Corsair A500 – lättmonterad orkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan ni inte lägga till AVX tester oxå? Många kör ju med det och då kommer många kylare gå på knäna.

Tror inte poängen går fram mer efter ditt tredje inlägg om exakt samma sak. "Många kör ju med det" - vi pratar fortfarande syntetiska tester, hur menar du att "många" (tar gärna källa på hur många det är som belastar såpass hårt) kör med 100% load, plus extensions som AVX? Utöver benchmarks, recensioner och/eller överklockare, d.v.s.

Visst, det är inte ointressant att se hur en kylare presterar med extrem belastning, men inte heller är det särskilt relevant ur konsumentsynpunkt. Det ger en ganska skev bild av kylarens prestanda i förhållande till den kundgrupp den är tänkt för.
I så fall har vi flera andra variabler som är viktiga - ska kylaren testas i slutet chassi eller på öppen bench? Vad ska ambient temp ligga på? Etc. Hur mycket är rimligt att testa egentligen?

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker det ger en skev bild att säga att

Aida 64 -Mjukvara som ger möjlighet att genom matematiska beräkningar belasta processorn till bristningsgränsen med höga temperaturer som följd.

I stock landar min 9700K på 86 grader. Då kan ju många bli lurade och tro att med denna kylare kommer dom landa på typ 55 grader. Tar ju inte 10 min extra att köra ett AVX test. Att säga att Aida får CPU att gå på bristningsgränsen är ju en bit från sanningen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

... övertryck i chassit för att minimera risken. Exempelvis två fläktar in och en ut.

Man måste tänka på att ett dammfilter bromsar flödet ganska mycket, så det måste vara två relativt kraftiga fläktar på intaget för att överkomma en klen fläkt på utsuget.
Oftast behövs ingen fläkt alls för utsuget, om det sitter en tornkylare strax innanför utloppsöppningen.
Att skippa utsugsfläkten bidrar också till att mer friskluft når grafikkortet.