Skrivet av Överklockad_gasklocka:
Folk säger att det är mer "riktigt" med turbaserat, nästan som att det skulle vara mer BG än själva BG1/2. Ja, i så fall är inte "riktigt"
något som är "bra" i det här fallet.
Det jag antar att dem menar är att Baldur's Gate 3 kommer att vara mer likt regelverket som det baseras på, Dungeons & Dragons. Oavsett om man tycker att det är bra eller dåligt, så är det svårt att neka att dem tidigare titlarna inte riktigt spelade som rollspelet.
Personligen känns det lite dumt att använda namnet, men det är nog mer av en idé från Wizard of the Cost, istället för Larian själva.
Men, men, Divinity: Original Sin fast Forgotten Realms med 5:e som underliggande regelverk låter helt OK för mig.
Citat:
Turbaserat:
- Så otroligt segdraget
- Low level mobs kommer kännas så fruktansvärt tråkonödiga att slåss mot (eller så existerar de inte alls, och då går man miste om de "dussinfiender" som kan göra att de speciella striderna känns mer speciella)
- Det kommer kännas så urbota tradigt att använda en fighter till det den är till för: Att helt enkelt slå med sitt vapen. Detta i sin tur har säkert lett till att varenda klass är fullproppad med färdigheter (såg ju ut i demon som att roguen hade en spellbook med en massa spells, får väl skylla det på 5:e regelupplagan) – som i sin tur gör att klasserna kommer kännas mindre olika
- Det blir en fullständigt lösryckt känsla. Ungefär som att man träffar en fiende och "bjuder upp till dans"; man hamnar på ett parallellt verklighetsplan där man spelar ut denna makabra fars.
Folk som spelar schack och X-com vill nog ha ett snack med dig.
Smaken är så klart som baken, men det finns många exempel på turbaserade spel (inte schack då, personligen) som lyckas göra strider intressant endå.
Kommer dem att köra stenhhård efter 5:e regelverket och dem olika tillägsböckerna så tror jag även att det kommer att finnas tillräckligt med nyans för att hålla dem olika klasserna och monster intressanta.
Det kommer nog inte vara någon stor skillnad om du väljer en Fighter här, jämfört med när du valde en Fighter i NWN och BG. Den stora skillnaden lär väl att vara martial archetypes, vilket gör klassen lite mer intressant bara.
Gällande den magiska handen, så är det precis som dem förklarar under demo:t. Detta är inget som kommer från Rogue klassen, utan det är en bonus när man väljer High Elf. Man får välja en Wizard Cantrip, vilket inte är riktiga magier utan är mer eller mindre enkla trollformler.