"Play HDR games and apps" inställningen i Windows 10.

Permalänk
Medlem

"Play HDR games and apps" inställningen i Windows 10.

Lönar det sig att ha "Play HDR games and apps" inställningen på i Windows 10, om man har en HDR TV och streamar från Netflix?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ken76: Du har svaren här: https://help.netflix.com/en/node/42384

Du behöver alltså Netflix UHD-abonnemang. Annars får du inte HDR till att börja med. Du behöver också köra med Microsoft Edge som webbläsare.

Annars, vad är det för TV? Många gånger går det lika bra eller rent av bättre att köra med TV:ns inbyggda Netflix-app. Just HDR ut ur Windows kan ge andra oönskade effekter runt hur Windows fungerar med program som kör SDR. Du får en annan tonkurva och annat färgomfång utan samma möjligheter att justera bilden.

Permalänk
Medlem

Jag har Netflix UHD-abonnemang och använder mig av Microsoft Edge, som webläsare.
TV:n är en Samsung UE43RU7105KXXC.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ken76: Testa och kör, jämför med inbyggda appen. Nu är RU7-serien ingen TV som gör att HDR är någon tydlig förändring mot SDR, men det kan ändå bli skillnad till det bättre tack vare att material mastrat för HDR håller ett högre dynamiskt omfång jämfört med SDR-material.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kan man få TV:n och datorn att fatta vilken typ av material man kör utan att behöva ändra inställningar i windows?

Jag har min dator kopplad till en LG B7 för uppspelning av lokala filer i VLC. När jag slår på "HDR-inställningen" i Windows så slår TV:n om till HDR-läge. Den slår dock inte om till vanliga SDR igen när jag spelar en film utan HDR vilket gör att färgerna ser lite märkliga ut. Detsamma gäller tvärtom, om jag har HDR av så ser det konstigt ut när jag spelar en film som har HDR.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shepard: Du måste växla manuellt i Windows mellan SDR och HDR. Eller kämpa med att få SDR att kodas in i HDR-signalen på rätt sätt, så att du inte behöver tänka på att ändra inställningar. De enda jag sett som lyckas helt med detta är källor som kör Dolby Vision mot en TV som då också kör Dolby Vision. Sömlöst med SDR och HDR utan att man måste ändra inställningar.

HDR10+ ska kunna åstadkomma snarlik effekt tack vare bättre metadatautbyte om displayernas kapacitet. Men jag har inte sett detta i praktiken ännu.

Dator och HDR är kämpigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

@Laxpudding: Kan man få TV:n och datorn att fatta vilken typ av material man kör utan att behöva ändra inställningar i windows?

Jag har min dator kopplad till en LG B7 för uppspelning av lokala filer i VLC. När jag slår på "HDR-inställningen" i Windows så slår TV:n om till HDR-läge. Den slår dock inte om till vanliga SDR igen när jag spelar en film utan HDR vilket gör att färgerna ser lite märkliga ut. Detsamma gäller tvärtom, om jag har HDR av så ser det konstigt ut när jag spelar en film som har HDR.

Skrivet av Laxpudding:

@Shepard: Du måste växla manuellt i Windows mellan SDR och HDR. Eller kämpa med att få SDR att kodas in i HDR-signalen på rätt sätt, så att du inte behöver tänka på att ändra inställningar. De enda jag sett som lyckas helt med detta är källor som kör Dolby Vision mot en TV som då också kör Dolby Vision. Sömlöst med SDR och HDR utan att man måste ändra inställningar.

HDR10+ ska kunna åstadkomma snarlik effekt tack vare bättre metadatautbyte om displayernas kapacitet. Men jag har inte sett detta i praktiken ännu.

Dator och HDR är kämpigare.

När jag kör Dvdfab och startar en hdr film så växlar mitt windows själv. Det funkar dock inte med VLC.
Inte med AMD kort heller för den delen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Shepard: Du måste växla manuellt i Windows mellan SDR och HDR. Eller kämpa med att få SDR att kodas in i HDR-signalen på rätt sätt, så att du inte behöver tänka på att ändra inställningar. De enda jag sett som lyckas helt med detta är källor som kör Dolby Vision mot en TV som då också kör Dolby Vision. Sömlöst med SDR och HDR utan att man måste ändra inställningar.

HDR10+ ska kunna åstadkomma snarlik effekt tack vare bättre metadatautbyte om displayernas kapacitet. Men jag har inte sett detta i praktiken ännu.

Dator och HDR är kämpigare.

Tack för svar!

Att det skall vara så krångligt att få HDR att funka som man vill. Ofta tillför det mer problem än nytta. Visst är det fräckt men ibland är enkelheten med en vanlig bluray svårslagen. Tekniken mognar väl snart får vi hoppas

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara ett sånt problem att få till i Windows när det fungerar så mycket bättre med Xbox.