Permalänk
Medlem

Acer nitro XV253QX

Hej allesammans.
Har klickat hem en Acer intro XV253QX, har kollar runt lite och letat efter recensioner men kan inte hitta någonting. Men efter mina egna intressen så har den allt jag är ute efter! Vill inte ha större än 24.5, 1080P, IPS, 240Hz, 1ms, G-sync och vesa fäste för "bara" 3799 :- känns som ett pangpris. Allt jag letar efter då jag i princip bara spelar fps spel, och när jag inte gör det så vill jag gärna ha en trevlig fin IPS bild

Är det någon som har denna monitor eller har provkört eller bara vet något om den?
Vad tror ni om den?

Länk: https://www.webhallen.com/se/product/311619-Acer-Nitro-XV253Q...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hamsnen: Jag håller på och samlar på mig en hög med IPS-FullHD-spelskärmar för en bredare jämförelse. Jag ska se om Acer-skärmen kan komma med där.

Permalänk
Medlem

Vad tyckte du om skärmen? Sitter och klurar på lite olika 240hz skärmar. Frågan är hur inputlagen och ghostingen är eller om man ska välja en TN panel igen.

Permalänk
Medlem

Har Acer inbyggd nätagg eller kommer det med en powerbrick?

Permalänk
Medlem

@Kibstah: Det är integrerad nätdel på dessa. Köpte en ny skärm från Acer som enbart säljs på Netonnet för tillfället. Hittade den av slumpen. Heter Acer Nitro VG252Q (QXbmiipx) och är billigare. Väldigt lite info finns att finna om denna. Men till allt att dömma är det samma som XV253QX med ett billigare stativ. Samma panel, samma menyer, ser exakt likadan ut.

Och jag är positivt överraskad av denna monitor. Har kört med Acer predetor 1440p IPS 144hz i ett par år. Och upplösningen är såklart ett tydligt steg neråt. Färgerna är likvärdiga och kontrasten är klart bättre på den nya. Samt såklart väldigt mycket snabbare panel. Kan rekommendera Nitro VG252Q (QXbmiipx). jag bytte eftersom jag spelar mycket Apex legends och vill ha tydligare rörelseskärpa samt mindre panelstorlek. Hade dock gärna haft kvar 1440p men man får välja vad som är viktigast.

Jag har även testat moderna TN i 1080p. Men jag kan inte komma över att framför allt kontrasten är så otroligt dålig, men även urtvättade färger. Spelar oftast mörkt rum. Jag vet att TN är lite snabbare och det märks. Men skillnaden i hastighet mot dessa nya IPS 240HZ är väldigt liten. Skillnaden på kontrast och färger är dock enorm.

Permalänk

Never mind. Tog på mig glasögonen och läste mer noggrant

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Jag har även testat moderna TN i 1080p. Men jag kan inte komma över att framför allt kontrasten är så otroligt dålig, men även urtvättade färger. Spelar oftast mörkt rum. Jag vet att TN är lite snabbare och det märks. Men skillnaden i hastighet mot dessa nya IPS 240HZ är väldigt liten. Skillnaden på kontrast och färger är dock enorm.

Har du märkt av någon ghosting eller något sådant? Såg just skärmen och blev själv väldigt sugen på den men finns ju inga reviews så misstänksam mot den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Hamsnen: Jag håller på och samlar på mig en hög med IPS-FullHD-spelskärmar för en bredare jämförelse. Jag ska se om Acer-skärmen kan komma med där.

Hej, fick du med skärmen och när tror du ett test kan finnas att läsa?
Just idag (24h) är det riktigt bra pris på skärmen. Tror jag slår till utan att packa upp och inväntar en review då inte en enda finns på skärmen ännu

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bennyfax: Har enbart hunnit med MSI-skärmen än så länge. Acer-skärmarna är några modeller längre ned i kön.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ok, tack för svar. Tror den presterar ungefär som Msi-skärmen.
Hmm, såg att du testade utan night vision men jag tycker det är jätteintressant och avgörande om man kan tracka fienden bra i vissa situationer. Battlefront 2 kan ibland vara så mörkt att man knappt ser något. Msi verkar mycket bra på den fronten och bättre än Acer om man kollar deras presentationsvideo men har aldrig sett ett test på själva funktionen så jag vet inte. Vissa skärmar har i stort sett bara gamma som denna funktion vilket är dåligt. Det blir fulare färger men jag tillhör de som hellre vill se fienden så bra som möjligt. Liten jämförelse och reflektion på funktionen vore kul. Notera att MSI verkar ljusa upp i mörka delar och tona ned ljusa.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bennyfax: "NIght vision" är en funktion för att knäa nivåerna för mörka skuggnyanser. Så gott som alla spelskärmar har dem under olika namn som "Black boost" – "Dark enhancher" – "Black Eq" och så vidare. Bilden blir per definition fel, platt och blek och tappar kontrast och dynamik. Men är till för den typen av spel där man är mer intresserad av att se fiender tydligt snarare än att uppleva grafik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding precis, det passar oss som vill ligga på topp i fps-spel online tex. IPS är väl inte vad jag ska ha men det är också en kompromiss. Har märkt att dessa funktioner fungerar olika bra. Någon beskrev Acers funktion som dålig(effekten liten men förmodligen bra ur din synvinkel), AOC 24g2u där funktionen i stort sett bara var gamma dvs den ljusar upp hela bilden vilket jag iof tycker alla gör men kanske mer eller mindre.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bennyfax: Det är godtyckliga förändringar så "bra" eller "dåligt" är främst en fråga om betraktarens perspektiv. Det man kan kolla på är hur de ankrar nivåerna av svart och vitt så att de inte förskjuter dynamiken i bilden. Till exempel kan AOC:s funktion för detta ofta verka genom att bara skjuta omfånget närmare vitt så att svartnivån flyttas mot grått och du tappar nyanser nära vitt. Är funktionen väl konstruerad bör den istället ankra svart och vitt och behålla dynamiken och enbart påverka hur bilden tonar från svart till vitt.

Ett korrekt konstruerat gamma-reglage gör just detta och ändrar enbart utväxlingen mellan signal och ljusnivå. "Black boost"-reglage etc. bör gör liknande men placera mer tonvikt – eller "knä" på just skuggtoner. Det gör MSI-reglaget. Förutom AI-läget då som också kan påverka färgmättnad och ge slumpartade resultat.