Permalänk
Medlem

Pump eller hederlig "rullare"?

Tja!
Tänkte bara av ren nyfiken, utan omröstning, kolla läget på hur ni använder er tvål.

Har hört att "rulltvål" ska vara bättre än pumpen, den logiken förstår jag inte riktigt.
Men vi testkör just nu en överjävligt dyr och fin "rullare", den är mjuk o go.

Ska klargöra vad jag menar med "rulltvål", bild nedan;

rullare

Permalänk
Medlem

Vi kör båda. En "rulltvål"/hårdtvål är mycket kostnadseffektivare om man inte köper värsta olivolje-jagramlarisäravmigsjälvtvålen. När jag bytt en bajsblöja tar jag dock pumpen med baksidan av handen; känns dumt att gnugga händerna mot en tvål om de är alltför smutsiga.

En del säger att flytande tvål kan vara bättre för huden, pga ph-värde osv, så kanske det är. Vi kör parfymfri pumptvål, har en även i köket, men milt parfymerad hårdtvål.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Falcon:
Rulltvålen känns mer effektiv och drygare. Dock känns pumpen mer fräschare/hygienisk då man inte just blandar in hela tvålen i handen när man tvättar sig. Möjligheten för fräschare lukt etc är väl nästan obegränsad i pumpen om det är viktigt

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi kör båda. En "rulltvål"/hårdtvål är mycket kostnadseffektivare om man inte köper värsta olivolje-jagramlarisäravmigsjälvtvålen. När jag bytt en bajsblöja tar jag dock pumpen med baksidan av handen; känns dumt att gnugga händerna mot en tvål om de är alltför smutsiga.

En del säger att flytande tvål kan vara bättre för huden, pga ph-värde osv, så kanske det är. Vi kör parfymfri pumptvål, har en även i köket, men milt parfymerad hårdtvål.

Hårdtvål kanske är det rätta namnet?
Sorry.
Tack för input.

Skrivet av fragwolf:

@Falcon:
Rulltvålen känns mer effektiv och drygare. Dock känns pumpen mer fräschare/hygienisk då man inte just blandar in hela tvålen i handen när man tvättar sig. Möjligheten för fräschare lukt etc är väl nästan obegränsad i pumpen om det är viktigt

Pumpen känns fräschare, men ändå har jag någonstans hört att rull/hårdtvålen är mer hygienisk, jag förstår som sagt inte det själv, men jag tack för input!

Permalänk
Medlem

Varför skulle hårdtvålen vara mindre hygienisk jämfört med flytande tvål? Vad är argumenten?

Jag har själv ingen aning, men kan tänka mig att man då tror att bakterier/smuts är kvar på tvålen... fast sköljer man av den så är det väl ingen fara.

Tycker hårdtvålarna är bäst när man är riktigt nedsmutsad... som t.ex. efter några timmar i verkstaden.

Permalänk
Medlem

Kör pumptvål då det inte känns inte så fräscht med en svartsmutsig hårdtvål efter att någon inte gjort rent den riktigt efter användande.

Men det är väl preferencer också, vad man växt upp med.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Föredrar pump. Hårdtvål (aldrig hört nån kalla det för rullare i övrigt haha) tycker jag är jobbigt för den glider ner från tvålhållaren i handfatet och så är den hal att hålla i. Gnuggar man ordentligt med händerna med pumptvål så tycker jag det värsta smutsen försvinner iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

På sjukhus har man länge använt pumptvål/desinfektionssprit. Men där är oftast konstruktionen annorlunda så man kan använda annat än handen/tummen för att trycka fram tvål så kallat armreglage.

Hemma så trycker man med den smutsiga handen på tvålpumpen och smutsen stannar kvar där då "ingen" gör ren den efter sin tvättning medans med en hårdtvål så sköljs den ren medans man tvättar händerna.

Parfymering är fö djävulens påfund och borde straffbeskattas på ett sätt som får plastpåseskatten att framstå som en fis i rymden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skulle hårdtvålen vara mindre hygienisk jämfört med flytande tvål? Vad är argumenten?

Jag har själv ingen aning, men kan tänka mig att man då tror att bakterier/smuts är kvar på tvålen... fast sköljer man av den så är det väl ingen fara.

Tycker hårdtvålarna är bäst när man är riktigt nedsmutsad... som t.ex. efter några timmar i verkstaden.

Har du provat Yes efter verkstaden? Yes platinum slår typ alla verkstadstvålar jag provat iaf.

Skrivet av Tempel:

Parfymering är fö djävulens påfund och borde straffbeskattas på ett sätt som får plastpåseskatten att framstå som en fis i rymden.

Ja stark parfym borde ha skatt på minst 100kr per föremål. Folk som använder parfym, sköljmedel osv borde inte få röra sig bland allmänheten.

Aldrig haft bra resultat med handtvål. Alltid tyckt dem är awkward att använda. Speciellt om man är väldigt smutsig, då får man stå där en halvtimme för att få bort motoroljan osv :/

Kör mest Yes och PALMOLIVE KITCHEN ANTI-ODOUR.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tänk på att själva pumpen samlar en massa bakterier
Vanlig handtvål är ingen trevlig plats för bakterier att samlas på. Dessutom sköljer man tvålen när man är klar, vanlig vett

Permalänk
Medlem

Denna länken har rätt bra info om fast vs flytande tvål.

https://dethallbaralivet.se/kopa/veckanshallbara-10-5-skal-at...

Permalänk
Medlem

@BergEr:

I verkstan har man väl svarfega?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vi har en automatisk tvålpump som vi är väldigt nöjda med. Väldigt bekvämt när man är riktigt smutsig om händerna och inte vill röra någonting. Belysningen i badrummet tänds också automatiskt och en beröringsfri blandare är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har du provat Yes efter verkstaden? Yes platinum slår typ alla verkstadstvålar jag provat iaf.

Eller kanske något som är effektivt och skonsamt för händerna?
Tex rapsolja eller babyolja!
Lika löser lika, dvs det är meningslöst att försöka lösa oljefläckar med handsprit men väldigt effektivt till att ta bort tex spritpenna.
Jag använder nästan bara babyolja till att tvätta händerna efter att jag har varit i garaget, när händerna sedan är rena tar jag ett varv med handtvål för att få bort lite av den oljiga känslan.
Diskmedel är rena döden för huden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Pumptvål alla dagar i veckan.

Den klassiska tvålen som man gnider runt i händerna föraktar jag.
Luktar inte gott och lämnar en jobbig ”hinna” i händerna efter tvätt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den klassiska tvålen [...] lämnar en jobbig ”hinna” i händerna efter tvätt.

Intressant, för det är precis vad som stör mig med pumptvål...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Vi har en automatisk tvålpump som vi är väldigt nöjda med. Väldigt bekvämt när man är riktigt smutsig om händerna och inte vill röra någonting. Belysningen i badrummet tänds också automatiskt och en beröringsfri blandare är på gång.

https://www.smartasaker.se/bilder/artiklar/zoom/11743_5.jpg

Nu är detta inte riktat mot dig, utan människor som köper automatiska tvålpumpar utan att köpa automatiska vattenutkast.
förstår att man kan tycka att tvålpumpen är äcklig att trycka på, men det är ju en tankevurpa..
* Du startar vattenkranen med din smutsiga hand.
* Du tar tvål och rengör händerna.
* Du stänger av den kontaminerade kranen med din rena hand.

på allmänna toaletter använder jag handleden för att stänga vattnet och tröjan/jackan mellan handtag/lås när jag ska gå ut från toan, men hur många gör detta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Alltså.. sen när är Rulltvål ett ord?

Hur som, det går åt mindre tvål om man använder en vanlig tvål kontra flytande. Det blir billigare i längden.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Då mitt har och jag gick skilda vägar för länge sedan så märker jag en stor skillnad på huden.
Finns hudfett kvar med flytande tvål men med hårdtvål så e det ren hud

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Tycker händerna känns renare efter en tvätt med hårdtvål.. Men föredrar nog inget, är 50/50.

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att min preferens är grovtvål. Kan vara mördande för huden, men man blir ren samtidigt som man blir kliad 😁

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kör med flytande för händerna men använder ibland hårdtvål i duschen.
På jobbet använder jag sån där kornig pumptvål mot olja etc.

Tänker själv att det viktigaste är att inte gå runt och peta sig känsliga delar på kroppen så man inte får i sig bakterier/virus, speciellt på allmänna platser

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Tänk på att själva pumpen samlar en massa bakterier
Vanlig handtvål är ingen trevlig plats för bakterier att samlas på. Dessutom sköljer man tvålen när man är klar, vanlig vett

Man tvättar väl händerna efter man petat på tvålpumpen, i så fall borde det ju inte vara några problem, eller?

Håller mig helst till någon Dove tvål, hår eller flytande spelar mindre roll. Huden blir som fnöske annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

på allmänna toaletter använder jag handleden för att stänga vattnet och tröjan/jackan mellan handtag/lås när jag ska gå ut från toan, men hur många gör detta

I sanning extremt!

Vi skulle göra en hygientråd!
Jag har hyggligt rent hemma och snuskar inte runt i onödan men jag tar heller inga försiktighetsåtgärder någonstans. Varken hemma, på jobbet, hos bekanta eller i allmänna utrymmen eller runt djur eller småbarn. Jag drar inte ned byxorna i en pisspöl på golvet på en offentlig toalett eller tar i bajs eller så, men orka hålla på och lägga papper på sitsar, ta i handtag med tröjan emellan osv. Det kan ändå gå år mellan gångerna jag är magsjuk och det gick fyra år mellan mina senaste rejäla febertillfällen. Medan de som jag vet är nojjiga och noggranna ganska ofta är sjuka. Min teori är att alla är olika känsliga och mottagliga p g a genetik (detta är dessutom belagt) och andra levnadsfaktorer än hygienen som t ex motion och matvanor. En del av de som är känsliga försöker sedan resultatlöst hålla sig friska genom att dra hygienen upp över alla rimliga gränser eller så är de helt enkelt uppfostrade så av lika extrema föräldrar.

Edit: OnT: Tvålpump av ren bekvämlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

I sanning extremt!

Vi skulle göra en hygientråd!
Jag har hyggligt rent hemma och snuskar inte runt i onödan men jag tar heller inga försiktighetsåtgärder någonstans. Varken hemma, på jobbet, hos bekanta eller i allmänna utrymmen eller runt djur eller småbarn. Jag drar inte ned byxorna i en pisspöl på golvet på en offentlig toalett eller tar i bajs eller så, men orka hålla på och lägga papper på sitsar, ta i handtag med tröjan emellan osv. Det kan ändå gå år mellan gångerna jag är magsjuk och det gick fyra år mellan mina senaste rejäla febertillfällen. Medan de som jag vet är nojjiga och noggranna ganska ofta är sjuka. Min teori är att alla är olika känsliga och mottagliga p g a genetik (detta är dessutom belagt) och andra levnadsfaktorer än hygienen som t ex motion och matvanor. En del av de som är känsliga försöker sedan resultatlöst hålla sig friska genom att dra hygienen upp över alla rimliga gränser eller så är de helt enkelt uppfostrade så av lika extrema föräldrar.

Edit: OnT: Tvålpump av ren bekvämlighet.

Jag är en sådan som är nojig i synnerhet när det gäller mina händer. Jag tvättar händerna ofta, väldigt ofta. När jag gör det på tex allmänna toaletter(vilka jag undviker så långt som möjligt) så gör jag lite som moonblase beskriver. Tvättar händerna, slår av kranen med underarmen samt låser upp och öppnar dörren med en pappershandduk eller motsvarande likaså stänger dörren igen med något annat än händerna.
Det handlar kanske inte om noja utan om att när jag tvättar mina händer vill jag att de fortsätter vara rena.
Jag resonerar så att när jag gör något så gör jag det för resultatet inte handlingen tex:
Tvättar händerna för att de ska bli rena inte för att man ska tvätta händerna.
Städar hemma för att det ska bli rent inte för att man ska städa.
Spolar hela golvet på jobbet för att golvet ska bli rent inte för att man ska spola golvet osv.

Jag är sällan sjuk så ditt resonemang håller inte riktigt att alla som är nojiga ofta är sjuka.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

I sanning extremt!

Vi skulle göra en hygientråd!
Jag har hyggligt rent hemma och snuskar inte runt i onödan men jag tar heller inga försiktighetsåtgärder någonstans. Varken hemma, på jobbet, hos bekanta eller i allmänna utrymmen eller runt djur eller småbarn. Jag drar inte ned byxorna i en pisspöl på golvet på en offentlig toalett eller tar i bajs eller så, men orka hålla på och lägga papper på sitsar, ta i handtag med tröjan emellan osv. Det kan ändå gå år mellan gångerna jag är magsjuk och det gick fyra år mellan mina senaste rejäla febertillfällen. Medan de som jag vet är nojjiga och noggranna ganska ofta är sjuka. Min teori är att alla är olika känsliga och mottagliga p g a genetik (detta är dessutom belagt) och andra levnadsfaktorer än hygienen som t ex motion och matvanor. En del av de som är känsliga försöker sedan resultatlöst hålla sig friska genom att dra hygienen upp över alla rimliga gränser eller så är de helt enkelt uppfostrade så av lika extrema föräldrar.

Edit: OnT: Tvålpump av ren bekvämlighet.

Som ovan sa så gör jag det inte utav nojja, utan av att jag tvättar händerna för att jag ska bli ren om händerna.
har jag torkat mig efter att jag skitit så tvättar jag mig för att dessa partiklar ska försvinna, det gör jag med tvålen och vattnet, att då stänga av kranen med den rena handen ger ju bajspartiklar och en smutsig hand, kan ju lika gärna skippa handtvätten då

anledningen till att jag tar tröja eller något med lås/handtag är för man vet inte vad folk gjort på toan, vill ha en ren hand efter att jag gått ut ur toan också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

@BergHa:

I verkstan har man väl svarfega?

Aldrig varit i en verkstad som har samma tvål som en annan.

Skrivet av Litenskit:

Eller kanske något som är effektivt och skonsamt för händerna?
Tex rapsolja eller babyolja!
Lika löser lika, dvs det är meningslöst att försöka lösa oljefläckar med handsprit men väldigt effektivt till att ta bort tex spritpenna.
Jag använder nästan bara babyolja till att tvätta händerna efter att jag har varit i garaget, när händerna sedan är rena tar jag ett varv med handtvål för att få bort lite av den oljiga känslan.
Diskmedel är rena döden för huden.

Fast då spolar man ner mer olja?

Diskmedel kan vara problem för vissa men jag har inte torr hud.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Väl torkad hårdtvål, tycker bara att det är äckligt att trycka på flaskan med pumptvål där man vet alla har tryckt med fingrarna när man varit på skithuset... jag använder alltid en bit papper emellan om jag behöver använda pumptvål på offentliga toaletter och att den inte tar vidare bra i jämförelse.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Yes platinum slår typ alla verkstadstvålar jag provat iaf.

När jag i tidig ungdom praktiserade på bilverkstad tvättade man händerna med sandpasta, finkornig sand blandad med såpaliknande lösningsmedel. Mycket effektiv, rensade djupt ner i hudens porer.
Tror inte fastighetsskötaren var överförtjust, stora mängder sand avsattes i tvättrännor och vattenlås.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Rekordmedlem

Mestadels hårda tvålar för normal tvagning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.