Tips på nyttiga/re snacks vid datorn?

Permalänk

Tips på nyttiga/re snacks vid datorn?

Jag letar "febrilt" efter nyttiga eller nyttigare snacks eller något jag kan tugga på när jag sitter vid datorn ist för te.x. godis, chips och kakor.
Gärna inte något som kostar flera hundra, första tanken va ju naturgodis men jag har svårt att förstå hur det kan vara så sjukt dyrt.

Ska inskaffa lite mörk choklad för det ska ju tydligen bara nyttigt, även läst till mig att mandlar ska vara helt okej. Så klart ska man äta det med motta också.

Så jag letar efter tips på saker man kan helst köpa direkt eller möjligtvis tillverka med mindre ansträngning.

fixat till rubrik
Permalänk
Medlem

Naturgodis är inte nyttigt. Bit på naglarna eller börja röka istället.

Permalänk
Medlem

Morotsstavar, ladda upp rejält så har du att tugga y

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag säger faktist också morotsstavar.
Man får tugga (mycket) och behöver även dricka en hel del vatten.

Detta i kombination med varann kommer ganska snart innebära att man känner att mättnadskänslorna gör sig påminda och ”suget” försvinner

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Beroende på vilka mängder vi snackar om här så är alla alternativen du nämnde ”sämre” ur kalorisynpunkt. Naturgodis är precis lika illa som vanligt godis , tillsammans med kakor och dylikt . Visst är mandlar och andra nötter bättre men vi snackar ändå om runt 600 kcal för 100 g vilket inte är svårt att komma upp i . Om du vill sitta och käka nåt vid datorn så är nog ett av dina bättre alternativ att köpa en dippmix (typ owl:s chipsdippar ) och blanda med gräddfil och käka tillsammans med motorstavar och gurkstavar (eller vilka grönsaker du nu gillar ). På så sätt kan du käka mer utan att komma upp i orimliga kalorinivåer och dessutom få i dig lite grönsaker på kuppen

Edit: naturligtvis är inte dippen supernyttig heller , men är du van vid kakor och godis så kan det nog va lite mer motiverande att gå över grönsaker om du har en dipp som hjälp

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Grönsaker och annat nyttigt som tex morötter som pacc skrev, eller gurka / selleri eller något annat du tycker är ok att äta.

Alternativt är att gå ifrån och äta något mer och nyttigt så du inte behöver småäta 🤔

Permalänk
Medlem

Jägargodis (diverse nötter som hassel- val- och salta jordnötter, torkad frukt, lite choklad blandat i en skål) är en mjukstart om man inte klarar av att helt skippa sockret.

Bättre naturligtvis att köra grönsaker, skala två-tre morötter som du har att gnaga på, att skära dem i stavar är nästan överkurs. Broccolibitar med en wasabisås (wasabipasta + creme fraiche eller gräddfil) att dippa lite i är dunder för både gommen och hälsan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ägg och avokadosmörgås

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Riskakor är krispiga och har iaf få kalorier.

Permalänk
Medlem

Choklad, köp en förpackning Valrohna, typ denna:
https://www.mathem.se/varor/bakchoklad-o-kakao/guanaja-70--20... - billigare än chokladkakorna och de har en lång eftersmak. Inget man bara mosar in i munnen.

Fuet, en mycket trevlig korv. Skär upp lite skivor och lägg i en skål. Ät sakta och njut.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Ända dåliga med morötter och gurka är att det blir dåligt, annars hade jag gärna tagit det.

Så klart det mesta är dåligt i för stora mängder, och med naturgodis menar jag mest nötter som mandlar, valnötter, paranötter etc.
Just nu är väl säkert det mesta bättre än att jag äter lite godis etc vid datorn, men vi snackar inte stora mängder.

Jag vill i princip ha något jag kan tugga på och inte trycka i mig. Men ska prova morötter iaf.

Permalänk
Medlem

Även jag röstar för grönsaker med dipp. Vill du slippa de där läskiga dippåsarna man köper från affären så tar det inte många minuter att göra en egen.

Ett annat tips som jag själv kör med när jag är lite onykter och får munchies är att äta sådant som tar tid. Grapefrukt är utmärkt för det eftersom det tar en bra stund att få i sig hela, i alla fall om man äter som jag gör.

Vindruvor är inte helt fel om man vill trycka i sig något som är lite sötare och ”roligare”. Men vindruvor, precis som så mycket annat, har en del fruktos i sig. Att äta ett halvt kilo frukt lite då och då är ingenting att oroa sig över men om man trycker i sig större mängder varje dag så bör man ta sig en funderare...

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus: Morötter håller bra länge ändå. Flera veckor. Nog tar du dig igenom 1kg morötter innan de blir dåliga

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av emopingvin:

Riskakor är krispiga och har iaf få kalorier.

Det har jag faktiskt provat, och det är väldigt gott. Dock är jag väldigt dålig på att läsa mig på förpackningar och veta vad som är bra eller dåligt
Men det blir nog ett alternativ har kommer ha hemma om jag blir sugen.

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Choklad, köp en förpackning Valrohna, typ denna:
https://www.mathem.se/varor/bakchoklad-o-kakao/guanaja-70--20... - billigare än chokladkakorna och de har en lång eftersmak. Inget man bara mosar in i munnen.

Fuet, en mycket trevlig korv. Skär upp lite skivor och lägg i en skål. Ät sakta och njut.

Jo jag tänkte prova på 70% choklad, dock aldrig varit ett fan av mörk choklad men man vänjer sig nog.
Den där korven såg inte helt fel ut, får kolla in det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Det har jag faktiskt provat, och det är väldigt gott. Dock är jag väldigt dålig på att läsa mig på förpackningar och veta vad som är bra eller dåligt
Men det blir nog ett alternativ har kommer ha hemma om jag blir sugen.

Det skiljer säkert en hel del mellan olika fabrikat och smaker men om du planerar att smälla i dig många riskakor på kort tid så kan det vara en ide att kolla lite på saltmängden. De riskakor jag smakat har i alla fall varit väldigt salta.

Annars kan du ju testa sådana där risbågar som man ger små barn. De är väl mest luft

Permalänk

@Gorian: Trodde inte dom höll så länge. Ska köpa lite imorgon och se vad jag tycker om det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Ända dåliga med morötter och gurka är att det blir dåligt, annars hade jag gärna tagit det.

Så klart det mesta är dåligt i för stora mängder, och med naturgodis menar jag mest nötter som mandlar, valnötter, paranötter etc.
Just nu är väl säkert det mesta bättre än att jag äter lite godis etc vid datorn, men vi snackar inte stora mängder.

Jag vill i princip ha något jag kan tugga på och inte trycka i mig. Men ska prova morötter iaf.

Morötter håller i månader så om du inte köper många många kilo åt gången så lär du hinna äta upp dem innan de blir dåliga, i värsta fall kan du laga mat med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det skiljer säkert en hel del mellan olika fabrikat och smaker men om du planerar att smälla i dig många riskakor på kort tid så kan det vara en ide att kolla lite på saltmängden. De riskakor jag smakat har i alla fall varit väldigt salta.

Annars kan du ju testa sådana där risbågar som man ger små barn. De är väl mest luft

Jo det beror nog väldigt mkt på smaken, och så klart helt smaklösa är bäst. Men jo jag vet aldrig vad som anses som mkt när man läser innehållet haha

Permalänk

Popcorn fungerar fint framför datorn. Inte så onyttigt heller, om man nu undviker smaksättning osv.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för popcorn. Fyller bra, inte så mycket kalorier, gott och så är det bra att få i sig lite mer fibrer och fullkorn.

Permalänk
Medlem

Mörk choklad är "nyttigare" enbart för att den smakar så illa att man inte kan äta mycket av den.

Mitt tips, om du vill ha nåt snacksartat, att käka popcorn eller pumpakärnor. Popcorn är energisnålt i förhållande till mycket annat, och har stor volym så det krävs inte så mycket. Jag brukar poppa ca 50-60 gram, och det blir en hel skål som jag är nöjd efter. Blir ca 250 kcal. Jämfört med t ex 100 g mjölkchoklad som ger ca 550 kcal.
Pumpakärnor är mer energirikt, men tar lite längre tid att äta, så du kanske nöjer dig med mindre mängd...?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man äta popcorn så bör man nog se till att ha en varmluftspoppare så det inte är onödigt fett på dem, inte bara för kalorierna men för att slippa kladdet, det kan ju vara bra att ha en dammsugare i närheten också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Peterpawn:

Popcorn fungerar fint framför datorn. Inte så onyttigt heller, om man nu undviker smaksättning osv.

Skrivet av Nasso:

Vill också slå ett slag för popcorn. Fyller bra, inte så mycket kalorier, gott och så är det bra att få i sig lite mer fibrer och fullkorn.

Skrivet av cyklonen:

Mörk choklad är "nyttigare" enbart för att den smakar så illa att man inte kan äta mycket av den.

Mitt tips, om du vill ha nåt snacksartat, att käka popcorn eller pumpakärnor. Popcorn är energisnålt i förhållande till mycket annat, och har stor volym så det krävs inte så mycket. Jag brukar poppa ca 50-60 gram, och det blir en hel skål som jag är nöjd efter. Blir ca 250 kcal. Jämfört med t ex 100 g mjölkchoklad som ger ca 550 kcal.
Pumpakärnor är mer energirikt, men tar lite längre tid att äta, så du kanske nöjer dig med mindre mängd...?

Jo jag har tänkt på popcorn också, men då måste man väl köra på dom i påse? Alltså inte mikropopcorn, dom är väl fulla med fett och salt/smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jo jag har tänkt på popcorn också, men då måste man väl köra på dom i påse? Alltså inte mikropopcorn, dom är väl fulla med fett och salt/smör.

Precis! Jag kör i en bred kastrull. Lite rapsolja i botten (kanske motsvarande 2-3 matskedar), i med kärnorna, på med locket, sen tar jag av kastrullen och skakar om hårt (med locket på!) precis när det börjar gå ungefär en sekund mellan poppningarna. Då är det nästan inga kvar som är opoppade, och poppandet avbryts direkt. Låter jag det stå på 10-15 sekunder till blir alltid några brända, och ibland börjar det brinna i popcornen! Då smakar alla illa sen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man äta popcorn så bör man nog se till att ha en varmluftspoppare så det inte är onödigt fett på dem, inte bara för kalorierna men för att slippa kladdet, det kan ju vara bra att ha en dammsugare i närheten också.

En fd flickvän hade en sån. Tyckte det blev väldigt torrt och smakfattigt med fettfria popcorn.

Angående smulor så brukar jag ha en större bricka under skålen. Det som faller av brukar göra det när man lyfter, inte när man är vid munnen, är min erfarenhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Precis! Jag kör i en bred kastrull. Lite rapsolja i botten (kanske motsvarande 2-3 matskedar), i med kärnorna, på med locket, sen tar jag av kastrullen och skakar om hårt (med locket på!) precis när det börjar gå ungefär en sekund mellan poppningarna. Då är det nästan inga kvar som är opoppade, och poppandet avbryts direkt. Låter jag det stå på 10-15 sekunder till blir alltid några brända, och ibland börjar det brinna i popcornen! Då smakar alla illa sen...

Nu jobbar jag på MediaMarkt så blir nog att köpa en OBH NORDICA Big Popper för jag är lite lat av mig haha
Men det låter faktiskt väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jo jag har tänkt på popcorn också, men då måste man väl köra på dom i påse? Alltså inte mikropopcorn, dom är väl fulla med fett och salt/smör.

Tror det är ungefär samma, kalorimässigt. Man brukar ha 2-3 matskedar olja när man poppar på spisen ändå. Det är inte så illa med micropopcorn, tror jag.

Men visst, det går att köra en varmluftpoppare för typ 150-200kr så att man kan poppa helt utan olja. Det blir lite färre kalorier men det blir inte riktigt lika gott.... (enligt mig..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Nu jobbar jag på MediaMarkt så blir nog att köpa en OBH NORDICA Big Popper för jag är lite lat av mig haha
Men det låter faktiskt väldigt bra!

En sån är fortfarande poppande med olja. En sån här är utan: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_emerio-pom-111664-popco...

Permalänk
Medlem

Kikärtor, går att krydda enkelt med lökpulver, paprika, peppar, salt, örter whatever you want. Oändliga variationer och innehåller typ allt man behöver