Krismöte. En nördkompis funderar på att skaffa PS4 för att kunna lira Cyberpunk och FFVII. Argumentet är att PC är för dyrt.

Permalänk
Medlem

Krismöte. En nördkompis funderar på att skaffa PS4 för att kunna lira Cyberpunk och FFVII. Argumentet är att PC är för dyrt.

Jag har sagt att jag skulle kunna hjälpa honom att bygga en PC för marginellt mycket mer än en begagnad PS4 PRO och två spel som klarar att lira spelen han mest är sugen på. Cyberpunk 2077 och Final Fantasy. Såklart inte på några maxade inställningar men medium och lite fina texturer i 1080P känns inte helt bortom all rim och reson för 3500?

Vad tror folk man ska titta på, eller har jag lovat för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Jag har sagt att jag skulle kunna hjälpa honom att bygga en PC för marginellt mycket mer än en begagnad PS4 PRO och två spel som klarar att lira spelen han mest är sugen på. Cyberpunk 2077 och Final Fantasy. Såklart inte på några maxade inställningar men medium och lite fina texturer i 1080P känns inte helt bortom all rim och reson för 3500?

Vad tror folk man ska titta på, eller har jag lovat för mycket?

1. Vänta. Cyberpunk 2077 släpps inte förrän om, tidigast, ett halvår.

Edit:

2. Vänta. Om du menar Final Fantasy VII Remake så kommer det vara en PS4-exklusivitet i ett år.

Dock vill ha inte vänta och vill spela FF VII Remake redan om en månad så finns det ju ingen PC som har inbyggd tidsmaskin.

Edit 2:
@brainlessbob hade en bra poäng medans jag la till lite nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

1. Vänta. Cyberpunk 2077 släpps inte förrän om, tidigast, ett halvår.

2. FF VII Remake kommer inte till PC förens tidigast April 2021.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Spontant tror jag han kmr ha en bättre upplevelse på en ps4 pro än en dator för 3500.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Det beror väll lite på vad han har och inte har. Ska han lira på TV eller datorskärm? Har han mus, tangentbord, chassi, nätagg, handkontroll?

Kan bli för dyrt att plocka ihop en dator för 4 papp om man måste bygga det från grunden.

Permalänk
Medlem

Ps4 pro all the way here. Beklagar men han bör hålla sig till en ps4pro här. FFVII på PS4 pro kommer bli episkt.

Permalänk
Medlem

Hade låtit han köpa en PS4, speciellt då han vill spela FF7 Remake.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hett tips, priser på hårdvara kan mycket väl komma att stiga i pris pga Coronaviruset. Köp nu oavsett, hela marknaden (inkl beg) kan stiga i pris. Givet hur länge pandemin pågår dvs.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv

Skippa PS4. Kör Geforce Now på valfri dator istället. Spara pengarna till riktig spelPC eller Xbox Series X eller PS5 eller något.

Din kompis bör påminnas om att FF VII Remastern är i episodform och inte fulla spelet. Det som släpps är den lilla snutten i Midgar i början, utfylld för att försöka motivera fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skippa PS4. Kör Geforce Now på valfri dator istället. Spara pengarna till riktig spelPC eller Xbox Series X eller PS5 eller något.

Din kompis bör påminnas om att FF VII Remastern är i episodform och inte fulla spelet. Det som släpps är den lilla snutten i Midgar i början, utfylld för att försöka motivera fullpris.

Källa på att att det bara är snutten i Midgar i början?

Permalänk
Medlem

Du har lovat för mycket.

Sen brukar PC spelen kräva hyfsat mycket även i potato-läge, med tanke på hur dåligt Witcher flyter på än idag så lär det bli tufft i Cyberpunk också.

Men vill din kompis ha lite fler alternativ och möjlighet att uppgradera så är det ingen snack om saken att en PC är ett måste men för 3500 får du extremt lite som senare antagligen måste bytas ut helt för att hänga med...

Permalänk
Medlem

Det här självantände så fort jag fick veta att Final Fantasy-remaken inte kommer till PC förrän om mer än ett år..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeifSandvik:

Källa på att att det bara är snutten i Midgar i början?

Exempelvis:
https://www.gamesradar.com/final-fantasy-7-remake-midgar-only...

Såvida nu inget ändrats då. Läckan av demot i mellandagarna ska ha bekräftat detta.
Verkligen intressant att se hur Squenix fyllt ut denna del av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Källa på att att det bara är snutten i Midgar i början?

Första delen av FFVII remake är endast hela midgar delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kelzzor:

Första delen av FFVII remake är endast hela midgar delen.

Känns verkligen som att alla inblandade varit dåliga att förklara hur det ligger till med spelet. Såvida det nu verkligen inte är hela spelet. Inget i spelets titel säger något om att det är en episod. Kan stinka rejält om en månad. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns verkligen som att alla inblandade varit dåliga att förklara hur det ligger till med spelet. Såvida det nu verkligen inte är hela spelet. Inget i spelets titel säger något om att det är en episod. Kan stinka rejält om en månad. :/

Det är redan bekräftat sedan länge att spelet kommer vara uppdelat i episoder och att första delen utspelar sig i midgar. Square Enix menar dock att varje del kommer vara som ett fullängd spel.

All info finns att hitta på alla sidor som har rapporterat om spelet tex senaste på FZ och deras förhandstitt. Att titeln inte indikerar något om att det ska vara episod baserat förnekar inte faktumet att det faktiskt kommer vara uppdelat i episoder.

Sorry för offtopic men om han verkligen vill spela FFVII så är det PS4 som gäller för den budgeten dock om han vill spela alla episoder samtidigt så kanske det finns till PC när alla delar är släppta men gud vet hur många år det kommer ta