Permalänk
Medlem

Från idé till verklighet, hur?

Hej!
Jag har en tid gått i tankarna om en app-idé som jag vet inte finns i nuläget. Appen skulle ha en stor målgrupp och stå sig riktigt bra i popularitet över lång tid. Frågan är bara hur jag kan gå vidare med detta? Jag har varken intresse eller kunskap om programmering, så jag behöver helt enkelt förlita mig på andra? Hur tar jag detta från idé till verklighet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur tar jag detta från idé till verklighet?

Du skriver en specifikation och sen betalar du kompetenta personer för att programmera det. Är det för dyrt så får du försöka hitta någon som inte värderar sin tid lika mycket, eventuellt en student eller någon som inte är speciellt kompetent.
"Ingen" kommer skriva på något NDA därför personen eller företaget kanske faktiskt jobbar på samma idé som du har.
"Ingen" kommer göra det gratis åt dig för exponering eller delar av företaget.

Permalänk
Medlem

Dyrast - app-byrå med bra track-record och personlig kontakt

Mellan - freelancer

Budget - Någon man känner, student, hobbyplinkare etc

Kan kosta allt mellan några tusenlappar och flera hundratusen, beror på hur petig och ambitös man är, hur komplicerad appen är etc.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig hitta "för några tusenlappar". Du får nog räkna med 100,000 som absolut minimum.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Du har redan fått bra svar här i tråden. Ytterligare ett - om du vill ha hjälp och coachning från ett business perspektiv - är att kontakta exempelvis ALMI. Dess slogan är ju trots allt "Från idé till företag"

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Jag tänkte först och främst se vilka kontakter jag har i min närhet som kan hjälpa mig med detta. I sista hand blir det nog att rådgöra med ett företag. I annat fall så får denna idé tyvärr brinna inne, om vägen till mål ser ut att vara för ansträngande.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du skriver en specifikation och sen betalar du kompetenta personer för att programmera det. Är det för dyrt så får du försöka hitta någon som inte värderar sin tid lika mycket, eventuellt en student eller någon som inte är speciellt kompetent.
"Ingen" kommer skriva på något NDA därför personen eller företaget kanske faktiskt jobbar på samma idé som du har.
"Ingen" kommer göra det gratis åt dig för exponering eller delar av företaget.

Håller med utom det sista. Någon kan absolut göra det för delar av företaget. Trådskaparen får nog dock räkna med att de rätteligen kommer kräva åtminstone 90% av bolaget för detta jobb.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kommer aldrig hitta "för några tusenlappar". Du får nog räkna med 100,000 som absolut minimum.

Behöver absolut inte bli så dyrt, beror helt på hur appen ska se ut och fungera. Du kan idag köpa en app template för 20-200 dollar, det är precis som att använda squarespace. Nästan.

Så om appen passar in en app-mall som redan är gjord + hjälp från någon datakunnig man känner över en helg. Kanske 2000-5000 kronor max. Om man listar ut det själv blir det såklart billigast och då är det bara att köpa en mall.

Sedan om vi säger ok.. det finns ingen mall för det jag vill göra. Ok, då får man kanske hyra någon från freelancer och man kan hyra för ca 10 usd/h. Så säg att det tar 6 veckor att utveckla appen, det blir 40x6x10 = 2400 usd. Säg att det är en väldigt komplicerad app kanske dubbelt så lång tid, så 4800 usd. Men då är det helt klart en komplex app. Runt 20-30k SEK bör räcka för en custom app på freelancer.

@YamahaDGX630

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

I annat fall så får denna idé tyvärr brinna inne, om vägen till mål ser ut att vara för ansträngande.

När/om den tiden kommer så får du gärna berätta vad det var för idé det var.

Permalänk
Medlem

Tänk på att bra idéer finns det massvis av och en idé är inget speciellt, det är att utföra det bra som är det svåra och där det blir något speciellt av den.

Permalänk
Medlem

Är idén bra så går det väl delvis finansiera via kickstarting?

Permalänk
Lego Master

@Elektron:
Problemet är väl att om idén är "ny", så måste den ju exponeras för att få funding på kickstarter. Då kan lika gärna nån annan beat you to it och bara koda ihop skiten på ett kvartal innan du ens fått ihop tillräckligt med pledges.

@YamahaDGX630:
Första tipset är att om det nu verkligen är en helt ny idé, så play it close to the chest. Dela inte med dig av vad själva idén är innan du säkrat upp avtal med någon som kan skriva appen. Annars riskerar du att tappa hela kakan, om nån hinner före för du ha pladdrat bredvid mun.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack alla för svar!
Jag tänkte först och främst se vilka kontakter jag har i min närhet som kan hjälpa mig med detta. I sista hand blir det nog att rådgöra med ett företag. I annat fall så får denna idé tyvärr brinna inne, om vägen till mål ser ut att vara för ansträngande.

Jag paraphrasear ur en universitetskursbok i projektledning.

"Många hade idén om streamad musik över nätet till flera enheter för en överkomlig summa, det var dock bara Daniel Ek och Martin Lorentzon som tog arbetet av att bygga appen, flyga fram och tillbaka för att göra avtal och faktiskt göra arbetet för tjänsten som är. Spotify.
En idé är 1% av ett projekt om ens det, att ha en idé tar ingen ansträngning och troligen flera som haft samma. Frågan är varför ingen gjort en lösning innan dig och om du har resurser att driva det från idé till lönsam produkt. "

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är det en munskydds-app?

Permalänk
Medlem

Har du varken intresse eller kunskap om programmering så är ju risken inte försumbar att idén är praktiskt svår (läs: ointressant) att genomföra.

Permalänk

Jag kanske skulle kunna hjälpa dig. Skicka ett Pm så kan vi diskutera saken om du vill.

Permalänk
Medlem

Som @Olegh nämner, jag rekommenderar att du bollar din idé med en vän som kan både programmering och har stark kapacitet till en helhetssyn. Jag har hört många idéer genom åren och många är fundamentalt trasiga, men de har kunnat spendera många, många år på att suga på karamellen innan de var redo att dela med sig (av rädsla att idén blev stulen, antagligen).

Som tidigare nämnt i tråden är idéer vanliga, i min erfarenhet är de så otroligt vanliga att jag ser dom som en del av den mänskliga naturen, att sia om det okända och jämföra med vad vi vet är lite vad vi gör konstant, naturligt. När jag får chansen brukar jag djupdyka hos folk jag pratar med och tamigfan jag blir alltid förvånad att de mest "vanliga" människor funderar på koncept jag aldrig skulle gissa att de gör.

Hade du varit en av mina nära vänner och jag blev helt såld på idén hade jag definitivt kunnat göra arbetet för en (rättvis) andel av resultatet, då även om det kanske inte leder till guld och gröna skogar så är det kul att ha en gemensam fritidsaktivitet med en vän.

Så våga fråga någon du litar på.