Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Grafer som den här kan vara lugnande att titta på i dessa tider:

https://s.marketwatch.com/public/resources/images/MW-FI823_DowCor_NS_20170323160402.png

Oavsett när man hoppar in så har det alltid gått upp så småningom, iaf historiskt. Det finns väl inget som talar emot att det inte skulle upprepa sig.

De senaste 10 åren har det sett ut så här:

https://www.macrotrends.net/assets/images/large/dow-jones-industrial-average-last-10-years.png

Har hört det för att Clinton var bra för ekonomin, men herre jösses!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har hört det för att Clinton var bra för ekonomin, men herre jösses!

Ja det var fina tider. Tycka vad man vill om Trump, men nu i höstens val så är nog Trump bäst för ekonomin, iaf kortsiktigt, jämfört med Sanders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det rätt att gå in nu eller ska man vänta lite till?

Det här är väl det vanligaste, skulle väl inte kalla det misstaget, men felet kanske, många gör.

Oerhört svårt att tajma marknaden. Men att gå inte med små belopp lite då och då känns mycket bättre för mig. Skaffa det lägsta möjliga courtaget, och köp för små belopp lite då och då. Jag har tex. köpt lite mer i dagarna nu när det gått dåligt. Visst kan det fortsätta sjunka mer.

Följer man samma strategi småköper lite hela tiden så har det historiskt gått bra.
Det är aldrig för sent att börja spara.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Det här är väl det vanligaste, skulle väl inte kalla det misstaget, men felet kanske, många gör.

Oerhört svårt att tajma marknaden. Men att gå inte med små belopp lite då och då känns mycket bättre för mig. Skaffa det lägsta möjliga courtaget, och köp för små belopp lite då och då. Jag har tex. köpt lite mer i dagarna nu när det gått dåligt. Visst kan det fortsätta sjunka mer.

Följer man samma strategi småköper lite hela tiden så har det historiskt gått bra.
Det är aldrig för sent att börja spara.

Att vara för girig och vänta tills botten. Det är svårt. För min del blev det några Axfood och Latour idag. Sen gick det månatliga sparandet via Lysa iväg. De som vet hur man prickar botten och säljer på toppen är ju miljardärer. =P Problemet är att ingen vet riktigt hur börsen utvecklas. Förmodligen kommer det att fortsätta nedåt, men nångång så börjar det stiga igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här är väl det vanligaste, skulle väl inte kalla det misstaget, men felet kanske, många gör.

Oerhört svårt att tajma marknaden. Men att gå inte med små belopp lite då och då känns mycket bättre för mig. Skaffa det lägsta möjliga courtaget, och köp för små belopp lite då och då. Jag har tex. köpt lite mer i dagarna nu när det gått dåligt. Visst kan det fortsätta sjunka mer.

Följer man samma strategi småköper lite hela tiden så har det historiskt gått bra.
Det är aldrig för sent att börja spara.

Det bästa sparandet är det som blir av.

Sparkapitalet ökar aldrig om man inte börjar spara något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Grafer som den här kan vara lugnande att titta på i dessa tider:

https://s.marketwatch.com/public/resources/images/MW-FI823_DowCor_NS_20170323160402.png

Oavsett när man hoppar in så har det alltid gått upp så småningom, iaf historiskt. Det finns väl inget som talar emot att det inte skulle upprepa sig.

De senaste 10 åren har det sett ut så här:

https://www.macrotrends.net/assets/images/large/dow-jones-industrial-average-last-10-years.png

De tackar vi för, herrejäklar vad deprimerande det var att logga in på banken idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Grafer som den här kan vara lugnande att titta på i dessa tider:

https://s.marketwatch.com/public/resources/images/MW-FI823_DowCor_NS_20170323160402.png

Oavsett när man hoppar in så har det alltid gått upp så småningom, iaf historiskt. Det finns väl inget som talar emot att det inte skulle upprepa sig.

Lugnande vet jag inte om det är när man ser hur långa återhämtningstiderna har varit för vissa av krascherna. Även om man inte jämför mot absoluta toppen utan kollar något år innan är det ju galet lång tid. Beskriver ganska väl varför jag valde att inte gå in nyligen.

Permalänk
Medlem

Än så länge är det inte en pandemi, förutom när det gäller information. informationspandemi....
Jag köper lite allt eftersom. Sa till frugan u fredags att det kanske var dags att sälja bort allt.. hon sa ja, tyvärr gjorde jag ju inte som hon ville. Men sitter med lite likviditet så ser det som en chans att fylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

De tackar vi för, herrejäklar vad deprimerande det var att logga in på banken idag.

Herrejäklar vad glädjande det var att logga in på banken idag. Bah köp köp köp!

Permalänk
Medlem

Jag sitter lungt i båten. Månadssparar som vanligt köpte lite aktier som jag tyckte var lite höga förut.

Tror att folk har tagit ut sina vinster från förra året som orsakat den stora nedgången. Jag tror att då folk inte längre har så mycket vinster att ta ut så kommer rekylen upp igen.

Inget har egentligen ändrats från förra månaden tills nu om man kollar krasst på diverse index så som industri, arbetslöshet med mera. Men jag är ingen expert på detta så ta inte mig på ordet.

Det jag inte förstår dock är varför guldet har gått ner också. Tycker att det borde ha gått upp till följd av oroligheterna.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Jag sitter lungt i båten. Månadssparar som vanligt köpte lite aktier som jag tyckte var lite höga förut.

Tror att folk har tagit ut sina vinster från förra året som orsakat den stora nedgången. Jag tror att då folk inte längre har så mycket vinster att ta ut så kommer rekylen upp igen.

Inget har egentligen ändrats från förra månaden tills nu om man kollar krasst på diverse index så som industri, arbetslöshet med mera. Men jag är ingen expert på detta så ta inte mig på ordet.

Det jag inte förstår dock är varför guldet har gått ner också. Tycker att det borde ha gått upp till följd av oroligheterna.

Guldet går ner eftersom folk säljer av guld för att köpa aktier på rea.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Guldet går ner eftersom folk säljer av guld för att köpa aktier på rea.

Är det verkligen så enkelt? Är väldigt tveksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Är det verkligen så enkelt? Är väldigt tveksam

Jag tror det.
Jag tror att de flesta i västvärlden är ändå skeptiska till den storleken och påverkan covid19 kommer ha på mänskligheten i stort.
Centrala banker kommer sannolikt tillföra likvid till marknaderna.
Trump vill definitivt inte ha en börs krasch nu när han vill bli omvald.
Mer likvid i marknaderna kommer nog ge en konstgjord andning till börsen. Den kommer nog att stabiliseras.
Jag tror inte detta är en börskrash, utan en snarare en ordentlig korrigering.
Så ja. först köper man med kontanter på rea, sedan köper man för guld på rea, och vissa kanske till och med lånar för att köpa på rea (det skulle jag avråda dock ifrån).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Jag tror det.
Jag tror att de flesta i västvärlden är ändå skeptiska till den storleken och påverkan covid19 kommer ha på mänskligheten i stort.
Centrala banker kommer sannolikt tillföra likvid till marknaderna.
Trump vill definitivt inte ha en börs krasch nu när han vill bli omvald.
Mer likvid i marknaderna kommer nog ge en konstgjord andning till börsen. Den kommer nog att stabiliseras.
Jag tror inte detta är en börskrash, utan en snarare en ordentlig korrigering.
Så ja. först köper man med kontanter på rea, sedan köper man för guld på rea, och vissa kanske till och med lånar för att köpa på rea (det skulle jag avråda dock ifrån).

Den stora frågan är ju om galningen kan hålla sig i skinnet bara. Förra årets börsoro pga Trump är något jag inte lär glömma i första taget.

Men vem vet, kanske slutar det med Corona även för Trumpen. Hans odds för överlevnad bör inte vara den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den stora frågan är ju om galningen kan hålla sig i skinnet bara. Förra årets börsoro pga Trump är något jag inte lär glömma i första taget.

Men vem vet, kanske slutar det med Corona även för Trumpen. Hans odds för överlevnad bör inte vara den bästa.

Nu är väl börsoron i USA istället delvis pga att det går bra för Sanders. Amerikanerna tror ju att om han blir president blir USA genast ett kommunistland.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Nu är väl börsoron i USA istället delvis pga att det går bra för Sanders. Amerikanerna tror ju att om han blir president blir USA genast ett kommunistland.

Vi som minns 2015/2016 väl inser att folk påstod att marknaden skulle kollapsa helt om Trump vann men istället nästintill dubblerades värdet på DowJ t.ex.

Imorgon är det en ny dag (vardag) och vad som händer kommande dagar är för mig mer intressant än vad som händer i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vi som minns 2015/2016 väl inser att folk påstod att marknaden skulle kollapsa helt om Trump vann men istället nästintill dubblerades värdet på DowJ t.ex.

Imorgon är det en ny dag (vardag) och vad som händer kommande dagar är för mig mer intressant än vad som händer i USA.

Jag har typ 75% av mina pengar på amerikanska börser

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Guldet går ner eftersom folk säljer av guld för att köpa aktier på rea.

Nej aktier och guld går ner för att investerare säljer och flyr till obligationer, Us 10årig har kollapsat ner på 1.2% i veckan, fler köpare, högre pris, lägre ränta.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den stora frågan är ju om galningen kan hålla sig i skinnet bara. Förra årets börsoro pga Trump är något jag inte lär glömma i första taget.

Men vem vet, kanske slutar det med Corona även för Trumpen. Hans odds för överlevnad bör inte vara den bästa.

"let me issue and control a nation's money and i care not who writes the laws"
Det är räntemarknaden och obligationsmarknaden, som förövrigt är ganska mycket större än aktiemarknaden som styr.

Som vi vet höjde Powell styrräntan ganska aggressivt 2018, spiken i kistan blev nog ändå höjningen i dec 18 från 2.25-2.5. Marknaden tog inte emot det väl alls och började sälja. Trump avrådde powell från att höja, och han fick väl rätt, men oavsett har centralbankerna ett inflationsmål att följa.

Varför ligga med pengar i aktiemarknaden och få 2-3% i vinstutdelning när amerikansk skuldsedel ändå garanterar 3.2% riskfritt?

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Lugnande vet jag inte om det är när man ser hur långa återhämtningstiderna har varit för vissa av krascherna. Även om man inte jämför mot absoluta toppen utan kollar något år innan är det ju galet lång tid. Beskriver ganska väl varför jag valde att inte gå in nyligen.

Tog flera år för mig att få tillbaka pengarna efter finanskraschen. Värdet på depån halverades när det var som värst, det var lite turbulent. Tror det kommer dröja länge innan jag är tillbaka till 2020-01 ATH igen.

Borde ha sålt rubbet i januari när de började surra om Corona, klart det skulle påverka när världens näst största ekonomi är drabbad, här hade man ju till och med gott om tid på sig att agera innan marknaden regerade. I Finanskrisen fick man inte dessa varningar presenterad riktigt, innan det bar söderut. Lätt att vara efterklok är det dock.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Enligt placera så gick guldpriset ner pga att investerare tvingades sälja guld för att täcka förluster.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/02/boumlr...

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Nu är väl börsoron i USA istället delvis pga att det går bra för Sanders. Amerikanerna tror ju att om han blir president blir USA genast ett kommunistland.

Sant förvisso, men även oron över vilt smittande i Corona gör nog sitt. Kan tänka mig att Buttigiegs avhopp kan göra vissa där borta än mer oroliga.

Vill Trumpen fortsätta vara president måste han nog verkligen anstränga sig för att hålla sig i skinnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

"let me issue and control a nation's money and i care not who writes the laws"
Det är räntemarknaden och obligationsmarknaden, som förövrigt är ganska mycket större än aktiemarknaden som styr.

https://fm-static.cnbc.com/awsmedia/chart/2019/7/5/export-MVFqv%20(3).1565009580411.png?

Som vi vet höjde Powell styrräntan ganska aggressivt 2018, spiken i kistan blev nog ändå höjningen i dec 18 från 2.25-2.5. Marknaden tog inte emot det väl alls och började sälja. Trump avrådde powell från att höja, och han fick väl rätt, men oavsett har centralbankerna ett inflationsmål att följa.

Varför ligga med pengar i aktiemarknaden och få 2-3% i vinstutdelning när amerikansk skuldsedel ändå garanterar 3.2% riskfritt?

Men det sammanföll ändå väldigt bra med Trump's bråk med Kina också.

Asiatiska börserna verkar starta bra, får hoppas på ett gott omen för denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Enligt placera så gick guldpriset ner pga att investerare tvingades sälja guld för att täcka förluster.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/02/boumlr...

https://borsvarlden.com/artiklar/margin-calls-fick-guldet-att...

“I ett ord, margin-calls”, skriver van der Walt. Han syftar alltså på att aktörer behöver få loss likviditet för att täcka de växande förlusterna på sina depåer när aktiemarknaden rasar kraftigt.

“När riskaversionen går över i panik på marknaden, så söker marknaden efter dollar, yen och amerikanska statspapper. Jag räknar med att guldet tappar i en sådan marknadsmiljö eftersom guld likvideras för att få loss kontanter”, skriver @Abnamro på twitter.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att nu belåna sin portfölj och använda det som hävstång. Jag tror marknaden går ner lite till men har inte så mycket torrt krut att investera. Räntor är ju väldigt förmånliga, gratis upp till en viss summa till och med hos Avanza t ex.

OBS gör bara detta om du vet vad du håller på med.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare under året lösgjort allt mitt kapital och nu ser jag möjligheten här att eventuellt lyckas träffa in en botten. Vad har folk för tankar om det ? Funderar på en index-fond med rätt tidpunkt, t.ex a-zero.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag har tidigare under året lösgjort allt mitt kapital och nu ser jag möjligheten här att eventuellt lyckas träffa in en botten. Vad har folk för tankar om det ? Funderar på en index-fond med rätt tidpunkt, t.ex a-zero.

Om det här bara är en rekyl ner, kan vi vara vid botten nu. Om det är en riktig krasch på gång, kommer det gå ner 20-50% till.

Ang indexfonder tycker jag Avanza Zero är bland de allra sämsta. Ta hellre Länsförsäkringar eller Avanzas andra globala indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Om det här bara är en rekyl ner, kan vi vara vid botten nu. Om det är en riktig krasch på gång, kommer det gå ner 20-50% till.

Ang indexfonder tycker jag Avanza Zero är bland de allra sämsta. Ta hellre Länsförsäkringar eller Avanzas andra globala indexfond.

Har detta i åtanke. Så svårt att veta när man ska gå in....

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag har tidigare under året lösgjort allt mitt kapital och nu ser jag möjligheten här att eventuellt lyckas träffa in en botten. Vad har folk för tankar om det ? Funderar på en index-fond med rätt tidpunkt, t.ex a-zero.

Jag personligen har svårt för att våga satsa stora kapital vid en ev. "botten" det är inte säkert att botten är nådd ännu. Risken med att försöka vänta in en botten är att man aldrig kommer till skott eller köp av aktier. Jag själv gör små kontinuerliga inköp och vid sådan här nedgångar köper jag på mig lite mer. Jag tror det kan gå upp lite gran nu för att sedan gå ned igen när alla bolag vinstvarnar eftersom det mesta har stått stilla i och med Corona.
Som jag skrivit förr är jag helt klar med min strategi och det blir så mycket enklare att köra på det spåret när svåra tider inträffar.
Mindre risk att bli känslomässig och paniksälja.
Detta är ett tips jag önskar jag hade fått i mina yngre investerarår

Köp kontinuerligt istället för att gå in med stort belopp en gång.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Har detta i åtanke. Så svårt att veta när man ska gå in....

historiskt har det alltid (långsiktigt) varit rätt tid att gå in.

själv köpte jag så mycket jag kunde under nedgången vilket visade sig vara rätt, det har varit min strategi i alla större nedgångar som jag varit med om. Visst kan det krascha mer en då har jag ändå inte köpt på top.