Valve visar gameplay från Half-Life: Alyx

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför dom bytte ut röstskådisen till Ozioma Akagha?
Lite tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Boneworks är nog ett av de få spel där man faktiskt har både armar kropp och ben:

https://www.youtube.com/watch?v=2E30vb3bmMc

https://www.youtube.com/watch?v=w8a1BAolFIk

VRChat har det också.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

VIKTIGT SAMHÄLLSMEDDELANDE: Om Du äger ett Index och har förköpt spelet och ångrar dig så ska du ångra köpet och sälja ditt Index för någon slant högre än inköpspriset till någon annan medlem här på forumet som istället blev taggad men saknar ett Index.

Då tjänar du en slant på det hela och Du gör en mer taggad spelare gladare. Själv är jag redo med mitt Quest och tar det för vad det blir: en rolig spelgenomgång en gång och inget mer. Allt annat ser jag som en positiv överraskning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet varför dom bytte ut röstskådisen till Ozioma Akagha?
Lite tråkigt!

Då var det därför hon lät så konstigt. Den gamla kanske inte ville vara med. Vilket kanske är förståeligt då även alla skådisar och annat hamnade i kläm när valve bara "släppte" serien efter ep2?
Får se hur detta blir. Jag tänker inte investera något i vr på ett tag iallafall. Lite tråkigt för oss fans som väntat sålänge på ett hl 3 så får vi nått att suktas med men då måste vi investera ibland ganska stora pengar i nått vi kanske bara använder en gång.
Känns lite som att köpa en hilti maskin för att borra 1 hål i väggen vart femte år...
Kanske kommer ut mycket beggat ett par månader efter släpp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då var det därför hon lät så konstigt. Den gamla kanske inte ville vara med. Vilket kanske är förståeligt då även alla skådisar och annat hamnade i kläm när valve bara "släppte" serien efter ep2?
Får se hur detta blir. Jag tänker inte investera något i vr på ett tag iallafall. Lite tråkigt för oss fans som väntat sålänge på ett hl 3 så får vi nått att suktas med men då måste vi investera ibland ganska stora pengar i nått vi kanske bara använder en gång.
Känns lite som att köpa en hilti maskin för att borra 1 hål i väggen vart femte år...
Kanske kommer ut mycket beggat ett par månader efter släpp.

Man köper inte VR headset för ett spel, det finns massvis med bra spel.
2020 känns som året då det lossnar på allvar.
Du får ett dedikerad pc headset för under 5000 i form av Oculus Rift S

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man köper inte VR headset för ett spel, det finns massvis med bra spel.
2020 känns som året då det lossnar på allvar.
Du får ett dedikerad pc headset för under 5000 i form av Oculus Rift S

Men risken finns ju att vr helt enkelt inte är ens grej och vad jag förstått så är det just spel som saknas för plattformen. Riktiga aaa spel med både längd, känsla och story. Har något annat bolag likt valve ens gjort ett vr eklusivt spel på en känd ip ännu? Känns mest som en indie plattform och som att de stora aktörerna tittar på från säkert avstånd. Troligtvis för att spelarbasen är väldigt liten.
Testat lite vr och det är häftigt men nästan alla jag känner som har ett låter det ligga och damma för att det inte finns så mycket mer än demos liknade spel därute just nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

VIKTIGT SAMHÄLLSMEDDELANDE: Om Du äger ett Index och har förköpt spelet och ångrar dig så ska du ångra köpet och sälja ditt Index för någon slant högre än inköpspriset till någon annan medlem här på forumet som istället blev taggad men saknar ett Index.

Då tjänar du en slant på det hela och Du gör en mer taggad spelare gladare. Själv är jag redo med mitt Quest och tar det för vad det blir: en rolig spelgenomgång en gång och inget mer. Allt annat ser jag som en positiv överraskning.

Köparen har då ingen som helst garanti på grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men risken finns ju att vr helt enkelt inte är ens grej och vad jag förstått så är det just spel som saknas för plattformen. Riktiga aaa spel med både längd, känsla och story. Har något annat bolag likt valve ens gjort ett vr eklusivt spel på en känd ip ännu? Känns mest som en indie plattform och som att de stora aktörerna tittar på från säkert avstånd. Troligtvis för att spelarbasen är väldigt liten.
Testat lite vr och det är häftigt men nästan alla jag känner som har ett låter det ligga och damma för att det inte finns så mycket mer än demos liknade spel därute just nu.

Nja.
Ang spel så visst, det mesta är inte några AAA produktioner men AA och så klart massvis med indie.
Men det betyder inte att spelutbudet är dåligt.
Dina kompisar har helt enkelt inte hittat spelen om allt känns som demos.
Och vad jag menade att jag tror 2020 lossnar det på riktigt är att vi har fått spel som Boneworks (slutet 2019), The Walking Dead Saints and sinners, kommande half life, kommande Medal of honor. Ubisoft har meddelat att nått av deras IPn ska släppas till VR.
Dessa spel är AA och AAA spel och jag gissar platsar in i vad du säger är längd, känsla och story.
Det finns fler andra spel och fler kommande spel som också uppfyller dessa krav så.
Njääe jag håller inte med om att spelutbudet saknas, det har bara inte upptäckts än.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja.
Ang spel så visst, det mesta är inte några AAA produktioner men AA och så klart massvis med indie.
Men det betyder inte att spelutbudet är dåligt.
Dina kompisar har helt enkelt inte hittat spelen om allt känns som demos.
Och vad jag menade att jag tror 2020 lossnar det på riktigt är att vi har fått spel som Boneworks (slutet 2019), The Walking Dead Saints and sinners, kommande half life, kommande Medal of honor. Ubisoft har meddelat att nått av deras IPn ska släppas till VR.
Dessa spel är AA och AAA spel och jag gissar platsar in i vad du säger är längd, känsla och story.
Det finns fler andra spel och fler kommande spel som också uppfyller dessa krav så.
Njääe jag håller inte med om att spelutbudet saknas, det har bara inte upptäckts än.

Sniper Elite VR kommer väl i år också?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Vidyamancer: Jag vart halvt spyfärdig genom att titta på klippet på 135" projektor, gillar verkligen inte teleport av denna sort. De kunde väll ha haft att man går till punkten under en viss tid med mjuk acceleration. Bra att de (verkar) har alternativet att gå själv med hjälp av styrknapparna.

Förflyttning är det riktiga problemet i VR och det var det som bröt illusionen för mig, har inte använt Viven på flera år. Känns som en Treadmill är bästa alternativet, dock inte billigt och inte speciellt enkelt att få tag på.

Edit: Den tredje videon såg ut att ha lite mer smooth transition vid teleport, hoppas det är inställbart. Såg även ut att de rörde på sig i tredje videon, frågan är om det var med styrknapp eller fysiskt. Vore ju bra om man kunde teleportera, använda styrknapp samt röra sig fysiskt beroende på scenario.

Det är inget tvivel om att Alyx tillåter locomotion. L.A. Noir är det enda spelet som jag stött på som inte stödjer locomotion.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv

Jag äger tre olika VR lösningar och detta spel intresserar mig fortfarande inte. Boneworks är måttstocken för denna typ av spel, helt otroligt att det spelet faktiskt släpptes.

Permalänk
Avstängd

Suck...när senast kom det ett spel där man prompt skulle bli sjuk från jobbet för att konsumeras i sin helhet?!

Jag saknar det. HL3 kommer ge mig det. Ge oss heroinet, vi e trötta på placebo spel.

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut. Har testat VR hos en polare och jag vet att dessa videos inte ger det rättvisa ens på långa vägar. Extremt mycket coolare att faktiskt ha ett headset på sig framför att se denna 2D bilden.

Var lite orolig att teleportera sig fram var ett måste men detta är ju inte fallet förstås insåg jag snabbt vilket är bra. Hade inte velat lira så men jag vet att gå med spakar i världen kan ge yrsel, upplevt det själv nämligen. Teleportera sig fram är mycket skonsammare om man är ovan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

"köper inte VR för det finns inga AAA spel!!!"
Samma personer:
"VAFAN JAG LACKAR VARFÖR GÖR DOM ETT DEDIKERAT VR SPEL SOM JAG INTE KAN Lira?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Såg ju sådär ut ärligt talat..

Något specifikt som såg "sådär ut"? Texturer? Ljussättning? Animationer?
Personligen tycker jag Source 2 gör underverk här. Allt ser cleant och snyggt ut, precis som HL2 för mer än 10 år sedan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ni som aldrig har testat VR eller bara tidigare generationer och klagar förstår inte vad ni går miste om.

Ser fram emot att spela spelet på mitt index inom kort!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Ni som aldrig har testat VR eller bara tidigare generationer och klagar förstår inte vad ni går miste om.

Ser fram emot att spela spelet på mitt index inom kort!

Exakt, jag har enbart testat Vive dev/test kit precis innan launch samt ägde ett Playstation VR under ett år.
Det är roligt och nice men ärligt talat så tror jag att utan senaste generation så blir man besviken.

Room space, Finger tracking och högre upplösning är precis vad som krävs för att det ska vara mer än en rolig gimmick. Kostar dock därefter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonijonboi:

"köper inte VR för det finns inga AAA spel!!!"
Samma personer:
"VAFAN JAG LACKAR VARFÖR GÖR DOM ETT DEDIKERAT VR SPEL SOM JAG INTE KAN Lira?"

Troligen inte samma personer som klagar uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exakt, jag har enbart testat Vive dev/test kit precis innan launch samt ägde ett Playstation VR under ett år.
Det är roligt och nice men ärligt talat så tror jag att utan senaste generation så blir man besviken.

Room space, Finger tracking och högre upplösning är precis vad som krävs för att det ska vara mer än en rolig gimmick. Kostar dock därefter.

Just de tre grejerna får du iofs i en Quest för under 5 000 kr.

Jag ska helt klart testa detta när det kommer (WMR hemma för tillfället) men jag gissar att det blir att lämna tillbaka det rätt snabbt. Jag AVSKYR när det ska vara otäckt i VR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat eller ens testat VR tidigare (har jag bott under en sten?), men detta gör mig faktiskt sugen på att ge det en chans då Half-Life har ett sentimentalt värde för mig. Vad är skillnaden mellan de olika VR-lösningarna som finns och är kompatibla med detta spel, förutom pris? Hur mycket svängrum behöver man vid skrivbordet skulle ni säga? Kan man köra med hörlurar samtidigt som har sladd, eller blir det obekvämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag har aldrig spelat eller ens testat VR tidigare (har jag bott under en sten?), men detta gör mig faktiskt sugen på att ge det en chans då Half-Life har ett sentimentalt värde för mig. Vad är skillnaden mellan de olika VR-lösningarna som finns och är kompatibla med detta spel, förutom pris? Hur mycket svängrum behöver man vid skrivbordet skulle ni säga? Kan man köra med hörlurar samtidigt som har sladd, eller blir det obekvämt?

Det går att spela sittande om man vill, så det är anpassningsbart.

Den mest uppenbara skillnaden, förutom pris, är att Vive/Index kör med extern tracking medan WMR/Oculus kör med inside-out. Utöver det finns det vissa skillnader i displayteknik, linser och kontroller som det har skrivits mycket om så det är bara att söka eller gå in i VR-forumet.

Permalänk
Proffsmoddare

Det jag testat hittills i VR har varit rätt meh. Även om det finns en viss coolhetsfaktor så är det i praktiken bara klumpigt och obekvämt. Har testat Vive och en Oculus (minns inte vad den heter, men den förra modellen)

Låter det mogna i några år till

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Blir nog till att damma av riggen igen ser jag...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det går att spela sittande om man vill, så det är anpassningsbart.

Den mest uppenbara skillnaden, förutom pris, är att Vive/Index kör med extern tracking medan WMR/Oculus kör med inside-out. Utöver det finns det vissa skillnader i displayteknik, linser och kontroller som det har skrivits mycket om så det är bara att söka eller gå in i VR-forumet.

Tack för svaret, jag får läsa på mer inser jag.

Permalänk
Medlem

Så det är peka och klicka dit man vill sväva som gäller, man kan inte röra sig fritt såsom i alla andra fps spel. Så fattigt.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven... Jag har en första generations Rift men vet att jag kommer uppgradera nästa generation. Ska man vänta med att spela spelet eller inte tro.

Skrivet av Killmaster:

Jag älskar HL serien, men detta är bara ett stort skämt. Antar att det är samma personer som gillar detta som skrek sig hesa att 3D bio var det bästa sen skivat smör...
Nej tack, ge mig HL 3 istället!

En haltande jämförelse eftersom nästintill alla insåg att 3D antingen var en gimmick eller låååångt ifrån att vara en mogen teknik. VR är visserligen även det en bit från att vara perfekt men många använder det regelbundet. Men men, vill du vara en trångsynt gubbe ( ) så får du vara det. Ställ gärna en påminnelse för 2025 så kan du berätta för mig vem som hade rätt. Jag sätter en femhundring på att det blir jag.

Skrivet av gibbon_:

🤮 Kunde inte se mer än hälften, varje gång de teleporterade uttryckte jag ett ofrivilligt "ugh." Jag förstår svårigheterna med att röra sig runt i VR och folk har även problem med yrsel etc.. men begränsningarna frustrerade mig bara från videon; När hon stod och försökte vrida huvudet runt hörnet på konsolen bara för att hon inte smidigt kunde gå runt och få en bättre blick.. nej ush.

Nu har det i och för sig nämnts flera gånger i tråden att man kan röra sig fritt. Bland annat inläggen precis innan ditt. Varför man inte ens orkar skumma igenom en tråd innan man ska spy galla är för mig lite konstigt.

Edit:

Skrivet av Bill-Hertzhog:

Så det är peka och klicka dit man vill sväva som gäller, man kan inte röra sig fritt såsom i alla andra fps spel. Så fattigt.

Inte lika fattigt som att bli upprörd över någonting och sedan sätta på skygglapparna för att hinna klaga högt på något forum. Detta trots att det som sagt nämnts många gånger att du kan röra dig fritt om du så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz1:

okej man skall hoppa sig fram? Nej tack och nej tack

Trodde man hade ben även i VR men verkar som att man inte har några alls

Väldigt mycket trevligare sätt att ta sig fram i VR faktikst än att gå då du slipper "åksjuka"!

Lirat en del Robo Recall och senast Blade and Sorcery och i det sistnämnda rör man sig med joystick och det är skapligt illamåendeframkallande medans teleportation i Robo Recall känns förvånansvärt intuitivt och helt fritt från det problemet.

Lustigt hur hjärnan accepterar att förflyttas direkt men inte "kroppsrörelser" som inte överensstämmer med vad balanssinnet rapporterar.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk

Ser ut att vara hur bra som helst!! Jag är så himla taggad! 😍

Permalänk
Medlem

Tog ca 15 sec att googla fram:

"For the comfort-inclined, there’s the usual teleport option, in which you fade between locations based on where your hand points. There’s also a smooth locomotion option, in which the player glides through the world using an analog stick. And then, in the middle, is a Shift option in which the camera glides between points you choose."

Det finns alltså 3st rörelse lägen, vilket ingen i tråden verkar ha haft koll på....

Och sen när det kommer till AAA så finns det några stycken i VR som man kan lira, dock inte så många som är skrivna för VR i grunden.

RE:7(PS4), Skyrim, Fallout 4, Doom VFR bör väl ses som AAA.
Det finns också många spel som går att få att fungera med VR.
Tydligen så ska T.Ex. Quake 2 fungera rätt bra med Quest nu, och jag tyckte HL2 var häftigt att uppleva även fast att det inte var optimerat för VR.

Personligen så kommer jag inte köpa nytt VR(sitter på DK2) förrns nästa sommar, men jag ser verkligen fram imot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja.
Ang spel så visst, det mesta är inte några AAA produktioner men AA och så klart massvis med indie.
Men det betyder inte att spelutbudet är dåligt.
Dina kompisar har helt enkelt inte hittat spelen om allt känns som demos.
Och vad jag menade att jag tror 2020 lossnar det på riktigt är att vi har fått spel som Boneworks (slutet 2019), The Walking Dead Saints and sinners, kommande half life, kommande Medal of honor. Ubisoft har meddelat att nått av deras IPn ska släppas till VR.
Dessa spel är AA och AAA spel och jag gissar platsar in i vad du säger är längd, känsla och story.
Det finns fler andra spel och fler kommande spel som också uppfyller dessa krav så.
Njääe jag håller inte med om att spelutbudet saknas, det har bara inte upptäckts än.

Det finns såklart bra spel vilket dom säger men dom brukar vara rätt korta och gillar dom inte att spela om spel. Fast dom kanske inte riktigt kollat igenom allt ordentligt heller.
Vr är intressant men jag är väldigt emot att köpa något som jag använder ett par gånger och som sedan ligger i garderoben, speciellt till det priset.
Vr headsetten måste nog även uppdateras med mer trådlöshet om gemene man ska vilka spela det hemma i soffan. Fast det finns väll ett sånt ute nu?
Inlevelsen blir nog lidande när man märker att man trasslat in sig i sladdarna och gör ett litet lätt ryck för att få lite mer och hör till sin fasa hur tvn välter 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.