Permalänk
Medlem

få vpn client funger i en asus router

Hej,
någon som använder vpn clienten i asus router Asus RT-AC2900 hur har ni fått det funka!!

Har en Asus RT-AX56U lagt in info från surfshark vpn under vpn client. Föjlde en guide från dem då.
Får en blå bock att den ansluten men får ändå min ISP ip adress.
Kan någon hjälpa med råd eller tips eller hur ni fått det att funka då

Bengt

Permalänk
Medlem

Prov att starta om routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

det har jag gjort har dubbelkollat.
Antingen är det en bugg eller missat något men har gått efter en guide iaf.

Permalänk
Medlem

@gytepr: Ok. Hade själv samma problem med att ansluta till VPN server, men det löste sig efter omstart av routern men problemet återkommer så fort jag byter till någon annan server. Troligtvis någon bugg i routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

har det med openvp då för ser i loggen den får kontakt och får en ip-adress iaf har en dialog med asus supporten via email

Permalänk
Medlem

har kontakt med surfshark lösa mitt vpn problem kört ipleak får upp deras dns server men min ip från ownit syns ännu.
uppdatering: de på surfshark har försökt med alla sätt hjälpa mig, skickade in screenshots på mina inställningar.
plus har mailat asus support. En som har likadan router som mig har surfsharp vpn kontaktat han också höra han fått funka man nyfiken iaf.

Permalänk
Medlem

Hej,
har varit kontakt med Asus support de rek skall skicka tillbaka den få ny.
Har ett märkligt wan port skifta till rött ibland
köra vpn klinten skall funka men får ingen ip adress av den vpn tjänst använder får upp min ISP publika ip adress plus ser dns server från den vpn använder.

Permalänk
Medlem

fick lite info från surfshark fick testa annat protokoll l2tp då kunde jag dölja min ISP publika ip adress.
förmodligen det slags bugg i openvpn min router annars hade inte funkat andra protokoll iaf

Permalänk

Låter märkligt att routern skulle vara fysiskt trasig för att OpenVPN inte fungerar, antingen är det fel i inställningarna eller så har ASUS en bug i deras mjukvara.
Har du uppdaterat routern till senaste Firmware?
Om du har senaste firmware, har du testat att flasha tillbaka näst nyaste firmware? (Ta backup först om du gör detta)

Eftersom du får det att fungera med L2TP och troligen fungerar det med PPTP så gissar jag på att det är fel någonstans i inställningarna.
Vilken guide följde du?
Har du importerat certifikatet korrekt?

Permalänk
Medlem

Hej,
har gått efter denna :
https://support.surfshark.com/hc/en-us/articles/360003106093-...
plus satt med surfsharks live chatt support i 4 timmar med två först en som bad mig reset routern gjorde ny installation.
ja gjorde allt korrekt kollade dubbelt fö säkerthets skull.
den kopplade upp sig kunde se den fick en ip-adress men mer fick jag inte.
körde ipleak.net den visade bara min ISP publika adress inte den från min vpn tjänst.
Såg vpns tjänstens dns server.
fått svar av Asus att skall skicka in till där köpt den det skall göra men vill avakta för se om kommer en firmware i slutet av mars hoppas som kanske löser mitt problem
Den är ganska ny kom strax innan julas kommit två firmware hittils.

Permalänk

Kikade på din länk där, stämmer det att du fick en .conf fil och inte ovpn-fil?

Permalänk
Medlem

hej,
jag fick en ovpn fil när klickade på typ landet och udp men klickar jag på "Other configuration files" så får jag zip fil som heter Surfshark_config i den finns alla server till surfshars vpn de har filformat ovpn
är den guiden lite fel då
tro det är en bugg i openvpn i den router för får kontakt med servern vpn då mer får jag inte.
väntar att det kommer en patch innan mars är slut hoppas på det som kanske löser mitt problem

Permalänk
Medlem

Hello,
har löst det kom en beta av asus merlin till asus rt-ax56u sen kunde jag fixa igång vpn clienten där då.
höll en hel dag att fixa och trixa till slut fick igång det.