Permalänk
Medlem

@Elektroman: jag spelar gärna Om du tycker det känns segt så sök efter PQL servrar (samma movement som Q3 CPMA och QuakeWorld, typ iaf )

Permalänk

Lite fortsättning på mina tidigare inlägg i denna mastodont-tråd!

Trots mina tidiga fynd av dom enorma flaws detta spel dras med så har jag inte kunnat låta bli att spela. En hel del. Typ 300 timmar på ca 2 månader.

Varför? Det är enormt bra. För den som någonsin sett sig själv som förespråkare för s.k E-sports, dvs inte bara first person shooter utan med tillägget av speed, acrobatics och precision, så kan jag inte förstå hur man inte kan värna det här spelet.

Den primära nackdelen är som jag berörde tidigare i tråden att spelets ägare inte tycker sig ha råd med mer än en server per världsdel typ. Boende längst upp i Sverige så har jag gissningsvis ca 300 mil till europaservern, med oräkneliga server/router-hopp.
Det här leder till enorm nackdel för mig som har betydligt mer pingnackdel, eller rättare sagt mitt eget begrepp "nätofördel" jämfört med istort sett alla, även såna som enligt spelet har samma ping eller sämre.

Det här fenomenet är meningslöst att försöka torgföra för den som inte själv upplevt det. "Vadå, ping är ping, äru dum i huvet eller" är vad som kommer att komma, så jag lägger inte mer möda på detta än nödvändigt, jag sammanfattar bara med två punkter:

Enklast beskrivet: Med nätofördel har du (insert din egen procentenhet, själv drar jag till med:) 25% mindre tid att reagera, sikta, omsikta, än din motståndare.

Vid dueller med lightning/shotgun, med sedvanligt vänster-höger sidsteppande så har fienden redan börjat steppa höger när du just siktat vänster, steppat vänster när du kompenserat och du är hela tiden aldrig rätt.

Det här är mest uppenbart på spelare som har bra ping, dvs under 30. Ju bättre ping dom har, desto omöjligare är dom att träffa.

En annan sak som jag är ganska säker på är att serverinstanserna inte är likadana.
Vad menar jag med det? Jo, gissningsvis så är europaservern en hyrmaskin från amazon eller google eller liknande, som kör alla matcher. CTF, teamgame, deathmatch, allt körs på samma server i instanser. Om jag spelar säg 5 matcher på raken så kan jag konstatera att vissa matcher uppför sig som att man plötsligt sitter på lan, jämfört med riktigt värdelöst på andra. Vad man ska göra åt detta kan man fråga sig.

För en vecka sen fick jag en ide att testa angående min misstanke att antalet serverhopp är den värsta parametern. Då jag har fiber 500/500 är min uppkoppling tillräckligt bra för att ge mig ping 37 mot europaservern, men ändå påstår jag att den är värdelös.
Tidigare i tråden sa jag att antagligen har en tysk spelare med adsl och 5 routerhopp till servern en bättre upplevelse än mig med mina gissningsvis minst 25 routerhopp.

Så jag kom på att jag ju kan göra ett experiment, och eliminera ett av dessa routerhopp. Min egen router. Så jag tog fram en lång ethernetkabel och kopplade speldatorn, (som normalt är kopplad till en switch, som är kopplad till routern) rakt in i ISP:ns inkommande vägguttag.

Och skillnaden är mycket märkbar, jag kan omöjligen spela längre kopplad till routern, vilket är ett mycket stort praktiskt problem då jag blir utan internet för allt annat och måste kröka rygg och koppla om för varje spelsession. Den antagligen minsta skillnaden blir ändå märkbar, tänk om man kunnat halvera antalet mil och routerhopp på internet, hur stor skulle inte den skillnaden vara?

Jag uppmanar er lätträknade individer som är intresserade av spelet och läser det här att testa.

Jag undrar vad som krävs för att få Bethesda att köra igång en server i Sverige.

Edit, kan också nämna att pingen som spelet rapporterar är exakt samma när jag kör rakt in i väggen, så enligt "ping är ping"folket så kan det ju förstås inte vara nån skillnad, bara inbillning

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

@Groggkungen: hej kungen QC hade länge Svenska servrar men med en ständigt minskande spelarskara fick de dra ner på antalet servrar. Kul att du gillar Quake, körde själv lite QC i början men pga att spelmotorn fungerar betydligt sämre än spelmototn i QL samt Champions grejen inte var för mig återvände jag till QL. Dessutom känns QC så långsamt i jämförelse, pga att alla modeller har en speedcap. Vad jag vill föreslå är att du kollar in Diabotical istället, kommer att köra öppen beta de tre kommande helgerna. Visst, grafiken är kanske inte lika rolig som i QC men spelmotorn är fantastisk, nu under betan erbjuds några få modes, betan är till för att skaka fram buggar i såväl spel men misstänker primärt i ekosystem. Har spelat Quake sedan 97 och i mitt tycke var QC den sämsta implementeringen, delvis pga att motorn var så inkonsekvent. Idsoftware gjorde ett misstag när de inte använde sin egen motor till QC, då den är överlägsen Saber motorn som nu används. Diaboticals motor är helt egen utvecklad, spelet får väl ses som en Q3 clone men de har lyckats att förvalta arvet väl rent teknikmässigt, sen finns där lite gimmicky grejer i spelet (mindre gimmicky an champios dock), men det är väl att förvänta sig 2020 om AFPS scenen vill ha lite nytt blod i sin pool Anmäl dig till betan här:

www.diabotical.com

Glhf!!!

edit: stavning

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Anmäl dig till betan här:

www.diabotical.com

Ser ut som det är gjort för 5 åringar, men vad spelar det för roll om det är bra? : ) Anmälde mig för beta, men kommer inte lägga ner quake för det....tror jag. Hoppas på att nån testar mitt förslag ovan också och rapporterar.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

@Groggkungen: det är gjort för att flyta på bra på potatisdatorer absolut påminner grafiken om Overwatch och Fortnite och det är ju givetvis ett medvetet drag dels för att locka unga spelare som är uppväxta med de spelen men samtidigt är det en mycket liten spelstudio med få anställda som ligger bakom, baserade i Stockholm förresten, skaparen heter James 2GD Harding, gammal Quakepro/ caster men nog mest känd som Dota caster tills han fick sparken av Gabe himself xD. Spelet började utvecklas för typ 7 år sedan, tanken var att det skulle ligga på Steam men det ändrades i sista sekund då Epic var redo att skjuta till lite pengar till åtminstone en liten E-sport satsning. Det har varit en hel del misslyckade satsningar på AFPS spel de senaste åren, får hoppas att den här satsninger går lite bättre, finns goda förutsättningar då 2GD nog känner nästan ALLA i industrin och de flesta verkar dessutom vara skyldiga honom en tjänst eller två. Givetvis spelar detta ingen roll om spelet suger, vilket det inte verkar göra Känslan finns där, movement är nästan 1:1 med VanilaQuake3 (tänk Ranger i QC men utan speedcap) och so sagt spelmotorn/nätkoden är mycket bra, Inga raketer som går rakt genom din motståndare här inte

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg gamla ccs servers?? Good times

Permalänk
Medlem

Quake Champions är det enda spel som känns värt att åternda till dagligen kan jag tycka. Diabotical har jag inte testat än men av det jag sett så verkar det inte speciellt tillgredställande? Menmen... låter det vara osagt tills dess att jag orkar prova det.

Vad heter ni i QC?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hade dom bara använt sig av en bättre motor, typ DERAS EGNA?, så hade det här kunnat bli så bra. Det är mycket med spelet jag gillar men problemen med stuttering och långa väntetider mellan matcher dödade mycket av suget på att hela tiden återvända.

Det är synd för dom gjorde mycket rätt med detta spelet i övrigt. Det är bra design på det mesta och jag gillar att alla olika movement sets från övriga Quake-spel är representerade osv.

Permalänk
Medlem

Det är väääldigt trevligt att denna titel är en Aktiv e-sport med, idag! en timme sen tom.. på Quake Champions-tuben, kom igeeeen toxjq!! 🐱‍🏍 😎