Lite fortsättning på mina tidigare inlägg i denna mastodont-tråd!
Trots mina tidiga fynd av dom enorma flaws detta spel dras med så har jag inte kunnat låta bli att spela. En hel del. Typ 300 timmar på ca 2 månader.
Varför? Det är enormt bra. För den som någonsin sett sig själv som förespråkare för s.k E-sports, dvs inte bara first person shooter utan med tillägget av speed, acrobatics och precision, så kan jag inte förstå hur man inte kan värna det här spelet.
Den primära nackdelen är som jag berörde tidigare i tråden att spelets ägare inte tycker sig ha råd med mer än en server per världsdel typ. Boende längst upp i Sverige så har jag gissningsvis ca 300 mil till europaservern, med oräkneliga server/router-hopp.
Det här leder till enorm nackdel för mig som har betydligt mer pingnackdel, eller rättare sagt mitt eget begrepp "nätofördel" jämfört med istort sett alla, även såna som enligt spelet har samma ping eller sämre.
Det här fenomenet är meningslöst att försöka torgföra för den som inte själv upplevt det. "Vadå, ping är ping, äru dum i huvet eller" är vad som kommer att komma, så jag lägger inte mer möda på detta än nödvändigt, jag sammanfattar bara med två punkter:
Enklast beskrivet: Med nätofördel har du (insert din egen procentenhet, själv drar jag till med:) 25% mindre tid att reagera, sikta, omsikta, än din motståndare.
Vid dueller med lightning/shotgun, med sedvanligt vänster-höger sidsteppande så har fienden redan börjat steppa höger när du just siktat vänster, steppat vänster när du kompenserat och du är hela tiden aldrig rätt.
Det här är mest uppenbart på spelare som har bra ping, dvs under 30. Ju bättre ping dom har, desto omöjligare är dom att träffa.
En annan sak som jag är ganska säker på är att serverinstanserna inte är likadana.
Vad menar jag med det? Jo, gissningsvis så är europaservern en hyrmaskin från amazon eller google eller liknande, som kör alla matcher. CTF, teamgame, deathmatch, allt körs på samma server i instanser. Om jag spelar säg 5 matcher på raken så kan jag konstatera att vissa matcher uppför sig som att man plötsligt sitter på lan, jämfört med riktigt värdelöst på andra. Vad man ska göra åt detta kan man fråga sig.
För en vecka sen fick jag en ide att testa angående min misstanke att antalet serverhopp är den värsta parametern. Då jag har fiber 500/500 är min uppkoppling tillräckligt bra för att ge mig ping 37 mot europaservern, men ändå påstår jag att den är värdelös.
Tidigare i tråden sa jag att antagligen har en tysk spelare med adsl och 5 routerhopp till servern en bättre upplevelse än mig med mina gissningsvis minst 25 routerhopp.
Så jag kom på att jag ju kan göra ett experiment, och eliminera ett av dessa routerhopp. Min egen router. Så jag tog fram en lång ethernetkabel och kopplade speldatorn, (som normalt är kopplad till en switch, som är kopplad till routern) rakt in i ISP:ns inkommande vägguttag.
Och skillnaden är mycket märkbar, jag kan omöjligen spela längre kopplad till routern, vilket är ett mycket stort praktiskt problem då jag blir utan internet för allt annat och måste kröka rygg och koppla om för varje spelsession. Den antagligen minsta skillnaden blir ändå märkbar, tänk om man kunnat halvera antalet mil och routerhopp på internet, hur stor skulle inte den skillnaden vara?
Jag uppmanar er lätträknade individer som är intresserade av spelet och läser det här att testa.
Jag undrar vad som krävs för att få Bethesda att köra igång en server i Sverige.
Edit, kan också nämna att pingen som spelet rapporterar är exakt samma när jag kör rakt in i väggen, så enligt "ping är ping"folket så kan det ju förstås inte vara nån skillnad, bara inbillning