Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hade det handlat om 0,1% hade du inte sagt nåt, du sade det som att det gjorde det betydande bättre.
Annars förstår jag inte varför du nämnde det överhuvudtaget.

I en dålig serie behövs det inte mycket för att man ska reagera. Sedan försöker jag tänka positivt och ge erkännande för positiva inslag även om de är små.

Skrivet av anon42512:

Serien känns inte särskilt nostalgisk.

Nostalgi är en absolut kärna i serien, det ser du redan på seriens namn, Picard. Att ha med Data, 7of9, Riker och nu Hugh senast är sådant som ger nostalgiska inslag för de som sett TNG och Voy.

Men låt mig bolla över en fråga till dig. Tycker du att serien har flera positiva inslag än nostalgi och specialeffekter/action? I så fall vilka?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Nostalgi är en absolut kärna i serien, det ser du redan på seriens namn, Picard. Att ha med Data, 7of9, Riker och nu Hugh senast är sådant som ger nostalgiska inslag för de som sett TNG och Voy.

Men låt mig bolla över en fråga till dig. Tycker du att serien har flera positiva inslag än nostalgi och specialeffekter/action? I så fall vilka?

Serien heter Picard för att den handlar om Picard. 🤷‍♂️
Tycker serien handlar om väldigt Picard-nära saker utan att för den delen vara särskilt nostalgisk, bortsett från vissa småklipp.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag sett klart TNG, Voyager, DS9, Enterprise, Discovery (säsong 2) samt TNG-filmerna (Generations, First Contact, Insurrection och Nemesis).

Är jag redo för Picard?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Sådär, nu har jag sett klart TNG, Voyager, DS9, Enterprise, Discovery (säsong 2) samt TNG-filmerna (Generations, First Contact, Insurrection och Nemesis).

Är jag redo för Picard?

Nej, krävs att du sett original serien från 60 talet med.

Tekniska saker som ett dödsfall utreds inte mer med än att läkaren säger det gick inte att göra nåt?
Vi har sett mirakelösa medicinska underverk under åren av star trek.
Deras viktigaste person att finna bara dör helt plötligt och ingen reagerar och börjar fundera?
aktivera EMH

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nej, krävs att du sett original serien från 60 talet med.

Haha Börjar kolla nu direkt i sådana fall!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

I en dålig serie behövs det inte mycket för att man ska reagera. Sedan försöker jag tänka positivt och ge erkännande för positiva inslag även om de är små.

Nostalgi är en absolut kärna i serien, det ser du redan på seriens namn, Picard. Att ha med Data, 7of9, Riker och nu Hugh senast är sådant som ger nostalgiska inslag för de som sett TNG och Voy.

Men låt mig bolla över en fråga till dig. Tycker du att serien har flera positiva inslag än nostalgi och specialeffekter/action? I så fall vilka?

Är du någon slags Star Trek-polis som vittjar trådarna på Swecklockers? Dina inlägg börjar bli både påfrestande och löjliga.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ser inga som helst argument för vad som skulle göra serien bra, trots direkt fråga.

Så jag kommer fortsätta såga skiten. Det är bara att gilla läget eller att med hjälp av hjärnan redogöra för vad som skulle vara bra med serien. Hjärndöda inlägg av typen "jag älskar serien och jag blir grinarg om du säger nått dålit om denn!" duger inte.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ser inga som helst argument för vad som skulle göra serien bra, trots direkt fråga.

Så jag kommer fortsätta såga skiten. Det är bara att gilla läget eller att med hjälp av hjärnan redogöra för vad som skulle vara bra med serien. Hjärndöda inlägg av typen "jag älskar serien och jag blir grinarg om du säger nått dålit om denn!" duger inte.

Bra. Då är vi två!
Picard är inte Star Trek!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ser inga som helst argument för vad som skulle göra serien bra, trots direkt fråga.

Så jag kommer fortsätta såga skiten. Det är bara att gilla läget eller att med hjälp av hjärnan redogöra för vad som skulle vara bra med serien. Hjärndöda inlägg av typen "jag älskar serien och jag blir grinarg om du säger nått dålit om denn!" duger inte.

Så ditt argument är att du inte gillar den men du ska därav fortsätta se (antar jag?) och såga serien andra tycker är ok eller bra bara för att vad? Få andra irriterade?

Vad är ditt mål isf annat än att vara negativ? Om man gillar något är en smaksak, det är inte ett rätt eller fel oavsett anledning. Har även svårt att se att argument gör serien bättre om man redan avskrivit den? Ett tycke styrs ju inte av objektiva sanningar, så tror inte din åsikt ändras om någon kunnig förklarar varför scenografin är bäst eller liknande?

Du kanske ska fråga dig själv vad du vill ha ut från att hacka på andras subjektiva tycke?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har även svårt att se att argument gör serien bättre om man redan avskrivit den? Ett tycke styrs ju inte av objektiva sanningar, så tror inte din åsikt ändras om någon kunnig förklarar varför scenografin är bäst eller liknande?

Det är kanske så för dig, men det betyder inte att det är likadant för alla andra. För min del kan jag absolut ändra åsikt om någon kunnig ger bra argument varför. Det är ju positivt att vara öppen för ny information och att ändra synsätt av att ta del av ny information.

Skrivet av Ferrat:

Du kanske ska fråga dig själv vad du vill ha ut från att hacka på andras subjektiva tycke?

Jag hackar inte på någons subjektiva tycke. Jag hackar på att tycka saker utan att argumentera för dem. Detta oavsett om jag håller med personen i fråga eller inte.

Vårt samhälle är för jävla infekterat med folk som ska "tycka" hit och dit utan anledning. Vem bryr sig?
Använd hjärnan och ARGUMENTERA för din åsikt!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag tycker serien såhär långt är bra. Patrick Stewart tycker jag gör en gedigen insats (som alltid) och resten av castingen känns helt ok.

Bra underhållning i min mening

Ser ingen direkt mening i att argumentera för min åsikt då det är helt okej att andra inte håller med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Avsnitt 6, äääntligen kom det över mig att jag vill/måååste se ansnitt 7.. hääärligt när det händer, kan bli bra detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flopper:

aktivera EMH

Tycker det är ovanligt många kommandon för att stänga av det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

I tråden diskuteras serien ”Picard”, inte om hur man definierar olika begrepp, inte om hur man måste tycka, inte om varför man måste tycka.

Serien Picard...på amazon..

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite långsam, men det känns som det börjar hända saker i storyn nu och byggas upp mer spänning. Gillar serien mer för varje avsnitt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JesperT:

Fortfarande lite långsam, men det känns som det börjar hända saker i storyn nu och byggas upp mer spänning. Gillar serien mer för varje avsnitt.

Det är lite samma här faktiskt. Trots att fanservice var uppskruvat till 11 i sista avsnittet så gillade jag det, och börjar på riktigt bli nyfiken på vart berättelsen är på väg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hej igen dagbok,

Såg precis avsnitt sex och jag fortsätter att se problem i produktionen.
Nyss var det en scen där karaktären Soji satt i en säng med kroppen i en position och ett uttryck på ansiktet för att sekunden efteråt sitta i en annan position med ett annat uttryck på ansiktet trots att scenen skulle föreställa vara den samma.
Men nu fyller jag på kaffet och tar avsnitt sju, önska mig lycka till.

Snipp snapp slut...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Förutom att jag anser att allt detta hade kunnat komprimeras till en jättebra film-triologi efter Nemesis. Det här känns inte som ett serieformat. Lite tröttsamt att se alla avdankade ST:NG karaktärer och de som inte hör från NG är ju bara "trasiga" själar. Alla är går runt och är helt knäckta och super runt mest på skeppet och vill inte prata med varandra.. Är de inte det så är de mest förbannade istället.

Nåja, avsnitt 8 var helt klart det bästa. Äntligen blev Borg-teknologi coolt igen, riktigt jäkla bra tolkning av gamla Borg teknologierna från 90-talet. Fick rysningar när det börja hända grejjer i kuben :). Trots att Seven of Nine ska spela tuff tjej istället för formell Xbe. Tror jag såg i en intervju att Jeri Ryan vägrade ställa upp som i Voyger igen, det kanske är förståeligt att den gamla rollen är lite passé 2020, det är trots allt nya tider.

Avsnitt åtta: 9 kuber av 10, fantastiskt bra avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Äntligen blev Borg-teknologi coolt igen, riktigt jäkla bra tolkning av gamla Borg teknologierna från 90-talet. Fick rysningar när det börja hända grejjer i kuben :).

Jo men fy fan vad irriterande när man för första gången, äntligen, får se "vanliga" borgs på väg göra en insats för den goda sidan, så hinner de PRECIS, på nolltid, alla ejakuleras ut i tomma rymden samtidigt.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av Elektroman:

Jo men fy fan vad irriterande när man för första gången, äntligen, får se "vanliga" borgs på väg göra en insats för den goda sidan, så hinner de PRECIS, på nolltid, alla ejakuleras ut i tomma rymden samtidigt.

De glömde bort att Borgs kan leva/överleva vakuum (Star Trek: First Contact) så Seven hade bara behövt aktivera en tractor beam eller transporter för få tillbaka dem.. och hur kom hon in i kuben???
Och hur kan alla på La Sirena bara strunta i att Agnes Jurati mördade Bruce Maddox.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Kate Mulgrew, where are thy?
Ej crediterad på IMDB om Picard.. hmm..
Hoppas säsong 1 avslutar en massa och att säsong 2 påbörjar nytt om ni förstår.. hmm..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_khyron:

De glömde bort att Borgs kan leva/överleva vakuum (Star Trek: First Contact) så Seven hade bara behövt aktivera en tractor beam eller transporter för få tillbaka dem.. och hur kom hon in i kuben???
Och hur kan alla på La Sirena bara strunta i att Agnes Jurati mördade Bruce Maddox.

Det gjorde dom ju inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Kate Mulgrew, where are thy?
Ej crediterad på IMDB om Picard.. hmm..
Hoppas säsong 1 avslutar en massa och att säsong 2 påbörjar nytt om ni förstår.. hmm..

Kate Mulgrew är inte delaktig i PICARD serien. Om du tänker på karaktären "Admiral Clancy" så spelas hon av Ann Magnuson.

Skrivet av anon42512:

Det gjorde dom ju inte?

Korrekt. Avsnitt 8 hade en hel del handling runt vad Jurati gjorde, med Picard som tillochmed krävde att hon skulle lämna in sig själv hos Deep Space 12 för att ta straffet för det hon gjorde. Nackdelen däremot, är att Commodore Oh (chef Starfleet Security, och Romulan/Vulcan hybrid) antagligen kommer sopa anklagelserna under mattan. Om hon inte blir påkommen före dvs.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Nej jag syfta mer på om vi kanske skulle få ett besök av Captain Janeway från Voyager (Kate Mulgrew)
MvH - Voyager fan
Orange is the new black ska avslutas läste jag, inte omöjligt senare kanske då.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, vad fan var det där då?
Jag gillade inte avsnitt 9 alls. Klart sämst hittills.

Rant med spoilers:

1) Yay, mera Borg cube! Äntligen blir det något mer än bara 10 sekunder och sedan disappointment! Wait, den... bara kraschade direkt när den kom fram... av en orkidé. Nog för att det inte är en komplett cube med tusentals länkade drones, men ska den vara så jäkla svag?
2) Varför byggde en "ras" av syntetiskt liv ett gäng rymd-orkidéer som halv-kraschar skepp? Är syftet att få dem att krascha och dö? Det verkar ju inte funka, eftersom alla som kraschar överlever. Är syftet att få dem att landa tryggt? Det verkar ju inte heller funka, eftersom skeppen tycks ta en del stryk.
3) Så syntharna blev galna och tänker utrota allt biologiskt liv ändå? Är det romulans som är hjältarna i denna storyn eller vad?
4) Soji gick med dem och kan därmed mycket väl uppfylla sin profetia.
5) Agnes gick från att mörda Bruce för att syntetiskt liv är så galet farligt till att gå med dem när de uttryckligen verkar vara villiga att göra vad som helst, inkl döda biologiskt liv, för att överleva.

Nej, blä. Hemsk writing. Gav avsnittet 4/10 eftersom det inte är totalt fruktansvärt på övriga punkter än dessa...

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jaha, vad fan var det där då?
Jag gillade inte avsnitt 9 alls. Klart sämst hittills.

Tyckte det var överlag rätt bra. Jo, det är lite förvirrande det här med vem som står på vems sida, men å andra sidan känns det inte helt konstigt eftersom läget och den där domedagsvisionen är så oklar även för de inblandade.

En gissning jag har är att Sojis ex, romulanagenten, till slut kommer att hamna på den "goda" sidan.
Soji själv torde också i slutändan att välja att kämpa föra allas lika värde och bli en ny starfleet officer i stil med Data när serien tar slut.

Håller med om att rymdorkide'ernas syfte var minst sagt oklart..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Jag har sträckkollat 1-9 och jag måste säga att jag gillar den betydligt mer än Star Trek Discovery. Visst bygger den mycket på att man har kollat på VOY och TNG och filmerna. Man gillar alla gamla karaktärer, men jag gillar även kapten Rios och doktor Jurati. Det här känns Star Trek, visst är det action och vissa grejer är inte helt hundra. Det är mycket fanservice, som kuben och allt.

Permalänk
Medlem

Wow, helt klart bästa avsnittet hittills. Nu kunde man verkligen inte klaga på att det var för lite action..
Antar det var någon sorts säsongsfinal.

hmm, wtf? Dog just Picard och fick sitt medvetande överfört till en ny kropp?
Det hintades ju iofs om tekniken tidigare.

Det där pratet från data om Quantum simulation får en att undra lite vad som är verkligt.
Eller det kanske syftade på simulationshypotesen för vårt universum.

Allt kändes dock väldigt slutgiltigt. Hoppas hela serien inte bara tar slut där.
Verkade som att allt plötsligt löste sig och var över.
Lite besviken att de valde att låta Data dö för gott.
Var också nyfiken på att få reda på vilka de där högre syntetiska livsformerna var. Tänkte att de kanske
har något med V'ger att göra?

Dold text
Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

@JesperT

Citat:

Hoppas hela serien inte bara tar slut där.

Säsong 2 bekräftades innan säsong 1 ens började sändas, så det kommer definitivt inte ta slut där.

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@JesperT: Avsnitt 10? Trodde de visades på torsdagskvällarna i USA? Ser inte heller detta avsnitt på i listan på mitt Prime-konto

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII