Testpilot: Lenovo Legion Y27Q-20 – spelskärm med 2 560 × 1 440 pixlar i 165 Hz

Permalänk
Medlem

För den av er som inte är lat!

https://motherbear.home.blog/2019/12/10/lenovo-legion-y27q-20...

Det där löste problemet för mig med blackscreens och Gsync i 165HZ då jag fortfarande använde mitt GTX 1060 6GB kort,
Efter jag stoppade i mitt RTX 2070 Super och körde drivisarna från december så fungerade det utan den fixen, men som jag förstått så har det aldrig varit ett problem på Turing "sägs det".... Vilket jag har svårt att tro på.. Men jag testade aldrig dem äldre drivisarna så jag kan inte verifiera varken eller..

Trodde dock allt var löst nu med Version: 442.19WHQL Release Date:2020.2.3 .. Eller har ni missat så ladda ner nya och testa!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Tror jag behålla min
AOC AG273QCG. G-sync, curvad, 164HZ

Men är sugen på att testa HDR och 10 bitar färg

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att specsen gav nån wow-effekt. Jag menar Asus PG279Q och Acer XB271HU har funnits sen 2015 med samma specs. Hade man fått bukt med IPS-glow hade det varit en annan femma.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mayhem SWE:

Specifikationerna på sida 3 anger att skärmen skall ha inbyggda högtalare men det måste väl ändå vara fel? Lenovos egen hemsida nämner inget om det, specifikationerna på Prisjakt och alla butiker säger nej och jag har då inte fått något ljud ut ur min…

Det mest intressanta med en recension av denna skärm hade väl dock varit en direkt jämförelse mot LG UltraGear 27GL850, då dessa vad jag förstår skall använda sig av samma panel men den senare i regel är ett par hundra till en tusenlapp dyrare beroende på aktuella kampanjer.

Tack, det stämmer. Skärmen tar in ljud via HDMI och har en 3.5 mm jack ut för ljud men inga högtalare som du säger. Skicka gärna detta via rättelsefunktionen så kommer det direkt till redaktionen.

Jag hade gärna jämfört med LG UltraGear 27GL850 men som testpilot så får jag testobjektet och sedan kan jag bara jämföra med min egen utrustning och egna erfarenheter. Ett sådant jämförelse test hade varit mer lämpligt att redaktionen genomförde.

Skrivet av Ironmad:

Hade ingen aning om att andra hade samma problem. Är iof en annan skärm jag sitter på (lite sugen på den här).
Men har läst igenom allas kommentarer och verkar vara att man helt enkelt har för gammal GPU. Sitter på en 1060 GTX och varje gång jag startar PUBG slocknar skärmen en stund. Problemet verkar vara borta med nyare 2000 korten

Detta verkar vara ett rätt stort problem rent allmänt. Finns en tråd om skärmen här på Swec där det diskuteras.

Skrivet av sdaniel1:

För den av er som inte är lat!

https://motherbear.home.blog/2019/12/10/lenovo-legion-y27q-20...

Det där löste problemet för mig med blackscreens och Gsync i 165HZ då jag fortfarande använde mitt GTX 1060 6GB kort,
Efter jag stoppade i mitt RTX 2070 Super och körde drivisarna från december så fungerade det utan den fixen, men som jag förstått så har det aldrig varit ett problem på Turing "sägs det".... Vilket jag har svårt att tro på.. Men jag testade aldrig dem äldre drivisarna så jag kan inte verifiera varken eller..

Trodde dock allt var löst nu med Version: 442.19WHQL Release Date:2020.2.3 .. Eller har ni missat så ladda ner nya och testa!

Tack för tipset!

Skrivet av darrenj:

Tror jag behålla min
AOC AG273QCG. G-sync, curvad, 164HZ

Men är sugen på att testa HDR och 10 bitar färg

Det är rätt häftigt att jämföra SDR- med HDR-material. Jag testade t.ex. bara med att antal videos på YouTube och skillnaden sträcker sig från en axelryckning till mind blown för min del. Då jämförde jag med min gamla AOC UltraWide som bara är SDR.

Gällande 10-bitar vs 8-bitar vs 6-bitar så känns det rätt situationsbaserat och rätt avhängt på vad man sysslar med. Sitter man med video- och foto-redigering vill man såklart ha en så stor färgrymd som möjligt men spelar men mest PC-spel så kan det ju klart göra en viss skillnad men jag tror inte det direkt är värt det med just, i detta fallet, äkta 8-bitars panel. Vanliga 6-bitars paneler approximerar ju upp till 8-bitars vilket ofta är ett tillräckligt gott jobb. Denna panelen approximerar upp till 10-bitar och är ingen "äkta" 10-bitars panel utan 8-bitar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sockfan:

Kan inte påstå att specsen gav nån wow-effekt. Jag menar Asus PG279Q och Acer XB271HU har funnits sen 2015 med samma specs. Hade man fått bukt med IPS-glow hade det varit en annan femma.

Jag är beredd att hålla med till viss del och jag har inte testat någon av ovanstående modeller men det jag kan säga om denna är att den är välbyggd, sober, bär ett humant pris och har en outstanding färgåtergivning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är beredd att hålla med till viss del och jag har inte testat någon av ovanstående modeller men det jag kan säga om denna är att den är välbyggd, sober, bär ett humant pris och har en outstanding färgåtergivning.

Jag har använt båda skärmarna och min nuvarande är Acern. Hade varit kul att se skillnaden mellan 98% DCI-P3 vs 100% sRGB sida vid sida då det låter som att det gör störst skillnad på upplevelsen

Men som sagt ips-glow är en riktig nagel i ögat, asusen bytte jag ut tre gånger (kudos till asus) och acern bytte jag två gånger innan jag tröttnade och "accepterade" den glow som fanns.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sockfan:

Jag har använt båda skärmarna och min nuvarande är Acern. Hade varit kul att se skillnaden mellan 98% DCI-P3 vs 100% sRGB sida vid sida då det låter som att det gör störst skillnad på upplevelsen

Men som sagt ips-glow är en riktig nagel i ögat, asusen bytte jag ut tre gånger (kudos till asus) och acern bytte jag två gånger innan jag tröttnade och "accepterade" den glow som fanns.

Det är en ganska stor skillnad på sRGB och DCI-P3 så med rätt material så kan du garanterat se rätt stor skillnad.

Men som sagt när det gäller spel så är det snarare om det stödjer HDR eller inte t.ex. som kommer göra mest skillnad gissar jag på.

IPS-glow är helt enkelt tekniken, inte mycket att göra åt mer än att se till att anpassa belysning i rummet för att mitigera. Sitt inte i totalt bäckmörker t.ex.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailboy:

Fungerar det bra? Dom IPS-skärmar jag tidigare sett med 8+FRC ser mest grådassiga ut man slår på 10-bit.
Ljusstyrkan dras upp på max och allt som är svart blir grått.

Det där har inte så mycket att göra med färgdjuop eller FRC, det där är snarare HDR beteenden på en skärm med dålig svärta eller kass implementation. Sedan har ofta HDR beroende på att det finns bättre färgdjup.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack, det stämmer. Skärmen tar in ljud via HDMI och har en 3.5 mm jack ut för ljud men inga högtalare som du säger. Skicka gärna detta via rättelsefunktionen så kommer det direkt till redaktionen.

Där finns en variant med en cirkulär högtalare som monteras över skärmfoten.
Tror inte den modellen säljs i Sverige dock.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Wikai:

Där finns en variant med en cirkulär högtalare som monteras över skärmfoten.
Tror inte den modellen säljs i Sverige dock.

Aha ok. Tack för klargörandet. Den såg ju faktiskt rätt stilren ut och kanske är något kompetent iaf. Annars är jag inte ett större fan av "inbyggda" högtalare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

@sdaniel1: Tusen tack för tipset om denna metoden. Löste alla mina problem med skärmen, både att den slocknade och felaktig färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navierstoke:

@sdaniel1: Tusen tack för tipset om denna metoden. Löste alla mina problem med skärmen, både att den slocknade och felaktig färg.

Nemas! Alltid kul att hjälpa en fellow nerd 🤓
Såg även det kommit nya drivisar finns "kan ju ha löst det med lite tur för gtx 1000 serien"

Release Date: 2020.2.27
442.50 WHQL
Windows 10 64-bit

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sdaniel1:

Nemas! Alltid kul att hjälpa en fellow nerd 🤓
Såg även det kommit nya drivisar finns "kan ju ha löst det med lite tur för gtx 1000 serien"

Release Date: 2020.2.27
442.50 WHQL
Windows 10 64-bit

Om någon kan konfirmera detta hade det varit utmärkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Såg att mitt ex har en separation mellan panel och ram. Men den där buktningen på ovansidan stör mig, glugg på 1mm på sidorna och 2mm i mitten. Lite som den inte är ihopsatt rätt :-/. Utöver det har jag haft väldig tur med panelgudarna!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon246659:

Såg att mitt ex har en separation mellan panel och ram. Men den där buktningen på ovansidan stör mig, glugg på 1mm på sidorna och 2mm i mitten. Lite som den inte är ihopsatt rätt :-/. Utöver det har jag haft väldig tur med panelgudarna!

https://i.imgur.com/pwgcHcL.jpg

Hur ser det ut med svart bakgrund när all annan belysning är nedsläkt? Blöder den ljus då?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Hur ser det ut med svart bakgrund när all annan belysning är nedsläkt? Blöder den ljus då?

Förutom IPS glow så nej. Men är det ljust så ser man seperationen väldigt lätt. Svårt att få bra bild på det men här är en hint. Det som reflekterar ljus är fäste till panelen
http://imgur.com/a/yZPxCqp

Försökt få tag på Lenovo men deras kundtjänst är helt obefintlig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon246659:

Förutom IPS glow så nej. Men är det ljust så ser man seperationen väldigt lätt. Svårt att få bra bild på det men här är en hint. Det som reflekterar ljus är fäste till panelen
http://imgur.com/a/yZPxCqp

Försökt få tag på Lenovo men deras kundtjänst är helt obefintlig.

Det är relativt tydligt. Jag märkte inte av något på det exemplaret jag kikade på, dock noterade jag att plasten kändes rätt lågbudget och knakade en del när jag rörde på skärmen dock inga håligheter eller liknande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Det är relativt tydligt. Jag märkte inte av något på det exemplaret jag kikade på, dock noterade jag att plasten kändes rätt lågbudget och knakade en del när jag rörde på skärmen dock inga håligheter eller liknande.

Byter ut skärmen då den var felkonatruerad. Rätt sjukt att en sådan synlig grej passerar deras kvalitetskontroll. Skulle nog ha valt LGs nano 850 nånting skärm. Lenovos kundsupport är löjligt dålig.. trodde inget kunde bli sämre än Philips xD.

Kanske vore något att inkludera i testerna. Hur lätt är att det ens få tag på support/RMA

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon246659:

Byter ut skärmen då den var felkonatruerad. Rätt sjukt att en sådan synlig grej passerar deras kvalitetskontroll. Skulle nog ha valt LGs nano 850 nånting skärm. Lenovos kundsupport är löjligt dålig.. trodde inget kunde bli sämre än Philips xD.

Kanske vore något att inkludera i testerna. Hur lätt är att det ens få tag på support/RMA

Det är trist att de schablade till det för dig och jag håller med om att en sådan sak inte borde passera kvalitetskontroll men sen ska man tänka på att saker och ting transporteras och det kan hända saker under transport.

Att bedöma kundsupport är ett extremt komplext område som jag helst undviker att ge mig in på. Upplevelsen kan skilja dramatiskt mellan personer och ofta blir det mycket känslor inblandade.

Jag hoppas det löser sig för dig i slutändan för produkten som sådan, utan skador, är i mina ögon utmärkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Det är trist att de schablade till det för dig och jag håller med om att en sådan sak inte borde passera kvalitetskontroll men sen ska man tänka på att saker och ting transporteras och det kan hända saker under transport.

Att bedöma kundsupport är ett extremt komplext område som jag helst undviker att ge mig in på. Upplevelsen kan skilja dramatiskt mellan personer och ofta blir det mycket känslor inblandade.

Jag hoppas det löser sig för dig i slutändan för produkten som sådan, utan skador, är i mina ögon utmärkt.

Detta är ren miss i ihopsättningen. Det är någon riktingsdetalj som inte ligger rätt bakom panelen som ger ett tryck uppåt.

Det var mer hur lätt det är att få tag på support/RMA. Personligen tycker jag det har blivit väldigt klurigt att få tag på människor som kan hjälpa en med problem. Man fastnar lätt i FAQ loopar och telefonautomater, som ofta byter språk mitt i allt. För mig har det nu blivit en av de sakerna jag kommer kolla upp innan jag köper en produkt.

Permalänk
Medlem

@dinoman

"I anslutningsväg är det inga överraskningar. HDMI samt Displayport ackompanjerat av ljudutgång för att koppla in hörlurar direkt i skärmen. Problemet jag har med det är att det inte erbjuds någon mic-in, vilket innebär att detta inte funkar bra med headset. Ljudkvalitet kan också diskuteras."

Vad jag förstår så ska detta vara en TRRS-port, som har stöd för både ljud ut samt in. Den dyker även upp under enhetshanteraren under både ljud och ljudinspelning.

Har man ett headset (där det är en kabel istället för separata för ljud och mikrofon) med kontakt som ser ut som det sista alternativet så här så ska det fungera:

TRRS = Tip/Ring/Ring/Sleeve, så har man tre ringar på kontakten så fungerar både ljud och mikrofon.

EDIT: Har man inte ett headset med en kontakt som ser ut så där, så kan man alltid köpa en adapter/splitter:

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dallen:

@dinoman

"I anslutningsväg är det inga överraskningar. HDMI samt Displayport ackompanjerat av ljudutgång för att koppla in hörlurar direkt i skärmen. Problemet jag har med det är att det inte erbjuds någon mic-in, vilket innebär att detta inte funkar bra med headset. Ljudkvalitet kan också diskuteras."

Vad jag förstår så ska detta vara en TRRS-port, som har stöd för både ljud ut samt in. Den dyker även upp under enhetshanteraren under både ljud och ljudinspelning.

Har man ett headset (där det är en kabel istället för separata för ljud och mikrofon) med kontakt som ser ut som det sista alternativet så här så ska det fungera:
https://www.cablechick.com.au/resources/image/trrs-diagram2.jpg

TRRS = Tip/Ring/Ring/Sleeve, så har man tre ringar på kontakten så fungerar både ljud och mikrofon.

EDIT: Har man inte ett headset med en kontakt som ser ut så där, så kan man alltid köpa en adapter/splitter:
https://inf.se/104749-large_default/35-mm-splitter-for-ljud-och-mic---svart.jpg

Tack. Idag lärde jag mig något nytt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag bytte just ut min 23" 1080p, 120Hz, TN mot denna.
En fråga, är det normalt att bilden ser välvd ut i kanterna?

Tog två bilder.
Den till vänster är tagen rakt framifrån den högra kanten.
Den till höger är tagen från där jag har mitt huvud.

https://imgur.com/a/WVvEejG

Får man bara leva med det eller är andra modeller bättre?