Vad gör man med "små" hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Vad gör man med "små" hårddiskar?

Jag sitter med 10st 2TB och 2st 1 TB hårddiskar. De ligger i en låda för jag har ingen användning för dem.
Ska man försöka pytsa ut dem en och en - eller finns det någon som har användning för diskar i denna storlek?

/ B

Permalänk
Medlem

Jag använder diskar i den storleken till permanent lagring samt backup på mina bästa/viktigaste kamerabilder m.m.

Permalänk
Medlem

Sälj eller skicka vidare till några som kan ge dem kärlek

Permalänk
Snusfri

Har en drös med 500GB till 2TB som jag använder för cold storage, finns inget värde i att sälja dom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har iofs en hårddiskvagga så jag kan använda dem för backup. Men det blir lite stökigt och inget man kan göra automatiskt. De får nog ligga in en låda tills det är dags att kasta...

/ B

Permalänk
Hedersmedlem

Räknas 2TB som "små" diskar nu för tiden?

sitter på 500GB

Permalänk
Medlem

Använder små skitdiskar till att komplettera den riktiga säkerhetskopieringen, d.v.s. spara ännu fler kopior av det viktigaste man har. Bara att skaffa en sån här usb-sata-pryl och koppla in dem ibland.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Räknas 2TB som "små" diskar nu för tiden?

sitter på 500GB

Håller med, måste nog uppdatera mina 2 120GB ssder och min 500GB HDD :S

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Lägg upp en annons för rubbet och säg att de måste hämtas upp i befintligt skick, så får du något för dem utan att egentligen behöva göra något.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Jag säljer aldrig några diskar, har köpt en Icy Box docknings station som har 2st platser för alla typer av diskar oavsett sort och storlek, har massor med diskar liggandes som jag sparar saker på och gör backuper, alltid bra med tomma diskar.

Permalänk
Medlem

Snurrdiskar är idag förmodligen den mest långlivade formen av arkivlagring idag nu när optisk media är på mycket brant utförsbacke i användning - också av storleksskäl med som max 23 GiB på skrivbara bluray-skivorna inom hanterbar prisområde.

Hårddiskar är designade för att klara sig minst 10 år datalagring vid 50 grader C temperatur innan takten för ej rättningsbara fel ökar. Vid rumstemperaturförvaring kommer det att hålla väldigt mycket längre än så i tiden. Och som all backup så lagrar man samma data på minst 2 olika fysiska enheter, gärna av olika modeller/tillverkare.

På modernare snurrdiskar är risken större att elektroniken på diskkontrollerkorten slutar att fungera före innan data på själva skivorna börja ha för många fel (läs flashlagringen för själva firmwaren på kortet håller kortare tid än magnetlagringen på skivan).

SSD av modernare snitt (MLC och TLC-celler) är inte lämplig för arkivlagring. TLC-minneslagring kan börja ge läsfel redan efter 1 år och SSD/NVMe är också väldigt temperaturkänsligt i hur fort dess takt till felaktig data går där hastigheten fördubblas/halveras per 4 grader temperatur ungefär + påverkas av hur varm flashminnet var när datat skrevs - vilket ger ett spann från 10 år (skrevs varm - förvaras kall) till 3 veckors (skrevs kall - förvaras varmt) retension ungefär (detta var med MLC-minnen) - och man vet inte innan vilket som gäller mer än att förvaring vid 20 grader och lägre är bättre än när det förvaras varmare än så. Dagens QLC-flash har bara månaders lagringstid spänningslöst innan de första felen börja visa sig.

Det gör att en varmsommar där inget i en lägenhet är under 29 grader C under två månader kan kosta flera år i lagringstid på en ej spänningssatt SSD/NVMe av MLC/TLC-typ i jämförelse när det förvaras konstant vid 20 grader C, medans på en snurrdisk har det i princip ingen praktiskt betydelse då det är långt norr om 10 år för alla temperaturer under 50 grader C.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till är att skruva upp dom och plocka ur magneterna som är av väldigt bra kvalitet/styrka för storleken och kan användas till en hel del saker/projekt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Slängt nästan alla mina mindre 1-2TB diskar, inget jag har någon nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag sitter med 10st 2TB och 2st 1 TB hårddiskar. De ligger i en låda för jag har ingen användning för dem.
Ska man försöka pytsa ut dem en och en - eller finns det någon som har användning för diskar i denna storlek?

Är de så pass stora finns det säkert folk som har användning för dem.

Snurrdiskar på under 500GB däremot, de känns det som att de antingen får gå till något retrobygge eller i återvinningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Slängt nästan alla mina mindre 1-2TB diskar, inget jag har någon nytta av.

Perfekt att spara serier på, jag har flera 500gb och 1tb diskar med serier som jag har rippat, till exempel Miami Vice alla 5 säsonger, tar flera timmar att rippa och jag har de på en 500gb disk och just de är små diskar perfekt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Perfekt att spara serier på, jag har flera 500gb och 1tb diskar med serier som jag har rippat, till exempel Miami Vice alla 5 säsonger, tar flera timmar att rippa och jag har de på en 500gb disk och just de är små diskar perfekt för.

Frågan är väl vem som sitter på serier på sin dator idag?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

till exempel Miami Vice alla 5 säsonger

Wow. Wow.... Wow.
Cred. Känns lite som att erkänna att man har kvar sina planscher från Okej med Samantha Fox. Sjukt stor cred. Skulle aldrig våga erkänna.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Försök till köp/sälj/tiggeri är inte tillåtet på forumet. Annonsering tas i Marknaden, ingen annanstans.

Permalänk
Medlem

Jag lagrar foton på min server, mina egna från kamera, mobiler etc.

Det är väl bland de få saker som jag ser som oersättliga, vissa kompisar är inte i livet etc..

Med den typen av data får man plats med hemskt mycket på en terabyte disk.

Har i nuläget faktiskt ett flertal 500g diskar på olika platser med precis sån data.

Tankar inte massa film etc längre och pysslar inte med något dataintensivt så i min värld är 1TB mer än nog för väldigt mycket.

"nya" beg diskar testas med diskens egna smartrutiner, sopas ren med två pass med DD (både tömning och test av disk på samma gång) och testas igen, har den inte ändrat några värden så är det perfekt att skapa en ZFS partition med paritet och dumpa data på för lång cold storage. Skulle en fil bli korrupt så är den förvisso körd, men jag får också en indikation på att något hänt om jag vill läsa in data igen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Frågan är väl vem som sitter på serier på sin dator idag?

Har inget i min dator, bara SSD diskar, förvarar alla mina gamla diskar i special väskor som är gjorda för hård diskar, har en Icy Box station där jag kan docka mina diskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Wow. Wow.... Wow.
Cred. Känns lite som att erkänna att man har kvar sina planscher från Okej med Samantha Fox. Sjukt stor cred. Skulle aldrig våga erkänna.

Uppvuxen och i tonåren på 80 talet så Miami Vice är nog den mest banbrytande serie som gjorts, typ alla kända musiker och skådespelare var med i den serien, vill man uppleva 80-talet är de den perfekta serien.

Permalänk
Medlem

Svaret är en Unraid server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Frågan är väl vem som sitter på serier på sin dator idag?

🙋‍♂️

Vissa serier går ju inte att streama någonstans eller ens att få tag på olaglig väg längre p.g.a. att ingen seedar. Dessa kommer jag aldrig radera, är nog inte ensam om det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

🙋‍♂️

Vissa serier går ju inte att streama någonstans eller ens att få tag på olaglig väg längre p.g.a. att ingen seedar. Dessa kommer jag aldrig radera, är nog inte ensam om det.

Rimligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

🙋‍♂️

Vissa serier går ju inte att streama någonstans eller ens att få tag på olaglig väg längre p.g.a. att ingen seedar. Dessa kommer jag aldrig radera, är nog inte ensam om det.

Nepp, det är du inte ensam om. Finns mängder av material som är (inte omöjligt) men oerhört svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Bahahah,

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
devtmpfs 3.9G 0 3.9G 0% /dev
tmpfs 3.9G 88M 3.8G 3% /dev/shm
tmpfs 3.9G 664K 3.9G 1% /run
/dev/sda3 211G 4.0G 197G 2% /
cgroup 3.9G 0 3.9G 0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda1 511M 156K 511M 1% /boot/efi
tmpfs 3.9G 8.0K 3.9G 1% /tmp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Räknas 2TB som "små" diskar nu för tiden?

sitter på 500GB

Allt under 4 TB är små hårddiskar, 4TB går ju för 1300 kr

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Miami Vice är ett bra tidsdokument. Mode, musik, TV-stil. Osv. Apropå det. Sen är serien ganska omodern på många andra sätt, menmen, nog om det.

Tradera, denna ständiga sida, där kan man bli av med en del snurrdiskar fortfarande. Går säkert att sälja som ett paket till någon som anser sig ha mer tid att sälja dem individuellt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Sötast

Damn, köpte 2x 1TB diskar för typ 10 år sedan.
Den ena dog för ungefär 5 år sedan.
Har suttit på 1TB sedan dess

Permalänk
Hjälpsam

@Bill50x: använd dem som flyttbara lagringsenheter.
ICY BOX Trayless Mobile Rack 179 kr.
https://www.komplett.se/product/805671/datorutrustning/datork...

ICY BOX HDD Aluminiumsväska, 499 kr.
https://www.komplett.se/product/893279/datorutrustning/lagrin...

Är de allt för små, är det väl bara att skänka bort dem, eller kasta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |