Permalänk
Medlem

Dubbfria däck till fjällen

Tjena!

Skaffade en ny(begagnad) bil för ett tag sedan och denna bil kom med fina odubbade HAKKAPELIITTA vinterdäck. Jag har alltid varit av typen att det ska vara dubbade däck, men då vi i nuläget inte långkör eller bor i de nordligaste delarna av Sverige så har jag inte kunnat motivera ett däckbyte.

Men nu till påsk så nalkas det en ganska lång resa upp till fjällen (Hemavantrakten) och funderar på om det egentligen är några problem att köra dit odubbat? Förstår självklart att det beror på väglag, trafik, väder, hastighet osv. Förstår också att dubbat är bättre på alla sätt och vis när det kommer till att köra i fjällen.

Men för att göra det kort, hade ni kört upp till fjällen med odubbade vintrdäck?

//ZeneBent

Permalänk
Medlem

Nej inte en chans

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Kör till Sälen i februari på dubbfria däck. Inge som helst problem.

Permalänk
Medlem

Köp ett par sådana här för säkerhets skull:

https://www.if-sakerhet.se/autosock-snokedjor-i-textil.html

Permalänk
Medlem

Kommer gå bra, men var extra försiktig, särskilt om det är isigt. Till påsk är det troligtvis bara asfalt på väg till Hemavan

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med odubbat varken hemma i Gävleborg eller turer mot fjällen även av de nordligare slagen. Däremot har ju aldrig väglaget varit riktigt illa även om det varit dåligt.

Däremot kräver det ju lite mer försiktighet och ett uns sunt förnuft... Vilket man bör ha oavsett.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Så länge du vet riskerna, anpassar hastigheten till väglaget och håller avståndet till bilen framför är det väl inga problem.
Tips är att ta med en liten hink med stenflis ifall det blir för halt, annars går ju det bra att använda granruskor under däcken för extra grepp, snökedjor eller liknande kan även vara bra.

Skulle jag vara i samma sits så hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem

Inga som helst problem, allt handlar om hur du kör.

Permalänk
Medlem

Fastnade med våran bil med (dåliga) dubbfria för något år sedan i en brant backe med packad snö. Fanns inte en möjlighet för mig att ta mig upp. Fick låna en annan bil och körde till närmsta biltema och köpa mig deras snökedjor. Kommer ihåg att de var något krångliga att få på första gången. Men vilket grepp det blev med dem på!
Har de liggandes i bilen nu och har använt kedjorna två gånger till efter den resan. Lätt värt sina 250kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nej inte en chans

Tips: Utveckla svaren lite mer än att droppa one-liners. TS (och andra läsare) blir inte det minsta hjälpt av liknande inlägg. De är ungefär lika menlösa som mitt...

Permalänk
Medlem

Bor i Västerbottens inland och vi klarar oss utan dubbar. Så länge du kan köra bil så kommer de att gå fint.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tips: Utveckla svaren lite mer än att droppa one-liners. TS (och andra läsare) blir inte det minsta hjälpt av liknande inlägg. De är ungefär lika menlösa som mitt...

Vart i fjällen (Härjedalen)med likande däck och vart idiotförklarad av lokal bärgare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Tjena!

Skaffade en ny(begagnad) bil för ett tag sedan och denna bil kom med fina odubbade HAKKAPELIITTA vinterdäck. Jag har alltid varit av typen att det ska vara dubbade däck, men då vi i nuläget inte långkör eller bor i de nordligaste delarna av Sverige så har jag inte kunnat motivera ett däckbyte.

Men nu till påsk så nalkas det en ganska lång resa upp till fjällen (Hemavantrakten) och funderar på om det egentligen är några problem att köra dit odubbat? Förstår självklart att det beror på väglag, trafik, väder, hastighet osv. Förstår också att dubbat är bättre på alla sätt och vis när det kommer till att köra i fjällen.

Men för att göra det kort, hade ni kört upp till fjällen med odubbade vintrdäck?

//ZeneBent

Skrivet av SectionX2:

Nej inte en chans

Går alldeles utmärkt.
Högre upp i Sverige är ofta vintertemperaturerna mer stabila med mindre blidväder samt mindre bilar på vägarna vilket skapar mindre is på vägarna.
Dubben i däcken hjälper endast till vid ren IS, snö och annat väglag är ofta vinterdäck utan dubb Likvärdiga och ibland till och med bättre.
Du bör alltså inte få några som helst problem med dina däck.

Läs valfritt moralpredikan nedan.
Sedan gäller det som alltid att sänka hastigheterna i vissa vinterväglag och för gudskull som ingen Stockholmare någonsin tänkt på, HÅLL AVSTÅNDET!

Permalänk
Medlem

Mönsterdjupet på däcken är nog minst lika viktiga. Du bör ha minst 5 mm.

Annars har jag bara bra erfarenheter av Nokian däck.

Permalänk
Medlem

Jag bor i snöiga delar av landet och skulle inte tveka på att åka med mina dubbfria till Sälen men du måste definitivt veta vad du gör.
Du måste köra mycket försiktigare än de med dubb och t.ex. bromssträckor kan vara betydligt längre än du förväntar dig.

Är du ovan vinterförare så är dubbat att föredra även om det såklart inte är riskfritt det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Bor i Västerbottens inland och vi klarar oss utan dubbar. Så länge du kan köra bil så kommer de att gå fint.

Och jag säger rakt emot dig som någon som gör 30-40 mil i veckan. Dubbfria däck är idioti om man bor i västerbotten/Norrbotten.
Ska man bara puttra runt centrala Malå och glida över till Norsjö ibland går det väl antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Och jag säger rakt emot dig som någon som gör 30-40 mil i veckan. Dubbfria däck är idioti om man bor i västerbotten/Norrbotten.
Ska man bara puttra runt centrala Malå och glida över till Norsjö ibland går det väl antar jag.

Jag kör ju iofs bara 20-30 mil i veckan så min åsikt räknas väl inte då.
Kör du med insidan så går de bra, men tänker du ligga på 150 blås så är ju dubbdäck nödvändigt

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Bra dubbfria kommer fungera i april oavsett var du är i landet.

Däremot bör man kolla åldern på däcken, efter ett par år börjar gummit stelna och det är lika dåligt grepp som sommardäck.

Står på däcken när de är tillverkade.

Permalänk
Medlem

Så länge du har fräscha däck och anpassar din körstil till väglaget ska det inte vara nån fara. Har själv både kört bakhjulsdriven BMW och fyrdjulsdriven Audi med dubbfritt i fjällen på vintern utan incidenter, gäller ffa att anpassa körningen efter väglag.

Permalänk
Medlem

Dubbfria däck kommer funka galant. Är det packad snö så har du typ samma grepp på dubbfritt och dubbat. Är det däremot is på vägen så är det en sablars skillnad. Iaf, åker du upp i april och förutsatt att du inte åker upp på någon höjd så kommer dubbfritt funka bra.

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att ju högre upp man bor och ju kallare det är, desto bättre klarar man sig med dubbfritt.

Det är vårt eländiga väder här nere med tö, slask, is, snö, underkylt regn, tö, snö, under bara två dagar, de är är då man vill ha dubb.

Snö och torr is är bra underlag för dubbfritt.

Jag kör alltid dubb här nere i Småland.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@prozzac: Att blåsa på i 150 i vinterväglag är en oerhört dålig idé oavsett vilka däck man har.

Permalänk
Medlem

@prozzac: Körde 90 häromdagen och hade en riktigt lång bromssträcka med dubbdäck, vill inte ens veta hur lång den hade varit med friktionsdäck.

Kriberggruvan med det avståndet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@prozzac: Att blåsa på i 150 i vinterväglag är en oerhört dålig idé oavsett vilka däck man har.

Har inte påstått annat heller.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@prozzac: Körde 90 häromdagen och hade en riktigt lång bromssträcka med dubbdäck, vill inte ens veta hur lång den hade varit med friktionsdäck.

Kan ha varit kortare. Beror helt på vilka dubbade du har och i vilket skick dom är jämfört med dom dubbfria.
Bara för de sitter dubbar på dom blir dom inte automatiskt bra. Finns bra och dåliga av båda sorter.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@prozzac: Nya hakka 9. Ska du säga att det är dåliga dubbdäck nu och friktionsdäck är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@prozzac: Nya hakka 9. Ska du säga att det är dåliga dubbdäck nu och friktionsdäck är bättre?

De gör jag inte, de är bra däck. Förlåt om jag inte visste vad du hade på bilen utan att du nämnde det.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@prozzac: Då kan du sluta med ditt påstående att dubbfritt är lika bra nu. Kör man lite blandade områden i västerbotten/norrbotten så är dubbfritt ett väldigt dåligt alternati, särskilt den här vintern. Du bör ha varit bambi på hal is hela vintern med tanke på hur föret har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Kan ha varit kortare. Beror helt på vilka dubbade du har och i vilket skick dom är jämfört med dom dubbfria.
Bara för de sitter dubbar på dom blir dom inte automatiskt bra. Finns bra och dåliga av båda sorter.

Håller helt med dig på denna punkten är däckmönster och gummiblandningen som är viktigaste och så klart åldern.

Ett nytt dubbfritt däck med bra mönster och gummiblandning kommer allt vinna över ett dåligt dubbat däck.

Det dubben hjälper med är att greppa bättre på is och förkorta bromssträckan på is.

Men på ren snö så är oftast dubbfria däck bättre pga mjukare gummiblandning.

Skillnaden blir att man måste planera körningen bättre och självklart hålla avstånden och tänka på bromssträckan och hastigheten, enligt mig skulle dom flesta bli bättre förare om dom lärde sig köra med dubbfria däck.

Med dubbdäck kan du få en falsk trygghet pga du kan hålla högre hastigheter innan det släpper men när det verkligen gör det så har du inte en chans att parera upp sladden om detta händer i 150 km/h som någon påstod i tråden på smala fjällvägar som detta handla om.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Expertgissare

Dubbdäck ger bättre grepp när det är is man åker på, men på barmark (asfalt) har dubbdäck mindre bra fäste.
Något som inte nämnts är att med dubbdäck får man en liten falsk bild av hur bra grepp man får, greppar bra och river i när man ska iväg på isigt underlag, men biter inte lika bra när man ska stanna, som när man startade. Lite som med fyrhjulsdrift.
Med det sagt menar jag inte att dubbfritt eller dubbat är bättre än det andra, båda har sina för och nackdelar och man måste överväga vad man själv har för behov.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB