Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.2

Permalänk
Medlem

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.2

Finns att ladda ner här.

Fixed Issues

  • Performing a task switch with some Radeon Software features enabled or some third-party applications with hardware acceleration running in the background may cause a system hang or black screen.

  • Improvements have been made that allow for more responsive fan ramp up or fan ramp down times on Radeon RX 5700 series graphics products.

  • Performance Metrics Overlay and Radeon WattMan incorrectly report lower than expected clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products during gaming workloads.

  • When Instant Replay is enabled, a TDR or black screen may occur when launching games or applications.

  • A black screen may occur when toggling HDR on in the game settings of Battlefield™ V.

  • The Witcher 3: Wild Hunt™ may experience an application hang or black screen during certain parts of the game or intermittently during gameplay.

  • Some video content in Chrome™ may appear as a black screen or be unresponsive on Radeon RX 5000 series graphics products when hardware acceleration is enabled.

  • Metro Exodus™ may experience an application hang or TDR when choosing some specific dialogue prompts in the Sam’s Story DLC.

  • Grand Theft Auto™ V may experience an application crash when invoking Radeon Software’s overlay with third party OSD applications running.

  • Monster Hunter World™: Iceborne may experience intermittent crashes while idle or on the character creation screen.

  • Some games colors may appear washed out when HDR mode has been enabled in game and Windows® on Radeon RX 5700 series graphics products

  • After a Factory Reset installation with the ‘Keep My Settings’ option chosen, Instant Replay could fail to function if it was enabled in the previous Radeon Software installation.

  • When invoking Radeon Software’s overlay while a game is open users may observe flickering in the game or in the Radeon Software interface.

  • Radeon Software may experience a crash and error message when locking Windows® or performing a sleep or hibernate with the Radeon Software Streaming tab open.

  • A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • Radeon Software may fail to launch if Radeon Software’s overlay is disabled and a game is running in the background.

  • Battlefield™ V may experience an application hang or TDR after extended periods of play.

  • Some Origin™ games may fail to be detected or may detect the incorrect game title in Radeon Software.

  • Some productivity applications are being detected and listed in the Radeon Software games tab.

  • The Radeon Chill hotkey could sometimes continue to remain enabled once the user has removed or disabled the hotkey.

  • Red Dead Redemption™ 2 may exhibit blocky textures on snow covered terrain.

  • After resuming from sleep, Chrome™ may experience an application crash if video content was previously playing on Radeon RX 5700 series graphics products.

  • Radeon FreeSync status in Radeon Software may sometimes fail to update when enabling or disabling the feature through the display itself.

  • Fortnite™ may experience an application crash on Radeon RX 500 series Hybrid Graphics system configurations.

Known Issues

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Enhanced Sync has been temporarily disabled from the gaming profile and any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

  • Performance Metrics Overlay and Radeon WattMan incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.

  • DOOM™ may experience an intermittent system hang or application crash during gameplay.

  • Desktop cursor may intermittently remain visible after toggling Radeon Software’s overlay in some games. A workaround is to bring up the game menu or task switch to refresh the cursor.

  • A system crash or hang may occur when running the Final Fantasy XIV: Shadowbringers™ benchmark.

  • The Gaming tab in Radeon Software may display some folder locations appearing as games.

  • Radeon Software may open with an inconsistent window size or may not keep its previously set size when opened.

  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.

  • Some games may exhibit stutter intermittently during gameplay on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • Some games may experience stutter while using Instant Replay or third-party applications that stream or perform screen capture. A potential workaround is to disable these features or applications while gaming.

  • Although Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.2 resolves many black screen issues, AMD is aware that some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

Important Notes

  • This optional release of Radeon Software Adrenalin 2020 Edition is targeted towards resolving important issues reported by our community. We will be closely monitoring feedback on the release and encourage users to submit issues they encounter at www.AMD.com/Report.

  • AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Vega Graphics FAQ for Radeon Software Adrenalin 2020 Edition can be found here.

Permalänk
Medlem

Roligt att AMD äntligen börjar få bukt med alla fel. 20.2.1 ordnade väldigt mycket fel jag hade men 20.2.2 är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Fungerar felfritt än så länge. Ska prova ytterligare några spel under förmiddagen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Funkar ok. Har fått lite problem med stutters i CS:GO men av någon konstig anledning kom detta i samband med byte av chassifläktar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Jag var nära att skicka tillbaka mitt kort men bestämde mig för att vänta en update till hoppas det funkar nu

Permalänk
Medlem

Folk får gärna skriva hur dom upplever korten nu då man inte är långt ifrån en uppgradering 🙂

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Folk får gärna skriva hur dom upplever korten nu då man inte är långt ifrån en uppgradering 🙂

Dumt att uppgradera innan nya generationens kort släpps. Även om du kanske inte köper senaste kommer priserna gå ned på nuvarande och det kommer att gå att fynda på andrahandsmarknaden här.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dumt att uppgradera innan nya generationens kort släpps. Även om du kanske inte köper senaste kommer priserna gå ned på nuvarande och det kommer att gå att fynda på andrahandsmarknaden här.

Sådär sägs det alltid. Hur rätt det är beror på NÄR nya kort släpps.
När gör dom det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sådär sägs det alltid. Hur rätt det är beror på NÄR nya kort släpps.
När gör dom det?

Och hur ofta har det hänt att nya generations kort inte har varit bättre, eller att nuvarande inte prissänkts eller att andrahandsmarknaden fylls oavsett? Svårt att veta när nu, troligtvis hade vi fått se Nvidias nya under GDC men nu blev den ju inställd pga. Corona. Är ju en ny arkitektur, inte klassisk refresh. Någon som lyckades snoka rätt på resultat igår för vad som misstänks vara nya generationen.

https://videocardz.com/newz/mysterious-nvidia-graphics-cards-...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

AC Odessey i Elysium buggen nämns det inget om?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dumt att uppgradera innan nya generationens kort släpps. Även om du kanske inte köper senaste kommer priserna gå ned på nuvarande och det kommer att gå att fynda på andrahandsmarknaden här.

Det enda anledningen till att inte uppgradera förutom problem med drivrutiner skulle möjligtvis vara att det är första generationen RDNA vilket skulle kunna vara ett mellanting som saknar nya funktioner och riskerar att inte stödjas lika väl fullt ut.
SI (Southern Islands) var även det ett mellanting men det presterade vad det såldes som trots det.
Innan RDNA2 finns på marknaden så är det en ren gissning då RDNA1 inte behöver vara något mellanting.
Framförallt för mig som Linuxanvändare har det varit tydligt att SI varit ett mellanting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Och hur ofta har det hänt att nya generations kort inte har varit bättre, eller att nuvarande inte prissänkts eller att andrahandsmarknaden fylls oavsett? Svårt att veta när nu, troligtvis hade vi fått se Nvidias nya under GDC men nu blev den ju inställd pga. Corona. Är ju en ny arkitektur, inte klassisk refresh. Någon som lyckades snoka rätt på resultat igår för vad som misstänks vara nya generationen.

https://videocardz.com/newz/mysterious-nvidia-graphics-cards-...

Bla bla bla.
När släpps dom nya korten frågade jag.
Det är där det visar sig om det är dumt (dina ord) att uppgradera nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av employed:

Roligt att AMD äntligen börjar få bukt med alla fel. 20.2.1 ordnade väldigt mycket fel jag hade men 20.2.2 är betydligt bättre.

Jajemän, det var första drivrutinen där BFV och Red dead 2 funkade som de skulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dumt att uppgradera innan nya generationens kort släpps. Även om du kanske inte köper senaste kommer priserna gå ned på nuvarande och det kommer att gå att fynda på andrahandsmarknaden här.

Beror väll på prisklassen är man ute efter 5600XT som nyligen släppts hade jag inte väntat på ersättaren men är man ute efter prestanda kronan i toppserien hade jag gjort det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Skrattretande dålig miss: https://streamable.com/f70ft (detta fanns under 'Tuning'-delen av mjukvaran som jag använt för bättre fan-curves)

Förra uppdateringen gjorde tvärtom: satte hela raden på lägsta istället, men den kunde man ändra i alla fall (5700XT). Blir att återgå till 3:e-part, vet inte om jag litar på WattMan när det kommer från samma snickare.

Permalänk
Medlem

@rknDA1337: Såhär ser det ut när jag går in & tittar bara, jag aktiverar inget utan bara tittar.
https://imgur.com/hyZ2Owe

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jag väntar tills i sommar med nya drivare. Dem brukar vara stabilast runt maj och oktober

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dumt att uppgradera innan nya generationens kort släpps. Även om du kanske inte köper senaste kommer priserna gå ned på nuvarande och det kommer att gå att fynda på andrahandsmarknaden här.

Ja alltså "inte långt ifrån" betyder ju inte att folk skriver idag att det funkar bra nu och jag går å köper ett kort imorgon, är mest intresserad av att dom lyckas stabilisera denna generationens kort så man kan börja spana.
Har jag haft ett 7970 fram tills nu kan jag ha det ett tag till 😉

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Skaffade en Acer XV340CKP och stötte på svart skärm vid installation även med 20.2.2 när jag körde via min RX 580, men integrerade Vega 11 fungerade alltid även om den bråkade lite med upplösningen med FreeSync påslaget i skärmen (testade att stänga av FreeSync med min RX 580 också men det blev ingen skillnad). Testade att starta om utan framgång, skärmen blev svart direkt efter inloggning.

Provade att byta till inkluderad DP-kabel och från ingång DP2 till DP1 (DP2 satt bättre placerad för kabeldragningen i mitt fall) och nu fungerar det perfekt! Beter sig bättre med Vega 11 nu också så jag tror det är buggiga monitorer som ställer till det med svart skärm. Min XV340CKP har problem med att den glömmer bort vissa av inställningarna när man ändrar konfigurationen på utgången (som i engelskans "mode switch") vilket stämmer ganska bra med när AMD säger att problem med svart skärm uppstår för andra.

Uppdaterade skärmen till firmware 3.0.3.0 från 3.0.2.0 och känns som den blev lite bättre på att komma ihåg men de har en del kvar att göra.

Edit: Poängen är alltså att ni som har problem med svart skärm borde prova annan ingång och fabrikskabeln om ni kan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Bael:

@rknDA1337: Såhär ser det ut när jag går in & tittar bara, jag aktiverar inget utan bara tittar.
https://imgur.com/hyZ2Owe

ja det är säkerligen unikt för en viss konfiguration, jag hade det aktiverat sedan innan t.ex.

Permalänk
Medlem

@rknDA1337: Ok.. Jag kanske missförstod dig men vad är missen från AMD?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Fungerar bättre än tidigare drivrutiner men fläktkontroll på mitt 5500xt fungerar ännu inte som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag var nära att skicka tillbaka mitt kort men bestämde mig för att vänta en update till hoppas det funkar nu

Ok det är definitivt bäst hittills men problemen är inte borta.

Innan 20.2.1 så fick jag black screen och var tvungen att reboot.

På 20.2.1 så fick jag blackscreens som ibland återhämtade sig efter 5 sekunder men som ibland krävde reboot.

På 20.2.2 så får jag blackscreens som återhämtar sig efter 1 sekund

Det händer nästan alltid när jag startar Youtube, aldrig hänt inne i ett spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Ok det är definitivt bäst hittills men problemen är inte borta.

Innan 20.2.1 så fick jag black screen och var tvungen att reboot.

På 20.2.1 så fick jag blackscreens som ibland återhämtade sig efter 5 sekunder men som ibland krävde reboot.

På 20.2.2 så får jag blackscreens som återhämtar sig efter 1 sekund

Det händer nästan alltid när jag startar Youtube, aldrig hänt inne i ett spel

Innan 20.2.1 funkade allt med 20.2.1 fick jag stänga av maskinvaruacceleration i chrome eftersom vissa videos på youtube gav svart skärm men med 20.2.2 kan jag slå på maskinvaruacceleration i chrome igen.

Spel har funkat hela tiden utan svart skärm eller krascher, nja dom 2st spel jag lirar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

@rknDA1337: Ok.. Jag kanske missförstod dig men vad är missen från AMD?

att en användare kan göra inställningar, som inte är inkorrekta eller dåliga, som sedan ignoreras/kastas bort och dessutom låser fläkthastigheten på minimum 77%, det tycker jag är en fin miss! men jag stängde av allt som hade med amds 'tuning'-del och kör afterburner istället, nemas problemas

Permalänk

För mig har det intressant nog hittills varit stabilt även med 20.2.1 sen jag uppdaterade BIOS för mitt RX 5700 XT från Gigabyte här:

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R57XTGAMING-OC-8GD/...

Innan dess fick jag svart skärm emellanåt, så verkar onekligen som att den gör mer än ”Reduce the GPU temperatures by increasing the default fan speed”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dumt att uppgradera innan nya generationens kort släpps. Även om du kanske inte köper senaste kommer priserna gå ned på nuvarande och det kommer att gå att fynda på andrahandsmarknaden här.

Problemet är att AMDs lanseringar oftast är försenade upp till ett år eller gör en papperslansering och utan AMD lär priset inte sjunka mycket. Nvidia säljer betydligt fler kort än AMD plus nya generationen konsoler kan det bli jävligt trångt i fabrikerna på 7nm.
Skulle inte bli förvånad om det tar ett halvår innan priserna sjunker nämnvärt, får hoppas AMD vill köpa marknadsandelar som förr.

Permalänk
Medlem

@rknDA1337: Okidoki, jag förstår!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sett att fler fått en konstig fläktkurva med 20.2.2.
Min startar på 35% och går inte att sänka neråt vilket betyder lite ca 1350 rpm för min del.
Lite onödigt hög rpm för idle-temp ca (40c) tycker jag.
Någon som har en ide om orsak. Installera om drivarna, göra en korrigering i registret, mm?

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

Hade tidigare återkommande black screen hängningar med mitt Radeon VII som började med Adrenalin 20.x.x men det verkar försvunnit efter att jag lagt in 20.2.2. Trodde ett tag att PSU eller nått annat höll på att lägga av Så om man har återkommande problem verkar det vara bra idé att lägga in den här versionen (eller fortsätta köra 19.x.x nånting).