Permalänk
Medlem

TUF GAMING VG259QM

Vad tror ni om denna?
Det är dags för nybygge.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, funderar på att beställa hem en och testa faktiskt även om jag vill ha en 1440p 240 Hz helst.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en..levtid 3/3..får se om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får skriva vad du tycker om den sen.

Permalänk
Medlem

Japp det ska jag göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde en också nu, med gratis retur är det väl lika bra att testa. Spelar ändå mestadels FPS med upplösningen 1024x768

Permalänk

Testat den skärmen via en vän som har en sådan. Riktigt grym skärm. Värd varje krona för honom

Permalänk
Medlem

@Timeriksen95: Hur då är min fråga? Finns inte hos någon leverantör i hela Europa.
Kan det ha varit en VG259Q kanske?

Permalänk

@Gainsgoblin: Opps... Du har helt rätt, frågade honom precis och var en " TUF VG27AQ " .. My bad Men fortfarande var den riktigt grym även om de vart orelevant nu.. hehe

Permalänk
Medlem

@Timeriksen95: lite relevant är det väl ändå. Om Asus 144 Hz ips var väldigt imponerande enligt dig vad är då en 280 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Beställde en också nu, med gratis retur är det väl lika bra att testa. Spelar ändå mestadels FPS med upplösningen 1024x768

Såg nu att Webhallen har 27 tummaren för under 4000kr
Ska du fortfarande ta 25 tummaren?..jag funderar på att svbestalla o byta!
Och den finns att få direkt
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fb1: Gjorde faktiskt en avbeställning på 25" och har en 27" som ligger och väntar på mig på netonnet när jag har tid att hämta den i helgen. Stod och höll i den förra helgen men kände inte att prisskillnaden var motiverad då jag hellre ville ha den mindre men nu så.
I värsta fall lämnar jag bara tillbaka den med NoN's otroligt bra öppet köp.

Recension borde dyka upp närsom på tftcentral också tycker jag.

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak..hämtar min idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt märkbart bättre flyt. Rejäl förbättring i färger från min 2730z också men nog känns det otroligt tråkigt med 1080p.

Permalänk
Medlem

Köpte VG279QM på netonnet.
Ok skärm, hade en den glow i nedre hörnen men ingen direkt bleeding alls.

Lämnade tillbaka för text är så sjukt oskarpt tyvärr i 1080p på 27" (Har en 24" 120hz TN ifrån 2010 som 2a skärm som har BETYDLIGT skarpare och bättre text än denna till exempel )

För spel och film spelar det absolut noll roll dock, utan mer när man ska sitta o läsa massa ord i normal textstorlek.

Sen gillar jag 24-25" mer ändå på allt förutom film så klart, så väntar på MSI's 240hz skärm.

Jag kände skillnad på 144hz -> 240hz rätt markant på musrörelserna framförallt i ex windows.

240->280 däremot kände jag typ nada.
Att köra ELMB sync sänkte brightness rejält vilket är en nackdel.

TFTcentral har sin review för denna uppe på patreon, släpps för alla 6e mars eller något sådant.
Tror dock inte den kommer vara bättre än Acers som släpptes förra året med 240hz kontra 280hz.

Permalänk
Medlem

Håller med, enorm skillnad i upplösning. Blir nog att offra sin plånbok på en 1440p 240 Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Håller med, enorm skillnad i upplösning. Blir nog att offra sin plånbok på en 1440p 240 Hz skärm.

Också lång tid tills dessa släpps med IPS panel, December tidigast typ.
Finns ju dock med TN nu.

Permalänk
Medlem

Det är sant, de 1440p 240 Hz TN som finns ute verkar dock vara lite bättre än förut när det gäller bildkvalite och för mig känns det som att sämre betraktningsvinklar för en mer normal upplösning känns värt det.
Synd ingen av skärmarna finns hos vettiga handlare förutom hp skärmen. Lite sugen på att se om AOC skärmen dyker upp hos komplett eller netonnet, lenovon går helt bort pga fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är sant, de 1440p 240 Hz TN som finns ute verkar dock vara lite bättre än förut när det gäller bildkvalite och för mig känns det som att sämre betraktningsvinklar för en mer normal upplösning känns värt det.
Synd ingen av skärmarna finns hos vettiga handlare förutom hp skärmen. Lite sugen på att se om AOC skärmen dyker upp hos komplett eller netonnet, lenovon går helt bort pga fläkten.

Hade nyligen en av dom dyraste TN hemma på test benq zowie xl2546 eftersom jag var lite sugen på en 240Hz. har en IPS 144Hz idag. Men man måste verkligen uppskatta 240Hz för att kunna motivera alla nackdelar. Jag packade ner den efter 20 minuter, trodde initialt på fullt alvar något var fel. Möjligt finns dom som är lite bättre. Men tror det är marginellt för anatalet tillverkare av paneler är i praktiken väldigt få. Det sitter typ samma i alla. TN tror inte jag går att köpa om något år mer än riktigt lågbudget. Både kontrast och färger är så otroligt mycket sämre än alla andra tekniker IPS/VA/OLED. Dom första riktigt snabba IPS har precis kommit och det kommer många närmaste månaderna. Även senaste VA har blivit ganska så snabba nu. Asus VG259QM, är väldigt lovande produkt. Men väntar fortfarande på tester. Hade dock gärna sett en med 1440P 26-27" och samma spec i övrig. Troligen kommer det också relativt snart.

Men tänk flera gånger innan du köper en ny monitor med TN panel idag. Det är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Hade nyligen en av dom dyraste TN hemma på test benq zowie xl2546 eftersom jag var lite sugen på en 240Hz. har en IPS 144Hz idag. Men man måste verkligen uppskatta 240Hz för att kunna motivera alla nackdelar. Jag packade ner den efter 20 minuter, trodde initialt på fullt alvar något var fel. TN tror inte jag går att köpa om något år mer än riktigt lågbudget. Både kontrast och färger är så otroligt mycket sämre än alla andra tekniker IPS/VA/OLED. Dom första riktigt snabba IPS har precis kommit och det kommer många närmaste månaderna. Även senaste VA har blivit ganska så snabba nu. Asus VG259QM, är väldigt lovande produkt. Men väntar fortfarande på tester. Hade dock gärna sett en med 1440P 26-27" och samma spec i övrig. Troligen kommer det också relativt snart.

Men tänk flera gånger innan du köper en ny monitor med TN panel idag. Det är mitt tips.

Alla har vi olika tycke.
Jag har TN och har inga problem med det alls.
Även om IPS har bättre färger såklart.
Hell TN kan tom vara bättre i mörka scener pga IPS glow (också det jag hatar mest med IPS)

TN kommer gå att köpa för IPS kommer aldrig slå TN i pixelrespons.
VA är löjligt långt ifrån TN i nuläget och kommer alltid vara på vissa områden.

Tekniken har alltid sin gräns.

Permalänk
Medlem

@Magnus112233: Du jämför med en skärm som har en panel från 2016 dock. Ta hem en nyare skärm som XF252Q eller liknande som har paneler från slutet på 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alla har vi olika tycke.
Jag har TN och har inga problem med det alls.
Även om IPS har bättre färger såklart.
Hell TN kan tom vara bättre i mörka scener pga IPS glow (också det jag hatar mest med IPS)

TN kommer gå att köpa för IPS kommer aldrig slå TN i pixelrespons.
VA är löjligt långt ifrån TN i nuläget och kommer alltid vara på vissa områden.

Tekniken har alltid sin gräns.

Tror inte det handlar om vad man tycker, utan mer om vilka referenser man har. Skillnaden i framför allt kontrast men även färger är väldigt lätt att se. Men självfallet är det inte problem med TN, dom är idag fortfarande betydligt snabbare än allt annat som går att köpa just nu.

Enligt tester som finns ute. Tror det var hardware Hardware Unboxed som testade en skärm med en nyutkommen IPS panel och den är i det närmaste lika snabb som dom snabbaste TN. Marknaden som helhet kommer tycka IPS är snabba nog i kombination med alla fördelar som dom har, och därför kommer TN har svårt att hävda sig. Men det är så klart spekulation. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Magnus112233: Du jämför med en skärm som har en panel från 2016 dock. Ta hem en nyare skärm som XF252Q eller liknande som har paneler från slutet på 2018.

Ja du nog helt rätt där. Den benq jag testade var fantastiskt dålig (på kontrast/färg). Farsan har en Acer 1440P 144Hz med TN. Och den har helt klart bättre både kontrast och färger än vad den Benq jag testade hade. Men det är ändå långt från IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Tror inte det handlar om vad man tycker, utan mer om vilka referenser man har. Skillnaden i framför allt kontrast men även färger är väldigt lätt att se. Men självfallet är det inte problem med TN, dom är idag fortfarande betydligt snabbare än allt annat som går att köpa just nu.

Enligt tester som finns ute. Tror det var hardware Hardware Unboxed som testade en skärm med en nyutkommen IPS panel och den är i det närmaste lika snabb som dom snabbaste TN. Marknaden som helhet kommer tycka IPS är snabba nog i kombination med alla fördelar som dom har, och därför kommer TN har svårt att hävda sig. Men det är så klart spekulation. Vi får se.

Fast IPS kommer aldrig bli lika snabb pga saker som pixelrespons.
Detta märks tydligt på 240hz IPS som redan slagit i "taket" för vad IPS klarar av.

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xv273x.htm Snabbaste IPS skärmen på marknaden där de pratar om just detta.
Ska bli intressant och se deras review utav Asus 280hz skärm dock hur det blir, men tvekar på förbättring. (Testat båda dessa själv också)

Kommer de flesta märka detta dock? Nej inte direkt.

Kontrasten är heller inte automatiskt bra bara för den har IPS, kolla på LG GL850 som är en av de mest populära IPS skärmarna:

Sen referenser har inget med detta att göra.
Har testat de flesta high end IPS spelskärmarna. Har även en Dell U3415w på andra datorn.
Tror nog alla vet fördelarna med IPS panel, men även nackdelarna som IPS glow vilket enligt mig kan vara EXTREMT frustrerande, mer än något annat.

Och sen kommer även Nvidia och Asus släppa "sin" 360hz TN skärm i slutet utav året.
Om IPS redan har slagit i vad tekniken klarar i pixel respons så kommer det inte komma mycket längre.
TN tekniken har fortfarande marginal att pushas dock.

Och sen underskattar många hur mycket influencers pushar gear.
I princip alla pros, streamers osv använder TN skärmar med 240hz, detta säljer mer än man kan tro.
Och 360hz TN skärmen kommer vara de tittares våta dröm (Och även i princip alla streamers, pros etc kommer byta till vid släpp)

Så nej, jag spår verkligen ingen död för TN skärmarna, långt ifrån eftersom tekniken fortfarande utvecklas och pushas.

Allt detta sagt så kommer jag ändå att köpa MSI's MAG251RX för jag är intresserad utav den
Sen kommer säkert köpsuget för Asus 360hz TN skärm när den släpps dock, men då får jag allt ha byttat till 3000 serien innan dess.

Permalänk
Medlem

Har kört vg259qm i två dagar nu och den känns helt ok+! Det som drar ner betyget är väl priset, 4400kr. Kör jag ghosting test på blur buster kan jag se lite motion artifacts, eller vad det heter (overdrive 60). Ingen skillnad på overdrive 0-60. 80-100 blir det bara värre. Färgen ser bra ut i mina ögon, balanserad och hederlig srgb. Har dock inget att testa med. Färgkontrast på lagom.nl kan man urskilja alla färger, likaså black/white levels. Text i windows ser skarp ut, igen gryning coating. Adaptive sync fungerar riktigt bra med mitt 2070S. Ingen glow eller bleed i panelen. 240hz är väldigt skönt i windows och i spel. Allt över 200+ fps känns riktigt fint. Om 144hz är som att glida på is så är 240hz som att glida på vatten.

Permalänk
Medlem

@Pigall: Har du testat slå på ULMB? Hur upplever du i så fall det?

Permalänk
Medlem

Returnerade min igår, 1080p går helt enkelt inte längre för mig. Väntar på 1440p 240 Hz skärmarn så får vi se