Vill få ut 240-280hz men får bara ut 60hz på skärmen wtf???

Permalänk
Medlem

Vill få ut 240-280hz men får bara ut 60hz på skärmen wtf???

Hej som rubriken säger har jag köpt en ASUS 27" TUF Gaming VG279QM IPS 280 Hz. Den ska kunna köras på 280hz men får bara ut 60hz.
har kopplat in den i datorn med medföljande displayport-kabel. fattar inte vad som är problemet hjälp!!

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag änvänder detta grafikkort om det nu ska spela någon roll https://www.inet.se/produkt/5402821/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Permalänk
Medlem

vet inte din kunskapnivå, men du vet vart du ändrar refresh rate ( högerklick skrivbord, upplösnings/display settings, avancerad display setting, sen välja display som du vill ändra sen display egenskaper längst ner)
tror dock inte att den är 280 hz out of the box, att man får gå in i inställningar på själva skärmen och välja överklocka till det.
för lat för att helt översätta allt använder engelsk win10

Visa signatur

AMD 5950x | Asus Strix RTX 3090 | Corsair Force Series MP600 1TB M.2 | ROG Crosshair VIII Hero (WI-FI) | 32GB DDR4 3600MHZ CL16 | Corsair HX1000i, 1kW | ROG Swift PG27VQ |

Permalänk
Medlem

Hittade problemet man kan inte köra en ULTRA HD upplösning utan bläddrade ner till PC. Där fanns det alternativ för 240hz. Sedan kunde jag överklocka till 280hz

Permalänk
Medlem

skönt att det löste sig

Visa signatur

AMD 5950x | Asus Strix RTX 3090 | Corsair Force Series MP600 1TB M.2 | ROG Crosshair VIII Hero (WI-FI) | 32GB DDR4 3600MHZ CL16 | Corsair HX1000i, 1kW | ROG Swift PG27VQ |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av khrajsy:

Hittade problemet man kan inte köra en ULTRA HD upplösning utan bläddrade ner till PC. Där fanns det alternativ för 240hz. Sedan kunde jag överklocka till 280hz

Skärmen är väl ändå inte UHD?

Permalänk
Medlem

https://imgshare.io/image/pc.ohY2x PC
https://imgshare.io/image/ultra-hd.ohqHt ultra hd

Här kan ni se lösningen.
Eunha är osäker på det den har ultra hd upplösning men endast till 60hz.

Permalänk
Medlem

@Eunha: Kollade upp det skärmen har FULL HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av khrajsy:

https://imgshare.io/image/ultra-hd.ohqHt ultra hd

Här kan ni se lösningen.
Eunha är osäker på det den har ultra hd upplösning men endast till 60hz.

Det där är ju dock inte UHD. Utan vanlig HD, 1080p.

Permalänk

Hej,
Har själv precis köpt en likadan skärm idag och när jag startat upp datorn gick jag in på skärminställningarna och skulle öka upp till 280Hz, men högsta alternativet var endast 120Hz.
Hittade den här tråden och har förstått att man ska in på Nvidias kontrollpanel och ändra enligt bilderna khrajsy länkat till.
Enligt bilden för PC så ska man in på "ändra upplösning" under "bildskärm".
Problemet är att jag endast får upp 3D-inställningarna och inget mer, ingen bildskärm.

Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cleon1417:

Hej,
Har själv precis köpt en likadan skärm idag och när jag startat upp datorn gick jag in på skärminställningarna och skulle öka upp till 280Hz, men högsta alternativet var endast 120Hz.
Hittade den här tråden och har förstått att man ska in på Nvidias kontrollpanel och ändra enligt bilderna khrajsy länkat till.
Enligt bilden för PC så ska man in på "ändra upplösning" under "bildskärm".
Problemet är att jag endast får upp 3D-inställningarna och inget mer, ingen bildskärm.

Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig?

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cleon1417:

Hej,
Har själv precis köpt en likadan skärm idag och när jag startat upp datorn gick jag in på skärminställningarna och skulle öka upp till 280Hz, men högsta alternativet var endast 120Hz.
Hittade den här tråden och har förstått att man ska in på Nvidias kontrollpanel och ändra enligt bilderna khrajsy länkat till.
Enligt bilden för PC så ska man in på "ändra upplösning" under "bildskärm".
Problemet är att jag endast får upp 3D-inställningarna och inget mer, ingen bildskärm.

Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig?

Låter jättekonstigt, har du verkligen ingen meny för bildskärm i listan på nvidias kontrollpanel?

*edit* tog bort lite text här - du hade ju hittat skärminställningarna redan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad har du för grafikkort?

GeForce GTX 1650.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Låter jättekonstigt, har du verkligen ingen meny för bildskärm i listan på nvidias kontrollpanel?

*edit* tog bort lite text här - du hade ju hittat skärminställningarna redan

Har bara 3D-inställningar och sen tre underrubriker..

Permalänk

Kanske nedan kan ha med saken att göra?

Hade tidigare en 50Hz skärm som jag ville uppgradera för att få bättre fps i cs go
Köpte då en ny med 280Hz.
När jag kom hem var min plan att koppla in skärmen med HDMI eller Display port rak in i bärbara datorn.
Men det fanns varken HDMI eller DP på bärbara..
Så nu har jag kopplat in en satechi "dongel" enligt nedan med USB-c i datorn sen HDMI från skärmen till dongeln.
Kan det vara en flaskhals som gör att jag inte kan höja Hz'en till mer än 120?

Har ni några tips på hur jag kan koppla bättre?

Bärbar dator: Lenovo YOGA S740-15IRH / 15.6" / FHD / i7-9750H / 16GB / 1TB SSD / GTX 1650 /
SATECHI Slim USB Type-C MultiPort Adapter med 4K HDMI

/Martin

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cleon1417:

Kanske nedan kan ha med saken att göra?

Det har precis allt med saken att göra.

Dongeln är troligtvis aktiv och arbetar som mest i just 60 Hz. För Lenovo lär du behöva Lenovos egna donglar med usb-c-till-DP för att nå högre frekvenser. Men även då kan du vara hindrad av gränssnittet i fråga. USB-C har verkligen gjort detta otydligare.

Du har mer matnyttigt här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646493-problem-att-ko...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det har precis allt med saken att göra.

Dongeln är troligtvis aktiv och arbetar som mest i just 60 Hz. För Lenovo lär du behöva Lenovos egna donglar med usb-c-till-DP för att nå högre frekvenser. Men även då kan du vara hindrad av gränssnittet i fråga. USB-C har verkligen gjort detta otydligare.

Du har mer matnyttigt här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646493-problem-att-ko...

Hej Laxpudding, tack för ditt svar.
Okej då förstår jag.

Hittade precis den tråden också och har hört av mig till Stubb för att se vilken adapter han köpte.
Ska också själv kontakta Lenovo för att se vilken adapter dom rekommenderar.