Fasttejpad LAN-spelare förevigas i dokumentär

Permalänk
Melding Plague

Fasttejpad LAN-spelare förevigas i dokumentär

En kreativ lösning på platsbrist under ett LAN från 2003 förevigas snart i en dokumentär om internetlegendarer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha va coolt!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Behövs det verkligen en dokumentär för något som kan förklaras med två meningar?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Satan vad man vart sugen på pizza när man såg den där bilden!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Haha, fan va härligt med Lan på sent 90-tidigt 00. Otroligt man fick plats flerralet på kompisars små barnrum med stora as till CRT och annat, hade man tur kunde lyxa till det med en stol byggd av 2 sexpack cola (som dessvärre blev mer och mer obekväm allt eftersom colan dracks upp). Sova var det inte tal eller tid till.

Lustigt nog så har kompisgänget hållt lan-traditionen vid liv i alla år och vi ska ha "gubb-lan" nu till helgen faktiskt... Dock under väldigt mycket bekvämare former med hyrd lokal med allq fasiliteter och sovplats, vi är inte lika hårda nu för tiden 😉

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade den här bilden på telefonen, med någon rolig "dåtidens meme". Skickade till kompisar i skolan via IR.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Minns en del goa lanpartyn tidigt 2000 tal man hade hemma hos föräldrarna på den lilla övervåningen. 6 Pers med crt skärmar alla knölade ihop sig på ett medelstort bort. Va inte mycket plats över för varje snubbe. Hela helgen spelades det cs,aoe och age of mythology. Det luktade inte tårta på den övervåningen kan jag säga och det såg ut som en soptipp efter helgen med läskburkar och godispapper överallt.

Permalänk
Medlem

Alltid undrat hur han orkar hålla uppe huvudet för att se på skärmen? efter 30m skulle jag vara halvdöd.

Permalänk
Medlem

LAN-partyn i början / mitten av 2000-talet var episka. Man sov där det fanns plats, vanligtvis under något bord, åt mikropizza å annat skräp, spelade tills handleden krampade. Har haft lan-partyn i ett flertal undomsgårdar, kontorsrum, vardagsrum etc.

Den gamla goda tiden. Fasen man får lust att dra ihop de kompisgäng som finns kvar och ordna ett riktigt gammalt hederligt LAN.

Permalänk

Roligaste LAN-upplevelsen jag haft var under andra året på universitetet i Luleå. Jag och en kursare hade varsitt 20 m2 korridorsrum på markplan, och vi satt fem personer i vardera rum och spelade Unreal Tournament rum mot rum med perfekt balanserade lag. Den lustiga detaljen var dock att rummen inte var i samma korridor, eller ens samma byggnad. Så vi drog en nätverkskabel ut genom fönstren, över cykelförråden, och höjde upp med cyklar på taken för att det annars var perfekt höjd för förbipasserande på gångvägen att dra i kabeln.

Permalänk
Medlem

Drömmen när man var yngre var att gå på ett lan men det närmaste var ju när vi tryckte in 2 datorer med crt skärm, 2 stora sängar och ett bord i en liten utstuga och vi var 5 pers som turades om att spela på dom 2 datorerna som var på plats. Mycket gorbys och joltcola och extremt varmt i bastu värmen. Fick öppna dörren och mini fönstret som fanns i lillstugan i sommarnatten. Quake 3 och UT99 gick varmt och lite airfix dogfighter

Var på äldre dagar vi lyckades dyka upp på ett större lan och sovplats var ju under bordet på golvet

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Roligaste LAN-upplevelsen jag haft var under andra året på universitetet i Luleå. Jag och en kursare hade varsitt 20 m2 korridorsrum på markplan, och vi satt fem personer i vardera rum och spelade Unreal Tournament rum mot rum med perfekt balanserade lag. Den lustiga detaljen var dock att rummen inte var i samma korridor, eller ens samma byggnad. Så vi drog en nätverkskabel ut genom fönstren, över cykelförråden, och höjde upp med cyklar på taken för att det annars var perfekt höjd för förbipasserande på gångvägen att dra i kabeln.

https://i.imgur.com/C4S2HQD.jpg

Fasiken vad kul, när var det här? Bodde där själv i rum 261 år 2007.
Mycket kul och konstigt hände vid dessa gårdar.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk

@Zerblatt:
Det var under hösten 2011. Minns inte rumsnummer, men till höger har du i alla fall PG36, och den till vänster är nr PG32.

En annan anekdot från det LAN:et var att en av deltagarna i mitt rum gick ut i korridoren mitt i natten och hittade en av mina grannar däckad i allrummet. På spisen hade han lagt en (vad jag skulle tro) fryst fläskfilé och vridit upp på max. Den var nämligen helt förkolnad på ytan, men fortfarande inte färdig i mitten. Hade inte vi upptäckt det i tid antar jag att hela korridoren fått utrymmas pga rökutvecklingen, så LAN kan vara samhällsnyttiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Behövs det verkligen en dokumentär för något som kan förklaras med två meningar?

Jag uppfattade det som att dokumentären kommer visa flera liknande "early internet famous" saker, inte bara just denna händelse?
Lite mer som en dokumentär om personerna och tankarna bakom saker som sedan blev memes mm innan allt skulle vara en meme.
Men är det endast om denna händelse är det lite väl ja ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

"This brings back memories"
Det är med mycket nostalgi i hjärtat och även en liten tår i ögonvrån som man minns tillbaka till sin förlorade LAN-tid.
Hur man satt 8 grabbar, uppe dygn efter dygn stirrandes på sin "19kg" tunga CRT-skärm. För det var väl typ 1kg/tum? 😄
Minns att vi lirade bl.a STCC, AoEII och CS "pre 1.6". Sen blev det Warcraft3 och CS 1.6.
Man delade med sig av sin samling av mp3:or, som man hade dragit hem från Napster.
Sen när man fick moped och blev lite mobil kunde man med hjälp av polarna flytta sin dator som man ville, utan hjälp av morsan 😂 Fast med mycke möda dock.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Haha, fan va härligt med Lan på sent 90-tidigt 00. Otroligt man fick plats flerralet på kompisars små barnrum med stora as till CRT och annat, hade man tur kunde lyxa till det med en stol byggd av 2 sexpack cola (som dessvärre blev mer och mer obekväm allt eftersom colan dracks upp). Sova var det inte tal eller tid till.

Lustigt nog så har kompisgänget hållt lan-traditionen vid liv i alla år och vi ska ha "gubb-lan" nu till helgen faktiskt... Dock under väldigt mycket bekvämare former med hyrd lokal med allq fasiliteter och sovplats, vi är inte lika hårda nu för tiden 😉

Vi har mer pengar är det egentligen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730