Precis köpt hus, vad är ett måste att införskaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Jag började med Jula/biltemas verktyg, men efter att 75% gick sönder efter första användningen tröttnade jag och satsade på mer kvalitativa verktyg.

Vattenpass
Tumstock
Hammare
Magnetisk bitshållare och bits
Fogsvans
Snickarpenna
Maskeringstejp
Eltejp
Skruvmejslar
Handtvingar
Avbitare och tång
Borrkassett
Arbetshandskar

För specifika arbeten som att lägga golv eller tapetsera finns det speciella verktyg som behövs till det. Man kommer på vad man behöver efter hand.

Kan inte annat än att hålla med.
Stats på någorlunda kvalitativa verktyg.
Snabbare att arbete med.
Resultat blir ofta bättre då maskiner gör snyggare snitt, enklare att hantera etc.
Går inte sönder mitt i ett projekt.

Dock skulle jag inte köpa de absolut dyraste. Utan man kan lägga sig på en lite enklare nivå av kvalitet när det gäller maskiner man inte använder allt för ofta.
Köper man batteri maskiner som beroende av modell ofta har massor med olika maskiner och är riktigt bra burkar batterier inte blir ett problem. De kommer att användas ganska frekvent samt man kan köpa ny när de börjar bli dåliga. Ofta räcker dock batterier i hemmiljö väldigt många år.

Skrivet av Json_81:

Som erfaren husägare säger jag att du inte behöver ha allt hemma

Standardgrejer som hammare, skruvmejslar, tumstock/måttband, tång osv bör såklart finnas, men ta det lugnt med maskiner och se över om du kan låna/hyra om du inte är helt säker på att de kommer användas mycket.
Särskilt batteridrivna prylar, batteriet dör efter ett antal år även de inte används mycket.
Skruvdragare undantaget såklart, det bör alla ha

Ikea har en låda med skruv/plugg i olika storlekar som är bra att ha liggande.

Jo att hyra är något jag börjat med på senare tid och tycker är ett bra tips.
Förut försökte man fixa med sina egna verktyg m.m men det dog ofta massor med tid och resultat blir sådär.
Jag hyrde en golvslip i julas. Mycket smidigt, tämligen billigt med superresultat istället för att behöva fixa en massa skit.
Så kan inte annat än att hålla med och rekommenderar samma sak.

Sedan skulle jag verkligen vilja potentiera även om det inte har med just verktyg att göra men ändå hör lite ihop.
Börja INTE med flera projekt samtidigt även om någon familjemedlem eller du vill göra just det.
Det tar lätt MASSOR med tid och till slut står man där med massor med icke färdiga projekt och man känner att man ingenstans kommer och ingenstans kan vistas.
GÖR ETT PROJEKT I TAGET, ETT!

Permalänk

Köpa kvalité, akta dig för skräpmärken på JULA, RUSTA, Ö&B etc. köp: Bosch, Hitatchi, Makita ex.
Snacka med Grannarna, ev kan du låna verktyg.
Viktigast om du ska renovera är dock: EN sak i taget! Renovera inte kök, sovrum, badrum och bygg en altan samtidigt, planera... Annars ser vi dig snart i Arga Snickaren

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Många bra tips hittills, men spänningsprovare. Du lär vilja byta något uttag eller byta till led-dimmer någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Köpa kvalité, akta dig för skräpmärken på JULA, RUSTA, Ö&B etc. köp: Bosch, Hitatchi, Makita ex.
Snacka med Grannarna, ev kan du låna verktyg.
Viktigast om du ska renovera är dock: EN sak i taget! Renovera inte kök, sovrum, badrum och bygg en altan samtidigt, planera... Annars ser vi dig snart i Arga Snickaren

Bosch blå/professional isåfall, gröna Bosch är i klass med black and decker och andra lågprisleksaker.
Ville bara lägga till det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Fetaste grillen i kvarteret. Då kommer grannarna till dig och då passar du på o låna de verktyg du behöver

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

En bättre begagnad släpvagn är nästan ett måste som husägare enligt mig. Frakta saker som skräp eller material blir så mycket lättare.

Permalänk
Medlem

Kommer med två andra tips.
Ett par bra arbetsbyxor med knäskydd. Din kropp kommer att tacka dig över tid
Sen det tråkiga: plåster och första förband. En olycka händer lätt - se till att kunna hantera den så kommer du tillbaka till byggandet snabbare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Hej!

Som rubriken säger så har jag precis köpt mig ett litet hus...
Som nybliven husägare behöver man ju se till att man har allt hemma, därav min frågeställning till mer erfarna husägare?
Ska göra om i huset, byta golv och tapetsera/måla väggar samt även få till en altan.
Vilka maskiner är värt att investera i? Skruvdragare och borrmaskin har jag men utöver det?
Kan ett multiverktyg vara en bra idé?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Tacksam för smarta tips!

en buffert till elräkningen i vinter, jag räknar med att december kommer kosta ca 15.000

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|