Google Stadia-kod skvallrar om gratistjänst och strömning till Youtube

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia-kod skvallrar om gratistjänst och strömning till Youtube

Strömning, nya alternativ för medlemskap och att dela spel inom familjen är några av de saker som skymtas i koden för Google Stadia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Google Stadia, KEKW.

En av dem tidigaste aprilskämten någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Google Stadia, KEKW.

En av dem tidigaste aprilskämten någonsin.

Vad är det som är ett skämt med stadia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Google Stadia, KEKW.

En av dem tidigaste aprilskämten någonsin.

Bara för att det inte är något för dig betyder det inte att andra inte kan gilla tjänsten. Jag tycker visserligen väldigt illa om Google, men Stadia har varit perfekt för mig den här månaden - istället för att köpa en dyr speldator innan jag ska flytta i sommar kunde jag skaffa Stadia och tillfredsställa mitt spelbehov för tillfället. Det är nog också perfekt för många casuals som inte har lust att köpa en dyr konsol eller dator. Det är helt enkelt en konsol för personer som inte har plats, råd, lust eller tid att skaffa och fixa med en konsol eller speldator. Input lag och grafisk kvalitet med en bra uppkoppling är aningen bättre än vad konsolerna som är på marknaden just nu erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Bara för att det inte är något för dig betyder det inte att andra inte kan gilla tjänsten. Jag tycker visserligen väldigt illa om Google, men Stadia har varit perfekt för mig den här månaden - istället för att köpa en dyr speldator innan jag ska flytta i sommar kunde jag skaffa Stadia och tillfredsställa mitt spelbehov för tillfället. Det är nog också perfekt för många casuals som inte har lust att köpa en dyr konsol eller dator. Det är helt enkelt en konsol för personer som inte har plats, råd, lust eller tid att skaffa och fixa med en konsol eller speldator. Input lag och grafisk kvalitet med en bra uppkoppling är aningen bättre än vad konsolerna som är på marknaden just nu erbjuder.

Är väl tvärtom, stadia/geforce now har högre inputlag än en spelkonsol kan aldrig bli lägre oavsett hur optimala omständigheterna är?, däremot kan grafiken vara bättre i något spel möjligtvis, stadia har sämre grafik i RDR2 enligt detta test

https://www.youtube.com/watch?v=x6y4MnlFLNE&t=375s

Permalänk

Har spelat Red Dead Redemption 2 på Xbox One X och Stadia och på Chromecast ultra. Med en Oled 55 tum ser spelet fantastiskt ut på bägge plattformarna. Fördelen med Stadia är att jag faktiskt upplever ett större flyt, både i kontroll och framerate med Stadia. Online är spelet klart bättre på Stadia. En annan fördel är att det är totalt knäpptyst medan min Xbox One X är sjukt högljudd. Sen kan jag på två sekunder hoppa över och spela på min laptop och min S9+ när ungarna eller frugan vill ha TV:n. Xbox streaming till laptopen är kass för mig, Stadia funkar klart bättre och sonen kan spela Fifa samtidigt. Dock är RDR2 aningen snyggare på One X om jag verkligen sitter och jämför sida vid sida.

En bra tech demo är Metro Exodus. Gratis för pro-användare och rinner i 4k HDR... Inte min typ av spel, men ser faktiskt magiskt bra ut på Stadia. Det gör det säkerligen på en bra PC också, men inte på något jag skulle ha råd med. Mina erfarenheter med GFN är inte alls lika positiva och det är en helt annan produkt. Stora fördelar om man har ett stort Steambibliotek dock.

Visa signatur

Dator: Corsair 250D Mini Itx | Corsair 600W 80 Plus Bronze | MSI Z77IA-S01 mITX | Intel Core i7 3770k @ 4,4 ghz | Kingston HyperX blu 8GB 1600Mhz | EVGA GTX 1080 Gaming | Corsair H60 | 120 GB Samsung SSD | 2TB Toshiba HDD | Windows 10 64x bit.
Kringutrustning: EIZO Foris FS2333 | Samsung UE55KS8005 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Bara för att det inte är något för dig betyder det inte att andra inte kan gilla tjänsten. Jag tycker visserligen väldigt illa om Google, men Stadia har varit perfekt för mig den här månaden - istället för att köpa en dyr speldator innan jag ska flytta i sommar kunde jag skaffa Stadia och tillfredsställa mitt spelbehov för tillfället. Det är nog också perfekt för många casuals som inte har lust att köpa en dyr konsol eller dator. Det är helt enkelt en konsol för personer som inte har plats, råd, lust eller tid att skaffa och fixa med en konsol eller speldator. Input lag och grafisk kvalitet med en bra uppkoppling är aningen bättre än vad konsolerna som är på marknaden just nu erbjuder.

Jag har testat det hos en kompis och sett massor med tester/recensioner på youtube och tycker personligen det är skräp på väldigt många plan och rätt säker att Google kommer överge det så småningom, i alla fall i dess nuvarande form. Listan är lång på varför jag inte tycker att tjänsten fungerar bra och varför tjänsten i sig är dålig för spel-mediet.

Eloge till dig om du uppskattar produkten och att det uppfyller dina behov. Inget fel med det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Är väl tvärtom, stadia/geforce now har högre inputlag än en spelkonsol kan aldrig bli lägre oavsett hur optimala omständigheterna är?, däremot kan grafiken vara bättre i något spel möjligtvis, stadia har sämre grafik i RDR2 enligt detta test

https://www.youtube.com/watch?v=x6y4MnlFLNE&t=375s

Ok, det verkar absolut som att X1X har lite bättre grafisk kvalitet i RDR, så jag hade fel. Jag grundade det mest på subjektiv upplevelse från att ha testat hos en kompis.
Detsamma gäller input lag - på något vis lyckas konsolerna skapa märkbart input lag - gissar att det kanske är 15-30ms från handkontrollen och lite mer från något annat ställe? Stadia ligger på Googles edge nodes, och min ping mot den närmaste är 15ms - ungefär samma som vsync orsakar. Men subjektivt tyckte jag att det kändes aningen mindre "kletigt" än att spela på Stadia än X1X - kanske har mer att göra med input sensitivity eller liknande dock.

Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har testat det hos en kompis och sett massor med tester/recensioner på youtube och tycker personligen det är skräp på väldigt många plan och rätt säker att Google kommer överge det så småningom, i alla fall i dess nuvarande form. Listan är lång på varför jag inte tycker att tjänsten fungerar bra och varför tjänsten i sig är dålig för spel-mediet.

Eloge till dig om du uppskattar produkten och att det uppfyller dina behov. Inget fel med det heller.

Jo, rent principiellt gillar jag inte att ha allt i andras "moln", men rent tekniskt tycker jag de har lyckats väldigt bra och jag tror absolut det finns en marknad för vad de erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

"In order to provide the best game quality for everyone, we limit the number of accounts on Stadia. We’ve hit that limit, but we’re working hard to build additional room in the Stadia cloud so more people can enjoy the same high-quality game performance. Please check back in the future for new player availability."

Att öppna upp Stadia Base för allmänheten kommer med stor sannolikhet innebära ett ökat tryck på servrarna. Det är något företaget ser ut att lösa genom att begränsa antalet aktiva spelare per region. Det framgår inte några närmare detaljer om gränsen, men betalande användare drabbas alltså inte av denna.

Låter det inte som en mycket rimligare tolkning, iaf baserat bara på det där utdraget, att det är antal skapade konton som begränsas?

För en situation där jag inte alltid kommer kunna logga in och spela mina köpta spel, vilket alltså är de enda man kan spela i gratisversionen av tjänsten, låter ju som den absolut värsta PR och marknadsföring man kan tänka sig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Låter det inte som en mycket rimligare tolkning, iaf baserat bara på det där utdraget, att det är antal skapade konton som begränsas?

För en situation där jag inte alltid kommer kunna logga in och spela mina köpta spel, vilket alltså är de enda man kan spela i gratisversionen av tjänsten, låter ju som den absolut värsta PR och marknadsföring man kan tänka sig.

Jo, det låter rimligt, tolkningen är egentligen grundad i ordvalet "Body of page explaining that user cannot sign in because Stadia has hit full capacity." snarare än sign up. Men att lansera en tjänst där spelarna köper mjukvara men inte alltid kan komma åt den låter definitivt som ett upplägg dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Dubbla priset och låt spel ingå, så kommer det nog lyfta. Men jag gillar hårdvara så hoppas inte Google ”kommer på” det........

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Dubbla priset och låt spel ingå, så kommer det nog lyfta. Men jag gillar hårdvara så hoppas inte Google ”kommer på” det........

Du menar att det skulle bli så bra om det blev så så att det inte är lönt att bygga en kraftfull dator längre?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Dubbla priset och låt spel ingå, så kommer det nog lyfta. Men jag gillar hårdvara så hoppas inte Google ”kommer på” det........

Microsoft kan nog knäcka den nöten med xcloud ihop med gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Du menar att det skulle bli så bra om det blev så så att det inte är lönt att bygga en kraftfull dator längre?

Det hoppas jag inte, men tjänsten lär bli mer attraktiv dock tekniskt lika begränsad.

Skrivet av Elektron:

Microsoft kan nog knäcka den nöten med xcloud ihop med gamepass.

Antagligen.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Det hoppas jag inte, men tjänsten lär bli mer attraktiv dock tekniskt lika begränsad.
Antagligen.

På 30ms hinner ljuset färdas 90mil, så tänker mig att en del av begränsningen ligger i dels avståndet till servern men även vilken väg/omväg den tar. Det är ju troligtvis också därför två personer som båda har 100mbit/s har fått helt olika uppfattning om tjänsterna när de testat tex geforce now och stadia.

(Har inte tagit någon hänsyn till relativitetsteori i min beräkning, är inte så duktig på det skall erkännas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

På 30ms hinner ljuset färdas 90mil, så tänker mig att en del av begränsningen ligger i dels avståndet till servern men även vilken väg/omväg den tar. Det är ju troligtvis också därför två personer som båda har 100mbit/s har fått helt olika uppfattning om tjänsterna när de testat tex geforce now och stadia.

(Har inte tagit någon hänsyn till relativitetsteori i min beräkning, är inte så duktig på det skall erkännas)

Man kan få en rätt bra uppfattning av vad ens fördröjning mot Stadia är genom att pinga 8.8.8.8. Där jag bor i Göteborg får jag 15ms - finns nog de som får lägre, men långt ute på landet kanske det är mycket sämre.