Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Permalänk
Medlem

Har en extern som endast används för att föra över gamla DVD-filmer, musik-cd och musik-DVD:er till hemmaservrarna. Trist jobb så det får ta sin tid. Har hållit på i snart två år och har ganska mycket kvar. Då och då faller andan på och då blir det några till som förts över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Jag har en dvd-brännare som jag kan koppla in vid behov, men behov inträffar inte så ofta... Det var nog 2 dator-byggen sedan den var inkoppad senast, så jag är inte helt säker på var den är längre.

På min DVD-spelare så använder den en generisk spelare som fanns i windovs. Numer i W10 så finns det inget stöd för DVD längre så nu fungerar den bara som CD-läsare/skrivare.
Upptäckte det för ett tag sen då jag skulle se på en DVD-film.

På min andra dator så finns det en blue-ray och där fungerar DVD så det går att lägga i skivan där och spela upp den på min ordinarie dator utom då Windows får för sig att uppdatera då bli allt låst ofta någon timme. Windows var mer stabilt och pålitligt förr. Fast problem blir det ändå om man ska spela upp en ultra hd 4k då det kräver en speciell spelare och annan hårdvara.

Permalänk

Var tvungen att öppna luckan och konstatera att 1,44 disken var borta! Men cd´n var kvar! Har kvar den för att bränna skivor till X-box 360, som jag inte startat på 10 år!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk

Nepp, men 3,5" diskettstationen används ibland. Alltifrån hämta data från gamla oscilloskop till att programmera gamla robotar.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag överväger starkt att införskaffa en blueraybrännare eftersom det verkar vara den bästa lösningen för peace of mind-långtidsbackup.

Permalänk
Medlem

Jag äger bara min dator som spel- och mediastation så för mig används DVD-läsaren till att spela DVD-filmer och bränna CDs

Visa signatur

Ryzen 3600 - MSI X570 Unify - 32 Gb Corsair 3200 Cl 16 - RTX 2060 Super - 1Tb 970 Evo Plus - 1Tb 860 EVO - Seasonic 650W Gold - Noctua N-DH15 - Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Nej, men jag överväger starkt att införskaffa en blueraybrännare eftersom det verkar vara den bästa lösningen för peace of mind-långtidsbackup.

Intressant: gamla brända CD-skivor osv var väl knappast kända för att räcka någon längre stund tex... Har det alltså skett en påtaglig förändring på detta för bluray? Och är det värt besväret?
(För min del räcker det nog med sporadiska backups till externa hårddiskar istället)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

DVD-skivor klarar sig glatt 15 år åtminstone, jag har skannat sådana och de är ungefär lika bra som när de brändes om de förvarats mörkt. Just CD-skivor var extra känsliga för ljus, solljus var rena döden för de brända.

Bluray-skivor har jag inte skannat så noga, men inga Verbatimskivor har havererat på de 10 år jag använt dem. "Det sägs" att blurayskivor egentligen klarar sig längre än CD/DVD. Om inte annat är de klart reptåligare, men backuper ska väl ändå inte repas - även om släden har lyckats repa en del CD-skivor för mig när den stängts och jag lagt i skivan slarvigt så den klämts.

Vill man ha bra backup kan man satsa på M-disc, kan läsas i vanliga optiska läsare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intressant: gamla brända CD-skivor osv var väl knappast kända för att räcka någon längre stund tex... Har det alltså skett en påtaglig förändring på detta för bluray? Och är det värt besväret?
(För min del räcker det nog med sporadiska backups till externa hårddiskar istället)

Riktigt gamla cd-skivor var faktiskt fantastiskt bra för just backup över lång tid, dock minskade kvaliteten och när det var som billigast/populärast att bränna fanns det många dåliga fabrikat.

Det är dock ett dataformat som inte lätt kan skadas av att man tappar dom, vibrationer, magnetfält, elektriska pulser (blixten, trasiga nätagg, ...), rent mekaniskt haveri... många aspekter förutom pris, desnitet och tillgänglihet som kan göra optisk media relevant.

Jag kör dubbla kopior istället, det är en annan variant...

Permalänk
Medlem

Det tycks som att ransomware blir allt mer sofistikerad, kan ligga vilande tills en backuphårddisk ansluts och kryptera även den. Samma med en del cloudlagring. Bäst att ha det viktigaste (dvs foton på barnen etc) även bränt på skiva, gärna lägga på annan fysisk plats också. Billigt, snabbt, enkelt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7