Permalänk
Medlem

Hållbara kläder

Aningen luddig rubrik när jag tänker efter, men är hur som helst ute efter kläder med lång hållbarhet, dvs som håller för vardagligt användande och inte några överprisade designermärken a'la 1 par jeans 6000:-.
Anledningen till tråden är att jag på senare tid känner att jag gjort en del mindre lyckade köp av kläder med minst sagt varierande kvalité.
När det kommer till jeans ex har jag lärt mig att det bästa är att hålla sig till Nudie då jag har bra erfarenhet av dom ex.

Men övriga kläder, och främst då byxor då det är dom som tenderar att gå sönder först, är vad jag behöver hjälp med. Jag är inte den personen som äger en symaskin dessvärre vilket nästan snart är läge att införskaffa,men jag lämnar in mina kläder hos en skräddare till och från.
Men hur som, köpte nyligen ett par chinos i normal passform, dvs ingen slim-fit eller liknande från Nudie som jag noterade att dom hade börjat gå hål i efter endast 2 månaders användning. Kanske är det jag som går någorlunda knasigt, vad vet jag. Men surt är det i vilket fall.
Dom byxor jag tycker har hållit bäst hittills är mina
Carhartt Master Pants som jag haft i flera år, och det blir att lägga en beställning på ett par till strax.

Tänkte dom höra om Swec folket har tips på andra märken som man kan ha förbisett ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig på märkes-sidan, men hur lyckas du få hål på brallorna? Något i ditt beteende och användande måst ju slita mycket på brallorna. Vart slits dem?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kan inte hjälpa dig på märkes-sidan, men hur lyckas du få hål på brallorna? Något i ditt beteende och användande måst ju slita mycket på brallorna. Vart slits dem?

Asså, vet inte vad man gör för fel, men går väl antagligen på nåt knasigt sätt
I fallet med chinosen var det väl ett engångscase, men oftast under 1 år för flertalet byxor. I grenen, typ alltid samma ställe. Olika sidor ibland dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Uniqlo sägs ju hålla god kvalité till priset, har bara t-shirts och jackor från dem, och baserat på dessa är jag nöjd med kvalitén.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Asså, vet inte vad man gör för fel, men går väl antagligen på nåt knasigt sätt
I fallet med chinosen var det väl ett engångscase, men oftast under 1 år för flertalet byxor. I grenen, typ alltid samma ställe. Olika sidor ibland dock.

Cyklar du i dina byxor? Det brukar gå hål i grenen/baksidan ganska snabbt då

Permalänk
Föredetting

Carthartt har haft ett bra rykte för hållbarhet förut i alla fall. Oklart hur det är numera, men gott om sömmar har de brallor jag har i alla fall, hållt i minst fem år för min del.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Trevligt att fler är intresserade av hållbara kläder!
Jag kan rekommendera strumpor från svenska Bola, modellerna Running och Speed. Boxers från Craft är också bra, men har bara testat ett fåtal andra. Både strumpor och boxers kan dessutom tvättas i 60grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I grenen, typ alltid samma ställe. Olika sidor ibland dock.

Brukar du cykla? Cykelsadlar sliter ordentligt på grenen, och flera av mina brallor har gått sönder just i grenen av den anledningen.

Cykelbyxor vara sydda med vaddering och med sömmarna på andra ställen som inte sliter mot sadeln. Det finns de som cyklar med cykelbyxor under vanliga brallor, men jag vet inte om det gör någon skillnad egentligen.
Jag har själv letat efter någon slags cykelshorts som ser lite mer propra ut, men jag har inte lyckats hitta något som inte är för sportiga.
Jag funderar på att kanske sy själv istället: sprätta upp ett bar brallor för att kopiera mönstret och modifiera det med en stor lapp i grenen istället för sömmar i kors. I somras sydde jag om ett par chinos till shorts på det sättet, med tyg från smalbenet "transplanterat" till bara halva grenen (bara bakänden), men de gick ändå sönder efter några cykelturor: och då förstås nära den främre grensömmen som var kvar, strax under gylfen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Asså, vet inte vad man gör för fel, men går väl antagligen på nåt knasigt sätt
I fallet med chinosen var det väl ett engångscase, men oftast under 1 år för flertalet byxor. I grenen, typ alltid samma ställe. Olika sidor ibland dock.

Kan bara hålla med. Sliter jeans som fan i grenen.
Byxor som håller för mig är Fjällräven Vidda pro. Kan ha dem i åratal utan att det slits på samma vis som jeans (oavsett märke).

Permalänk
Inaktiv

Brukar använda dom här:

https://www.rmconnection.com

Köper mina Levi's 550 där, ungefär halva priset jämfört med Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Uniqlo sägs ju hålla god kvalité till priset, har bara t-shirts och jackor från dem, och baserat på dessa är jag nöjd med kvalitén.

Tack! ska kolla in dom, har sett och känner igen märket iaf

Skrivet av evirob:

Cyklar du i dina byxor? Det brukar gå hål i grenen/baksidan ganska snabbt då

Sometimes, inte så mycket nu under vintern dock.

Skrivet av Findecanor:

Brukar du cykla? Cykelsadlar sliter ordentligt på grenen, och flera av mina brallor har gått sönder just i grenen av den anledningen.

Cykelbyxor vara sydda med vaddering och med sömmarna på andra ställen som inte sliter mot sadeln. Det finns de som cyklar med cykelbyxor under vanliga brallor, men jag vet inte om det gör någon skillnad egentligen.
Jag har själv letat efter någon slags cykelshorts som ser lite mer propra ut, men jag har inte lyckats hitta något som inte är för sportiga.
Jag funderar på att kanske sy själv istället: sprätta upp ett bar brallor för att kopiera mönstret och modifiera det med en stor lapp i grenen istället för sömmar i kors. I somras sydde jag om ett par chinos till shorts på det sättet, med tyg från smalbenet "transplanterat" till bara halva grenen (bara bakänden), men de gick ändå sönder efter några cykelturor: och då förstås nära den främre grensömmen som var kvar, strax under gylfen.

Som sagt, ibland. Försöker i såna fall alltid cykla med så lösa byxor som möjligt. Dvs inga slimfit jeans eller liknande, cargobyxor typ.

Skrivet av Sidde:

Kan bara hålla med. Sliter jeans som fan i grenen.
Byxor som håller för mig är Fjällräven Vidda pro. Kan ha dem i åratal 24/7 i princip utan att det slits på samma vis som jeans (oavsett märke).

Skönt att man inte är ensam om fenomenet, försöker undvika att dom slits just där men känns till slut oundvikligt.
Har faktiskt ett par Fjällräven (Nils tror jag modellen hette) friluftsbyxor, är dock inget jag använder till vardags utan vid diverse aktiviteter. Dom har hållit i flera år nu

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Carthartt har haft ett bra rykte för hållbarhet förut i alla fall. Oklart hur det är numera, men gott om sömmar har de brallor jag har i alla fall, hållt i minst fem år för min del.

Kul att höra! Tror faktiskt jag är inne på fler än 5 år med mina Master Pant, blir definitivt ett köp till snart!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Brukar du cykla? Cykelsadlar sliter ordentligt på grenen, och flera av mina brallor har gått sönder just i grenen av den anledningen.

Cykelbyxor vara sydda med vaddering och med sömmarna på andra ställen som inte sliter mot sadeln. Det finns de som cyklar med cykelbyxor under vanliga brallor, men jag vet inte om det gör någon skillnad egentligen.
Jag har själv letat efter någon slags cykelshorts som ser lite mer propra ut, men jag har inte lyckats hitta något som inte är för sportiga.
Jag funderar på att kanske sy själv istället: sprätta upp ett bar brallor för att kopiera mönstret och modifiera det med en stor lapp i grenen istället för sömmar i kors. I somras sydde jag om ett par chinos till shorts på det sättet, med tyg från smalbenet "transplanterat" till bara halva grenen (bara bakänden), men de gick ändå sönder efter några cykelturor: och då förstås nära den främre grensömmen som var kvar, strax under gylfen.

Jag har haft cykelbyxor över vanliga förr men nu när jag blivit äldre så har jag oftast bara cykelbyxor.
Hursomhelst så kanske det är kläderna som blivit sämre, jag har nog inte köpt nya byxor på över 20 år bortsett från cykelbyxor och regnbyxor.
Tror inte jag slitit ut nån civil byxa sedan tonåren och det fåtal jag skaffat sedan dess har varit secondhand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Trevligt att fler är intresserade av hållbara kläder!
Jag kan rekommendera strumpor från svenska Bola, modellerna Running och Speed. Boxers från Craft är också bra, men har bara testat ett fåtal andra. Både strumpor och boxers kan dessutom tvättas i 60grader.

Bra tips! Intuitiva tanken med tråden vara att fokusera på byxor till en början, men är ju alltid ett plus om man hittar flera kategorier
Ska kolla in Bola, normalt kör man ju med nån form av Intersport/Nike strumpor på jobbet och nån tunnare historia från typ Brothers butik, vad deras egna märke heter. Men strumpor är helt klart något man köper och köperm och köper, och köper, och köper, och köper....om och om hur många gånger som helst känns det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Brukar använda dom här:

https://www.rmconnection.com

Köper mina Levi's 550 där, ungefär halva priset jämfört med Sverige.

53 $ och sedan tull, frakt och moms också... skulle säga att det var ruskigt dyrt jämfört med här i Sverige.

Brukar bara ge 250 kr paret. Men jag köper 505:an.

Permalänk
Medlem

Angående hållbara jeans. Kanske detta...?
https://eu.saint.cc/products/unbreakable-straight-jeans-indig...

Låter onekligen tuffa "Our Unbreakable stretch jean is the most advanced denim on the planet. Woven with Dyneema® (the same fibre that stops bullets, tethers space shuttles and armours helicopters)..."

Beror förstås på hur hård gren du har då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aningen luddig rubrik när jag tänker efter, men är hur som helst ute efter kläder med lång hållbarhet, dvs som håller för vardagligt användande och inte några överprisade designermärken a'la 1 par jeans 6000:-.
Anledningen till tråden är att jag på senare tid känner att jag gjort en del mindre lyckade köp av kläder med minst sagt varierande kvalité.
När det kommer till jeans ex har jag lärt mig att det bästa är att hålla sig till Nudie då jag har bra erfarenhet av dom ex.

Men övriga kläder, och främst då byxor då det är dom som tenderar att gå sönder först, är vad jag behöver hjälp med. Jag är inte den personen som äger en symaskin dessvärre vilket nästan snart är läge att införskaffa,men jag lämnar in mina kläder hos en skräddare till och från.
Men hur som, köpte nyligen ett par chinos i normal passform, dvs ingen slim-fit eller liknande från Nudie som jag noterade att dom hade börjat gå hål i efter endast 2 månaders användning. Kanske är det jag som går någorlunda knasigt, vad vet jag. Men surt är det i vilket fall.
Dom byxor jag tycker har hållit bäst hittills är mina Carhartt Master Pants som jag haft i flera år, och det blir att lägga en beställning på ett par till strax.

Tänkte dom höra om Swec folket har tips på andra märken som man kan ha förbisett ?

Personligen hade jag tittat på GOTS, inte hållbart utifrån den definition som du letar efter, finns säkert varierande kvalitet/märken där med. Det är väldigt stränga krav för att få bli certifierad/hela kedjan täcks in även inte bara slutprodukten, förhoppningsvis slipper man en hel del kemikalier som kan orsaka problem långsiktigt, steget under tror jag är oeko tex 100 det är enbart förbjudna kemikalier om jag inte har fel (tror att gots går längre även ur kemikalieperspektivet)
https://en.wikipedia.org/wiki/Draft:Global_Organic_Textile_St...
https://www.naturskyddsforeningen.se/kemikaliebovar_klader
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/bKLQme/kemikalier-i-klader...

Går ju inte helt att köpa allt enligt GOTS, men ville bara väcka tanken , hoppas att du hittar något vettigt märke annars

Permalänk
Medlem

Någonting man också skall ha i bakfickan är att man kan reklamera även kläder när de går sönder. Vet man med sig att plagget ifråga inte slitits onormalt och det hållit en i förhållande till priset oproportionerligt kort tid bör man gå tillbaka till butiken med det. Personalen kommer ofta konstra eftersom vi svenskar är rent ut sagt genomusla på att reklamera kläder, men står man på sig och har vettiga argument kommer butiken sällan dra det i långbänk. Konfektionsbranschen har hög marginal på sina produkter.

Även om många fel kan sammanfattas som "slitage" så kan sådant som undermåliga materialval och dåliga sömmar vara reklamerbara fel. En dyr tröja som snabbt spricker upp i sömmen gör inte nödvändigtvis det för att man gått och slitit lite extra på den utan för att den är dåligt tillverkad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kan inte hjälpa dig på märkes-sidan, men hur lyckas du få hål på brallorna? Något i ditt beteende och användande måst ju slita mycket på brallorna. Vart slits dem?

Hål i byxorna ses väl som ganska normalt?

Jag har hål i grenen och fickorna på ett tiotal byxor och tjejen använder några par jeans per år (oftast köpta hos HM eller liknande).
Används till: Gå omkring hemma, på stan osv. Dvs bara röra sig i byxorna nöter sönder dem så mycket att det spricker vid något tillfälle.

Pumas mjukisbyxor håller ganska bra (jämfört med billiga märken som man sliter sönder på en månad i gymmet), samma med nike och adidas t-shirts. X-Socks sockar.
Haft grym erfarenhet med CTRL Clothing också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Personligen hade jag tittat på GOTS, inte hållbart utifrån den definition som du letar efter, finns säkert varierande kvalitet/märken där med. Det är väldigt stränga krav för att få bli certifierad/hela kedjan täcks in även inte bara slutprodukten, förhoppningsvis slipper man en hel del kemikalier som kan orsaka problem långsiktigt, steget under tror jag är oeko tex 100 det är enbart förbjudna kemikalier om jag inte har fel (tror att gots går längre även ur kemikalieperspektivet)
https://en.wikipedia.org/wiki/Draft:Global_Organic_Textile_St...
https://www.naturskyddsforeningen.se/kemikaliebovar_klader
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/bKLQme/kemikalier-i-klader...

Går ju inte helt att köpa allt enligt GOTS, men ville bara väcka tanken , hoppas att du hittar något vettigt märke annars

Kände inte ens till GOTS, men helt klart nånting att hålla utkik efter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna i sammanhanget att hur man tvättar dem, kan påverka hur länge de håller...

Själv nötte jag jeans jättesnabbt och gick faktiskt och frågade i en butik, om de hade några mer "hållbara" att sälja. Svaret blev nej.. men säljaren gav mig ett råd. Tvätta i 30 grader och utan centrifugering (fintvätt) och sköljmedel.
Köpte två par nya jeans och de ser fortfarande ut som nya efter 1.5 år.

Innan hade jag kört 40 graders snabbtvätt med centrifugering och även använt sköljmedel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

53 $ och sedan tull, frakt och moms också... skulle säga att det var ruskigt dyrt jämfört med här i Sverige.

Brukar bara ge 250 kr paret. Men jag köper 505:an.

Dollarn är dyr just nu, med rimligare kurs hamnar på halva priset men då brukar jag också köpa 2-3 st varje gång. Min erfarenhet av Levis här i Sverige är att dom sällan ligger under lusentappen paret men du kanske har någon bättre källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan ju nämna i sammanhanget att hur man tvättar dem, kan påverka hur länge de håller...

Själv nötte jag jeans jättesnabbt och gick faktiskt och frågade i en butik, om de hade några mer "hållbara" att sälja. Svaret blev nej.. men säljaren gav mig ett råd. Tvätta i 30 grader och utan centrifugering (fintvätt) och sköljmedel.
Köpte två par nya jeans och de ser fortfarande ut som nya efter 1.5 år.

Innan hade jag kört 40 graders snabbtvätt med centrifugering och även använt sköljmedel.

Just jeans snackar man ju om att man inte ens ska tvätta särskilt ofta, vi pratar en gång i halvåret max. Sen kan man hänga ut dem för att vädra mellan tvättarna om man vill. Sen behöver man ju tvätta om man får fläckar etc självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Just jeans snackar man ju om att man inte ens ska tvätta särskilt ofta, vi pratar en gång i halvåret max. Sen kan man hänga ut dem för att vädra mellan tvättarna om man vill. Sen behöver man ju tvätta om man får fläckar etc självklart.

Är så jag brukar sköta mina jeans.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Just jeans snackar man ju om att man inte ens ska tvätta särskilt ofta, vi pratar en gång i halvåret max. Sen kan man hänga ut dem för att vädra mellan tvättarna om man vill. Sen behöver man ju tvätta om man får fläckar etc självklart.

Jo, men det fungerar inte för min del... Har ett alldeles för svettigt jobb för att kunna känna mig fräsch, bara genom att vädra kläderna emellanåt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte ett par svarta chinos på carlings som varit suveräna, men nu efter många år och många många tvättar går fickorna sönder hela tiden, tyget i själva fickan har blivit för tunnt och utslitet. Trots att jag tvättat dessa byxor säkert 100 gånger (40 grader, så hög hastighet som möjligt på centrifigering, och ibland även torktumlare på låg temp) så hittar jag inga nya chinos som är så svarta som dessa :'(

Ett tips är jeansen från lager 157, den mörkare slimmodellen iaf. Dom kostar typ 200kr och håller i flera år för mig innan de tillsist får ett skavmärke där hörnet på mobilen skaver när man går :/

Kommer följa tråden, hatar kläder och skor som går sönder bara man tittar på dem.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Att byxor slits i grenen, och på diagonalen beror på att byxorna både är tajta över låren och att grenen inte är hela vägen upp i skrevet. När byxorna är tajta över låren och det finns ett avstånd vertikalt blir det en omväxlande diagonal stretch i grenen. Lösningen är att ha byxorna korrekt uppdragna, eller ha byxor som är så slappa runt låren att det inte blir nåt drag alls när man går eller rör på benen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vad gör du med kläderna?

Senaste 10 åren eller så har jag sabbat en dragkedja i gylfen och fått en ögla för bältet som lossnat i midjan, det är nog allt som gått sönder.

Om du inte gör saker som sliter onormalt, har du funderat på om det verkligen är rätt storlek/modell för din kropp? Det kan ju påverka rätt mycket hur de slits.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du kanske ska sy in någon kevlarlapp i skrevet på dina byxor.

Jag hade det också så med mina jeans. Mina chinos som jag köpt på brothers har inte blivit uppslitna i skrevet. Sen kanske det beror lite på dimensionerna på ens lår också, hur mycket friktion området utsätts för :). Det är mitt problem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Att byxor slits i grenen, och på diagonalen beror på att byxorna både är tajta över låren och att grenen inte är hela vägen upp i skrevet. När byxorna är tajta över låren och det finns ett avstånd vertikalt blir det en omväxlande diagonal stretch i grenen. Lösningen är att ha byxorna korrekt uppdragna, eller ha byxor som är så slappa runt låren att det inte blir nåt drag alls när man går eller rör på benen.

Du förespråkar alltså inte Gällivarehäng med tajta jeans.
Det som är så snyggt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.