2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Inaktiv

Intressant klipp som bevisar att batterierna i elbilar håller extremt länge.

https://www.youtube.com/watch?v=b4ctPJXuhzA

Permalänk
Avstängd

Såg nyss på fejjan en snubbe som pröjsat 19,32 SEK per liter bensin så nog hinner vi över 20 SEK/liter perfekt till årsskiftet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Har du någon källa på dina påståenden?
XKCD har en lättförstådd graf som jag vill delge dig som visar på motsatsen.
https://xkcd.com/1732/

Skickades från m.sweclockers.com

Den där grafen är lika fel i sammanhanget den och framtagen för att visa det man vill.
Vi har en bit kvar till föregående toppar de senaste 800k åren.
Det som däremot är skillnad nu är att t.ex. co2 och metan är skyhögt jämfört med tidigare toppar så frågan är hur mycket det påverkar.
Finns ingen data för detta.
Din så kallade hockeyklubba är tagen från länkad sida.
Klicka på klockan med en motsolspil uppe till vänster så får du data för 800k år istället och kan under välja div gaser med.
temperaturdata

Hoppas att de flest stater inser att man behöver sammarbeta kring det som går att kontrollera (t.ex koldioxidfångst) istället för vilken sak som ska ha den nya punktskatten.

För övrigt så är det 2$/L porshe tänker sälja sin koldioxidneutrala bensin för från 2026.
artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Såg nyss på fejjan en snubbe som pröjsat 19,32 SEK per liter bensin så nog hinner vi över 20 SEK/liter perfekt till årsskiftet!

Holländarna verkar redan vara där, stackarna.

Man ska tydligen inte ha en dieselbil i Sverige

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prissmall-pa-diesel-vid-ny...

Där ser man, gick betydligt fortare än väntat! 😬 Nog inte orimligt att vi ligger på runt 25kr+ år 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Intressant klipp som bevisar att batterierna i elbilar håller extremt länge.

https://www.youtube.com/watch?v=b4ctPJXuhzA

Intressant klipp som bevisar att batterierna i elbilar inte håller så länge och vad man gör med bilen när de är slut:

https://youtu.be/7_9aVzf5fC4

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Holländarna verkar redan vara där, stackarna.
https://i.imgur.com/2nTXhJm.png

Man ska tydligen inte ha en dieselbil i Sverige
https://i.imgur.com/WRxrWiI.png

Förstår inte varför dieselpriset i Sverige sticker ut så mycket jämfört med bensinpriset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prissmall-pa-diesel-vid-ny...

Där ser man, gick betydligt fortare än väntat! 😬 Nog inte orimligt att vi ligger på runt 25kr+ år 2025.

Jag är all in för beskattningen av fossila bränslen som sker.

Men att det är samma beskattning för biodrivmedel som fossila alternativ är så sjukt dåligt. Reduktionsplikten tvingar upp dieselpriset per automatisk när man blandar i mer fossilfritt, det räcker gott och väl som prishöjning.

Begränsa prishöjningarna på diesel eftersom den innehåller mer fossilfritt än bensin, och höj skatterna på bensinen.

Skrivet av Cenorida:

Förstår inte varför dieselpriset i Sverige sticker ut så mycket jämfört med bensinpriset.

Det går att blanda i mer biodrivmedel i diesel. Som är dyrare eftersom efterfrågan på detta är hög. Bensinmotorer klarar inte samma utblandning. Därför blir den billigare. Så egentligen blir det ju lite galet. Den miljövänligare blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bensinmotorer klarar inte samma utblandning.

https://www.youtube.com/watch?v=mXomgUCpf2o
https://www.youtube.com/watch?v=AqQzxHtg-zM

Bensinmotorer har inga problem at köra etanol, gäller bara att du har rätt bil

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte sänker skatten på Diesel nu när dem häller i så jävla mycket biodiesel som ska vara miljövänligare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att drivmedel är så pass mycket billigare i grannlandet Polen än här i Sverige? Har dom sämre diesel? Alltså att deras diesel ger färre kilometer per liter eller vad är det?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur kommer det sig att drivmedel är så pass mycket billigare i grannlandet Polen än här i Sverige? Har dom sämre diesel? Alltså att deras diesel ger färre kilometer per liter eller vad är det?

Skatt, pengarna ska in för att strösslas ut på annat som inte går ihop i det fantastiska Sverige. Bränsle är en gigantisk post skattepengar som går in, därav kan dom inte sänka den.

Permalänk
Medlem

OT. Om två dagar kostar dieseln över 20kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur kommer det sig att drivmedel är så pass mycket billigare i grannlandet Polen än här i Sverige? Har dom sämre diesel? Alltså att deras diesel ger färre kilometer per liter eller vad är det?

Staten avskaffar moms och skatt, för att kompensera medborgarna för de skenande energipriserna. Massor av tyskar tankar i Polen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte varför dieselpriset i Sverige sticker ut så mycket jämfört med bensinpriset.

Sverige har högre krav på inblandning av jorbruksoljor mm än övriga länder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur kommer det sig att drivmedel är så pass mycket billigare i grannlandet Polen än här i Sverige? Har dom sämre diesel? Alltså att deras diesel ger färre kilometer per liter eller vad är det?

Vår diesel har mer etanol i sig, pga mängden blir det dyrare för utblandningen kostar mer vilket är miljövänligare men mindre effekt. Vi kommer kortare på en liter av det vi tankar men släpper ut mindre per mil.

Edit: likheten med etanolbilar där bränslet är miljövänligare men kostar mer, det blir dock lite fel när man "straffar" de som kör miljövänligare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vår diesel har mer etanol i sig, pga mängden blir det dyrare för utblandningen kostar mer vilket är miljövänligare men mindre effekt. Vi kommer kortare på en liter av det vi tankar men släpper ut mindre per mil.

Edit: likheten med etanolbilar där bränslet är miljövänligare men kostar mer, det blir dock lite fel när man "straffar" de som kör miljövänligare.

Verkar som om jag fick svar på det mesta väldigt fort. Tackar alla för det! Äger själv ingen bil men kikar på en begagnad diesel och har kört mest diesel i yrket men även lite bensin och gas.

Men har en fråga på del av den citerade delen:
Vi kommer kortare sträcka med vår diesel men samtidigt släpper vi ut mindre per mil. Hur ser det ut när man jämför mer exakt samma sträcka för dom med den svenska dieseln och den polska dieseln gällande utsläpp?

Exempel: Om vi nu hade tagit två vanligt förekommande dieselbilar i Sverige men tankat den ena med svensk diesel och den andra med polsk diesel och sedan kört tills den polska har slut på drivmedel(naturligtvis så får den svenska tanka kanske någon gång extra på samma sträcka).

Kommer den svenska ha haft mindre mängd utsläpp jämfört med den polska?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Intressant klipp som bevisar att batterierna i elbilar håller extremt länge.

https://www.youtube.com/watch?v=b4ctPJXuhzA

han säger även att han kommer 7.5 mil på batteriet i vinter per laddning, ingen bil jag vill ha i alla fall även om batteriet håller i tusen år.
Har en kompis med en lite vw up och han kommer 7 mil på vintern likt denna. han har nu satt in en diselvärmare utan rening så utöver tanka el får han nu tanka disel som dessutom är riktigt smutsig. då kommer han runt det dubbla och klarar sig precis till mig och tillbaka. När han kommer hit tar vi min bensin bil medan hans får ladda om vi ska någonstans, han får bara suga 10A eftersom mina säkringar i huset är lite klena och är inget jag kommer uppgradera då det kostar. min bensin bil kommer ca 60 mil per tank och tar någon minut att tanka upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Intressant klipp som bevisar att batterierna i elbilar håller extremt länge.

https://www.youtube.com/watch?v=b4ctPJXuhzA

Att komma med en sådant påståenda efter ynka 6 år är väldigt missvisande

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar bensin och diesel jämfört med 20-30 år sedan?
Med tanke på inflation osv

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

han säger även att han kommer 7.5 mil på batteriet i vinter per laddning, ingen bil jag vill ha i alla fall även om batteriet håller i tusen år.
Har en kompis med en lite vw up och han kommer 7 mil på vintern likt denna. han har nu satt in en diselvärmare utan rening så utöver tanka el får han nu tanka disel som dessutom är riktigt smutsig. då kommer han runt det dubbla och klarar sig precis till mig och tillbaka. När han kommer hit tar vi min bensin bil medan hans får ladda om vi ska någonstans, han får bara suga 10A eftersom mina säkringar i huset är lite klena och är inget jag kommer uppgradera då det kostar. min bensin bil kommer ca 60 mil per tank och tar någon minut att tanka upp.

Alltså, ja det är ju inte så konstigt. VW up bilen har ju bara 32 kWh. Den i videon som är en äldre BMW i3 har 22 kWh. De nya har 42.

Det är lite som att gnälla på att en bil med en liten tank går en kortare sträcka jämfört med en bil med en stor tank. Ska man åka längre får man köpa en med större batteri och inte välja bland bilarna med minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Alltså, ja det är ju inte så konstigt. VW up bilen har ju bara 32 kWh. Den i videon som är en äldre BMW i3 har 22 kWh. De nya har 42.

Det är lite som att gnälla på att en bil med en liten tank går en kortare sträcka jämfört med en bil med en stor tank. Ska man åka längre får man köpa en med större batteri och inte välja bland bilarna med minst.

Då springer ofta priset iväg ibland ganska rejält. min lilla bil kostade 15k och har en 35 liters tank som jag kommer lite över 60 mil på(aldrig testat att köra den tom).

Problemet är väll att de flesta inte ens klarar av att ta sig till jobbet, affären, hämta barn mm med dessa mindre elbilar. utöver det så måste man ofta biffa upp hus säkringarna för att kunna ladda den inom vettig tid.

Blir mycket pengar tillslut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.youtube.com/watch?v=mXomgUCpf2o
https://www.youtube.com/watch?v=AqQzxHtg-zM

Bensinmotorer har inga problem at köra etanol, gäller bara att du har rätt bil

Är inte etanolen lika dyr nu? Tror den låg på 18kr/l sist jag körde förbi en mack.

Själv har jag bytat till el.. visst priserna går ju upp men mindre än 5kr milen är det iaf.

Permalänk
Medlem

Det är så jävla korkat så jag vet inte vart man ska börja. Människor som behöver bil kommer liksom inte åka mindre för att det blir dyrare, snarare tar man bort möjligheten för dom att köpa andra "klimatsmarta" produkter så som närproducerad mat osv.
Om pengarna som dras in via bränsleskatten åtminstone hade varit öronmärkta för att producera vettig el så hade ju åtminstone övergången till batteribilar kunnat vara någonting positivt för miljön.
Nu ser vi höjda priser följt av mer utsläpp i form av folk som laddar sina bilar med kolkraft.
Batteribilar är så klart inte ett bra alternativ sålänge elen man laddar dom med smutsig el.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då springer ofta priset iväg ibland ganska rejält. min lilla bil kostade 15k och har en 35 liters tank som jag kommer lite över 60 mil på(aldrig testat att köra den tom).

Problemet är väll att de flesta inte ens klarar av att ta sig till jobbet, affären, hämta barn mm med dessa mindre elbilar. utöver det så måste man ofta biffa upp hus säkringarna för att kunna ladda den inom vettig tid.

Blir mycket pengar tillslut.

Ja, förr eller senare kommer de att gå ned i pris. Bara att vänta, elbilsövergången är ett faktum men elbilsbristen förhindrar en snabbare övergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag är all in för beskattningen av fossila bränslen som sker.

Men att det är samma beskattning för biodrivmedel som fossila alternativ är så sjukt dåligt. Reduktionsplikten tvingar upp dieselpriset per automatisk när man blandar i mer fossilfritt, det räcker gott och väl som prishöjning.

Begränsa prishöjningarna på diesel eftersom den innehåller mer fossilfritt än bensin, och höj skatterna på bensinen.

Det går att blanda i mer biodrivmedel i diesel. Som är dyrare eftersom efterfrågan på detta är hög. Bensinmotorer klarar inte samma utblandning. Därför blir den billigare. Så egentligen blir det ju lite galet. Den miljövänligare blir dyrare.

Klart man förstår varför det är dyrare med "miljövänliga" alternativ. Tyvärr blir det ju då lite svårare att välja det på grund av kostnaden, eftersom det i slutändan ändå är plånboken som styr valet för de flesta.

Permalänk
Medlem

Det största problemet med elbilar är att det redan råder elbrist samt att elbilarna i regel "bara fungerar" för de första köparna.
Visst det är mindre service men när det väl är dags/något går sönder så kostar det ju massor. Plus att allt är nedlåst.

När det ska till att bytas batteri kostar det ju mer än de flesta bilarna.

Sen så behöver man säkra upp fastigheten vilket betyder högre tariff. Oavsett om det är villa eller flerbostadshus så blir det dyrare. Sen ska laddplats installeras. Sen har vi ju det andra fallet där man får "hyra" batteriet för upp åt en tusenlapp i månaden.

Man får en helt ok toyota kombi/7-sits för 30.000:- som drar 0.7l milen. Vanliga knegare har inte närmare millen för en tessla. Visst det finns billigare men visa mig en vettig elbil som man kan får för 30.000 begagnat.

Sen bor inte alla centralt mitt i stadskärnan. Vissa av oss är helt beroende av bil. Inte alls ovanligt att man måste ha två bilar för att det skall fungera.

Elbilar är framtiden, så är det men den här jäkla elitismen gör mig förbannad rent ut sagt!

Fan vanliga knegarsvenssons måste ju ha råd att ta sig till jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, förr eller senare kommer de att gå ned i pris. Bara att vänta, elbilsövergången är ett faktum men elbilsbristen förhindrar en snabbare övergång.

Kommer bli mer brist, och högre prisökningar, har bara börjat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronz:

Hur mycket kostar bensin och diesel jämfört med 20-30 år sedan?
Med tanke på inflation osv

Om man räknar i köpkraft och tar med den minskade förbrukningen hos moderna bilar så har bensin och diesel aldrig varit billigare än det är nu, 1985 var det som dyrast. Du ska nog kolla på reportaget nedan.

Sedan 1980 har det genomsnittliga priset på diesel och bensin ökat med 528 procent.
–Vi lägger faktiskt, i genomsnitt, mindre pengar på drivmedel nu är på 80-talet, trots att priserna gått upp. Det kan låta motsägelsefullt, men så är det, konstaterar John Hassler, professor i nationalekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.