Intel Core i9-10900K matchar prestanda hos Ryzen 9 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Känner att min 3900x borde legat på inet hylla tills nu, missnöjd med amd! Köpte minnen som skall klara 3200mhz, sätter mobo på DOCP, alla settings går in som Intels XMP, fast bara ibland startar systemet. Nu kör jag mitt system med minnena i 2666mhz, galet missnöjd!

Jag har Asus Z170 Pro gaming + Intels 6700K och ett par minnen som ska klara 3000mhz, jag måste köra dom i 2900mhz för att datorn ska starta varje gång. Visst inte lika illa som 2666mhz men om du vill undvika problemet till 100% får du nog köpa något annat än AMD eller Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Känner att min 3900x borde legat på inet hylla tills nu, missnöjd med amd! Köpte minnen som skall klara 3200mhz, sätter mobo på DOCP, alla settings går in som Intels XMP, fast bara ibland startar systemet. Nu kör jag mitt system med minnena i 2666mhz, galet missnöjd!

vilket moderkort? vilka minnen? Tror inte felet ligger på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har Asus Z170 Pro gaming + Intels 6700K och ett par minnen som ska klara 3000mhz, jag måste köra dom i 2900mhz för att datorn ska starta varje gång. Visst inte lika illa som 2666mhz men om du vill undvika problemet till 100% får du nog köpa något annat än AMD eller Intel.

Köper bara minnen enligt QVL, XMP profilen har fungerat varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

AMD och Intel måste öka prestandan om hem PCn ska överleva. Man måste få ett mervärde av att spela på pc vs konsol. Ska vi nå nästa steg i spel grafik så måste 8/16 bli budget cpu inom något år och att premium PC blir cpu med 32/64. Tror även att dubbla grafikkort är på väg tillbaka så vi kan nå nästa nivå på spelgrafik.

Finns ju mervärde som en konsol inte kan kompensera för. Kapacitet att byta ut sin hårdvara medan hårdvaran man köper hos konsoler är man fast med i minst sex-sju år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Måste man köpa nytt moderkort igen för denna prolle?

Det är intel, klart man måste.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

vilket moderkort? vilka minnen? Tror inte felet ligger på processorn.

https://www.inet.se/produkt/1902982/asus-rog-strix-x570-f-gam...
https://www.inet.se/produkt/5301806/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Jag tror inte heller processorn är fel, det är nog kunskapsbrist från min sida, missat något relevant - kanske ska öka spänningen till 1.4v på minnen?
AMD Gör bra saker till de som kan! Jag gick från 2500k(4c/4t) till 3900x, galet mycket prestanda ökning oavsett om jag fastnar på 2666mhz

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk

Har svårt att se att Intel kommer att kunna fortsätta med att inte ha hyperthreading på samtliga processorer nu när de känner the heat från Ryzen i alla pris- och prestandaklasser.

Sen kommer ju 100900k:an vara en jäkligt bra processor för en hel del use cases, allt från gaming till workstation... blir dock ruggigt intressant att se hur den prissätts, dvs tror Intel fortfarande att de kan ta ett visst överpris över Ryzen eller kommer de börja försöka prispressa.

Ska man vara ärlig så är ju prispress ett sätt som Intel kan ta till för att konkurrera ut AMD helt eftersom de inte har samma ekonomi eller skala på sin verksamhet. Skulle Intel toksänka sina priser across the board skulle AMD få det kämpigt.

Permalänk
Medlem

men ingen pci-e 4.0? that's a wrap son

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

men ingen pci-e 4.0? that's a wrap son

@dakke
Pci-e 5 och 6 är runt hörnet.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29166-pci-express-6-0-nar-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Man blir sugen på en i9-10900k faktiskt... min 7700k är lite "trött" av sig när man renderar videoklipp i Sony Vegas t.ex... några kärnor till hade inte skadat

Varför renderar du inte med CUDA/GPU istället eller kör du kanske med en AMD GPU?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Tack AMD

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Varför renderar du inte med CUDA/GPU istället eller kör du kanske med en AMD GPU?

Han kanske sitter på en äldre version.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Varför renderar du inte med CUDA/GPU istället eller kör du kanske med en AMD GPU?

Är inte så insatt i det där, hur gör man det? Gör det så sällan så blir att man bara kör på standard inställningar i princip Kör ett GTX 1080Ti

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoK:

Känner att min 3900x borde legat på inet hylla tills nu, missnöjd med amd! Köpte minnen som skall klara 3200mhz, sätter mobo på DOCP, alla settings går in som Intels XMP, fast bara ibland startar systemet. Nu kör jag mitt system med minnena i 2666mhz, galet missnöjd!

kollade du om moderkortet hade minnen på sin lista av supported memory?
Låter mer som ett problem mellan moderkort och minnen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

AMD och Intel måste öka prestandan om hem PCn ska överleva. Man måste få ett mervärde av att spela på pc vs konsol. Ska vi nå nästa steg i spel grafik så måste 8/16 bli budget cpu inom något år och att premium PC blir cpu med 32/64. Tror även att dubbla grafikkort är på väg tillbaka så vi kan nå nästa nivå på spelgrafik.

https://www.wepc.com/news/video-game-statistics/

Ser inget om att konsoler håller på att ta över från PCn? De sjunker i samma takt när mobilspel tar över. Det finns väldigt mycket mervärde med att spela på PC över konsol redan idag och den basen som redan spelar på PC kommer nog inte konvertera över till konsol i någon större utsträckning. På samma sätt som det finns mervärde i att spela på konsoler. Bägge har sin plats och sin publik.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

https://www.inet.se/produkt/1902982/asus-rog-strix-x570-f-gam...
https://www.inet.se/produkt/5301806/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Jag tror inte heller processorn är fel, det är nog kunskapsbrist från min sida, missat något relevant - kanske ska öka spänningen till 1.4v på minnen?
AMD Gör bra saker till de som kan! Jag gick från 2500k(4c/4t) till 3900x, galet mycket prestanda ökning oavsett om jag fastnar på 2666mhz

OK. Minnena är på QVL, kolla att de heter Ver 3.31 sitter på små klisterlappar från Corsair.
Har du inte köpt två kit utan har ett kit och inte får XMP att fungera kan du vända dig till ASUS direkt för reklamation av moderkortet. Problemet med Corsair är att de har olika minneskretsar på samma SKU, därav Versionsnumret. Oerhört frustrerande framförallt för de som använder AMD-processor då dessa är mycket känsligare/svårare att få rätt timings med.

Om du vill lösa detta själv istället (labba med timings/RAM-klockning) finns det bra råd på sweclockers dolt i en flera tusen inläggs tråd om Ryzen 3xxx.

För mig är RAM-klockning för mycket pill och då jag ibland bygger flera datorer samtidigt inte värt tiden, jag vill bara ha fungerande XMP, så efter TVÅ incidenter med corsairminnen som hade fel version och vägrade fungera med XMP så undviker jag corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

https://www.inet.se/produkt/1902982/asus-rog-strix-x570-f-gam...
https://www.inet.se/produkt/5301806/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Jag tror inte heller processorn är fel, det är nog kunskapsbrist från min sida, missat något relevant - kanske ska öka spänningen till 1.4v på minnen?
AMD Gör bra saker till de som kan! Jag gick från 2500k(4c/4t) till 3900x, galet mycket prestanda ökning oavsett om jag fastnar på 2666mhz

Jag behövde öka mina till 1.35v för att kunna köra dem i 3200/CL14. Börja med det. 1.4v tycker jag låter lite högt. Nu var det inte corsair eller det moderkortet, men jag var i exakt samma situation.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle det göra det mer OK att Intel fortfarande kör PCIe 3.0? Betyder att Intel snart är 2-3 generationer bakom istället för bara 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är inte så insatt i det där, hur gör man det? Gör det så sällan så blir att man bara kör på standard inställningar i princip Kör ett GTX 1080Ti

I Vegas (om du har version 16 eller nyare) så väljer du i "render-as" "MAGIX" och där finns "NVIDIA NVENC"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skulle det göra det mer OK att Intel fortfarande kör PCIe 3.0? Betyder att Intel snart är 2-3 generationer bakom istället för bara 1.

För PCIe 4 har verkligen varit en succé!?

Varit en rejäl flopp med gpuer såhär långt.
Vad gäller lagring så har jag inga erfarenheter, men är väl ev där så som det gjort någon nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skulle det göra det mer OK att Intel fortfarande kör PCIe 3.0? Betyder att Intel snart är 2-3 generationer bakom istället för bara 1.

Hur många har inne har någon som helst nytta av 4.0? En halv procent av de som har x570 och 3 gen Ryzen kanske.

Säger det igen. 4.0 är bara väntekorv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Vangen:
Super! Ska testa det vid nästa video-redigering! Tog liksom sist typ 30 minuter att rendera i 2560x1440 @60fps ett videoklipp som var 2:30min långt... Inga effekter eller något, utan bara vissa snuttar snabbspolade för att få med highlights bättre :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilka värmeproblem har 9000 serien?
Om du pratar om höga boost clocks så är det ej CPUs fel det är mobo tillverkarna som fular in MCE och auto överklock på olika typer av BIOS, MSI är värst där 9900k boostar tills den throttlar i temps, min 8700k boosta 1.45vcore STOCK bios.

Går ju att lösa själv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dem8n:

Går ju att lösa själv.

Sjävklart men inte folk som har 0 koll och tror dom har CPU problem.
Ska bara veta hur många jag hjälpt online och IRL med just detta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

För PCIe 4 har verkligen varit en succé!?

Varit en rejäl flopp med gpuer såhär långt.
Vad gäller lagring så har jag inga erfarenheter, men är väl ev där så som det gjort någon nytta.

Skrivet av marcusOCZ:

Hur många har inne har någon som helst nytta av 4.0? En halv procent av de som har x570 och 3 gen Ryzen kanske.

Säger det igen. 4.0 är bara väntekorv.

Jag säger inte emot er. PCIe 4.0 finns det verkligen begränsat användningsområde för som en vanlig konsument just nu. PCIe 3.0 är ju good enough för nästan alla idag.

Det jag vände mig emot var inlägget som jag svarade på, som påstod att eftersom PCIe 5.0 och PCIe 6.0 är på gång spelar det ingen roll att Intel inte har PCIe 4.0. Det var ju ett rent argumentationsfel.

Permalänk
Datavetare

Prestanda per tråd vs aggregerad prestanda

Om i9-10900K är lika snabb som 3900X i fall som utnyttjar alla kärnor är den förra i praktiken en snabbare CPU. Det är alltid en fördel att ha en viss aggregerad prestanda på så få kärnor som möjligt, det oavsett om det handlar om skrivbordet eller datacenter.

Fast även om aggregerad prestanda är högre hos en modell med fler kärnor kan man i praktiken applicera 80/20-regeln om prestanda per kärna är "tillräckligt mycket högre" hos modellen med färre kärnor och lägre aggregerad prestanda. D.v.s. för 80 % (och det är nog i praktiken väldigt lågt räknat) är det mer värt att få lite högre prestanda per tråd än väsentligt högre aggregerad prestanda.

Man kan applicera 80/20 som minnesregel: runt vid >=20 % högre prestanda per tråd är det i praktiken mer värt än 100 % fler kärnor för >= 80 % av fallen. Det är en orsak till varför Intels HEDT serie aldrig riktigt varit vettig ens för de som vill ha det snabbaste som finns oavsett pris, visst fick man mer aggregerad prestanda jämfört med konsumentmodellerna men det var på bekostnad av prestanda per kärna.

Det både AMD och Intel gjort helt rätt på senare tid med desktop-modellerna är säkerställa att toppmodellen har både högst aggregerad prestanda och högst enkeltrådprestanda.

Glaset halvfullt eller halvtomt...

Oavsett hur i9-10900K och 3900X i praktiken kommer prestera relativt varandra kan man ändå notera att i9-10900K är egentligen samma design Intel släppte för mer än 4,5 år sedan, fast med fler kärnor och högre klockad. Att en sådan design överhuvudtaget kan ligga i toppen på något än idag tycker i alla fall jag är lite deprimerande

Roade mig att jämföra prestanda ISO-frekvens (det som brukar kallas "IPC", men det är inte tekniskt korrekt i denna jämförelse) mellan CPU-designer som fanns hösten 2015 och de som finns nu. I linje med 80/20 regeln tittade jag enbart på heltalsprestanda, flyttalsprestanda är för normalanvändaren rätt irrelevant.

2015 var Skylake, vid samma frekvens, ca 65 % snabbare än Excavator, 50 % snabbare än ARM Cortex A72 (släpptes våren 2015, sitter bl.a. i RPi4) och 140 % snabbare än Airmont (Intel Atom). Skylake utförde väsentligt mycket mer per cykel än samtida designer.

2020 ser det inte lika roligt ut för Intel. Det är jämt skägg mot Zen2 (Zen2 har högre IPC i genomsnitt då den har högre flyttals-IPC), förra årets ARM Cortex A76 drar och jämt (men den ligger efter i flyttals-IPC), årets Cortex A77 ligger 20-25 % högre ISO-frekvens. Tremont (senaste Atom) lanserades Q4 2019, men har inte sett några jämförelser än (är primärt designad för servers och inbyggda-system), men den ska har >30 % IPC över Goldmont+ vilket lägger den i nivå med Ivy Bridge / Haswell, d.v.s. Skylake är endast ~15 % snabbare!

Sedan måste man nämna Sunny Cove. Den finns bara för bärbara, men den har ändå ~20 % högre IPC jämfört med Skylake (tyvärr lägre för de viktiga heltalen, ~15 %). Men spännande som hänt dessa 4,5 år är att "big-core x86" tappat ledningen (ISO-frekvens) till Aarch64!

Ny Core2?

Tittar man just på Tremont har Intel faktiskt gjort en del radikala förändringar. Stämmer de påstådda ">30 % högre IPC över Goldmont+" verkar ju deras nya front-end gett en hel del. Tremont har faktiskt en "bredare" font-end än Zen2/Skylake!

Intel, framförallt Jim Keller, har flera gånger sagt att man har en design med "väsentligt mycket högre IPC" på gång (det i kontext av Core, inte Atom). Vi vet att det inte är Sunny Cove eller Willow Cove man menar. Willow Cove ska tydligen få "double-digit" ökning över Sunny Cove och möjligen är det just Willow Cove som kommer sitta i Rocket Lake, det blir i så fall första "riktigt" uppgradering på skrivbordet (fast fortfarande på 14 nm!).

Ren spekulation, men efterföljaren till Willow Cove, Golden Cove, skulle kunna vara ett försök till fyndig namngivning. Det enda som sagts om Golden Cove är att designen fokuserar på ökad IPC, frågan är hur långt man kan nå (framförallt givet att Apple redan är ~80 % snabbare än Skylake ISO frekvens, Cortex A77 ~25 % snabbare och ARM har ökat >20 % per år sedan 2015).

Priset

För Comet Lake hänger allt på prislappen. Vi vet hur den kommer prestera, det enda som avgör om det blir en vettig produkt eller ej är hur Intel väljer prissätta den. Alltid något (och plannerar köpa Comet Lake till grabbens spelrigg), men tycker personligen det från ett tekniskt perspektiv en skittråkig release.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

I Vegas (om du har version 16 eller nyare) så väljer du i "render-as" "MAGIX" och där finns "NVIDIA NVENC"

Tack så mycket för tipset! Nu gick det på 5min på samma videolängd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tack så mycket för tipset! Nu gick det på 5min på samma videolängd

Grattis! Jag tycker det kan funka med 3 min också, men ibland får man köra två klipp på raken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

OK. Minnena är på QVL, kolla att de heter Ver 3.31 sitter på små klisterlappar från Corsair.
Har du inte köpt två kit utan har ett kit och inte får XMP att fungera kan du vända dig till ASUS direkt för reklamation av moderkortet. Problemet med Corsair är att de har olika minneskretsar på samma SKU, därav Versionsnumret. Oerhört frustrerande framförallt för de som använder AMD-processor då dessa är mycket känsligare/svårare att få rätt timings med.

Om du vill lösa detta själv istället (labba med timings/RAM-klockning) finns det bra råd på sweclockers dolt i en flera tusen inläggs tråd om Ryzen 3xxx.

För mig är RAM-klockning för mycket pill och då jag ibland bygger flera datorer samtidigt inte värt tiden, jag vill bara ha fungerande XMP, så efter TVÅ incidenter med corsairminnen som hade fel version och vägrade fungera med XMP så undviker jag corsair.

Tack!
Jag köpte ett kit, 2x16gb, det är så konstigt med DCOP, första gången jag satte på, då faila boot, testade någon vecka senare, då startade datorn, körde Prime95 & fick aningen bättre Cinebench R20 score Men sen dagen därpå -> starta inte datorn..
Jag är inte kräsen när det kommer till prestanda, jag klarar mig med 2666mhz även om jag köpt 3200.. nu vet jag bättre nästa gång jag köper dator! Köp mainstream då fungerar det! .. kommer aldrig rekommendera AMD då det inte "bara fungerar", köp AMD om du gillar att mecka, likt Linux, jag tipsar inte äldre om att avstå windows för att installera Arch-linux!

Angående timings, det var kul förr i tiden för mig att pilla med sådant, köpte Pentium4 Northwood och var med i SMPC 'överklockartävling'.. Adata Winbond BH5 400mhz klockade som fan! Galet med prestanda! - Bara pusha 3dmark 2001 score!

Ska kika på minnena någon gång! Nu sitter en gigantisk Noctua vid minnena

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Köper bara minnen enligt QVL, XMP profilen har fungerat varje gång.

Mina minnen står med i QVL. Datorn startar inte varje gång med XMP profilen, behövde som sagt sänka 100mhz för att det alltid ska boota.