Permalänk
Medlem

Godis i barnprogram!

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj. Men det verkar som att vi som barn ska redan där bli väldigt intresserad av godis, väldigt många barnprogram innehåller mycket godis. Fattar inte varför? Ska man inte försöka få barn att äta betydligt mindre godis?

Är det någonting som ni har lagt märke till? Jag ogillar verkligen godis, tillför ingenting för kroppen. Dämpar även immunförsvaret (socker). Jag välkomar sockerskatt, eller ännu bättre. Sluta sälja skiten!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Tyvärr är de flesta väldigt okunniga om detta.. Även om jag själv inte sett det i barnprogram än så lär det väl komma snart.. Sen dyker det ändå upp i många andra områden i livet... Tufft i dagens samhälle att stå emot idag tyvärr..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Då kan man sluta sälja allt från tobak till alkohol om man nu ska ta bort godis för inget av det är vettigt. Ser alltid familjer med barn på hemmakväll och även om dem äter mindre som små så kan dem ju börja äta mer som stora
Så länge all annan skit finns så fortsätter jag köpa godis .
Man lever bara en gång

Permalänk
Medlem

Vill påstå att godis tillför väldigt mycket i form av välmående då det är väldigt gott i rimliga mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Då kan man sluta sälja allt från tobak till alkohol om man nu ska ta bort godis för inget av det är vettigt. Ser alltid familjer med barn på hemmakväll och även om dem äter mindre som små så kan dem ju börja äta mer som stora
Så länge all annan skit finns så fortsätter jag köpa godis .
Man lever bara en gång

Men man har väl knappast reklam för tobak och alkohol i barnprogram ,viss skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Men man har väl knappast reklam för tobak och alkohol i barnprogram ,viss skillnad

Är väl inte reklam som är det farliga?
Är ju föräldrarna som borde sluta köpa?
När jag var liten så ville jag bara ha godis när jag såg det i butiken och inte på tvn och jag är 25 i sommar och köper mer godis idag än vad jag gjorde då så reklam eller ej.
Märktes även när man gick ifrån högstadiet till gymnasiet att folk åt mer godis och hade alltid med sig coca cola varje dag till skolan.
men vad vet jag reklam är ju tydligen farligare.

Permalänk

Jag visste inget bättre än popcorn och svartvinbärsaft när jag och min bror var små , vi åt sällan godis, det var när man hyrde 3 filmer för 99kr i den lokala butiken som det kunde lyxas till med lite lösgodis och det är bara fina och bra minnen jag har från det.

Sen finns det givetvis över konsumtion och slappa föräldrar som inte orkar höra tjat och DET är fel.
Men ontopic så stör jag mig inte alls på det , våran dotter tycker mest om popcorn och päronsaft , och detta serveras givetvis i rimlig mängd en lördagkväll i veckan.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vill påstå att godis tillför väldigt mycket i form av välmående då det är väldigt gott i rimliga mängder.

Tyvärr är det fortfarande väldigt gott i orimliga mängder också...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Socker är nyttigt och nödvändigt men som med det mesta så tar många oftast allt för mycket. kroppen älskar socker för den lever på det, med socker behöver den inte göra så mycket bara skicka ut direkt i blodet.
Visste ni att hjärnan enbart "äter" socker i form av glucos och att levern har 10 timmar reserverat enbart för hjärnan.
min bror har 2 ungar 7-9år och dom får väldigt lite godis och ingen läsk men dom säger att det är svårt när det är reklam om det precis överallt på olika sätt.
dessutom har nästan allt man äter tillsatt socker på ett eller annat sätt eftersom det även automatiskt gör det mesta gott för att *trumvirvel* kroppen älskar socker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj. Men det verkar som att vi som barn ska redan där bli väldigt intresserad av godis, väldigt många barnprogram innehåller mycket godis. Fattar inte varför? Ska man inte försöka få barn att äta betydligt mindre godis?

Är det någonting som ni har lagt märke till? Jag ogillar verkligen godis, tillför ingenting för kroppen. Dämpar även immunförsvaret (socker). Jag välkomar sockerskatt, eller ännu bättre. Sluta sälja skiten!

Kan bara hålla med. Det är sjukt när man vet att socker är lika beroendeframkallande som heroin och ger hål i tänderna i bästa fall och i dom värre fallen, diabetes och cancer. Men dettta i form av godis marknadsför man mot barn, medans tobak och alkohol kan man sätta åldersgräns på.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj

Hur har du tänkt lyckas med det?
Låsa in barnen i källaren tills de är vuxna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur har du tänkt lyckas med det?
Låsa in barnen i källaren tills de är vuxna?

Så de skall ge upp, lägga sig på ryggen, och sprattla med benen?

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att anamma principen lagom är bäst?

Kommer osökt att tänka på en bekant som berättade hur präktigt duktig och miljökorrekt hon var när det gällde sina barn. Barnen fick inte leka med sånt som hade plast, dom fick inte se på mobiler, dom fick inte äta olika sorters mat av olika anledningar osv. Allt var dåligt av olika anledningar.

Sen avslutade hon med att säga att hon var tvungen att gå tidigare för hon skulle med sonen till psykologen. Han hade tydligen svårt att få vänner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Men man har väl knappast reklam för tobak och alkohol i barnprogram ,viss skillnad

Var har man reklam för godis i barnprogram?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så de skall ge upp, lägga sig på ryggen, och sprattla med benen?

Ja, så svartvit är världen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag kan känna att godis och annat gott blev betydligt farligare när man blev vuxen och ingen som begränsade det till veckopeng, lördagar eller mängd 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj. Men det verkar som att vi som barn ska redan där bli väldigt intresserad av godis, väldigt många barnprogram innehåller mycket godis. Fattar inte varför? Ska man inte försöka få barn att äta betydligt mindre godis?

Är det någonting som ni har lagt märke till? Jag ogillar verkligen godis, tillför ingenting för kroppen. Dämpar även immunförsvaret (socker). Jag välkomar sockerskatt, eller ännu bättre. Sluta sälja skiten!

Skrivet av ExcZist:

Då kan man sluta sälja allt från tobak till alkohol om man nu ska ta bort godis för inget av det är vettigt. Ser alltid familjer med barn på hemmakväll och även om dem äter mindre som små så kan dem ju börja äta mer som stora
Så länge all annan skit finns så fortsätter jag köpa godis .
Man lever bara en gång

Exakt detta Ts bara för att ni väljer att leva på ett speciellt sett så behöver inte vi andra anpassa oss efter er. Äter du godis på helgerna och motionerar dagligen så är det inte så farligt. Allt är farligt i stora mängder skulle man tänka så skulle man inte kunna gå utanför dörren.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag hoppas trådskaparen på riktigt är ett troll som söker reaktioner
Om inte så uppfostrar DU dina egna barn, och ska skita i om andra ger sina barn lite godis ibland. Det här är helt klart den löjligaste tråden jag sett i år (inte för att det gått så många dagar) och den här förbudsivern i samhället måste bekämpas hårt. Vi ska vara fria människor (med måtta), vi lever för f inte i nordkorea!

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig alltid att det kan bli bakslag med sådant, ha en riktig godiskväll på lördagar så är det också något att se fram emot ihop med filmtittande eller liknande. Att inte äta socker lär ju inte vara speciellt nyttigt heller, kanske blir det så att kroppen blir sämre på att ta hand om det eller att man blir sjuk i framtiden om man får i sig socker.

I vilket fall lär ni inte kunna kontrollera det speciellt länge, när ungarna kan gå till kiosken lär de bli sugna på godis och knapra det i mängder. Sedan finns det ju godis som jordnötter/jordnötsringar/popkorn/ostbågar, hur blir det med dessa?

Permalänk
Medlem

Håller med TS helt och hållet. jag håller även mina barn borta från Internet, alla känner ju till allt hemskt som händer där. Samma sak med reklamer om flyg och bilar, usch sluta visa skiten! Och att dom ens vågar visa CocaCola reklamer på tv? Att dom inte skäms! För att inte tala om alla vältränade modeller som syns på bilder överallt!
Men det värsta av allt måste ändå vara dessa leksaker man ser överallt som är gjorda av PLAST, hur i helvete kan det accepteras?!?!

Eller så uppfostrar man sina barn efter sina egna värderingar och väljer vad man köper och hur man förklarar och berättar saker för dom. Samhället kommer ändå inte ändra sig pga en enskild person, så anpassa dig och gör vad Du känner är rätt för dig och dina barn.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

100% anti godis tror jag bara blir bakslag. Lär isåfall barnen att godis äter man enbart på lördag och i rimliga mängder. De flesta butiker har de små påsarna vid godiset vilket jag tycker är bra.

Hur tänkte du göra när barnen är på barnkalas? Hur tänkte du göra när dina barn ska ha barnkalas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj. Men det verkar som att vi som barn ska redan där bli väldigt intresserad av godis, väldigt många barnprogram innehåller mycket godis. Fattar inte varför? Ska man inte försöka få barn att äta betydligt mindre godis?

Är det någonting som ni har lagt märke till? Jag ogillar verkligen godis, tillför ingenting för kroppen. Dämpar även immunförsvaret (socker). Jag välkomar sockerskatt, eller ännu bättre. Sluta sälja skiten!

Sluta titta på tv. Vad tillför tv kroppen?
Ni kan odla groddar istället för kika på tv så får ni både näring och nöje.

Permalänk
Medlem

Jag som är lite av ett sockerkille säger bara en sak.

Socker är livet

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Låt barnen enbart titta på barnkanalen så är problemet löst, eller hellre läs böcker.
Annars så tror jag att det är bra att lära sig hantera det överflöd som en människa i ett modernt samhälle lever i.
Förr eller senare måste barnen hantera det faktum att en veckopeng räcker till 0,5-1kg godis. Bättre förklara nackdelarna med godis och att det är något man kan unna sig ibland, som glass.
Med det sagt tycker jag också att godis/chips/läsk borde vara dyrare. Åtminstone lika dyrt som det var på 80-talet...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

100% anti godis tror jag bara blir bakslag. Lär isåfall barnen att godis äter man enbart på lördag och i rimliga mängder. De flesta butiker har de små påsarna vid godiset vilket jag tycker är bra.

Hur tänkte du göra när barnen är på barnkalas? Hur tänkte du göra när dina barn ska ha barnkalas?

Det där med godis är ju ganska intressant. Här i Sverige är det ju mer eller mindre norm med lördagsgodis och ska man förbjuda barnen godis resten av veckan. Verkar ju funka sådär i det långa loppet med tanke på att vi svenskar äter typ mest godis i världen. Vi har provat att inte ha så mycket restriktioner - om vår dotter vill ha lite godis någon annan dag i veckan är det helt OK t.ex. efter maten. Hon vet att om hon skulle vilja ha någon typ av godis eller snacks så är det OK. Kanske bara är tur, men det har lett till att hon är hyfsat ointresserad av godis eller annan typ av fika. Det är inte så ofta hon frågar efter godis, aldrig tjat i någon affär men någon gång ibland vill hon köpa något och då kan hon plocka några få bitar i lösgodishyllan och sen är hon nöjd. På kalas är det ganska ofta hon helt enkelt tackar nej till godis eller kakor.

Vet vet, hon kanske inte hade betett sig på något annat sätt om vi hade kört stenhårt på enbart lördagar heller...

Men i vilket fall så är väl godis i barnprogram ganska onödigt kan jag tycka.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det där med godis är ju ganska intressant. Här i Sverige är det ju mer eller mindre norm med lördagsgodis och ska man förbjuda barnen godis resten av veckan. Verkar ju funka sådär i det långa loppet med tanke på att vi svenskar äter typ mest godis i världen.

Tja, vuxna vill väl använda samma regel för barns godis som de själva har för spriten. Nykter genom arbetsveckan och sen råsupa på helgerna. Det är så det sett ut i årtionden i Sverige...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När jag var lite så fanns det ett barnprogram som utspelade sig inuti en godispåsar! Men jag överlevde ändå, tänka sig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En reflektion som jag själv gjort är att hjänan hos ett barn måste kräva enorma mängder energi för att både växa och utvecklas och lära sig nya saker i dagens informationstäta samhälle. Jag undrar om en viss mängd socker i lagom mängd rent av inte kan vara nyttigt för att främja intelligensutvecklingen hos barn? Vi pratar alltså om en liten och lagom mängd, kanske 10% av totala kalorieintaget per dag?

Helt ogrundat i någon form av vetenskap men ja.. en intressant tanke med tanke på den enorma press som unga hjärnor utsätts för och att hjärnan i princip går på socker. Att plugga hela veckan och sedan låta dom käka lördagsgodis och sedan sova 12 timmar kanske är precis vad dom behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

En reflektion som jag själv gjort är att hjänan hos ett barn måste kräva enorma mängder energi för att både växa och utvecklas och lära sig nya saker i dagens informationstäta samhälle. Jag undrar om en viss mängd socker i lagom mängd rent av inte kan vara nyttigt för att främja intelligensutvecklingen hos barn? Vi pratar alltså om en liten och lagom mängd, kanske 10% av totala kalorieintaget per dag?

Helt ogrundat i någon form av vetenskap men ja.. en intressant tanke med tanke på den enorma press som unga hjärnor utsätts för och att hjärnan i princip går på socker. Att plugga hela veckan och sedan låta dom käka lördagsgodis och sedan sova 12 timmar kanske är precis vad dom behöver?

Kroppen omvandlar väldigt lätt kolhydrater till socker. Så finns egentligen ingen anledning att äta. Riktlinjen WHO har är max 10% av kalorierna från fria sockerarter. Över det börjar det mest bli svårt att få i sig tillräckligt näringsrik mat från övrig mat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Tja, vuxna vill väl använda samma regel för barns godis som de själva har för spriten. Nykter genom arbetsveckan och sen råsupa på helgerna. Det är så det sett ut i årtionden i Sverige...

Traditionen med lördagsgodis kommer väl mycket från Vipeholmsexperimenten. De kom fram till att det inte var så mycket mängden godis som spelade roll utan hur ofta man åt det. För karies alltså, andra hälsoeffekter är inget som var med där.