Permalänk

Dator 11k synpunkter?

Tänkte göra detta bygget. Ser allt bra ut eller är det något jag borde ändra?

Permalänk
Medlem

Ser utmärkt ut. Mycket dator för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iClapMack:

https://komponentkoll.se/bild/ZHQaK.png

Tänkte göra detta bygget. Ser allt bra ut eller är det något jag borde ändra?

Finns inget att förbättra. Alltså det finns alltid alternativ att fundera på för varje komponent i liknande prisklasser, men dina val är balanserade och fungerar bra ihop

Permalänk
Medlem

Alternativet är att spara lite pengar och köra på en Ryzen 1600 AF (viktigt med beteckningen AF då den motsvarar en 2600), för en nVidia 2060 kommer ändå vara flaskhalsen. Men en Ryzen 3600 är inte alls fel heller.

Permalänk
Medlem

@iClapMack: Datorn är riktigt bra. jag använder själv 3600 Ryzen. Men välj ett annat moderkort tycker jag. Jag har haft massor med problem med asus produkter och hört många andra so haft problem med dom.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Då har du nog haft otur.
Har kört med Asus i många år och aldrig haft något problem med deras produkter.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra några justeringar. Moderkortet kommer att hantera en R5 3600 utan problem, men VRMen är inte av tillräcklig god kvalité för att försörja en 3950X med ström (osäker gällande 3900X, men det är nära). Det finns bättre moderkort i priskategorin.
Det är den viktigaste skillnaden. Om du vill så kan du uppgradera SSDn till en snabbare i KC2000 för ~300:-, väl värt det imo. Crucial P1 fungerar precis som Intel med QLC-minne, vilket är en kompromiss för att göra dem billigare (vilket är fine när de är mkt billgare). I sin helhet föreslår jag:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6GB (GV-N2060OC-6GD) (3 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Svart (799 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 299 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Webhallen)
SSD: Kingston KC2000 1TB M.2 NVMe (1 699 kr hos Dustin)
PSU: Fractal Design Edison M 750W (899 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (379 kr hos Inet)
Summa: 11 583 kr

Lägg på fläktarna om du verkligen vill, men det behövs inte för flödet i de här öppna chassina.

Permalänk
Medlem

@Mikazu: Efter en trasig router, tre laptops, tre grafikkort och mjukvaruproblem med flera andra produkter säger jag att dom är skit!!!

Permalänk
Medlem

@Axel95: Om det luktar skit vart du än går, så kanske det är läge att kolla under skorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iClapMack:

https://komponentkoll.se/bild/ZHQaK.png

Tänkte göra detta bygget. Ser allt bra ut eller är det något jag borde ändra?

Vad skall du använda datorn till?

Permalänk
Medlem

Har absolut inget mot Asus men konsensus är väl att MSI Tomahawk är en klar vinnare i prisklassen.

Permalänk
Medlem

Asrock pro4 brukar hållas som en mellanväg mellan tomahawks fokus på bara vrm och asus fokus på massa mer funktioner. Kan vara något att kolla på?