Valve visar gameplay från Half-Life: Alyx

Permalänk
Medlem
Skrivet av p4ntburk:

Väldigt mycket trevligare sätt att ta sig fram i VR faktikst än att gå då du slipper "åksjuka"!

Lirat en del Robo Recall och senast Blade and Sorcery och i det sistnämnda rör man sig med joystick och det är skapligt illamåendeframkallande medans teleportation i Robo Recall känns förvånansvärt intuitivt och helt fritt från det problemet.

Lustigt hur hjärnan accepterar att förflyttas direkt men inte "kroppsrörelser" som inte överensstämmer med vad balanssinnet rapporterar.

Jag kan utan problem gå runt som en vettig människa i VR. Det är en träningssak jag behövde 15 minuter med windlands sen hade jag lärt mig balansgrejen. Har noll anlag för åksjuka.

Betydligt bättre immersion när man kan springa runt fritt och slippa va låst. Men men det blir nog hyfsat kul ändå även om det hade kunnat bli så mycket bättre utan detta handikapp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Betydligt bättre immersion när man kan springa runt fritt och slippa va låst. Men men det blir nog hyfsat kul ändå även om det hade kunnat bli så mycket bättre utan detta handikapp.

Men man kan ju springa fritt även i Alyx, som nämnts ett flertal gånger nu... Och det demonstreras ju även i gameplay video 2!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Helt galet att en stor andel inlägg handlar om att det bara går att teleportera sig, när de tre olika klippen är till för att demonstrera just de tre olika sätten att transportera sig på.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg väldigt fräscht och roligt ut. Det enda jag är tveksam till är teleporteringen. Kanske dom väver ihop det i storyn på något vis?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Om du har googlat eller ens läst tråden så ser du att teleporteringen endast är ett utav tre sätt att förflytta sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

@Baxtex: Om du har googlat eller ens läst tråden så ser du att teleporteringen endast är ett utav tre sätt att förflytta sig...

Ja men hur kommer det att fungera? Springer man med joystick?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Så här ser en typisk VR controller ut i dagsläget.

Så ja, en "joystick".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men man kan ju springa fritt även i Alyx, som nämnts ett flertal gånger nu... Och det demonstreras ju även i gameplay video 2!

Det enda jag sett av Alyx är just den videon där de visar teleport. Skönt att så inte är fallet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men hur kommer det att fungera? Springer man med joystick?

Troligtvis joystick, det används redan i några spel.
Misstänker att man inte vill låsa upp någon triggerknapp enbart för rörelse.

Det skulle väl i teorin kunna funka med andra lösningar, tillbehör som Cybershoes eller någon form av rullband/treadmill:

Alternativt skulle det ju kunna finnas andra gimmick-metoder som folk snabbt skulle tröttna på, att man står och stampar upp och ner och/eller rör armarna framåt och bakåt...

...eller varför inte använda Oculus Quest handtracking?

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns alternativ! Nu måste jag bara köpa ny dator och index så är allt löst. 😛

Permalänk
Medlem

Verkar som jag är ensam om att få samma känsla för detta som publiken på Blizzcon 2018 när Diablo 3 Mobile annonserades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Verkar som jag är ensam om att få samma känsla för detta som publiken på Blizzcon 2018 när Diablo 3 Mobile annonserades?

Ja du och några fler "bittra"
vi andra som har och tycker om VR, ser fram emot att äntligen få köra Half life igen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Något specifikt som såg "sådär ut"? Texturer? Ljussättning? Animationer?
Personligen tycker jag Source 2 gör underverk här. Allt ser cleant och snyggt ut, precis som HL2 för mer än 10 år sedan.

Förväntade mig snyggare grafik, gillar inte heller rörelsen eller pusselfokuset. Hoppas dock jag kan lira det nån dag och att jag då gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Verkar som jag är ensam om att få samma känsla för detta som publiken på Blizzcon 2018 när Diablo 3 Mobile annonserades?

Valve gör spel igen, hade blivit glad även om det varit HL3 Mobile!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du och några fler "bittra"
vi andra som har och tycker om VR, ser fram emot att äntligen få köra Half life igen

Ironiskt att du får det att låta som att vi som inte har eller hypar VR är en minoritet, när det är precis tvärtom. Valve väljer att göra ett VR-experiment av uppföljaren till en av historiens mest ikoniska spelserier. Framtiden får utvisa om det var ett genialiskt drag eller inte.

Skrivet av Orisons:

Valve gör spel igen, hade blivit glad även om det varit HL3 Mobile!

Att hoppa framåt och ha "magic hands" som flyger runt i blickfånget påminner om när ungarna ringde in och spelade trollet Hugo på TV4 via föräldrarnas knapptelefoner på 1990-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ironiskt att du får det att låta som att vi som inte har eller hypar VR är en minoritet, när det är precis tvärtom. Valve väljer att göra ett VR-experiment av uppföljaren till en av historiens mest ikoniska spelserier. Framtiden får utvisa om det var ett genialiskt drag eller inte.

Att hoppa framåt och ha "magic hands" som flyger runt i blickfånget påminner om när ungarna ringde in och spelade trollet Hugo på TV4 via föräldrarnas knapptelefoner på 1990-talet.

Nej men det är så många som klagar på VR på helt fel grunder.

Som sagt "hoppa framåt med Magic wands som flyger runt" är så långt ifrån verkligheten det bara går
Du och många fler utgår från ett 2d perspektiv i eran "kritik" som nästan kan klassas som hat.
Dom flesta är vuxna människor som vuxit upp i en tid där teknik utvecklas, varför ska man blir så bajsnödig över detta?

Jag kan mycket väl förstå att det kan kännas dyrt eller att man har ont om spelutrymme men det befogat inte att man ska hata

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Att hoppa framåt och ha "magic hands" som flyger runt i blickfånget påminner om när ungarna ringde in och spelade trollet Hugo på TV4 via föräldrarnas knapptelefoner på 1990-talet.

För 373:e gången så behöver man inte hoppa framåt. Det finns även stöd för joystick rörelser.
Att händerna saknar armar är ett litet irritationsmoment i det stora hela. Sällan man tänker på det i praktiken.

Det betyder inte att allt är frid och fröjd med VR ska väl erkännas

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Att händerna saknar armar är ett litet irritationsmoment i det stora hela.

Snarare tvärtom - så här sade Valves utvecklare om frågan:

Citat:

We don't render arms due to our experiences with playtesting - briefly, we found that players themselves don't notice them missing (spectators do, obviously), and they don't like them obscuring their view.

Så för de flesta vore det snarare ett irritationsmoment att ha armar, och det är mest något som åskådare märker när de tittar på videor men som inte märks för dem som spelar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Snarare tvärtom - så här sade Valves utvecklare om frågan:

Så för de flesta vore det snarare ett irritationsmoment att ha armar, och det är mest något som åskådare märker när de tittar på videor men som inte märks för dem som spelar spelet.

I Boneworks där man ser armar och kropp och allt även är fysiskt där så bidrog armar och kropp både till inlevelse men också en del lustiga situationer där man kunde trassla in lemmarna
Just det ville nog Valve undvika därför syns bara händerna.
Och jag håller med, väl i spelet tänker man inte på att armar och kropp och ben saknas för man känner ju sin verkliga kropp

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men det är så många som klagar på VR på helt fel grunder.

Som sagt "hoppa framåt med Magic wands som flyger runt" är så långt ifrån verkligheten det bara går
Du och många fler utgår från ett 2d perspektiv i eran "kritik" som nästan kan klassas som hat.
Dom flesta är vuxna människor som vuxit upp i en tid där teknik utvecklas, varför ska man blir så bajsnödig över detta?

Jag kan mycket väl förstå att det kan kännas dyrt eller att man har ont om spelutrymme men det befogat inte att man ska hata

Ekonomin är inte problemet. Grafikkortet i burken kostar ju mer än ett VR headset. Jag känner absolut inget hat mot VR, tvärtom hoppas jag att tekniken blir mogen så småningom.

Men anno 2020 är jag inte imponerad av VR. Det känns fortfarande som en kul gimmick. Givetvis kan en större titel bidra till fler användare av VR, vilket i förlängningen kan finansiera nästa generation av bättre hårdvarulösningar. Men det är lite som med ögonstyrning; tekniken har funnits ganska länge och är häftig, men kanske inte i spel. Ännu.

Har full acceptans för att ni som är early adopters och älskar VR redan nu får en efterlängtad titel. På samma sätt kanske det går att förstå att vi som inte älskar dagens VR-lösningar gärna hade fått ett mer konventionellt Half Life 3? Det har legat förbokat hos webbhallen i flera år. Känns lite vemodigt att ta bort den bokningen för att Valve ville bara lite extra balla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Så för de flesta vore det snarare ett irritationsmoment att ha armar, och det är mest något som åskådare märker när de tittar på videor men som inte märks för dem som spelar spelet.

Ja och nej:
Det mest naturliga vore ju ifall armarna fanns där och var perfekt trackade, så att det funkar som verkligheten...
Att ha imperfekta armar i synfältet kan irritera det köper jag, men det hindrar inte att händer utan armar irriterar de också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

På samma sätt kanske det går att förstå att vi som inte älskar dagens VR-lösningar gärna hade fått ett mer konventionellt Half Life 3? Det har legat förbokat hos webbhallen i flera år. Känns lite vemodigt att ta bort den bokningen för att Valve ville bara lite extra balla.

Varför ska du boka av HL3 för att Valve släpper HL: Alyx???
Om något tror jag VR Alyx kan öka chanserna att HL3 blir av.

Alyx är ett sidospår där de kan gå bakåt i tiden i HL-storyn och skapa något kortare fristående, som troligen inte drar alls lika mycket resurser som ett fullständigt HL3 skulle ta.
Dessutom lyfter det HL universumet i folks medvetande och kanske även väcker inspirationen hos Valve själva, vilken kanske ökar chansen att trean tas tag i ordentligt igen. (jepp jag är ovanligt positiv för att vara mig just nu)

...

Jag kan förstå den grundläggande besvikelsen i att höra att det ska släppas ett HL spel och så visar sig det vara på en plattform man inte är intresserad av! (som Diablo...)
Men varför utgå från att detta innebär ett bakslag för HL3?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blev rätt sugen jag också. Har Oculus Quest liggandes hemma som jag mest köpte till barnen men hoppas man kan köra detta vettigt över Oculus Link.

Sen verkar det vara så många som klagar över saker men som förmodligen aldrig testat köra VR en längre tid.

Att teleportera sig skapar väldigt mycket mindre åksjuka och yrsel. Även jag som aldrig blir åksjuk eller illamående får efter 1-2 timmars spelande där man går omkring som "vanligt" lite yrsel och knepig känsla i magen. Hjärnan tycker inte om att se att man rör på sig men inte känner det, lika så tvärt om som på en båt.

Men man borde som i dom flesta spel kunna välja vilket sätt man vill förflytta sig på.

Att inte se armarna stör jag mig inte på. Och det är väldigt svårt att göra armar som rör på sig och ser naturliga ut, finns spel där dom försökt och ser allt annat än bra ut. Ska vara om dom kan spåra ens egna armar och använda sig av, vilket jag antar kommer komma om det inte redan finns.

VR är vettigt och roligt nu men saknar mjukvara. Mer spel och roliga sådana.
Hoppas att detta kommer sälja bra och visa att folk vill ha mer bra VR spel.
Sen hoppas jag också att man får ut en normal mängd speltid för priset. Då många VR spel är överprisade och korta.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐