Antivirus, Behöver man det idag verkligen?

Permalänk
Medlem

Antivirus, Behöver man det idag verkligen?

En modern dator, senaste uppdateringarna.
Win10 egna ”skydd”
Vad säger IT-nissarna

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör på datorn förstås. Använder endast Windows standardprogram eller även andra? Vilka filer laddar ner osv

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

En modern dator, senaste uppdateringarna.
Win10 egna ”skydd”
Vad säger IT-nissarna

Ska du spela och bedriva hobbyverksamhet på datorn räcker windows defender.
De flesta routrar har oxå skydd för nätverket.

Om du inte behöver skydd samma dag som en exploit blir upptäckt så behöver du inte köpa något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska du spela och bedriva hobbyverksamhet på datorn räcker windows defender.
De flesta routrar har oxå skydd för nätverket.

Om du inte behöver skydd samma dag som en exploit blir upptäckt så behöver du inte köpa något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ok, som jag trodde.
Det är grabbens gamingburk.
Och vi sitter ju bakom router osv.
Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Windows antivirus är ju något av en lägsta nivå som dom flesta har. Om nytt malware inte klarar att kringgå det så kommer det inte kunna spridas särskilt väl.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Windows defender är lika bra som alla andra på antivirus/malware

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Nuförtiden verkar skydden ibland ställa till en del problem med "false positives".

Permalänk
Medlem

Antivirusen har blivit mer ifrågasatta på senare år. Denna artikel är från 2017, men det har varit fler exempel sen dess där AVen själva haft kritiska säkerhetshål.
https://arstechnica.com/information-technology/2017/01/antivi...

Jag har själv förlitat mig på Windows Defender de senaste tre åren, någon enstaka gång har jag provat att bara skanna med olika AV.
Tycker det känns rappare utan ett annat AV, dessutom orsakade de ofta problem med de stora uppgraderingarna till Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Windows defender är lika bra som alla andra på antivirus/malware
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Gäller verkligen att kolla hur testerna utförs också...
Vilka virus? Vilka trojaner? 0-day eller gamla?

Tror inte ett dugg på att Windows Defender är "top" mot fräscha och nya hot.
PC Security channel testade Defender för ett tag sedan och det är långt ifrån en "top"-produkt.

https://www.youtube.com/watch?v=VXtTgP8JkSk

Permalänk
Medlem

Om man läser något på nätet eller laddar ner något alls så skulle jag rekommendera att installera ett annat antivirusprogram, samt Malwarebytes. Windows Defender räcker inte till på långa vägar om man stöter på något, har aldrig varit med om att Defender har hittat något, någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man läser något på nätet eller laddar ner något alls så skulle jag rekommendera att installera ett annat antivirusprogram, samt Malwarebytes. Windows Defender räcker inte till på långa vägar om man stöter på något.

Min uppfattning också. Bitdefender/Kaspersky eller Sophos home.
Undvik sellouts som Avast osv

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Då behöver man vara beredd att betala. Tror inte många är det.

Windows Security fördröjer websurf med 4% medans de andra har en fördröjning på 10%, dessutom brukar denna funktion kosta.

Permalänk
Medlem

Har använt mig av Windows Defender endast sedan det kom ut, då många andra som, t.ex. McAfee har känts som väldigt långsamma och buggiga program för mig. Om man inte är ute och cyklar på internetet funkar nog Windows Defender fin fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

En modern dator, senaste uppdateringarna.
Win10 egna ”skydd”
Vad säger IT-nissarna

Beror på hur dina surfvanor ser ut men har man bara ett sunt förnuft och inte surfar på massa porrsiter eller liknande så klarar man sig ganska bra utan. Är du däremot inne på den mörka sidan av nätet bör du absolut ha ett skydd.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är oftast killgissningar till svar när någon frågar om Defender duger eller inte. Tycker inte man kan dissa Defender om man inte själv eller känner någon som har fått virus eller annat när de använt Defender.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Är oftast killgissningar till svar när någon frågar om Defender duger eller inte. Tycker inte man kan dissa Defender om man inte själv eller känner någon som har fått virus eller annat när de använt Defender.

Varför måste man personligen känna någon det hänt? Jag är betydligt mer intresserad av hur det står sig i tester av antivirusprogramvaror.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man läser något på nätet eller laddar ner något alls så skulle jag rekommendera att installera ett annat antivirusprogram, samt Malwarebytes. Windows Defender räcker inte till på långa vägar om man stöter på något, har aldrig varit med om att Defender har hittat något, någonsin.

Vad är det du läser som dina antivirus reagerar på?
Vad får dig att säga att WD inte räcker? Har du någon källa på att det inte gör det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Ska man köra rally ute på farliga vägar kan det vara bra med rullbur och 4-punktsbälte, hjälm osv.
Samma sak med datorn. Skydd efter behov. Kommer man bara besöka vanliga sidor och har sunt förnuft att inte klicka på
konstiga maillänkar så är man nog safe.

*edit*

Kanske Swec borde göra ett eget test!
Det vore jag väldigt intresserad av att se faktiskt.

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Malwarebytes Premium blockerar IP adresser och webbsidor och listar vilka hot det hittar, AVG (betalvarianten) har hittat många olämpliga filer på datorn samt identifierat vissa filer man laddat ner som hot. Dessa två har också identifierat olämpliga filer på alla jädrans hårddiskar man har, förr i tiden var man ung och dum (och snål) och en hel del ligger och skräpar.

Windows Defender har hittills låtit mig gå in på alla sidor samt ladda ned alla filer, aldrig nekat mig att köra dessa filer från disk heller.

Har man väl åkt på något så klarar Windows Defender aldrig att ta bort något, oftast inte ens hittat hotet. Malewarebytes är riktigt bra på detta, medans AVG är bättre på andra grejer, bra kombination.

Permalänk
Medlem

Istället för att gissa kan man ju titta på seriösa tester, här är ett sådant:
https://www.av-comparatives.org/tests/real-world-protection-t...

Där kan ni se att Defender inte alls är dåligt, sämst på false positives dock. Skyddet däremot är det inget fel på. Jag rekommenderar aldrig folk att köpa antivirus längre. Jag har även konsulat på en av de större bankerna här i landet, och de kör med SCEP vilket till största del är samma som Defender. Användare som klickar på allt är den troligaste vägen in sedan flera år tillbaka, XP-eran och dess problem är borta som tur är.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Defender i många år, tyckte det var smidigt och resurseffektivt, på senare tid tycker jag dock att det sugit musten ur mina datorer, helt enkelt vettefan vad det hållit på med.

Nej, jag har inga schemalagda scans, men det känns nästan så.

Bytte ut till Bitdefender, gratisversionen, på alla burkarna tror jag. Mycket lättare på systemet. Om det är lika bra eller bättre har jag ingen aning om, men jag behöver inte värsta skyddet känner jag. Var preskriberat många år sedan jag tankade hem skumma crackade program osv på releasedagen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Ferrat: Malwarebytes Premium blockerar IP adresser och webbsidor och listar vilka hot det hittar, AVG (betalvarianten) har hittat många olämpliga filer på datorn samt identifierat vissa filer man laddat ner som hot. Dessa två har också identifierat olämpliga filer på alla jädrans hårddiskar man har, förr i tiden var man ung och dum (och snål) och en hel del ligger och skräpar.

Windows Defender har hittills låtit mig gå in på alla sidor samt ladda ned alla filer, aldrig nekat mig att köra dessa filer från disk heller.

Har man väl åkt på något så klarar Windows Defender aldrig att ta bort något, oftast inte ens hittat hotet. Malewarebytes är riktigt bra på detta, medans AVG är bättre på andra grejer, bra kombination.

Beror kanske på vanor men kör bara Microsoft WD sedan ett antal år tillbaka och inte haft några problem. Vad har du fått när du kört WD och som det inte kunde ta bort?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Varför måste man personligen känna någon det hänt? Jag är betydligt mer intresserad av hur det står sig i tester av antivirusprogramvaror.

Är det inte viktigare information av hur verkligheten ser ut än vad som sägs i ett test? Test som för övrigt kan vara betalda av antivirusföretag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Är det inte viktigare information av hur verkligheten ser ut än vad som sägs i ett test? Test som för övrigt kan vara betalda av antivirusföretag.

Det har du rätt i. Men om man kollar på flera olika tester så är risken mindre att de alla är sponsrade av samma företag i alla fall.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag testa precis AVG Free som har File-, Behaviour- och Web Shield. Kan nu rekommendera det över Windows Defender. Har en ganska resurssnål netbook med 4 GB RAM och det känns verkligen som Windows 10 blivit mycket kvickare med AVG på och Defender avstängt, trots att AVG kräver mera minne.

Defender stängs av automatiskt när man installerar ett anti-virus program. Men man ska själv stänga av App & browser control i Windows Security, för AVG Free erbjuder detta. Core isolation tror jag också stängs av automatiskt men man bör kolla, och jag tror det var detta som slöa ner laptopen. Exploit Protection bör man lämna på. Anti-virus program erbjuder inte Exploit Protection det gör program som Malwarebytes (betald).

Permalänk
Medlem

i dag behöver man inte ens klicka på något för att drabbas, räcker att en ad server är infekterad så följer andra med i skiten.

I dag behövs det mer än någonsin som samhället ser ut.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Den här sidan rekommenderar Microsofts egna antivirus, inte för att det är bäst i test men det påstås vara minst i vägen för systemets egna skydd.

Tips

Vad det innebär vet jag inte. Jag kör linux för det mesta och känner mig ganska trygg med det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Den här sidan rekommenderar Microsofts egna antivirus, inte för att det är bäst i test men det påstås vara minst i vägen för systemets egna skydd.

Tips

Vad det innebär vet jag inte. Jag kör linux för det mesta och känner mig ganska trygg med det.

Det är ett Uni, kan bli rätt dyrt med licenser till alla skolans datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

@Dalton Sleeper: Då behöver man vara beredd att betala. Tror inte många är det.

Nä, men var delaktig i att sprida virus då.
Ditt val...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad är det du läser som dina antivirus reagerar på?
Vad får dig att säga att WD inte räcker? Har du någon källa på att det inte gör det?

Men för fan; titta på klippet;
Fullkomligt överkört!
https://www.youtube.com/watch?v=VXtTgP8JkSk

Återkom sen med kommentar, ett skämt.