Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk

Då har jag fått världens konstigaste problem. Har ett Red Devil 5700XT och det har funkat fint (förutom en aning coil whine vid enstaka tillfällen). Köpte nytt chassi för en stund sedan och allt funkade fortfarande fint. Men eftersom jag gått från ett Define chassi till ett Meshify behövde jag lite bättre (tystare) fläktar så jag bytte ut de jag hade mot 3 st Noctua NF-A12x25 PWM och efter detta har jag fått problem med micro stutters i CS:GO. Har testat att byta drivrutiner mm men fortfarande samma problem. Fläktarna funkar utmärkt och är sjukt tysta samt att hela bygget blivit någon grad svalare.
Någon ide vafan detta kan bero på?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag köpte nyligen ett ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC.
Jag har problem med att datorn kraschar titt som tätt när jag spelar.
Det som händer är att spelet fryser i några sekunder, sen startar datorn om.

Jag har hör av mig till återförsäljaren, dom tror att det är drivrutins relaterat och bett mig installera om drivrutinerna.
Det hjälpte inte.

Någon som har tips på vad felet kan vara och ur man löser det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartfrid:

Hej!
Jag köpte nyligen ett ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC.
Jag har problem med att datorn kraschar titt som tätt när jag spelar.
Det som händer är att spelet fryser i några sekunder, sen startar datorn om.

Jag har hör av mig till återförsäljaren, dom tror att det är drivrutins relaterat och bett mig installera om drivrutinerna.
Det hjälpte inte.

Någon som har tips på vad felet kan vara och ur man löser det?

Är drivrutiner. E bara att testa sig fram vilken som funkar för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartfrid:

Hej!
Jag köpte nyligen ett ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC.
Jag har problem med att datorn kraschar titt som tätt när jag spelar.
Det som händer är att spelet fryser i några sekunder, sen startar datorn om.

Jag har hör av mig till återförsäljaren, dom tror att det är drivrutins relaterat och bett mig installera om drivrutinerna.
Det hjälpte inte.

Någon som har tips på vad felet kan vara och ur man löser det?

Vilken drivrutin kör du på?
Den senaste släpptes igår och åtgärdar många problem som har funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vilken drivrutin kör du på?
Den senaste släpptes igår och åtgärdar många problem som har funnits.

Bara skicka tillbaka kortet tyvärr! synd att amd ska ha såna problem med sina drivers som gör att kortena som i sin tur är så pass bra blir obrukbara....

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag börjar med drivrutinerna.
Återförsäljaren har inte svarat på mitt senaste mail, kan hända att deras nästa steg är att ta tillbaka kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hartfrid:

Hej!
Jag köpte nyligen ett ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC.
Jag har problem med att datorn kraschar titt som tätt när jag spelar.
Det som händer är att spelet fryser i några sekunder, sen startar datorn om.

Jag har hör av mig till återförsäljaren, dom tror att det är drivrutins relaterat och bett mig installera om drivrutinerna.
Det hjälpte inte.

Någon som har tips på vad felet kan vara och ur man löser det?

ASUS kvalite är dålig på grafikkorten, de hade tex för långa skruvar så kylningen drabbas på 5700 korten.
sen skyllde de det på amd i stället för sin egen kvalité kontroll.
Mesta felet på ett asus kort är troligen kylningen som ställer till det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Bara skicka tillbaka kortet tyvärr! synd att amd ska ha såna problem med sina drivers som gör att kortena som i sin tur är så pass bra blir obrukbara....

svammel

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Hartfrid:

åkte till netonnet och bytte min sapphire pulse 5700xt till ett gigabyte 2060 super 8gb, kunde inte varit mer nöjd. inte en enda crash och prestandan ökade anmärkningsvärd, plus 400 kr tillbax i fickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

@Hartfrid:

åkte till netonnet och bytte min sapphire pulse 5700xt till ett gigabyte 2060 super 8gb, kunde inte varit mer nöjd. inte en enda crash och prestandan ökade anmärkningsvärd, plus 400 kr tillbax i fickan

Tar dom emot defekta kort? Eller gjorde du en vanlig retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Bara skicka tillbaka kortet tyvärr! synd att amd ska ha såna problem med sina drivers som gör att kortena som i sin tur är så pass bra blir obrukbara....

Folk fattar, du gillar inte 5700 eller AMD, detta är ingen annonstråd för huruvida du gillar kortet/drivrutiner.

Kollar man bakåt i tiden så har du varit någorlunda aktiv med liknande svar, bytt till Nvidia för drivrutinerna från AMD är skit etc, ändå säljer du ett 5700XT med texten "Inga svartskärms problem inga problem med drivrutiner inget coil whine... kortet funkar utmärkt"

I en annan tråd säger du att du aldrig haft problem med Nvidia, sen skapar du en tråd om coil whine på 2060.

Du får liksom bestämma dig hur du ska ha det

Men till topic så verkar inställningarna Anti-Lag, Radeon Boost och Enhanced Sync ställa till det för vissa, finns under Home - Gaming -> Global Graphics, bara sätta Custom stänga av allt och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Folk fattar, du gillar inte 5700 eller AMD, detta är ingen annonstråd för huruvida du gillar kortet/drivrutiner.

Kollar man bakåt i tiden så har du varit någorlunda aktiv med liknande svar, bytt till Nvidia för drivrutinerna från AMD är skit etc, ändå säljer du ett 5700XT med texten "Inga svartskärms problem inga problem med drivrutiner inget coil whine... kortet funkar utmärkt"

I en annan tråd säger du att du aldrig haft problem med Nvidia, sen skapar du en tråd om coil whine på 2060.

Du får liksom bestämma dig hur du ska ha det

Men till topic så verkar inställningarna Anti-Lag, Radeon Boost och Enhanced Sync ställa till det för vissa, finns under Home - Gaming -> Global Graphics, bara sätta Custom stänga av allt och se om det fungerar bättre.

Nu har jag de senaste drivrutinerna och jag stängde av Radion Boost osv.
Minna problem är dessvärre kvar.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som amd faktisk kommer klara av problemen 5700xt har. Så nu funderar ja på om det kanske blir ett sådant istället framöver.

Vilken är den absolut bästa kylaren på 5700xt sett till ljudvolym? Vill ha en så tyst dator som möjligt utan att slänga på annan kylare både i Idle o load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartfrid:

Tar dom emot defekta kort? Eller gjorde du en vanlig retur?

gick till kassan och sa kortet var skit, funkade inte som det ska, at jag testat 10 olika drivrutiner, formaterat datan installerat allt om igen och ändå samma resultat. killen i kassan sa att jag va inte den enda, skrev ut kvitto och fick välja ny vara och valde nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Bara skicka tillbaka kortet tyvärr! synd att amd ska ha såna problem med sina drivers som gör att kortena som i sin tur är så pass bra blir obrukbara....

Var det dig som jag citerade med mitt inlägg??

Permalänk

@GreeM: Powercolor Red Devil ligger bra till. Väldigt bra kylare som kan ställas in i silent mode.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

@GreeM: Powercolor Red Devil ligger bra till. Väldigt bra kylare som kan ställas in i silent mode.

verkar stå mellan red devil eller nitro+. nitro+ för temps devil för ljudvolym. Tvekar väldigt mycket mellan 2070super vs 5700xt nu. Verkar ju som att amd kommer få 5700xt bra om ett tag.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: jag har en amd 3600 i min andra burk ! har inget mot amd...
så jag vet inte vad du har fått det ifrån... jag utgår bara från fakta! varför detta skrikandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

verkar stå mellan red devil eller nitro+. nitro+ för temps devil för ljudvolym. Tvekar väldigt mycket mellan 2070super vs 5700xt nu. Verkar ju som att amd kommer få 5700xt bra om ett tag.

Ja köpte först rx 5700 xt vilket gjorde datorn obrukbar o kraschade hela tiden. Svart skärm, random omstarter osv så ja skickade tillbaka det väldigt snabbt då också det var ett asus strix.

Köpte mig ett rtx 2070 super vilket ja e nöjd med. Funkar klockrent sedan dag ett vilket nvidia korten gör nu för tiden.

Önskar verkligen att amd skull nån gång fixa sina drivers så alla kort funkar som dom ska men som sagt deras driver makers har dom hittat i ett fling paket Elle i en gränd bakom en sopkontainer.

Permalänk
Medlem

Behöver ha eran expertis/hjälp i en fråga som förbryllar mig.

Sitter på ett Red Devil 5700, otroligt nöjd med vad kortet ger, kör även med overlay för att se temp, fps osv.

I denna overlay finns GPU VRAM UTIL, denna pendlar upp och ner vilket jag förstår är normalt.
Vi har även GPU MCLK, det är denna som får mig fundersam.

Jag har tidigare kört i 144hz, GPU MCLK har stått fast stilla på 1750, oavsett om jag varit i spel eller chrome, bara låter skrivbordet vara som det är. ingen pendling överhuvudtaget.

Med skärmen inställd på 120hz så går den ner till 200 och pendlar lite upp runt 4-500 (väldigt sällan) men startar jag ett spel så stiger den återigen till 1750 och pendlar ingenting.

Ska det vara såhär, är detta normalt?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

@Hartfrid:

åkte till netonnet och bytte min sapphire pulse 5700xt till ett gigabyte 2060 super 8gb, kunde inte varit mer nöjd. inte en enda crash och prestandan ökade anmärkningsvärd, plus 400 kr tillbax i fickan

Tvek på att du fick bättre prestanda med 2060 super, jag har nämligen ett rtx 2070 och det har märkbart sämre prestanda än mitt rx 5700 xt. Men mindre krascher ja, det kan jag hålla med om.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Tvek på att du fick bättre prestanda med 2060 super, jag har nämligen ett rtx 2070 och det har märkbart sämre prestanda än mitt rx 5700 xt. Men mindre krascher ja, det kan jag hålla med om.

Finns gott om tester som visar att många 5700xt är klart snabbare i många applikationer än 2060S och strax bakom 2070S.

Permalänk
Medlem

@employed och @insanyrd Kan ju vara så att han spelar titlar som föredrar de gröna laget, annars håller jag helt med er. Båda sidor har eksempel där man kan se upp till 20% mer prestanda beroende på tillverkare.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Tvek på att du fick bättre prestanda med 2060 super, jag har nämligen ett rtx 2070 och det har märkbart sämre prestanda än mitt rx 5700 xt. Men mindre krascher ja, det kan jag hålla med om.

Jag kan lova att jag fick men jag tror det var något riktigt gel på mitt kort också, defekt på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Behöver ha eran expertis/hjälp i en fråga som förbryllar mig.

Sitter på ett Red Devil 5700, otroligt nöjd med vad kortet ger, kör även med overlay för att se temp, fps osv.

I denna overlay finns GPU VRAM UTIL, denna pendlar upp och ner vilket jag förstår är normalt.
Vi har även GPU MCLK, det är denna som får mig fundersam.

Jag har tidigare kört i 144hz, GPU MCLK har stått fast stilla på 1750, oavsett om jag varit i spel eller chrome, bara låter skrivbordet vara som det är. ingen pendling överhuvudtaget.

Med skärmen inställd på 120hz så går den ner till 200 och pendlar lite upp runt 4-500 (väldigt sällan) men startar jag ett spel så stiger den återigen till 1750 och pendlar ingenting.

Ska det vara såhär, är detta normalt?

Det är väl en bugg i windows tror jag att jag läst någonstans, både nvidia och amd har samma problem.
Man kan tydligen lösa det med CRU. Mina minnen är då inte stekheta så orkar inte ta tag i det.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

@Linus82:
Tack för svar, har googlat runt och hittade denna tråd angående detta problem med och där är även CRU inblandat.

Problemet nu är att jag har inte en aning om hur jag ska göra med CRU för att försöka få till det då trådskaparen har en annan modell på sin monitor och förmodar att dess inställngar med CRU inte fungrar för min monitor (AOC G2460PF) så jag får googla "mer" och se om jag hittar en lösning.

Nu med 120hz på monitorn står klockan idle på 200 (pedlar lite beroende på vad jag gör men inte mycket) och har fått en sänkning på temperaturen av c:a 15-18 grader (junction temp) vilket jag tycker är extremt mycket (skrivbordet), med 144hz stiger tempen till omkring 50 grader succesivt.

Gillar inte detta oavsett, har du möjligen någon länk till där du läste detta om windows?

*Edit*

Jag har nu löst "buggen" för skrivbordet med monitorn inställd på 144hz tillsammans med CRU, GPU MCLK som lägst på 200MHz (går upp ibland) MEN det är i spelet som denna fortfarande stiger upp på max 1750 och ligger frekvent på det talet, det stör mig enormt.

Om någon har info som sagt om detta, snälla skriv eller är det rent konkret på detta viset det skall vara?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Fick för mig att jämföra Vulkan mot OpenCL på mitt 5700XT, överlag presterar Vulkan sämre men kolla på Particle Physics!
Bara en intressant upptäckt, har inte testat något spel ännu där Vulkan fungerar som det ska (men då har jag inte SÅ många spel heller).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte lite nya delar häromdagen, Sapphire Pulse OC RX5700 XT (hade bokat Asus TUF men någon annan hade visst fått det istället. Fick Sapphire-kortet till samma pris), Z390-baserat moderkort och 9700k. Har inga problem än så länge mer än att en av mina två skärmar blir svart ibland när jag sitter och glor på t ex Netflix och spelar Solitare (som kommer med i Win10) ett tag (typ 1 timme eller så). Kör 20.3.1. Bara hunnit lira lite Division 2 och Battlefield 5 än så länge.

Mycket tystare än min tidigare rigg med 4790k och GTX1070.

Edit:

Körde en snabb 3Dmark "bara för att": https://www.3dmark.com/spy/11068551

Gamla riggen: https://www.3dmark.com/spy/6365057

Lade till 3dmark-resultat
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Geez efter ha varit bortrest ett tag och uppdatera Windows 10 med nya AMD chipset eller vad det nu var. Då slutade Radeon Software att funka (version stämmer inte). Var tvungen att ladda hem drivrutinen och även göra fabriksåterställning så det är bra nu tror jag.