Min son har köpt gamingdator, stöd sökes!

Permalänk

Min son har köpt gamingdator, stöd sökes!

Min son har i flera år sparat till sin första gamingdator. Nu har han köpt en Komplett a30 Gamingdator, lite för att jag tänkte att med lite framtida hjälp kan vi kanske själva hjälpas åt att byta ut delar som behövs för att förlänga livstiden.
Den är alltså köpt komplett, en skiva med Windows 10 medföljde. Eftersom Kompletts kundtjänst inte öppnar förrän måndag så ville vi se som vi inte kunde få igång den själva, men den nuvarande datorn köpte jag hos Elgiganten och då fick jag mycket stöd där när jag köpte den om hur allt skulle installeras. Men det är några år sedan nu, så jag minns faktiskt inte hur jag gjorde, framför allt inte i vilken ordning.

Vi har några frågor, min son är 12 och gillar att spela, men är inget data-snille och inte heller jag, men jag törs prova om jag bara får ledning.
Sonen pratar om att han skulle vilja spara minnet från nuvarande datorn för att föra över till den nya, var hittar jag minnet och hur kan jag spara det, på usb minne eller på nätet?
Med en sådan här dator från komplett är det andra regler då när man startar igång den, dvs
Törs vi sätta i kontakten, koppla den mot skärmen och "se vad som händer"?
Är det lätt att göra det och att bara göra som datorn säger?
Min gissning är att vi först måste installera Windows 10, gå ut på nätet och hämta chrome?
Finns det en bra tråd som är allmän och enkel för en mamma som är i princip analfabet vad gäller spelvärlden som ni tycker det är bättre jag läser först får ni gärna länka!
Tack på förhand
//Malin

Permalänk
Medlem

Det finns alltså inget installerat på datorn? Då kan ni ladda ner windows10 via den andra datorn och göra ett bootbart USB minne. Har datorn DVD-läsare kan ni installera från skivan direkt.

Edit: Ni kan absolut testa att koppla in datorn och testa starta upp den. Trodde ni hade gjort det redan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Länk för att installera via USB: Ladda ner verktyget nu https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

När det är klart stoppar ni in det i den nya datorn och startar den. Beroende på hur den är kan man behöva trycka F11 /F12 vid uppstart en del datorer hittar USB stickan själva.

Sen är det ganska lätt att installera.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av datormamma:

Min son har i flera år sparat till sin första gamingdator. Nu har han köpt en Komplett a30 Gamingdator, lite för att jag tänkte att med lite framtida hjälp kan vi kanske själva hjälpas åt att byta ut delar som behövs för att förlänga livstiden.
Den är alltså köpt komplett, en skiva med Windows 10 medföljde. Eftersom Kompletts kundtjänst inte öppnar förrän måndag så ville vi se som vi inte kunde få igång den själva, men den nuvarande datorn köpte jag hos Elgiganten och då fick jag mycket stöd där när jag köpte den om hur allt skulle installeras. Men det är några år sedan nu, så jag minns faktiskt inte hur jag gjorde, framför allt inte i vilken ordning.

Vi har några frågor, min son är 12 och gillar att spela, men är inget data-snille och inte heller jag, men jag törs prova om jag bara får ledning.

  1. Sonen pratar om att han skulle vilja spara minnet från nuvarande datorn för att föra över till den nya, var hittar jag minnet och hur kan jag spara det, på usb minne eller på nätet?

  2. Med en sådan här dator från komplett är det andra regler då när man startar igång den, dvs

  3. Törs vi sätta i kontakten, koppla den mot skärmen och "se vad som händer"?

  4. Är det lätt att göra det och att bara göra som datorn säger?

  5. Min gissning är att vi först måste installera Windows 10, gå ut på nätet och hämta chrome?

  6. Finns det en bra tråd som är allmän och enkel för en mamma som är i princip analfabet vad gäller spelvärlden som ni tycker det är bättre jag läser först får ni gärna länka!

Tack på förhand
//Malin

Hej Malin, eller @datormamma som du kommer benämnas här. Välkommen till SweClockers.

I citatet ovan har jag ställt upp dina frågeställningar i mer lättöverskådlig punktform, så kan både medlemmar och du själv lättare hålla reda på olika tankar och trådar.

Till medlemmarna: det här är alltså grundläggande och pedagogiskt språk som tarvas. Var gärna extra tydliga i era förklaringar.

1. Minnet kan i det här fallet vara två saker: Lagringsminne eller RAM-minne. Den förra består ofta av något som kallas SSD (Solid State Drive.) eller helt enkelt en "hårddisk" i folkmun -- detta är samma som hjärnans långtidsminne, där information man vill komma åt sparas. Ser ofta ut som små dosor eller metalliska block, och här finns bland annat sonens spel.

RAM-minne kan likställas med hjärnans arbetsminne. Den delen av datorn som håller alla fungerande processer "bollandes i luften."

Om du frågar din son ifall det är minnet med alla spel, så vet du att det är lagringsminnet han vill åt. Så ta reda på det först, innan vi går vidare på den punkten.

2. Det är samma regler med att starta den som andra. Eftersom Komplett förberett denna dator ska det inte vara svårare än att koppla in väggkontakten och sätta igång datorn. Kom ihåg att det kan finnas två strömbrytare, en på datorns kraftkälla (kallas nätaggregat på svenska och förkortas PSU.) och sen oftast i form av en knapp på framsidan av datorn.

3. Det törs ni. Det ska inte vara någon fara. Men räkna med att den inte kommer starta som förra datorn, då den nuvarande förmodligen saknar ett operativsystem (Windows 10, t.ex.)

4. I dagsläget brukar det vara väldigt lätt att komma igång med grundläggande uppstart. Testa och se, sannolikheten att ni gör något fel är liten om ni följer datorns vägledning och inte börjar svira.

5. Den processen brukar sköta sig själv rätt väl, åtminstone tills ni installerat operativsystemet. Ungefär som nr. 4.

6. Jag tror säkert det kommer bra tips på denna. Men nu har du en grundläggande uppstartsrutin för er att jobba med.

Återkom med fler frågor allteftersom. Samla dem på hög och presentera dem hyfsat snyggt, så hjälper medlemmarna här mer än gärna till.

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: borde hon inte starta upp datorn innan och verkligen verifiera att Windows är installerat innan man drar igång med ditt projekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datormamma:

Min son har i flera år sparat till sin första gamingdator. Nu har han köpt en Komplett a30 Gamingdator, lite för att jag tänkte att med lite framtida hjälp kan vi kanske själva hjälpas åt att byta ut delar som behövs för att förlänga livstiden.
Den är alltså köpt komplett, en skiva med Windows 10 medföljde. Eftersom Kompletts kundtjänst inte öppnar förrän måndag så ville vi se som vi inte kunde få igång den själva, men den nuvarande datorn köpte jag hos Elgiganten och då fick jag mycket stöd där när jag köpte den om hur allt skulle installeras. Men det är några år sedan nu, så jag minns faktiskt inte hur jag gjorde, framför allt inte i vilken ordning.

Vi har några frågor, min son är 12 och gillar att spela, men är inget data-snille och inte heller jag, men jag törs prova om jag bara får ledning.
Sonen pratar om att han skulle vilja spara minnet från nuvarande datorn för att föra över till den nya, var hittar jag minnet och hur kan jag spara det, på usb minne eller på nätet?
Med en sådan här dator från komplett är det andra regler då när man startar igång den, dvs
Törs vi sätta i kontakten, koppla den mot skärmen och "se vad som händer"?
Är det lätt att göra det och att bara göra som datorn säger?
Min gissning är att vi först måste installera Windows 10, gå ut på nätet och hämta chrome?
Finns det en bra tråd som är allmän och enkel för en mamma som är i princip analfabet vad gäller spelvärlden som ni tycker det är bättre jag läser först får ni gärna länka!
Tack på förhand
//Malin

Gör generellt som du redan skriver
- Koppla in skärmen och starta datorn (fungerar inte det kan ni ju testa att installera windows själva med den medföljande skivan om du har en extern läsare gissar att det inte finns någon inbyggd? windows 10 bör vara förinstallerat då ni har köpt ett färdigt system) / annars har du fått ett tips på att göra ett bootbart minne ovanför , lättast är att vänta på komplett
- När Windows 10 har startat, hämta hem chrome om ni nu vill använda det (internet explorer och edge är antagligen förinstallerat)
- Har ni kvar gamla datorn kan du ju byta skärm däremellan och senare föra över dom filer som behövs (inte minnet tror jag?) med en USB sticka som du skriver, för bara över dokument/bilder/filer , program och spel är det oftast bäst att installera om (
- Skulle det vara så att han verkligen menade minnet / RAM-minnet och att han vill överföra det för att få extra minne i nya datorn så behöver du återkoppla exakt vad det är för minne i gamla datorn (typ, storlek, antal stickor)
https://www.komplett.se/product/1110024/datorer/komplett-pc/k...
Moderkort i nya: ASUS EX-A320M-GAMING, Socket-AM4 Moderkort, Micro-ATX, A320, DDR4, PCIe-x16, M.2
Minne i nya: HyperX Fury DDR4 2666MHz 8GB 2x4GB 2666MHz (PC4-21300) DDR4 CL16, XMP 2.0, svart

Ni har alltså 2st DDR4 2666Mhz PC4-21300 CL16 , du får plats med 2 till i nya datorn (om det är DDR4 minnen i gamla burken så kanske det fungerar , jag vet inte om det är bra att blanda minnen med olika timings, hastigheter, olika batcher , tillverkare, men andra vet säkert om du återkopplar minnestyp i gamla datorn borde stå på själva minnet om du öppnar upp och tittar på det eller om du har något gammalt kvitto/altenrativt namn på datorn om du har köpt en färdigbyggd)

EDIT: Såg att flera redan hade skrivit, lämnar kvar mitt inlägg

Permalänk
Medlem

@datormamma: Har ni inte aktivt valt bort att windows 10 ska installeras så ska det bara vara att koppla in er skärm i datorn och resten av sakerna ni skall ha och starta igång den så ska det fungera.

"Din kompletta PC byggs på beställning. Om inget annat är markerat, så kommer din nya speldator att levereras med Windows 10, samt de senaste drivrutinerna och säkerhetsuppdateringarna som finns tillgängliga. Vi vill ge dig den bästa användarupplevelsen ända från början, och installerar inga onödiga program som visar reklam eller gör datorn långsam. Detta är vad vi kallar "Ready2Play"!"

Permalänk
Medlem

Jag förstår ivern att komma igång direkt. Kommer själv ihåg när jag fick min första Commodore 64 i tidernas begynnelse på julafton och förstod ingenting. Som tur är kom en granne över och hjälpte mig igång på kvällen.

Med det sagt, bor ni i Gävle eller Sandviken området så kommer jag gärna förbi och assisterar så han kan komma igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@Herr Kantarell: borde hon inte starta upp datorn innan och verkligen verifiera att Windows är installerat innan man drar igång med ditt projekt?

Det var ju därför jag frågade om det fanns något installerat på datorn.

Antingen kommer ju datorn förinstallerad Dell HP m.fl. eller så kommer den utan något installerat på hårddisken.

När jag jobbade i datorbutik brukade vi installera windows och alla drivrutiner och testa att datorn fungerade och sen blåsa rent den (om nu inte kunden köpt windows till datorn)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av datormamma:

Min son har i flera år sparat till sin första gamingdator. Nu har han köpt en Komplett a30 Gamingdator, lite för att jag tänkte att med lite framtida hjälp kan vi kanske själva hjälpas åt att byta ut delar som behövs för att förlänga livstiden.
Den är alltså köpt komplett, en skiva med Windows 10 medföljde. Eftersom Kompletts kundtjänst inte öppnar förrän måndag så ville vi se som vi inte kunde få igång den själva, men den nuvarande datorn köpte jag hos Elgiganten och då fick jag mycket stöd där när jag köpte den om hur allt skulle installeras. Men det är några år sedan nu, så jag minns faktiskt inte hur jag gjorde, framför allt inte i vilken ordning.

Vi har några frågor, min son är 12 och gillar att spela, men är inget data-snille och inte heller jag, men jag törs prova om jag bara får ledning.
Sonen pratar om att han skulle vilja spara minnet från nuvarande datorn för att föra över till den nya, var hittar jag minnet och hur kan jag spara det, på usb minne eller på nätet?
Med en sådan här dator från komplett är det andra regler då när man startar igång den, dvs
Törs vi sätta i kontakten, koppla den mot skärmen och "se vad som händer"?
Är det lätt att göra det och att bara göra som datorn säger?
Min gissning är att vi först måste installera Windows 10, gå ut på nätet och hämta chrome?
Finns det en bra tråd som är allmän och enkel för en mamma som är i princip analfabet vad gäller spelvärlden som ni tycker det är bättre jag läser först får ni gärna länka!
Tack på förhand
//Malin

Hei, Malin!

Kan se at du har fått en del svar her. Det beste ville være om du la opp en link til hvilken data pakke du kjøpt på Komplett.se. Ofte vil det da fremgå hvilke deler som vil inngå når det er snakk om en pakke Komplett satt sammen. Dersom det er et merkes datamaskin fra tilvirkere som Asus, Acer eller noe lignende så kan disse være litt mer vanskeligere å vite hva det er brukt for deler. Disse produsenter bli også kallet for OEM.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Original_Equipment_Manufacturer

DVD med Windows 10 på er et dokument på at MS Windows er en original versjon og skal da også inneholde den nøkkel som er bundet til maskinens hardvare som en OEM versjon (dersom dere ikke har kjøpt en full versjon). Full versjon her bety at den ikke har noen begrensning, dersom du vil flytte Windows 10 til en annen maskin i fremtiden. OEM er billigere i innkjøp, men savner dokumentasjon (fysisk manual) og er begrenset i forhold til i hvilke hardvare forandringer du kan gjøre innen det vil oppfattes som at det er en "ny" maskin der vil kreve en ny OEM version eller full versjon. Du kan finne forklaringer om dette på nettet, dersom du vil ha mer forklaring.

*DVD eller USB vil med andre ord ikke i seg selv si at maskinen er blitt levert uten Windows installert, uten er bare et bevis (gjennom nøkkel) på at dere er nå er eier av original versjon fra MS og at dere også kan installere Windows på maskinen til den versjon der er på lagringsmediet, dersom noe ville skje der Windows 10 er lagret på maskinen. SSD/HD kan trass alt gå i stykke også om der sjelden det vil skje.

Regne med at det vil ta tid når du første gang aktiverer Windows 10 til å hente ned siste oppdatering fra nettet. La maskinen få gjøre dette og også starte om et par ganger inntil alt er ferdig. (Tips se til at skjermen ikke vil gå i sleep mode eller lignede der den ikke viser noe bilde under tiden, så du kan se når den vil trenge starte om og dersom du må selve gjøre dette.

Koble til skjerm, nettverkskabel (eller trådløs nettverskort - for å kunne hente ned oppdateringer via nettet), tastatur (tangentbord) og mus slik du kan se hva som skjer og kan styre maskinen gjennom mus og tastatur. Alt øvrig kan kobles til senere etter behov.

Første gang du kobler inn sakene, så kan det virke litt tregt å få inn kontaktene ettersom de er helt nye. Dersom du er usikker på om de passer sammen, så kan du se på hva som står overfor respektive kontakt og søke på nettet om de er helt like på bildene eller lasta opp bilde via noen cloud tjeneste og poste linken i et melding her i denne tråd til linken til bilden.

Lykke til og gratulere til den nye datamaskinen!

Permalänk
Medlem

Enligt kompletts hemsida levereras a30 med windows installerat och uppdaterat inkl drivrutiner så det bör bara vara att koppla in och köra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datormamma:

Om jag förstod detta rätt finns det inget Windows på den och att han vill spara allt från sin gamla dator?

Gör så här:

Testa att starta upp den. Händer inget följ denna videon

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Spara filer från den gamla datorn:

När det kommer till att kopiera från den gamla datorn kan ni ta hårddisken eller som du själv skrev USB. Men är det spel från den gamla hårddisken så gör det lätt för er. Installera de på nytt bara.

Ni som fortsätter skriva i denna Tråden. Tänk på att de är två okunniga personer. Länka videos istället. Det är lättare att följa en person som visar än text

Permalänk
Medlem

En till sak innan du startar datorn.
Nya datorer har börjat skickas med packmaterial inuti chassit för att hålla fast grafikkort och processorkylare.

Ser ut som du har fönster på sidan, är det packmaterial som fyller ut platsen däri ta ut det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Bor du i Småland så skulle jag kunna komma och hjälpa!

Skrivet av datormamma:

Min son har i flera år sparat till sin första gamingdator. Nu har han köpt en Komplett a30 Gamingdator, lite för att jag tänkte att med lite framtida hjälp kan vi kanske själva hjälpas åt att byta ut delar som behövs för att förlänga livstiden.
Den är alltså köpt komplett, en skiva med Windows 10 medföljde. Eftersom Kompletts kundtjänst inte öppnar förrän måndag så ville vi se som vi inte kunde få igång den själva, men den nuvarande datorn köpte jag hos Elgiganten och då fick jag mycket stöd där när jag köpte den om hur allt skulle installeras. Men det är några år sedan nu, så jag minns faktiskt inte hur jag gjorde, framför allt inte i vilken ordning.

Vi har några frågor, min son är 12 och gillar att spela, men är inget data-snille och inte heller jag, men jag törs prova om jag bara får ledning.
Sonen pratar om att han skulle vilja spara minnet från nuvarande datorn för att föra över till den nya, var hittar jag minnet och hur kan jag spara det, på usb minne eller på nätet?
Med en sådan här dator från komplett är det andra regler då när man startar igång den, dvs
Törs vi sätta i kontakten, koppla den mot skärmen och "se vad som händer"?
Är det lätt att göra det och att bara göra som datorn säger?
Min gissning är att vi först måste installera Windows 10, gå ut på nätet och hämta chrome?
Finns det en bra tråd som är allmän och enkel för en mamma som är i princip analfabet vad gäller spelvärlden som ni tycker det är bättre jag läser först får ni gärna länka!
Tack på förhand
//Malin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Och är det någonstans innanför Stockholms gränser kan jag finnas tillgänglig för grundläggande hjälp.

Permalänk
Skrivet av modaset:

Bor du i Småland så skulle jag kunna komma och hjälpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Varmt tack allihopa för väldigt tydliga och bra svar, allt blev försenat till idag och när allt skulle igång så visade det sig att vi inte har kabeluttag mellan skärm och dator som är kompatibla, så jag behöver skaffa det först.
Vi pratade lite om det här med att föra över minne, min son har ju ett konto på Steam så jag tänker att det han var orolig över, att hans resultat inte ska finnas i nya datorn, är ju inget problem för det lär ju finnas på hans Steamkonto, och övriga spel är "bara" som ni skriver, att ominstallera. Oavsett så ska vi först installera själva datorn och ta det därifrån.
Så småningom får sonen skaffa sig ett eget konto här för sina fortsatta frågor här. Jag blev så himla glad över att det finns så omtänksamma och trevliga personer som hjälper till med detta!!!!

Permalänk
Medlem

Är ju inte ovanligt att färdigbyggda datorer leverans med någon form av paketering inuti för att hålla saker på plats. Kan vara värt att kanske kika inuti datorn så det inte sitter en massa bubbelplast eller liknande i den.

Jag pratar om något i storlek Ica kasse så absolut inget behov utav att peta runt och tro att man missat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av datormamma:

Varmt tack allihopa för väldigt tydliga och bra svar, allt blev försenat till idag och när allt skulle igång så visade det sig att vi inte har kabeluttag mellan skärm och dator som är kompatibla, så jag behöver skaffa det först.
Vi pratade lite om det här med att föra över minne, min son har ju ett konto på Steam så jag tänker att det han var orolig över, att hans resultat inte ska finnas i nya datorn, är ju inget problem för det lär ju finnas på hans Steamkonto, och övriga spel är "bara" som ni skriver, att ominstallera. Oavsett så ska vi först installera själva datorn och ta det därifrån.
Så småningom får sonen skaffa sig ett eget konto här för sina fortsatta frågor här. Jag blev så himla glad över att det finns så omtänksamma och trevliga personer som hjälper till med detta!!!!

Nu gäller ju inte det här en montering av dator men är säker på att de flesta är hjälpsamma ändå. Det finns flera på forumet som ställer upp med gratis vägledning på olika orter runt om i Sverige. Hjälpen jag syftar på kan du hitta i den här forumtråden:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Permalänk

skärmproblem

Försöker starta datorn idag, ingen DVD var med.

Omstart
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av datormamma:

Försöker starta datorn idag, ingen DVD var med.

Menar du att det inte fanns någon DVD-skiva med till datorn eller att den inte har någon DVD-läsare? Det ska inte spela någon roll i vilket fall, datorn bör ha Windows på sig från att Komplett byggde den och annars installeras det via USB som har sagts ovan.

Permalänk
Medlem

@datormamma gissningsvis har ni kopplat in skärmen på fel ställe. Komplett a30 verkar ha en Ryzen 2600X processor, denna saknar inbyggd grafikkrets och därför kan inte portarna på moderkortet användas. Skärmen måste kopplas direkt till grafikkortet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Kan inte ens gissa hur jag ska göra

Hej!
Tack, ja jag hade kopplat fel, nu är skärmen igång!

Permalänk
Medlem

Va kul att skärmen startade

Permalänk
Skrivet av Simoneriksson:

Va kul att skärmen startade

Alltså, man kommer ner på jorden. Ska inte skriva "kan hantera en dator" på nästa CV. Men å andra sidan "kan följa instruktioner hyfsat".

Vi tar det lite lugnt här. Nu är W10 installerat, nu tänker vi ge oss på att byta e mot chrome.