Permalänk
Medlem

@ktd:

Ambitionen bör ju annars vara att bli av med alla switchar utom en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, det vore ju bäst men vi bor i ett gammalt hus och avstånden mellan rummen gör att jag inte vill borra mer än ett litet hål i betongväggarna samt ha så smal kabelkanal som möjligt. Skulle jag gå med typ 10 nätverkskablar genom rummen skulle det inte se så kul ut.
I radhuset vi bodde innan satte dom upp en patchpanel och hade minst två uttag i alla rum. Där skulle det varit lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ktd: Jo jag fattar... har precis dragit stommen till eget lan hemma och satt upp en "core" switch kopplad till fiber med EdgeRouter och EdgeSwitch men före det hade jag 4 små switchar på olika ställen. När jag väl är klar och dragit det sista skall det bli noll. Men, det tar lite tid, sitter fortfarande med 2 onödiga bara för att jag inte fullföljt hela vägen. Har DJUP förståelse för att du inte vill borra mer än nödvändigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi har planer på att låta dra om all el. Då ska jag ta det med herrarna/damerna installatörer hur det skulle gå att dra med även något liknande du gjort.

Permalänk
Medlem

@ktd: Tror tyvärr inte du får dra nätverk i samma rör som elen, så om du inte har extra tomma rör kan det nog bli svårt

Permalänk
Medlem

Är själv i sitsen att jag inte kan dra alla kablar direkt från en central switch, har fått upp tre cat6a kablar till vinden från källaren, där jag sen ska gå vidare till APs och uttag i väggar.

Funderar på att sätta någon av deras nya switchar med SFP+ båda i källaren och på vinden, och kanske då köra link aggregation över de tre kablarna.för totalt 30 GB/s. Men kanske bättre att dela upp det så att tex. ett par ap's delar på en 10 Gbe lina, och några uttag osv. För LA är tydligen inte så smart, så finns inga garantier att lasten faktiskt blir jämnt fördelad över de tre kablarna.

Längre fram skulle man såklart kunna dra ett par fiber istället och sätta en Unifi Leaf i varje ända och för 100+ GB/s, vilket såklart är total overkill och dyrt :/
https://www.servethehome.com/ubiquiti-unifi-usw-leaf-overview...

Permalänk
Medlem

Nej, i rören finns inte en chans att dra något mer.
Men iom att huset inte är nytt finns det för få uttag i huset så vi vill dra nytt. Ska dom ändå sätta upp kanaler eller liknande så kan dom antagligen dra med nätverkskablar i en avdelad kanal eller liknande.
Vi har i stort sett bara berongväggar så om vi inte vill knacka bort och putsa om väggar så är det typ omöjligt att fälla in kablar.
Gipsvägg ftw!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Är själv i sitsen att jag inte kan dra alla kablar direkt från en central switch, har fått upp tre cat6a kablar till vinden från källaren, där jag sen ska gå vidare till APs och uttag i väggar.

Funderar på att sätta någon av deras nya switchar med SFP+ båda i källaren och på vinden, och kanske då köra link aggregation över de tre kablarna.för totalt 30 GB/s. Men kanske bättre att dela upp det så att tex. ett par ap's delar på en 10 Gbe lina, och några uttag osv. För LA är tydligen inte så smart, så finns inga garantier att lasten faktiskt blir jämnt fördelad över de tre kablarna.

Längre fram skulle man såklart kunna dra ett par fiber istället och sätta en Unifi Leaf i varje ända och för 100+ GB/s, vilket såklart är total overkill och dyrt :/
https://www.servethehome.com/ubiquiti-unifi-usw-leaf-overview...

Vad gör du hemma som kräver 30gbit/s? Bara nyfiken. Låter ju jävligt fett men jag knappt når upp till 100mbit trots massa övervakningskameror, netflix 4k och flera paddor som det spelas på samtidigt. Likförbannat vill jag ju HA 10gbit men det är en annan historia 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

@P-son78: Det är samma historia VIll ha, inte behöver på något sätt. Men när man står där och inser att det är omöjligt att dra alla kablar till en central switch börjar man fundera på hur man kan minimera förlusten av att det är så.

Om/när man väl får 10 Gbit/s in i huset vill man ju att alla enheter ska kunna maxa fibern oavsett vad andra gör på interna nätverket... återigen.. får att det känns bra så... inte att det nödvändigtvis behövs

Permalänk
Medlem

Early access butiken är tillgänglig för oss i Europa nu.

Permalänk
Medlem

Jag vill byta ut min åldrande asus-router som inte verkar få firmware uppdateringar längre och undrar om AmpliFi HD Mesh Router Skulle vara en hyffsad investering? Den smälter in lite bättre än vanliga konsumentroutrar tycker jag och specsen räcker för mina behov. Är ej i behov av mesh i dagsläget varav jag valde att inte titta på den i den konfigurationen. Någon som har erfarenhet av den och har en bra/dålig lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag vill byta ut min åldrande asus-router som inte verkar få firmware uppdateringar längre och undrar om AmpliFi HD Mesh Router Skulle vara en hyffsad investering? Den smälter in lite bättre än vanliga konsumentroutrar tycker jag och specsen räcker för mina behov. Är ej i behov av mesh i dagsläget varav jag valde att inte titta på den i den konfigurationen. Någon som har erfarenhet av den och har en bra/dålig lista?

Jag tror den här passar bättre. Den är ju en alltiallomaskin som man lätt bygger ut med fler AP sen.

Har den tyvärr inte själv men nån annan har säkert lite info vad dom tycker

https://www.webhallen.com/se/product/310057-UniFi-Dream-Machi...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag vill byta ut min åldrande asus-router som inte verkar få firmware uppdateringar längre och undrar om AmpliFi HD Mesh Router Skulle vara en hyffsad investering? Den smälter in lite bättre än vanliga konsumentroutrar tycker jag och specsen räcker för mina behov. Är ej i behov av mesh i dagsläget varav jag valde att inte titta på den i den konfigurationen. Någon som har erfarenhet av den och har en bra/dålig lista?

Inte får uppdateringar längre? Ok statistiskt sett så är ju risken för intrång osv kanske inte jättestor, men tekniskt sett hade jag kastat ut den i samma ögonblick jag blev medveten om att den inte får uppdateringar. Alltså, hur tänker du...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Inte får uppdateringar längre? Ok statistiskt sett så är ju risken för intrång osv kanske inte jättestor, men tekniskt sett hade jag kastat ut den i samma ögonblick jag blev medveten om att den inte får uppdateringar. Alltså, hur tänker du...?

Men det är ju det han gör??? Byter ut den. Hur tänker DU?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Inte får uppdateringar längre? Ok statistiskt sett så är ju risken för intrång osv kanske inte jättestor, men tekniskt sett hade jag kastat ut den i samma ögonblick jag blev medveten om att den inte får uppdateringar. Alltså, hur tänker du...?

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här. Vad är den omedelbara faran med att man sitter några extra dagar med en router som inte får uppdateringar för att ta reda på vilken router man ska ersätta den med? Om man upptäcker att routern har en katastrofal säkerhetslucka är en sak, men det här handlar ju inte alls om det.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Ok, trodde det var värre än så. EoL situation och liknande. Det går ju som regel flera månader mellan uppdateringar oavsett så då är det kanske jag som skriker lite för högt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag tror den här passar bättre. Den är ju en alltiallomaskin som man lätt bygger ut med fler AP sen.

Har den tyvärr inte själv men nån annan har säkert lite info vad dom tycker

https://www.webhallen.com/se/product/310057-UniFi-Dream-Machi...

Jag tittade på den också men tror den blir lite overkill för vad jag får ut av den. Just nu finns det inga planer att flytta till ett väldigt stort hus där flera AP är nödvändigt, eller där jag behöver kunna hantera fler unifi-produkter.
Tittade även på om jag skulle köra på Edgerouter X och en AP Lite men kände att jag helst har en router och wifi i samma enhet idag.

Permalänk
Medlem

Jag har stött på problem efter uppgradering av nätverkskort på min server där jag kör min unifi controller. Hela nätet fungerar som det ska och jag kan logga in som vanligt, men controllern visar alla mina enheter som disconnected (usg, switch och AP).

Någon som har någon idé? Servern fick nytt ip från dhcp efter bytet, från att tidigare haft ett statiskt IP, men jag förstår inte varför det skulle bråka med controllerns förmåga att upptäcka enheterna.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@zojjz : Jo, det är serverns nya ip som ställer till det. Du får antingen resetta och adoptera dem på nytt eller ssh:a till varje enhet och köra "set-inform http://ip-of-controller:8080/inform". När enheten visas som "adopting" eller offline kör du samma kommando igen.

Det är alltså inte servern som hittar enheterna utan enheterna som hittar servern.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: aah, jag förstår! Försökt att från serverns håll ställa in samma ip som innan, men får det inte att fungera det heller. Blir det månne konflikt mellan mitt manuellt inställda ip på servern och routerns statiska ip inställt på gamla nätverkskortet?

Borde kunna testa att dra in det gamla nätverkskortet i min stationära och köra igång controllern där.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

@zarkov: aah, jag förstår! Försökt att från serverns håll ställa in samma ip som innan, men får det inte att fungera det heller. Blir det månne konflikt mellan mitt manuellt inställda ip på servern och routerns statiska ip inställt på gamla nätverkskortet?

Borde kunna testa att dra in det gamla nätverkskortet i min stationära och köra igång controllern där.

Du ska kunna ha samma statiska IP på det nya nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@zojjz : Jo, det är serverns nya ip som ställer till det. Du får antingen resetta och adoptera dem på nytt eller ssh:a till varje enhet och köra "set-inform http://ip-of-controller:8080/inform". När enheten visas som "adopting" eller offline kör du samma kommando igen.

Det är alltså inte servern som hittar enheterna utan enheterna som hittar servern.

Skrivet av jocke92:

Du ska kunna ha samma statiska IP på det nya nätverkskortet.

Lyckades med konststycket att ändra tillbaka ip-adressen för servern, men fortfarande ingen kontakt från controllern. Oh well, är väl reset och adoptera om dom som gäller. Hur mycket får man tillbaka från en backup? Ddns, port forward, ip-konf osv?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Lyckades med konststycket att ändra tillbaka ip-adressen för servern, men fortfarande ingen kontakt från controllern. Oh well, är väl reset och adoptera om dom som gäller. Hur mycket får man tillbaka från en backup? Ddns, port forward, ip-konf osv?

Har du föresten provat att stänga av brandväggen i servern tillfälligt?

Permalänk
Medlem

Installerat min udm pro nu, skulle be om public ip hos bahnhof. Visar sig att web interfacet visar fel mac-address, så fick ssh'a in och köra ifconfig för att få rätt mac adress (för interface eth8) för att det skulle fungera.
Känns lite smått buggig på många små sätt.

Permalänk
Medlem

Jag har hyffsat koll på de olika AP:s nanoHd etc.

Men kan någon förklara för mig vad skillnaden är och vad det har för funktion enkelt eller om det finns någon sida någonstans som tar upp det

USG
USG PRO
UXG-Pro
UDM
UDM PRO
Dreammachine
Dreammachine PRO
Cloudkey
Edgerouter

Permalänk
Medlem

@ajn: Menar du fast IP hos Bahnhof? För att slippa Dynamisk DNS? För det gjorde jag med men det funkar inte så bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@ajn: Menar du fast IP hos Bahnhof? För att slippa Dynamisk DNS? För det gjorde jag med men det funkar inte så bra.

Jag vet inte om den är fast också, men min första IP var inte publik, dvs jag var bakom CNAT, så ip adressen på min router var inte tillgänglig utifrån internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag har hyffsat koll på de olika AP:s nanoHd etc.

Men kan någon förklara för mig vad skillnaden är och vad det har för funktion enkelt eller om det finns någon sida någonstans som tar upp det

USG
USG PRO
UXG-Pro
UDM
UDM PRO
Dreammachine
Dreammachine PRO
Cloudkey
Edgerouter

USG, USG Pro, USG XG 8 = router/gateway
Unifi Dreammachine (UDM) = USG + Cloudkey + AP
Unifi Dreammachine Pro (UDM-Pro) = USG + Cloudkey
Edgerouter= ingen Unifi-produkt endast router

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Om inte detta finns i tråden: https://youtu.be/aECPxlT6Qq4?t=461
Gjorde stor skillnad för min del. får ut mina 100Mbit nu.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Någon som äger eller testat Ubiquiti UniFi Switch 24 100W PoE, och kan säga vad som skiljer mellan den och den tidigare modellen Ubiquiti UniFi Switch 24 250W PoE, förutom då att den är passivt kyld och har en lite LCD-skärm på fronten?

Personligen tycker jag det känns som man får mer switch för pengarna när man köper den gamla modellen, dessutom saknas console port och såvitt jag förstår saknas även stöd för SNMP på den nya 100W modellen.

Så frågan är vilken man ska köpa om man är på jakt efter ny PoE-switch?