Mystigt problem, alla slideshow screensavers slutade fungera under natten, fungerade fint igår... På 6 olika windows 10 maskiner???

Permalänk
Medlem

Mystigt problem, alla slideshow screensavers slutade fungera under natten, fungerade fint igår... På 6 olika windows 10 maskiner???

Jag förstår ingenting, igår fungerade mina 6 windows 10 burkar somvanligt, nu på morgonen fungerar ingen av dessas slideshow screensaver av någon konstig anledning.

Ingen av datorerna har kört windows update, några av datorerna var avstängda under natten medans några var igång.
Alla datorer har lokalt konto, det finns ingen sync kopplad mellan dem som ärver inställningar osv.
Alla datorers sök index fungerar, sökvägen till bilderna som skall vara i slideshowen har jag behörighet till, inget där har ändrats på någon av datorerna.

Jag förstår inte hur detta kan hända, inte för jag bryr mig så mycket men det gör mig jävligt nyfiken på hur detta OS faktiskt fungerar.

Det ända scenario jag kan tänka mig är:

1. Screensavern måste ha kontakt med någon windows server online när den ska starta, och om den nu är offline så fungerar inte screensavern (varför i hela friden skulle någon programmera så?)
2. Screensavern har något slags certifikat när den skall ansluta online för någon av funktionerna den erbjuder, certifikatet utgick under natten och microsoft har tappat bollen
3. Min pi-hole uppdaterade under natten och nu filtrerar den bort dns frågor mot en server som screensavern behöver (inte så troligt eftersom jag testat disable pi-hole redan)

Vad skulle annars kunna vara problemet? Jag är nyfiken på om någon annan i forumets screensaver slideshow fungerar?

Ni kan testa den genom att
1. Högerklicka på skrivbordet välj: Personalize (vette fan vad det heter på svenska, Personligt?? Personifiera?)
2. Klicka på "Lockscreen / Låsskärm"
3. Välj "Slideshow" och sedan lägg till en folder typ C:/users/dinprofil/pictures/
4. Om ni valde en annan sökväg en er egna profilkatalog kolla så searh index faktiskt indexerar sökvägen genom att starta Indexing Options

Om ni har följt alla stegen så ska nu slideshowen gå igång när ni låser datorn, tryck windows + L för att låsa datorn, vänta någon sekund, om inget händer har ni exakt samma fel som mig. Allt detta fungerade fint igår på samtliga datorer, inga uppdateringar har installerats sedan dess.

Gjorde även en reddit här: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/fb9xlf/over_night...

Vad tror ni microsoft pysslar med? Hur mycket beroende är det egentligen att vara online i detta hemska operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Vad tror ni microsoft pysslar med? Hur mycket beroende är det egentligen att vara online i detta hemska operativsystem?

Välj "Advanced slideshow settings" och bocka av "Include Camera Roll folders from this PC and OneDrive".
Så kommer det troligtvis inte behövas någon internet uppkoppling.

Men jag provade aktivera slideshow, och det hände inte ett smack, det visades bara den bild jag normalt sätt har..

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Välj "Advanced slideshow settings" och bocka av "Include Camera Roll folders from this PC and OneDrive".
Så kommer det troligtvis inte behövas någon internet uppkoppling.

Men jag provade aktivera slideshow, och det hände inte ett smack, det visades bara den bild jag normalt sätt har..

Intressant, då har du samma problem som mig. Det dröjer nog inte länge innan fler trådar dyker upp
Microsoft är fantastiska, varför kräver en slideshow screensaver från localhost kontakt med nån server som inte har 100% uptime? Blir lite paff. Förut hade man iaf kontrol genom att inte uppdatera OS för att frångå buggar, nu verkar halva operativet ligga i molnet

Permalänk
Medlem

Hittade felet...

Windows 10 slideshow lockscreen kan av någon anledning inte visa datumet 02/29/2020 medans det fungerar fint om du sätter 02/28/2020 eller 03/01/2020 , så imorgon kommer slideshowerna fungera igen... ibland vill man verkligen kika på koden som körs, vad är det för jävla soppa de kokat ihop? y2k ready?? Not so much!