Behöver nytt antivirus, några förslag?

Permalänk
Medlem

Behöver nytt antivirus, några förslag?

Jag använder Avast för tillfället och har varit nöjd med den men dom senaste åren har den blivit mer och mer aggressiv när det kommer till deras reklam som jag blir påtvingad. "Du vet alla alla kan se vem du är via din IP-adress", "Du har X-antal filer/gigabyte på din dator som gör den långsam, vi kan hjälpa dig"

Den lägger även till en massa tilläggs program i firefox som jag inte ens har godkänt. Ja jag förstår att jag har godkänt det i deras avtal men känns inte okay att återinstallera dom efter att jag plockar bort dom.

Så behöver rekommendationer på ett nytt bra antivirus program som jag kan börja använda. Finns så många där ute så vill gärna höra vad ni har att säga.

Permalänk
Medlem

Windows defender och surfvett. Det är vad jag använt de senaste 10 åren.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Microsofts egna inbyggda som också är gratis.

2018 fick Windows Defender 6 för säkerhet och 5,5 för prestanda och användbarhet. 2019 upprätthöll Windows Defender sin perfekta säkerhetspoäng, alltså ökar användbarheten till fulla poäng. Källan är väll inte bättre än att läsa IDG men: https://www.maketecheasier.com/is-windows-defender-good-enoug...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Precis som du använde jag länge Avast, men fick spel på all påträngande reklam (som alltid täckte över minimappen vid sämsta tillfälle).
Kör nu Eset NOD32 och är mycket nöjd hittills. Jag kanske har svårt att avgöra virusjagar-skillen dem emellan då jag mycket sällan blivit utsatt. Många säger att Windows defender räcker, men det känns tryggare med ett bra antivirus helt klart.

Permalänk
Hjälpsam

Om en produkt är gratis, då är det du som är varan.

Skulle föreslå ESET eller Kaspersky som antivirus, välj storlek och paket efter behag och prislapp.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bästa antiviruset har du mellan öronen, förutom det så räcker Windows egna + Malwarebytes utmärkt. Om du promt vill betala för ett antivirusprogram skulle jag rekommendera ESET.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kör med Malwarebytes fulla suite då jag har livstidslicens sedan tidigare.
Samt Windows Defender.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag säger också Windows defender och Malwarebytes

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om du bara nöjer dig med en gratisvariant, så kan jag starkt rekommendera Kaspersky. Använder det själv när jag väl har växlat till Windows för att spela lite. Märker inte av någon prestandaförlust.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om en produkt är gratis, då är det du som är varan.

Ja om du använder Windows så är ju du varan likaså, så ser inte mycket nytta i att oroa sig över antivirus mjukvaran, i detta fall.
Finns väll en hel del gratis alternativ av antivirus, beror väll vad man är ute efter.
Kaspersky har väll också en gratis version.
Commodo internet security premium med, AV, FW, HIPS mm
m.m

Permalänk
Medlem

Bitdefender är ju poppis , någon som har provat det ?

Permalänk
Avstängd

Den stora fördelen med Defender som jag ser det är att risken är minimal att mjukvaran introducerar egna säkerhetshål, som många tredjeparts AV-program gör emellanåt. Och förstås att det är tillräckligt bra.

Mitt företag hör till en av världens största bolagskoncerner med väldigt petiga säkerhetsregler på alla nivåer och vi kör Defender, så jag litar på att det funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Jag kör F-Secure på alla våra datorer på jobbet samt hemma, och är skitnöjd.
Har blockerat massa skumt genom åren.

Permalänk
Medlem

Dustinehome säljer Norton 360 Deluxe (ett år) för 99:-
https://www.dustinhome.se/product/5011164465/norton-360-delux...

Permalänk
Medlem

Kör själv med Webroot SA. Inte så jättevanligt i Sverige (eu tror ja). Gillar att man får en dashboard (troligen något som alla nu mer tillhandahåller?) där man ser status på alla klienter och licenser å allt finns där. Enkelt att ominstallera på gammal dator eller installera på ny dator.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antiallt:

Bitdefender är ju poppis , någon som har provat det ?

Japp, har kört Bitdefender Total Security (köpt ver) i 2 år nu, är supernöjd.

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Windows Defender , kört sedan det fans för Windows 7. Gratis också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av kokkojambo:

Windows defender och surfvett. Det är vad jag använt de senaste 10 åren.

Det känns som det bästa svaret ja, nu för tiden är det det ända som krävs imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Jag säger också Windows defender och Malwarebytes

Kör också den kombon.

Permalänk
Medlem

Skaffade för många år sedan Norton Security Deluxe 5-pack som jag installerat på datorerna i familjen, det har fungerat bra. Brukar kunna hittas för 300-400 kr om man letar runt lite vilket ju blir relativt billigt per pc och år. Gillar att den inte poppar upp med massa meddelanden utan den gör sitt jobb i bakgrunden utan att störa i onödan.

Permalänk
Medlem

F-secure när de numer inte bygger på kasperskys motor, mest för att undvika amerikanska/ryska produkter där det ändå kan ifrågasättas vad respektive lands underrättelsetjänst har för möjligheter till datainsamling alternativt kill-switch (via uppdateringsservrarna)

Visa signatur

Dator: Mac