Permalänk

Jag köpte plåtarna till min maskin av cncmaskiner för ca 3100:- Sen tillkom det material från motedis.se, aluprofiler, kuggstång och sånt. Vill minnas att det kostade 6-8000. Sen krävs givetvis spindel och elektronik, det beställde jag på eBay...

Permalänk

Tips till intresserade. Det ligger en maskin på blocket just nu, lik den jag har fast mindre. Känns prisvärt om jämfört med att köpa en ny.
Länk

Permalänk

Är ute efter en maskin som ska ha en skär/fräs yta av 1m2 (1x1m) ska man börja med en mindre och av den göra delar till en större eller hur ska man börja hjälp mottages så jag hänger med hur man ska gå till väga + var man kan få tag till olika borrar etc av bra kvallite tack för hjälpen av en gröngöling inom ämnet

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Håller på med ett roligt litet projekt hemma.
Har haft lite "Kina-prylar" hemma i något år så tänkte att jag bör bygga något utav det
Vad finns det för roligare än en liten CNC-maskin att pyssla med och utveckla.
Maskinen blir ca 1100x680x650(BxDxH) varav arbetsytan blir 500x500x150(BxDxH).
Till spindel erbjuder jag en 1.5kW motor(ER16 collet), axelmotorer blir Nema23 stegmotorer(3Nm hållmomentet) och styrsystemet till allt blir Mach4.
Alla "fästplåtar" är aluminium(EN AW-6082) och totalvikten för hela paketet blir i runda slängar 100kg.

Bild hur jag tänkt i CADen:

Dold text

Lite progress för hur det ser ut för tillfället:

Dold text

Fortsättningsvis så har jag tänkt att börja mäta in XY med klocka samt "dra åt" skruvarna. Förmodligen lär denna intrimning ta ett tag men ju nogrannare man sköter detta desto bättre slutresultat.

Tänkte jag slänger in lite bilder då och då när bygget fortskrider, har 0 stress över detta bygge så förvänta er inga filmer än på ett tag på de första skären

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har kommit en bra bit med bygget.
Har lite fix med elen kvar(kabeldragning), ändlägesgivare samt att trimma in axlarna.

Har ändock kommit såpass långt att jag kan dela en liten testkörning av rörelser:

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har gjort min första fräsning nu.
Istället för att ha verktygshållarna i de små plastlådorna de kommer i så gjorde jag en liten hållare för allihop.

Ritat den i Creo, kört CAM i fusion360.

Grovbearbetning:

Dold text

Finbearbetning:

Dold text

Slutresultat:

Dold text

P.g.a sjukt o-optimerad CAM och de koniska hålen så tog denna detalj 30minuter men jag har inte bråttom, alltid trevligt att se maskinen arbeta tillsammans med lite öl

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden när jag letade information om UCCNC. Jag har byggt om min 8060 med nytt breakout board och samtidigt gått över från Mach 3 till UCCNC, jag har fått det att fungera men har problem med en del konfigurationer i UCCNC. Därför undrar jag om det finns någon i stockholmsområdet som skulle kunna hjälpa mig mot ersättning. Skicka PM!

Permalänk
Medlem

@bardbard Snyggt! Nu vill ja se den pressad till bristningsgränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

@bardbard Snyggt! Nu vill ja se den pressad till bristningsgränsen

Pressade den rätt hårt i somras när jag labbade lite med aluminium och skulle kolla vad den klarade för skärdjup.
Lyckades flytta stativet när spindeln stannade men stegmotorn fortsatte att driva....

Här är 2 filmer när jag kör lite aluminium från i somras:

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Lever den här tråden?
Jag har byggt en Lead1010 som jag leker med nu. Gör en del skyltar, skärbrädor och annat smått i Vectric Vcarve som jag sedan fräst och fyllt med epoxy, wooden inlays m.m.

Vill gärna ha rekommendationer på var folk köper frässtål och sådant.
Lite galleri:

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Vad för storlekar kan du ha i den där kantfräsen?
Har du företag eller är det bara privat?

Jag köper en del på amazon, ebay och aliexpress för att testa nya typer av skärstål. Ta fram lite feeds and speeds och knäcka billiga stål...
Sen köper jag gärna märkesgrejer när jag lärt mig hur det funkar. Inte sällan det är lite sisådär med dimensionerna på de billigaste stålen.

Hozly finns på ovan tre ställen och de har varit ganska bra, gillar deras positiva+negativa skär.

Sen när det gäller bättre grejer så köper jag från
https://www.fraisertools.com/en/
https://www.jbcnc.se/skarande-verktyg-c-76/ (det är nog samma som på ebay, men snabb leverans)
https://www.solectro.se/ (säljer bara till företag, har Datron-skär)
https://www.tooltrust.se/ (har onsrud)

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Snyggt!

Vad för storlekar kan du ha i den där kantfräsen?
Har du företag eller är det bara privat?

Jag köper en del på amazon, ebay och aliexpress för att testa nya typer av skärstål. Ta fram lite feeds and speeds och knäcka billiga stål...
Sen köper jag gärna märkesgrejer när jag lärt mig hur det funkar. Inte sällan det är lite sisådär med dimensionerna på de billigaste stålen.

Hozly finns på ovan tre ställen och de har varit ganska bra, gillar deras positiva+negativa skär.

Sen när det gäller bättre grejer så köper jag från
https://www.fraisertools.com/en/
https://www.jbcnc.se/skarande-verktyg-c-76/ (det är nog samma som på ebay, men snabb leverans)
https://www.solectro.se/ (säljer bara till företag, har Datron-skär)
https://www.tooltrust.se/ (har onsrud)

Om du menar Makitan så sitter det collet för 6mm skaft i den original. Har därtill köpt collets för 8mm, 4mm, 1/4", 1/8".
Kör privat, men har företag med f-skatt också om jag skulle få för mig att göra något kommersiellt sen.

De flesta stålen har jag köpt på ebay och aliexpress men kvaliteten är sådär på dom. Dock så är det bra att ha såna att lära sig med. Har ett par gånger råkat jogga maskinen i x/y när stålet varit för långt ner och på så sätt brutit dom mot materialet.

Tips är att Swechtrading har kina-stål i svenskt lager så man kan få skickat till sig väldigt snabbt med vanlig post:
http://swechtrading.se/zencart/index.php?main_page=index&cPat...

När jag är helt varm i kläderna kommer jag nog satsa på stål från Whiteside och Amana Tools.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Tycker Kina-stål fungerar rätt ok faktiskt om man kör i trä. Man får ju ändå typ 10 kina mot 1 riktigt verktyg.
När jag kört aluminium så har jag provat med Kina men det går inte, blir slöa på en gång så där har jag fått tag på proffs-verktyg.
Har tur att jag jobbar inom industrin(konstruktör) och rör mig bland diverse verkstäder så brukar fråga om det har lite verktyg att skänka som är begagnade och inte duger till "riktig" produktion.

Vad kör du för kontrollermjukvara?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Tycker Kina-stål fungerar rätt ok faktiskt om man kör i trä. Man får ju ändå typ 10 kina mot 1 riktigt verktyg.
När jag kört aluminium så har jag provat med Kina men det går inte, blir slöa på en gång så där har jag fått tag på proffs-verktyg.
Har tur att jag jobbar inom industrin(konstruktör) och rör mig bland diverse verkstäder så brukar fråga om det har lite verktyg att skänka som är begagnade och inte duger till "riktig" produktion.

Vad kör du för kontrollermjukvara?

Jag har inte vågat testa köra i metaller än, men det kommer nog snart. Vill göra ett brännjärn i mässing.

Jag kör openbuilds BlackBox GRBL och har även fixat en probe samt en gammal xbox-kontroll som jogging pendant.
Vad kör du för maskin?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag har inte vågat testa köra i metaller än, men det kommer nog snart. Vill göra ett brännjärn i mässing.

Jag kör openbuilds BlackBox GRBL och har även fixat en probe samt en gammal xbox-kontroll som jogging pendant.
Vad kör du för maskin?

Kör egen-designad maskin, finns lite bilder/filmer längre upp i tråden.
Kör inte så mycket med den då jag inte vet vad jag vill göra men tycker mest det är en kul pryl att ha och skruva lite på då och då.
Håller på att gör om elektroniken nu där jag ska prova ett nytt drivkort till ena stegmotorn, går från 36v till 48v på stegmotorerna för att få lite extra prestanda o.s.v.
Snikat till mig lite induktiva givare också som jag tänkte sätta in för att kunna få till homing-sekvens o.s.v

Kör NEMA23(3Nm) på axlarna och en kina-spindel på 1.5kW, fungerar ganska bra.
Invertern(Kina) lämnar väl en del att önska men man får ju vad man betalar för, någon gång ska jag nog uppgradera den till en mer vettig.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

En riktig spindle blir nog nästa uppdatering för min

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Skar ut ett par nya sidoplåtar för att byta lite styvhet mot mer Z-utrymme på min, ska skära lite 3D-grejer i PU-skum och tror (hoppas) den kommer prestera bra nog.
Mitt största alu-projekt hittills, 10mm 5754, 4mm enskärsfräs från Onsrud, adaptiv clearing istället för slotting, 3.4 mm stepdown, 1.2mm stepover, 24k rpm, 1200mm/m.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Hej allihopa! Mycket imponerad av det jag ser här, och det är ju uppmuntrande då jag är lite osäker på vad jag gett mig in på. Tänkte höra ifall någon här kan hjälpa med lite svar på mina frågor.
Jag har tagit över ett CNC-projekt från en bekant vilket innebär att jag har en hel del nya leksaker, men att jag för ovanlighetens skull inte är särskillt påläst i förväg. För en som brukar ta sig tid och läsa på länge innan man köper saker så är det en lite obekant situation.

Hursomhelst. Verkar som att det delvis är ett Arduino Kit för 3D-skrivare från Amazon, med bland annat Nema 17-motorer. Till det är en del mekanik med bland annat 2st axelstänger och en kulskruv per axel. Alltså 3 set i olika längd inklusive fästen. Har också ett 200W 24V Meanwell att driva saker med.

Nu till min första fråga. Axlarna är 100, 60 respektive 30cm, och det är en storlek som jag tycker känns lagom. Men jag är ju skeptisk till att Nema 17-motorerna duger till att driva runt det hela i den storleksklassen med en motor/kulstång per axel.
Allra helst om jag inte har något intresse för 3Dskrivare, utan snarare ska hänga på en fräs och fräsa lite. Jag har ju inte bråttom så jag behöver inte ha snabbaste jog-hastigheten eller fräsa djupt på en gång. Men borde jag byta ut motorerna och dess styrning ändå? Hänga på växlar för att få det hela starkare känns som något som kan äventyra precision om man är dumsnål. Så kanske är lika dyrt med kvalitativa växlar som att köpa starkare motorer på en gång?

Är det stor risk att kulskruvar, axelstänger, lager osv. håller för låg kvalitet för att man ska kunna göra något med precision?

Tänkte köpa till systemprofiler i aluminium, men hur känsligt är det med kvalitet där? Kan man köpa billigt eller brukar det bli dålig passform när man gör det?

Jag har inte gett mycket alls för kittet så jag är helt beredd på att jag kanske måste byta varenda del för att få det helt bra. Men hoppas såklart att jag kan komma så långt som möjligt med det jag redan har. Tyvärr så svarar inte de tutorials jag hittar särskillt väl på mina frågor. Och dessutom så förutsätter de flesta att man köper de saker de listar där så då blir frågor kring komponentval eller kvalitet inte aktuellt.
Googles tendens att främst länka till butiker och vilja ge många och "aktuella" träffar gör det svårt att få svar på precisa frågor den vägen också. Ganska svårt att få svar på hur många n/cm som kan behövas för att driva ett frässtål genom ett material t.ex.

Har såklart massvis med fler frågor, men jag tar en sak i taget och kollar runt lite under tiden. Kanske har jag svaret på de flesta frågor när jag kommit så långt i projektet att de börjar bli aktuella. Har lärt mig att ska man ha alla svar och en perfekt plan redo innan man gör något så får man inget gjort i livet. Brukar lösa det mesta och har ändå en del inblick sedan innan även fast jag inte riktigt läst på tidigare.

EDIT: Angående motorerna, jag insåg att jag glömde skriva ut det. Men jag vet inget om dem mer än att de är NEMA 17. De har inte någon märkning och är helt svarta. De ser ut som på länken. Kontrollerna ser ut som DRV8825. Så är det kittet i länken så är det 1.7A på motorerna och de har ett vridmoment på 0,59Nm i hållstyrka. Vilken spänning de går på vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hej allihopa! Mycket imponerad av det jag ser här, och det är ju uppmuntrande då jag är lite osäker på vad jag gett mig in på. Tänkte höra ifall någon här kan hjälpa med lite svar på mina frågor.
Jag har tagit över ett CNC-projekt från en bekant vilket innebär att jag har en hel del nya leksaker, men att jag för ovanlighetens skull inte är särskillt påläst i förväg. För en som brukar ta sig tid och läsa på länge innan man köper saker så är det en lite obekant situation.

Hursomhelst. Verkar som att det delvis är ett Arduino Kit för 3D-skrivare från Amazon, med bland annat Nema 17-motorer. Till det är en del mekanik med bland annat 2st axelstänger och en kulskruv per axel. Alltså 3 set i olika längd inklusive fästen. Har också ett 200W 24V Meanwell att driva saker med.

Nu till min första fråga. Axlarna är 100, 60 respektive 30cm, och det är en storlek som jag tycker känns lagom. Men jag är ju skeptisk till att Nema 17-motorerna duger till att driva runt det hela i den storleksklassen med en motor/kulstång per axel.
Allra helst om jag inte har något intresse för 3Dskrivare, utan snarare ska hänga på en fräs och fräsa lite. Jag har ju inte bråttom så jag behöver inte ha snabbaste jog-hastigheten eller fräsa djupt på en gång. Men borde jag byta ut motorerna och dess styrning ändå? Hänga på växlar för att få det hela starkare känns som något som kan äventyra precision om man är dumsnål. Så kanske är lika dyrt med kvalitativa växlar som att köpa starkare motorer på en gång?

Är det stor risk att kulskruvar, axelstänger, lager osv. håller för låg kvalitet för att man ska kunna göra något med precision?

Tänkte köpa till systemprofiler i aluminium, men hur känsligt är det med kvalitet där? Kan man köpa billigt eller brukar det bli dålig passform när man gör det?

Jag har inte gett mycket alls för kittet så jag är helt beredd på att jag kanske måste byta varenda del för att få det helt bra. Men hoppas såklart att jag kan komma så långt som möjligt med det jag redan har. Tyvärr så svarar inte de tutorials jag hittar särskillt väl på mina frågor. Och dessutom så förutsätter de flesta att man köper de saker de listar där så då blir frågor kring komponentval eller kvalitet inte aktuellt.
Googles tendens att främst länka till butiker och vilja ge många och "aktuella" träffar gör det svårt att få svar på precisa frågor den vägen också. Ganska svårt att få svar på hur många n/cm som kan behövas för att driva ett frässtål genom ett material t.ex.

Har såklart massvis med fler frågor, men jag tar en sak i taget och kollar runt lite under tiden. Kanske har jag svaret på de flesta frågor när jag kommit så långt i projektet att de börjar bli aktuella. Har lärt mig att ska man ha alla svar och en perfekt plan redo innan man gör något så får man inget gjort i livet. Brukar lösa det mesta och har ändå en del inblick sedan innan även fast jag inte riktigt läst på tidigare.

EDIT: Angående motorerna, jag insåg att jag glömde skriva ut det. Men jag vet inget om dem mer än att de är NEMA 17. De har inte någon märkning och är helt svarta. De ser ut som på länken. Kontrollerna ser ut som DRV8825. Så är det kittet i länken så är det 1.7A på motorerna och de har ett vridmoment på 0,59Nm i hållstyrka. Vilken spänning de går på vet jag inte.

Tror på ett ungefär jag vet vad du har för prylar och skulle väl påstå att det är bra grejjer för att lära dig om CNC-teknik samt hur maskinerna fungerar, hur man gör program etc.
Ett perfekt billigt kit för att se om CNC är något som tilltalar dig.

Fräsmässigt så blir det nog ingen vidare upplevelse om du inte nöjer dig med att gravera plast eller trä typ alternativt har gott om tid så du kan vara försiktig med skärdatan.

Vill du köra mer på ”riktigt” så är det minst Nema23 som gäller för att få mer vridmoment.
Men med en motoruppgradering kostar givetvis då motorerna är dyrare, drivkorten dyrare samt spänningsomvandlare blir dyrare.

Sen vill man ha precision så kan man spendera hur mycket pengar som helst på linjärskenor och kulskruvar, gäller ju att sätta sina krav.

Oavsett i din sits så skulle jag byggt en ”test”-maskin med prylarna du har, se det som ett läroprojekt. Märker du att detta är en kul hobby så börja planera för nästa bygge där du kör på lite dyrare saker.

Personligen så tycker jag det roliga är att skruva och fixa med maskinen och inte så mycket att fräsa

Visa signatur

Bara gammalt skräp...