Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

@CubaCola: Mycket av nyheterna som kommer ut numera verkar tyda på att viruset sprider sig mer/snabbare än trott, men är därför förmodligen också mindre farligt än trott för majoriteten. Därför kanske Italien tänkte att paniken av högre siffror är värre än verkligheten av högre siffror.

@AplAy: Jag tror du kan lugna dig lite vad gäller din 30-årsfest i Sundsvall. Vidare var det där med HIV en bluff, ska se om jag kan hitta vad det var jag läste, annars försöker jag bara summera från minnet. Hur som är det nog bäst att utgå ifrån att det är ett SARS-liknande virus, "plain and simple".. Det orsakar lite andningsproblem och andra otäckheter, men har med all trolighet inga andra super-powers. Största och kanske ända skillnaden är att det sprids lättare och dödar färre. (procentuellt)

Ja, det är att en besökare åkte från Örebro och jag kollade aldrig med personen när denna åkte från Örebro. Men än så länge känner jag ingen feber eller förändring i halsen eller lungorna. Jag var där 19:00 i lördags och nu är det cirka 6 på morgonen måndag så inte långt ifrån att två dagar har gått ännu. Spekulerat, om de var infekterade och infektera snabbt via luftburna partiklar när vi träffades och skakade hand, så borde viruset ha hunnit replikerat en hel del nu de senaste nästan 36 timmarna nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Jag tror du skulle må bra av lite frisk luft.. Kanske inga nyheter eller internet på ett tag.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

@AplAy: Jag tror du skulle må bra av lite frisk luft.. Kanske inga nyheter eller internet på ett tag.

Hehe ja, jag läser inga nyheter men ser typ småklipp på YT. Men de pratar typ bara om alla högst drabbade länder så jag mer eller mindre noll koll på i Sverige. Är inte du i Kina just nu? På "Plats" verkar du vara i Kina eller fick du åka hem? Om inte, har du klarat dig och hur ser det i sådana fall ut just nu från det begränsade perspektiv du kan ge från där du befinner dig om du befinner dig i Kina nu?

EDIT:_ Oj, googlade, du verkar vara i Tokyo, Japan? Om så fall, hur ser läget ut där från ditt perspektiv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Tokyo ja, precis. Allt är ganska lugnt här. Lite fler masker än vanligt, men fortfarande gott om mask-lösa, och jag är den enda token med sånt här andningskydd ala N95. Får inte direkt nå extra blickar för det dock..

Staten har äntligen börjat ta hand om saker, även om de fortfarande underrapporterar genom att inte testa särskilt många.. En del mer än vanligt jobbar hemifrån.. Har hört att tågen inte är lika packade som vanligt.

Det är väl typ allt än så länge. Den riktiga uppoffringen vi fått göra är att Kaldi, en slags special-butik, har slutat servera kaffe-prov när man kommer in.. bedrövligt!

Skämt åsido, USA pratade om att möjligen stoppa trafiken från Japan, vilket gör mig lite upprörd. Jag är på G att flytta till Sydney inom någon månad och vill gärna kunna ta mig dit utan att behöva hoppa igenom för många hoops när det väl blir av. Australien har nämnligen varit ganska proaktiva i allt detta och att de stoppar trafik från Japan är nog inte långt bort heller då.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sverige : Ingen fara att låta barnen gå till skolan

Tyskland ; Elever på grundskolan smittade av Corona sedan lärare på skolan smittats av sin partner.

https://www.dw.com/de/coronavirus-breitet-sich-in-deutschland...

Alltså, alla vet att barn kan smittas, även om det verkar vara mindre vanligt än att vuxna smittas. Poängen är att barn verkar få betydligt mildare symptom och då också vara mindre smittsamma än vuxna. Så detta hade varit relevant om läraren smittats av elever, inte tvärt om.

Skrivet av CubaCola:

@gibbon_: Det lär ju spå på paniken ännu mer.

Undrar om Sverige hade tänkt göra samma sak, och därför det blev så konstigt när ena sa att det fanns en 13e smittad, medan annan part sa att det inte fanns?

Där var det tydligen en kommunikationsmiss, de som jobbar med kommunikation centralt på regionen fick informationen om den nya smittade långt senare än FHM. Det var därför man först dementerade uppgiften. Jag tycker det låter som en trovärdig förklaring, informationsflöden är svåra att hålla koll på, speciellt när det gäller den här typen av saker där det lär finnas en hel del ryktesspridning.

Permalänk
Medlem

Idag var det halvtomt på både buss och tunnelbana på väg till jobbet. Det brukar vara knökfullt. Var dubbelst så många uppskattningsvis förra veckan som jobb-pendlade morgon och eftermiddag i Sthlm trots det var sportlov här förra veckan.
Många som blivit rekommenderade att jobba hemma?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lite info

En person smittar i snitt 2.6 människor
Man börjar smitta efter ca 12-24 timmar men kan vara utan symptom i upp till en månad.
Till skillnad från rex sars där patienten började smitta samtidigt som den började må dåligt.

Så de 14 falken borde då betyda att 14x2.6 smittats som i sin tur smittar varje person 2.6 personer utan att veta om det.
När symptomen väl kommer blommar siffrorna upp likt italien

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

@AplAy: Tokyo ja, precis. Allt är ganska lugnt här. Lite fler masker än vanligt, men fortfarande gott om mask-lösa, och jag är den enda token med sånt här andningskydd ala N95. Får inte direkt nå extra blickar för det dock..

Staten har äntligen börjat ta hand om saker, även om de fortfarande underrapporterar genom att inte testa särskilt många.. En del mer än vanligt jobbar hemifrån.. Har hört att tågen inte är lika packade som vanligt.

Det är väl typ allt än så länge. Den riktiga uppoffringen vi fått göra är att Kaldi, en slags special-butik, har slutat servera kaffe-prov när man kommer in.. bedrövligt!

Skämt åsido, USA pratade om att möjligen stoppa trafiken från Japan, vilket gör mig lite upprörd. Jag är på G att flytta till Sydney inom någon månad och vill gärna kunna ta mig dit utan att behöva hoppa igenom för många hoops när det väl blir av. Australien har nämnligen varit ganska proaktiva i allt detta och att de stoppar trafik från Japan är nog inte långt bort heller då.

Haha asså, jag tittar nu på Last Week Tonight with John Oliver och så klart så äré coronavirus som är "main story". Trodde man skulle få koppla av med annat. Men men, det är många skämt iaf. Och som sagt innan så lär jag ändå klara av det om jag skulle få det i högst osannolika fallet. Men vore riktigt irriterande då jag tkr det är obehagligt att hosta så det gör ont.

Hm, ja, många stora länder verkar vilja minimera den potentiella spridningen. Jag hörde oxå ett argument mot reseförbud om att folk som vill ta sig in i länder kmr kunna göra det ändå på det ena eller andra sättet om de inte kan göra det på det lagliga sättet. Fast jag vette tusan hur många som orkar simma över till USA eller Australien från Europa!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Lite info

En person smittar i snitt 2.6 människor
Man börjar smitta efter ca 12-24 timmar men kan vara utan symptom i upp till en månad.
Till skillnad från rex sars där patienten började smitta samtidigt som den började må dåligt.

Så de 14 falken borde då betyda att 14x2.6 smittats som i sin tur smittar varje person 2.6 personer utan att veta om det.
När symptomen väl kommer blommar siffrorna upp likt italien

Hm, det har cirkulerat lite olika uppgifter om man smittar innan man får symptom, men oavsett det så tänker jag mig att man rent generellt är som mest smittsam när man faktiskt börjar känna sig krasslig och börjar få symptom, dvs i insjukningsfasen och när man är aktivt sjuk. Rent spontant känns det rimligt att droppsmitta är som mest smittsam när man har mycket virus i kroppen samtidigt som man man stöter ut viruset i droppar via nysningar och hosta. Om det stämmer så lär det vara betydligt färre som smittats så länge man antingen fångas upp innan man fått symtom eller ser till att inte träffa folk när man väl fått symtom. Smittsamheten gälla alltså hela sjukdomsförloppet där inkubationstiden lära vara en betydligt mindre del.

Detta då skrivet med en brasklapp att detta är fria spekulationer/resonemang från min sida som inte behöver ha någon som helst verklighetsförankring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Ja, det är att en besökare åkte från Örebro och jag kollade aldrig med personen när denna åkte från Örebro. Men än så länge känner jag ingen feber eller förändring i halsen eller lungorna. Jag var där 19:00 i lördags och nu är det cirka 6 på morgonen måndag så inte långt ifrån att två dagar har gått ännu. Spekulerat, om de var infekterade och infektera snabbt via luftburna partiklar när vi träffades och skakade hand, så borde viruset ha hunnit replikerat en hel del nu de senaste nästan 36 timmarna nu.

Inkubationstiden är 48-336 hr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det är fasinerande. Känner att halsen har börjat bli kass och lätt snuva. Helt plötsligt börjar jag rannsaka mig själv om jag träffat någon med anslutning till de utsatta områdena. Riktigt fasinerande hur man kan övertolka och överanalysera en VAB-ruari snuva/förkylning .

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Det är fasinerande. Känner att halsen har börjat bli kass och lätt snuva. Helt plötsligt börjar jag rannsaka mig själv om jag träffat någon med anslutning till de utsatta områdena. Riktigt fasinerande hur man kan övertolka och överanalysera en VAB-ruari snuva/förkylning .

Better safe than sorry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, ja, många stora länder verkar vilja minimera den potentiella spridningen. Jag hörde oxå ett argument mot reseförbud om att folk som vill ta sig in i länder kmr kunna göra det ändå på det ena eller andra sättet om de inte kan göra det på det lagliga sättet. Fast jag vette tusan hur många som orkar simma över till USA eller Australien från Europa!

Dessa begränsningar är inte helt så absoluta som många vill tro. Ta tex Australiens reseförbud mot Kina. Det går fortfarande flyg från Beijing till Sydney som mellanlandar i tex Seoul. Det är alltså bara direktflyg som stoppats. Endast medborgare och folk med permanent uppbehållstillstånd (jag, woho) får dock ta dessa flyg. Övriga kan fortfarande ta sig från Kina till Australien, helt lagligt, genom att först spendera 2 veckor i ett "ok" land som tex Japan för nu, för att sen flyga vidare.

Det är inte fören alla länder börjar utesluta varandra som det i teorin blir riktigt svårt för folk att ta sig omkring, fast min uppfattning är att innan det kommer till dess så är det mer sannolikt att länder öppnar upp igen, för då är det redan överallt och man vill hellre ha en ekonomi som rullar på.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@improwise: förlåt, nu förstår jag inte.

Permalänk
Medlem

Ja och det är klart länder inte ska stänga gränserna, det är människors panik som skapar de flesta problemen just nu, inte viruset. Det kommer fler och fler rapporter om att detta coronaviruset inte är jättemycket värre än en vanlig säsongsinfluensa. Klart man ska fortsätta begränsa spridningen så gott det går för att undvika att sjukvården överbelastas och för att skydda gamla och svaga men det måste ändå stå i proportion till hur det påverkar allt annat runtomkring. Det jag blir mest rädd och orolig över är att det verkar räcka med ett virus med max 1-2% dödlighet för att folk ska tappa det fullständigt. Många experter tror epidemin kommer fortsätta åtminstone till hösten, kanske ännu längre. Ska vi bara stänga ner världen på obestämd framtid???? Det skulle bli en katastrof långt värre än viruset.

Man blir fan rädd på riktigt när man läser kommentarerna i diverse mediers liverapporteringar. Folk ska jaga tag i exakta platser där dom som smittats bor, ifrågasätter allt och alla och har alla möjliga galna konspirationsteorier. Jag förstår oron men någon måtta får det väl ändå vara.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man börjar smitta efter ca 12-24 timmar men kan vara utan symptom i upp till en månad.

Kanske sant, men ändå vilseledande, eftersom du får det att låta som att man kan gå omkring utan symptom och smitta i en hel månad. Typiskt är väl 2 till 10 dygn innan symptom uppstår, med enstaka extremfall där man misstänker att det tagit uppemot en månad.

Sen kan man ju i princip smitta i samma ögonblick som man bär på virus, men sannolikheten är extremt mycket större så fort man börjar uppvisa symptom. Det är ju så virusen sprider sig! Främst då genom hosta och nysningar, som gör att virus kan färdas långa avstånd ifrån kroppen och hitta nästa värd att infiltrera. Det är därför de som uppvisar milda symptom, t.ex. barn, är mycket mindre smittande.

Skrivet av CubaCola:

Till skillnad från rex sars där patienten började smitta samtidigt som den började må dåligt.

Jag har inte sett att det skulle vara någon principiell skillnad, kommer du ihåg var du fått detta ifrån? En skillnad är den absoluta smittsamheten som var lägre för SARS.

Skrivet av CubaCola:

Så de 14 falken borde då betyda att 14x2.6 smittats som i sin tur smittar varje person 2.6 personer utan att veta om det.
När symptomen väl kommer blommar siffrorna upp likt italien

Oj, det beror nog väldigt mycket på. 2,6 är ju ett snitt över en väldigt massa olika fall, och spridningen på den siffran är betydlig och inkluderar områden med okontrollerad spridning. I Sverige har man ju hittills kunnat spåra varifrån alla kända fall blivit smittade och ansträngt sig för att kontrollera personer som varit i kontakt med de smittade. Detta gör nog att siffran förhoppningsvis är betydligt lägre (målet är att få den < 1). Det första fallet med kvinnan i Jönköping t.ex. är de ju rätt säkra på att hon smittade 0 eftersom hon rådligt nog satte sig själv i karantän 2 dygn innan hon började uppvisa symptom.

Den största risken är nog inte de kända fallen utan att det kommer en oupptäckt (och omedveten) "superspridare". Bästa vapnet mot sådana är att sprida information (om att sätta sig i karantän om man riskerar att ha smittats, vid minsta symptom) samt god handhygien. Inte resa till riskområden i onödan, och vara särskilt uppmärksam om man varit i ett sådant nyligen (eller haft kontakt med någon därifrån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja och det är klart länder inte ska stänga gränserna, det är människors panik som skapar de flesta problemen just nu, inte viruset. Det kommer fler och fler rapporter om att detta coronaviruset inte är jättemycket värre än en vanlig säsongsinfluensa. Klart man ska fortsätta begränsa spridningen så gott det går för att undvika att sjukvården överbelastas och för att skydda gamla och svaga men det måste ändå stå i proportion till hur det påverkar allt annat runtomkring. Det jag blir mest rädd och orolig över är att det verkar räcka med ett virus med max 1-2% dödlighet för att folk ska tappa det fullständigt. Många experter tror epidemin kommer fortsätta åtminstone till hösten, kanske ännu längre. Ska vi bara stänga ner världen på obestämd framtid???? Det skulle bli en katastrof långt värre än viruset.

Man blir fan rädd på riktigt när man läser kommentarerna i diverse mediers liverapporteringar. Folk ska jaga tag i exakta platser där dom som smittats bor, ifrågasätter allt och alla och har alla möjliga galna konspirationsteorier. Jag förstår oron men någon måtta får det väl ändå vara.

Så är det, helt klart. Jag tror inte heller att detta är värre än influensan, men samtidigt så har vi människor byggt upp ett immunförsvar mot den ena.. och inte Coronaviruset. Detta gör såklart att fler kommer smittas.

Att det sedan inte finns något vaccin för personer i riskgrupperna gör det lite otäckare. Min sambo har Typ 1 diabetes och är således i en av riskgrupperna för bl.a. vanlig influensa. Det känns såklart inte jättebra.

... har som tur vart fått in sambon på att spela WoW med mig så vi kan i alla fall hålla oss inne i ett par månader framöver

Men för att vara seriös så *tror* jag inte det är värre än vanliga influensan, men det är just detta.. det är många som TROR vilket gör att både myter och lögner sprids mycket snabbare än innan. Det finns liksom ingen som riktigt vet, och det är nog detta som gör folket så oroligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Dör det så här många i Irans Regering/Parlament varje år av Influensan?

BREAKING: Seyed Mohammad Mirmohammadi, a member of Iran's Expediency Discernment Council, has died of coronavirus - Tasnim.

Måste Påven dö för att folk ska ta det här på allvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Låter starkt som att du borde fundera på att kontakta 1177, säkra före det osäkra menar jag. Speciellt om inte din syster heller har testat sig.

Vaknade i morse med en jävulsk smärta i halsen också, frossa hela natten. Ringde 1177 och de tyckte att jag skulle vänta 4 dagar, hade det inte gått över då skulle jag ringa igen. Fick rådet att inte gå ut. Skulle meddela samma sak till min syster.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Kollar man på börsen så är det nog precis det här folk börjar förstå.

"Vänta lite... det här är inte så farligt. Nog bäst vi kör på"

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Dör det så här många i Irans Regering/Parlament varje år av Influensan?

BREAKING: Seyed Mohammad Mirmohammadi, a member of Iran's Expediency Discernment Council, has died of coronavirus - Tasnim.

Måste Påven dö för att folk ska ta det här på allvar?

Det är precis sådana här inlägg och personer som du som piskar upp stämningen. Klart man ska ta det på allvar. Men du tror inte att media gör allt för att vinkla detta? Det är väl bara en iransk politiker som dött innan och han var över 80 år gammal och du har ingen aning om hans hälsotillstånd. Denna var 72år. Vet inte hur det är i Iran men i Sverige så är många gamla och sjuka vaccinerade mot influensan och eftersom det inte finns något vaccin mot coronaviruset så är dom ju i farozonen. Skillnaden är ju att det är så stort allmännintresse för detta att media rapporterar allt! Precis allt! Men du kanske har koll på hur många av alla Irans politiker som dött i influensa?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

<klipp>
Det jag blir mest rädd och orolig över är att det verkar räcka med ett virus med max 1-2% dödlighet för att folk ska tappa det fullständigt. Många experter tror epidemin kommer fortsätta åtminstone till hösten, kanske ännu längre. Ska vi bara stänga ner världen på obestämd framtid???? Det skulle bli en katastrof långt värre än viruset.<klopp>

Jag håller med dig om att panik är jätteilla, och skadar mycket. Min socialism till trots anser även jag att en ekonomisk tillbakagång och börskrasch skulle leda till massvis mänskligt lidande och många dödsfall, kanske - eller troligen - fler än detta Coronavirus. Fast det får framtiden utvisa.

Ville bara säga att 1-2% dödlighet är skitmycket, om det inte endast gäller svårt sjuka människor som redan står vid Styx övre färjeläge.

Om 1-2% dödlighet hade gällt barn hade vi som sagt redan minerat Öresundsbron (för att inte tala om nöjesresor med flyg)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Antalet som smittas gör Viruset farligt, speciellt om du är 30+ år, om du har väldigt många smittade samtidigt med komplikationer så att du behöver sjukvård/syrgas så kommer vårplatserna försvinna, antalet respiratorer ta slut etc.

Det är ju där faran ligger, att då säga att det här är inte värre en den årliga influensan är då BS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag håller med dig om att panik är jätteilla, och skadar mycket. Min socialism till trots anser även jag att en ekonomisk tillbakagång och börskrasch skulle leda till massvis mänskligt lidande och många dödsfall, kanske - eller troligen - fler än detta Coronavirus. Fast det får framtiden utvisa.

Ville bara säga att 1-2% dödlighet är skitmycket, om det inte endast gäller svårt sjuka människor som redan står vid Styx övre färjeläge.

Om 1-2% dödlighet hade gällt barn hade vi som sagt redan minerat Öresundsbron (för att inte tala om nöjesresor med flyg)

Jag tror det kommer visa sig att det är betydligt mindre dödlighet men tog dom ungefärliga siffor som finns. Spanska sjukan tex hade också en dödlighet på 1-2% men slog väldigt hårt mot "unga" friska människor medans Coronaviruset i stort sett bara dödar gamla och sjuka. Detta är såklart otroligt hemskt och ska tas på fullaste allvar. Jag tycker bara att stämningen som piskats upp nu kontra all information som börjar komma om viruset inte går ihop längre. Att få viruset oroar mig väldigt lite, det är mer hur folk beter sig och hur "lite" det verkar krävas för att folk ska få total panik som oroar mig.

Sen är det klart att vi måste försöka minska spridningen så gott det går inom rimliga gränser, skulle detta smitta tex 60% av jordens befolkning och 1% av dessa skulle dö så är det inga roliga siffror. Men folk dör av svält, andra sjukdomar, krig och elände hela tiden, men eftersom det ofta sker i Långtbortistan så bryr vi oss inte nämnvärt om det här i trygga goa Europa.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Medelåkdern för smittade är 33år för Corona men om det anses gammalt så jag väl snart pensionär

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Är detta normal utstyrsel för poliser när de påträffar döda i hemmet eller i detta fall i en bil? Antar att det är någon form av "CSI" enhet. Påstår inte att de har utrustningen pga Corona, är bara nyfiken på vad praxis är, någon som vet?

Permalänk

@Dredd: Det är standardutrustning för polisens tekniker.

Bärs för att inte kontaminera en ev. brottsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Medelåkdern för smittade är 33år för Corona men om det anses gammalt så jag väl snart pensionär

Smittad ja! Det är det väl ingen som sagt något om. Sen har du sen 0.2% risk att dö i det.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Japan hade 241 smittade i lördags. Idag 961 bekräftade fall.

Undrar när super-viruset med detta virus spridning och ebolas dödlighet dyker upp .

Edit : siffran måste ha varit fel för nu är siffran 256.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Sen är det klart att vi måste försöka minska spridningen så gott det går inom rimliga gränser, skulle detta smitta tex 60% av jordens befolkning och 1% av dessa skulle dö så är det inga roliga siffror. Men folk dör av svält, andra sjukdomar, krig och elände hela tiden, men eftersom det ofta sker i Långtbortistan så bryr vi oss inte nämnvärt om det här i trygga goa Europa.

Du har helt rätt. Exempelvis malaria, och även brist på rent vatten (magsjuka) har ihjäl långt fler än Corona (sannolikt) kommer att ha. När det gäller just Malaria och vatten är det ju egentligen en total skam för hela världen att det FORTFARANDE år 2020 dör barn i fattiga länder pga så behandlingsbara saker. Men det är läge för en annan tråd.

Det som gör oss osäkra och rädda är just osäkerheten. Vi vet inte. Vem som helst kan drabbas. När som helst. Även i länder där folk dör högt och lågt av allt möjligt är folk livrädda för nya sjukdomar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7