Vik protein för att bekämpa coronaviruset med Folding@home

Permalänk
Melding Plague

Vik protein för att bekämpa coronaviruset med Folding@home

Mjukvaran som låter användare bjuda på outnyttjade datorresurser till att vika protein tar nu sikte på att på att bearbeta coronaviruset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Finns det några studier som faktiskt bevisar att Folding@Home gör någon nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Finns det några studier som faktiskt bevisar att Folding@Home gör någon nytta?

https://foldingathome.org/papers-results/

Edit: Lite mer lättläst. https://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Examples_of_applic...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av My2nd:

Finns det några studier som faktiskt bevisar att Folding@Home gör någon nytta?

Ser gärna också något resultat från tidigare folding.
Diskussionen kring klimatpåverkan blir ju annars ganska nära till hands.

Edit: Tack @justabit för lite läsbart!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Trevligt att folding hoppar igång igen. Det kändes så gemytligt förr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Så allt man behöver göra är att installera programmet så använder dem våra "datorer" för att forska på det eller tolkar jag det lite fel?

Permalänk
Medlem

kollade wikipedia sidan och det verkar som det hjälper ganska mycket att folda, istället för att hyra eller eller helt enkelt strunta i att göra beräkningarna för att det skulle ta år för en ensam dator så kan det ta dagar istället när flera tusen datorer hjälps åt.
kanske ska testa detta, har funderat på det ett tag och jag sätter här själv med influensan så det känns även rätt just nu

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så allt man behöver göra är att installera programmet så använder dem våra "datorer" för att forska på det eller tolkar jag det lite fel?

"Användare som installerar mjukvaran delar beräknad data med ett forskarlag vid Memorial Sloan Kettering-universitetet där arbete utförs med att bättre förstå coronavirusets struktur"

Det lämnar inte så mycket tolkningsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Användare som installerar mjukvaran delar beräknad data med ett forskarlag vid Memorial Sloan Kettering-universitetet där arbete utförs med att bättre förstå coronavirusets struktur"

Det lämnar inte så mycket tolkningsutrymme

Inte lätt när man är trött
Ptja hade det inte blivit så dyrt att ha igång datorer pga Elen så hade man ju kunnat kört flera datorer så har dem ju gott om resurser lol XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Användare som installerar mjukvaran delar beräknad data med ett forskarlag vid Memorial Sloan Kettering-universitetet där arbete utförs med att bättre förstå coronavirusets struktur"

Det lämnar inte så mycket tolkningsutrymme

Man kan även välja vilka sorters forskningsprojekt man vill stödja. Även de statistik etc på hemsidan

Permalänk
Medlem

Har foldat tidigare men har glömt av det allt eftersom åren går.
Körde igång och kopplade på på SweC's team. Dock ser jag inte någon möjlighet att välja Corona-viruset utan det är de vanliga stora; Parkinson's, Alzheimer's, Cancer och Huntington's.

Förslag? Kommentarer?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Inte lätt när man är trött
Ptja hade det inte blivit så dyrt att ha igång datorer pga Elen så hade man ju kunnat kört flera datorer så har dem ju gott om resurser lol XD

Men en varm dator värmer även ditt hem, så en total förlust är det inte

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Men en varm dator värmer även ditt hem, så en total förlust är det inte

Det är tillräckligt varmt med 1 dator och elementet av
Svettas som en idiot så fönstret är öppet på dagen

Permalänk
Medlem

Till de som sitter och funderar på om proteinveckningsanalys in silico faktiskt är något som fungerar och om man gör nytta så är svaret ett rungande ja. Som tidigare nämnts i tråden så kan man kolla in https://foldingathome.org/papers-results/ för projektets egna publikationslista av artiklar som dragit nytta av projektet.

Vad som däremot skall sägas är att de resultat som simuleringarna ger är mycket prekliniska till sin natur. Detta innebär att man efter att ha gjort sina strukturanalyser måste testa dessa syntetiserade i fysisk form isolerat, sedan i cellmodeller, djurmodeller, i kliniska studier osv. I varje steg faller majoriteten från föregående steg bort.

Man skall alltså inte installera F@H-klienten i tron om att man genom att bidra med klockcykler kommer att bromsa det aktuella utbrottet av SARS-CoV-2. Med största sannolikhet kommer majoriteten att bidra med förståelse för vad som ej fungerar (så fungerar tidig medicinsk forskning). Vad man däremot kan göra är att bidra med resurser till en mycket liten kugge i det enorma maskineri som långsamt arbetar sig framåt inkrementellt kallad medicinsk vetenskap.

/En f.d. ingenjör som skolade om sig till läkare

Permalänk

Skulle ha passat på att vara med i dessa projekt när jag bodde i studentkorridor och elen var inkluderad i hyran. Då hade jag i och för sig en dator som lät som en hes dammsugare på steroider.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Superbra initiativ!
Elen ingår i min hyra, och att bara låta en 3700X och 2070 stå och samla damm när jag är ute känns lite onödigt när det kan göra riktig allmännytta.
Blir till att stänga av elementet antar jag.

Hmm, nu måste jag ju leta åt fästena till att klämma fast Pure rocken på syrrans cpu så den inte slits så fasligt.

Permalänk
Medlem

Hmm hittar inte corona joxxet i listan? :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Dimestam
Några av länkarna i ditt inlägg #15162447 är brutna. Passar bra att uppdatera nu, speciellt länken till programvaran.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

2 desktops som går nästan dygnet rynt med sena Ryzen kärnor samt 2 servrar som går 24/7 med Xeon och Opteron kärnor sparkas igång ikväll.

Satt och väntade på detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För oss som föredrar BOINC kan man bidra med samma sak med hjälp av projektet Rosetta@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hmm hittar inte corona joxxet i listan? :S

Lite nyfiken på det med, har satt det på General just nu, men avvaktar instruktioner som verkar saknas, både här och på FOH siten

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AmpRC:

@Dimestam
Några av länkarna i ditt inlägg #15162447 är brutna. Passar bra att uppdatera nu, speciellt länken till programvaran.

Tack! Det är nu fixat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Åhå! Dags att testa ens överklocks stabilitet på allvar då!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

/En f.d. ingenjör som skolade om sig till läkare

En kille med rejäla studielån med andra ord

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Saknar faktiskt foldandet men inget jag lär återvända till någonsin.

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag användning för alla mina cpu kärnor, iofs tycker jag mest att det är grafikkortet som svettas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Har foldat tidigare men har glömt av det allt eftersom åren går.
Körde igång och kopplade på på SweC's team. Dock ser jag inte någon möjlighet att välja Corona-viruset utan det är de vanliga stora; Parkinson's, Alzheimer's, Cancer och Huntington's.

Förslag? Kommentarer?

Skrivet av Toivo83:

Hmm hittar inte corona joxxet i listan? :S

Håller med – inte helt tydligt om det är proteiner relaterade till Corona-viruset ens dator räknar på även om det verkar så enligt artikeln på Folding@home-sajten:

https://foldingathome.org/2020/02/27/foldinghome-takes-up-the...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med – inte helt tydligt om det är proteiner relaterade till Corona-viruset ens dator räknar på även om det verkar så enligt artikeln på Folding@home-sajten:

https://foldingathome.org/2020/02/27/foldinghome-takes-up-the...

Mnjae, det låter som en tveksam slutsats. Artikeln säger väl att det är ett nytt projekt som F@H nu KAN räkna på.

Det står väl vad din dator räknar på om du öppnar själva F@H-kontrollpanelen?

Ser ut något sånt här:

(Om du räknar med både CPU och GPU så får du klicka på respektive för att se vilka projekt de kör.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Mnjae, det låter som en tveksam slutsats. Artikeln säger väl att det är ett nytt projekt som F@H nu KAN räkna på.

Det står väl vad din dator räknar på om du öppnar själva F@H-kontrollpanelen?

Ser ut något sånt här:
https://foldingathome.org/wp-content/uploads/2014/03/fahclient-v7.4.4-webcontrol-screenshot-medium1.png

(Om du räknar med både CPU och GPU så får du klicka på respektive för att se vilka projekt de kör.)

Du har rätt. Det står ”can”:

By downloading Folding@Home, you can donate your unused computational resources to the Folding@home Consortium, where a research team at Memorial Sloan Kettering is working to advance our understanding of the structures of potential drug targets for 2019-nCoV that could aid in the design of new therapies.

Ser ut som du kör webb-klienten där. Av någon anledning kan jag inte ansluta till den utan bara köra programmet ”FAHControl” (i MacOS).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du har rätt. Det står ”can”:

By downloading Folding@Home, you can donate your unused computational resources to the Folding@home Consortium, where a research team at Memorial Sloan Kettering is working to advance our understanding of the structures of potential drug targets for 2019-nCoV that could aid in the design of new therapies.

Ser ut som du kör webb-klienten där. Av någon anledning kan jag inte ansluta till den utan bara köra programmet ”FAHControl” (i MacOS).

Ja, jag vet inte om man får se den här mer användarvänliga projektbeskrivningen i FAHControl, men projektid vet jag visas iaf.

Om inte annat kan du då kan du slå upp ditt projektid här: https://apps.foldingathome.org/psummary och se projektbeskrivningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304