Permalänk

Optimera laptop

Hej

Har följande laptop HP 17-143no och den är fruktansvärt seg. Jag har satt in ssd disk och installerat linux. Vad kan jag mer göra? Klarar den mer ramminne? Går det byta processor? Alla tips mottages.

Permalänk
Medlem

Skaffa en annan laptop. Den där kommer alltid vara seg som kall sirap. Investera inte mer tid eller pengar i den.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Resurskraven för "Linux" varierar väldigt mycket. Vad kör du för skrivbordsmiljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Hej

Har följande laptop HP 17-143no och den är fruktansvärt seg. Jag har satt in ssd disk och installerat linux. Vad kan jag mer göra? Klarar den mer ramminne? Går det byta processor? Alla tips mottages.

Visst kan man sätta in SSD och uppgradera RAM för att få upp lite prestanda, men AMD E1-6010 är en sex år gammal instegsmodell, som nog var för långsam för en laptop redan när den lanserades... Inte mycket att göra åt den flaskhalsen, blir lite att sminka en gris av det.

Permalänk

Tack för alla svar, som jag misstänkte. Den är otroligt värdelös.

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Resurskraven för "Linux" varierar väldigt mycket. Vad kör du för skrivbordsmiljö?

Ingen hejare på detta men linux mint. Första gången jag använder mig av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Ingen hejare på detta men linux mint. Första gången jag använder mig av det.

Då får jag väl säga välkommen till gemenskapen. Testa att installera Xfce eller någon annan lättviktsmiljö. Här har du instruktioner för hur du går tillväga i Mint.