdningar, uppdateringar eller liknande. Det känns lite som Netflix, det går snabbt att bläddra bland spel och snabbt att starta ett spel. Dessutom har det ett snyggt UI. Jag kan spela på både telefon, dator och Chromecast ultra. Under spelets gång kan jag växla mellan de olika enheterna utan fördröjning.

En annan fördel i Stadia är att spel kan skala sitt ui beroende på vilken skärm du spelar på. Denna bild visar hur spelet ser ut på datorskärm till vänster och på en telefon till höger:
https://i.redd.it/27ehvi9826k41.png
Vad jag vet kan GFN inte detta, dvs all text blir minimal på en telefonskärm.

GeForce Now känns mer som ett fulhack, en "PC i molnet", med alla för- och nackdelar det innebär.

Jag ser för och nackdelarna med båda plattformarna men just den delen att du själv står för spelen på GN gör att du själv kontrollerar ditt bibliotek. Precis som andra påpekat kan ju goggle plocka bort och lägga till utan ditt tillstånd vilket känns väldigt godtyckligt.

Sen har vi givetvis månadskostnaden som dessutom är lägre än Stadia.

Sen delar man inte upp spelarbasen på GN vilket är en stor fördel.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Föredrar geforce now, behöver varken betala för tjänsten eller spelen. Jag kan köra det idag helt gratis, vilket iaf har fått mig att prova tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om inte ens Google med ett så stort kapital och med rekryterade nyckelpersoner i spelbranschen kan lyckas så kanske inte games as a service går att få ihop nu.
Betalningsmodell, teknik och samarbeten där inte alla vill köra sin egen plattform verkar inte vara så lätt att få ihop.

Visst det kommer in mer pengar när folk betalar lite varje månad, men vem ska bestämma vem som ska få vad och hur mycket?

Jag har svårt att se hur streaming skulle vara bra för konsumenten eller mindre företag.

GaaS har funnits länge och är en modell som fungerar. Streaming är GaaS 2.0. Kommer att fungera

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det jag tycker har hanterats väldigt dåligt med Stadia från Googles sida är informationen. De har varit knäpptysta alldeles för länge efter launch, när de istället skulle ha skapat entusiasm hos alla dem som hoppade på tjänsten tidigt.

Jag har haft Stadia sedan launch och köpte Founder's Edition. Tekniskt sett är plattformen suverän, jag har spelat igenom flera storspel via Stadia, både på PC och via Chromecast, och det funkar imponerande bra. Speciellt via Chromecast skulle jag säga, märks att de lagt mest krut där.

Så då känns det trist att det verkar som att de låtit det rinna lite mellan fingrarna. Visst, de har skickat med bra spel i Stadia Pro än så länge, men de är för dålig information och för få spel än så länge. På senare tid HAR informationen blivit bättre, men det krävs mer. Och jag tror att de kommer hänga kvar och blir en betydande aktör, även om det kan ta ett tag.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

GaaS har funnits länge och är en modell som fungerar. Streaming är GaaS 2.0. Kommer att fungera

GaaS har väl mest varit riktad till mindre aktuella titlar.
GaaS för nysläppta spel(där det finns mest pengar att tjäna) är väl en rätt ny företeelse?
Där blir det nog mer problem att komma överens om slantarna.

Sen så tror jag att kreativiteten blir lägre när företagen blir för stora och dom då låser sig till säkrare kort.
Finansieringen av sådant som inte är nära det som redan finns eller har funnits kan alltså bli svårare.

Hur ska utvecklarna få betalt genom GaaS?
Att till exempel få betalt efter speltid skulle ju vara katastrof för vissa genrer och speltyper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hade jag inte köpt ny dator i somras hade jag nog inte köpt ny nu heller ☺️

Lite skumt att du jämför Stadia med speldator då grafiken är sämre än för en konsol som kostar Ca 4000kr.
Men du kanske spelar med en kontorsdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det jag tycker har hanterats väldigt dåligt med Stadia från Googles sida är informationen. De har varit knäpptysta alldeles för länge efter launch, när de istället skulle ha skapat entusiasm hos alla dem som hoppade på tjänsten tidigt.

Jag har haft Stadia sedan launch och köpte Founder's Edition. Tekniskt sett är plattformen suverän, jag har spelat igenom flera storspel via Stadia, både på PC och via Chromecast, och det funkar imponerande bra. Speciellt via Chromecast skulle jag säga, märks att de lagt mest krut där.

Så då känns det trist att det verkar som att de låtit det rinna lite mellan fingrarna. Visst, de har skickat med bra spel i Stadia Pro än så länge, men de är för dålig information och för få spel än så länge. På senare tid HAR informationen blivit bättre, men det krävs mer. Och jag tror att de kommer hänga kvar och blir en betydande aktör, även om det kan ta ett tag.

Detta är ju väldigt typiskt Google. Nu gillar jag mycket Google gör, jag kör Chrome, androidtelefon, Android TV, Gmail osv... jättebra. MEN Google som företag är jäkligt muppigt. Det är bara en samling ingenjörsnördar som inte har någon som helst känsla för kundkontakt, marknadsföring eller information. De bara lanserar saker hejvilt och så ser de vad som funkar och inte funkar, allting är trial and error för dem. Google som företag känns väldigt amatörmässigt.

Sedan är de väldigt USA-fokuserade, se bara på Pixel-telefonerna som fortfarande inte lanserats på alla marknader.

Jag litar inte på att Google kommer att fortsätta med Stadia om de inte får det mottagande de vill.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag ser för och nackdelarna med båda plattformarna men just den delen att du själv står för spelen på GN gör att du själv kontrollerar ditt bibliotek. Precis som andra påpekat kan ju goggle plocka bort och lägga till utan ditt tillstånd vilket känns väldigt godtyckligt.

Sen har vi givetvis månadskostnaden som dessutom är lägre än Stadia.

Sen delar man inte upp spelarbasen på GN vilket är en stor fördel.

Lustigt att du är orolig över att Google ska plocka bort spel från Stadia, när det är GFN som har förlorat massor med spel redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Lustigt att du är orolig över att Google ska plocka bort spel från Stadia, när det är GFN som har förlorat massor med spel redan.

Med GFN förlorar du iaf inte spelet, utan du kan fortsätta spela det hemma som vanligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Men Google lyckades...(taddaaah), bara för Google kan och har i gatans mycket resurser för att påvisa att vi kan göra spelplattformar o.s.v... Ren taktik av Google helt enkelt. 🙂

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

GaaS har väl mest varit riktad till mindre aktuella titlar.
GaaS för nysläppta spel(där det finns mest pengar att tjäna) är väl en rätt ny företeelse?
Där blir det nog mer problem att komma överens om slantarna.

Sen så tror jag att kreativiteten blir lägre när företagen blir för stora och dom då låser sig till säkrare kort.
Finansieringen av sådant som inte är nära det som redan finns eller har funnits kan alltså bli svårare.

Hur ska utvecklarna få betalt genom GaaS?
Att till exempel få betalt efter speltid skulle ju vara katastrof för vissa genrer och speltyper.

Tror att vi har olika definitioner av GaaS. Allmänt sett så har det existerat sedan WoW släpptes (kanske ännu tidigare?), då månadskostnaden är en form av GaaS. Andra exempel är CS:GO, Dota, LoL, GTA Online, Rainbow Six Siege, Fortnite och tjänster som EA Access, osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tror att vi har olika definitioner av GaaS. Allmänt sett så har det existerat sedan WoW släpptes (kanske ännu tidigare?), då månadskostnaden är en form av GaaS. Andra exempel är CS:GO, Dota, LoL, GTA Online, Rainbow Six Siege, Fortnite och tjänster som EA Access, osv.

Meridian 59 som släpptes 1996 verkar vara det första onlinespelet där man betalade per månad.
GaaS som jag syftade på i det här fallet är tjänster där man betalar en månadskostnad för att få tillgång till ett bibliotek av spel.

Enligt Wikipedia så har du rätt, men jag skulle väl inte kalla det nya för 2.0.
2.0 skulle väl kanske vara när man börja förlita sig på folk betalar för ingame-content som grundläggande betalmodell, till exempel hattar, skins och loot box.

Jag ser i all fall att den nya betalmodellen där man betalar för ett spelbibliotek har många svagheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Lustigt att du är orolig över att Google ska plocka bort spel från Stadia, när det är GFN som har förlorat massor med spel redan.

Jo, det är ironiskt sett sant XD

Men att företag tar bort möjligheten till streaming kan väl igentligen bara tyda på 3 saker. 1. Antingen är andra företag rädda för eventuell konkurrens på nåt plan, 2. Dessa företag vill ha nån form av inkomst på nvidias bekostnad, 3. Företagen själva kanske är på gång ut med liknande plattform och vill inte gynna sin konkurrent.

Hur som haver så är det synd för oss konsumenter.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffa:

Jag kör Stadia och är väldigt nöjd. Har två Chromecast och en dator (gammal) som jag kör det på utan problem.
Tror att detta är framtiden i någon form.

Det är nog Chromecast det kommer slå igenom på om något.

Googles produkter är bara otroligt dåligt marknadsförda i Norden, kanske hela Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är nog Chromecast det kommer slå igenom på om något.

Googles produkter är bara otroligt dåligt marknadsförda i Norden, kanske hela Europa.

Tänk då när Stadia kommer på smart-tv, dvs inte ens Chromecast behövs 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Med GFN förlorar du iaf inte spelet, utan du kan fortsätta spela det hemma som vanligt.

/hulle.

Beror väl på om spelarna har en datorn hemma för det?
Vissa kanske hade en gammal burk men ville spela moderna spel?
Fanns ju spelare som klagade på blizzard för att dom skaffat game card och skulle spela wow/overwatch via geforce now och nu funkar inte det.
Sen försvinner ju spel från steam med så att man inte kan köpa det men spelarna som fortfarande äger det kan spela om det är singleplayer spel och online inte är nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag är inte särskilt orolig. Streaming av spel är framtiden, även om det säkert kommer att existera parallellt med spel på lokal hårdvara under lång tid.

Det tror jag också. Men det kommer nog ta ett par år innan vi alla kör allt där.

Frågan är dock om Stadia finns kvar då?

De kommer nog få extremt svårt att konkurrera mot konkurrerande strömningstjänster från etablerade leverantörer på området som Sony, Microsoft och Nvidia.

Googles uthållighet brukar som nämnts vara extremt kort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan inte Coronaviruset hamna där oxå så har Google gjort nått bra för en gångs skull!

Made in China!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Ja det är märkligt att det är helt ok att spel inte fungerar på både Xbox och Playstation där konsolen kostar att köpa, men att betala en månadsavgift för att spela en del spel direkt och behöva köpa andra igen i stadia är helt uteslutet.

Dessutom; har du köpt spelen på fysisk media så kan du spela så länge du har din egna fysiska konsol kvar.

Lägger Google (som det oftast gör) ner sin nya tjänst, så är "din konsol" plötsligt borta - och alla pengarna du lagt ner på spel hamnar i sjön.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/