Baldur's Gate III introducerar strider med turordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hmm... Jag är lite skeptisk. Dos 1 och 2 var trevliga, men tog enormt mycket tid för striderna. Som @Sienar nämner ovan var det mycket fokus på olika stuns och elements och det blev rätt tråkigt till slut.

Jag är väldigt förtjust i att allt händer samtidigt i striderna i rtwp. Jag hade gärna sett turn based där alla bestämmer sina drag först och sedan utförs de samtidigt. Men så blir det nog inte.

Ja, ja. Jag är ändå förväntansfull och tänker att det förmodligen blir ett köp efter att allt dlc släppts.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är det ju D&D 5E som styr reglerna. Man har inte AP som i Divinity, detta gick dessutom spara lite mellan rundor för extra brutala rundor. Dvs det är inspirerat av D&D men med regler förenklade för ökad frihet. BG3 blir ju istället en action, en bonus action och rörelser. Vill man röra sig extra långt offrar man sin action om man inte är rogue eller munk som kan göra det via bonus action osv.

Alla attacker sker mha D20 kast. Dvs man kan alltid ha otur och missa. 100% chans att träffa lär väl inte existera om man inte möter svag fiender där även en etta på tärningen träffar. I spelet dvs, i riktig D&D är en etta autofail. Men det kanske är lite smådrygt i ett spel så tveksamt att de har med detta även om det vore kul crit är enbart vid 20 på tärningen. Så 5% chans om det inte finns föremål som tillåter crit på andra tärningsslag, tex 20 och 19 osv.

Kör de D&D regler borde spells inte ha CD heller som i Divinity utan man kan kasta en begränsad mängd per dag. Så mestadels nyttjar man cantrips, svagare magier som inte kostar spellslots och motsvarar ett slag från spelare med vapen typ.

Så striderna må likna Divinity men jag tror det kommer vara helt annorlunda att spela faktiskt. Nu återstår ju sånt här att se, inte haft läge att se deras demonstration helt än så dessa frågor kring magier kanske är besvarade tex

Du ser min poäng. Det kanske ser lika ut. Isometriskt perspektiv i strid osv. Så ska man hårdra det är Divinity, Pillars osv rätt lika att kolla på. Men när man faktiskt spelar dem märker man skillnaden snabbt. Tror det blir samma här

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Såg streamen live igår. Kunde inte tro mina ögon. Sjukt besviken. Visst de som gillar Divinity får ett nytt spel, grattis. Men att kalla det här baldurs gate, nej nej nej. Fick ingen baldurs gate känsla alls.

Allt var divinity rakt igenom, enda skillnaden är väl storyn. Var kanske svårt att bygga vidare på sin egen. Baldurs gate spelen var väldigt äventyrliga, divinity kommer med några få maps men tidskrävande saker som att flytta lådor eller kriga mot en myrsa i 15 minuter.

Permalänk

Synd, ville ha RTwP. Har aldrig kunnat komma in i Divinity-spelen. Är dock inte alls lika besviken som när Bethesda förstörde Fallout.

Får väl dra en runda till i NWN2 istället.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Nej jag har nya pathfinder spelet att se fram emot. Men jag hade längtat efter baldurs gate sen när man spelade tvåan Och sen är det premade karaktärer i divinity :/ som är kopplad till storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hmm, många som tycker det kunde lika gärna vara Divinity 3 men det är ju inte så konstigt eftersom Divinity spelen är ju kraftigt inspirerade av D&D och BG-spelen också är jag rätt säker på. Då blir det ju så eller?

Fråga till er som är BG veteraner och som är lite skeptiska, vad är det ni vill ska vara annorlunda/inte gillar? Är det den grafiska stilen? De turbaserade striderna? (Vilket är logiskt med D&D regler så jag förstår deras val att gå den vägen). Vore kul att veta.

Jag har ju inte supermycket minne från BG men visst, det kanske var mer likt Pillars of Eternity än Divinity i den grafiska stilen som jag minns det? Kan det vara där skon klämmer? Jag är supernöjd med det jag sett än så länge personligen. Men alltid nice att veta vad veteranerna tycker, jag har inte mycket förutfattat hur jag vill ha det liksom.

Eller har ni bara för högt ställda förväntningar, dvs nostalgin gör att ett BG3 kan aldrig nå den nivå ni vill att den ska nå om ni är ärliga mot er själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förutsätter att du avser just Divinity: Original Sin 2 som mall, när du nämner Divinity 3. Det finns ju nämligen äldre spel i Divinity-serien, som t.ex. spelet Divinity 2 (från 2009), som också skulle kunna tänkas vara utgångspunkten för ett Divinity 3.
D:OS2 är ju vad som passar bäst in på resonemanget, för BG3 ser väl ut att låna mycket därifrån.

Baldur's Gate spelen är inte bara inspirerade av D&D, de är D&D både sett till regelverk och miljö*.
Hela klabbet licensieras och godkänns av D&D-utgivaren Wizards of the Coast, vilket förmodligen är den enskilt största anledningen till att Baldur's Gate 3 inte hänt för länge sedan.

Sett till både grafisk stil och spelmekanik så står Pillars of Eternity närmare de gamla Baldur's Gate-spelen än vad Divinity: Original Sin (2) gjorde.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt, mycket möjligt att det blir ett kanonspel, men det är för mig lätt att förstå varför det väcker viss osäkerhet kring om BG3 som spel faktiskt vinner på att vara BG3 istället för att vara D:OS3.

*) Spelen utspelar sig i en av D&D-utgivarens världar de använder i officiella kampanjer, Forgotten Realms, där platser som även känns igen som speltitlar är väl etablerade namn. Ta t.ex. Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Personligen försöker jag tänka mig in i spelandet och hade nog föredragit om BG3 inte var turbaserat. Knappast en dealbreaker, men det är vad min magkänsla önskar.

Sen kan det bli det bästa turbaserade spelet någonsin. Känslan finns där ändå. Men hoppas detta blir bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Hmm, många som tycker det kunde lika gärna vara Divinity 3 men det är ju inte så konstigt eftersom Divinity spelen är ju kraftigt inspirerade av D&D och BG-spelen också är jag rätt säker på. Då blir det ju så eller?

Fråga till er som är BG veteraner och som är lite skeptiska, vad är det ni vill ska vara annorlunda/inte gillar? Är det den grafiska stilen? De turbaserade striderna? (Vilket är logiskt med D&D regler så jag förstår deras val att gå den vägen). Vore kul att veta.

Jag har ju inte supermycket minne från BG men visst, det kanske var mer likt Pillars of Eternity än Divinity i den grafiska stilen som jag minns det? Kan det vara där skon klämmer? Jag är supernöjd med det jag sett än så länge personligen. Men alltid nice att veta vad veteranerna tycker, jag har inte mycket förutfattat hur jag vill ha det liksom.

Eller har ni bara för högt ställda förväntningar, dvs nostalgin gör att ett BG3 kan aldrig nå den nivå ni vill att den ska nå om ni är ärliga mot er själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Både och. Sedan är jag skeptisk till Larians förmåga att ge rätt känsla i story osv. Alldeles för mycket Bard's tale över D:OS för mig. Väntat men trisst. Pillarsmotorn och teamet hade nog kunnat gjort en värdig uppföljare med lite resurser.

Edit: nej det är inte bara rosaskimmer nostalgi grejer då jag fortfarande njuter av BG-spelen om jag får tid över. Sedan kan man önska nytt innehåll, ny story, nya quests m.m.

Permalänk
Medlem

Striderna i D&D jämfört med DOS spelen är ju karaktärernas inre styrka mot hur väl du kan manipulerar fysiken och element i DOS...
Hoppas verkligen inte på ett DOS3 utan ett D&D spel. Detta ser dock ut som BG3 i en DOS3 motor....
Jag gillade visserligen DOS spelen, men i tvåan tröttnade jag på att de använde sig samma sak som XCOM spelen för att överdriva svårigheten - fienden fick automatiskt intiativet för att flytta sig för en strid och de hade alltid lite fler action points oavsett om de utförde samma saker som man själv gjorde... Ett sådant system som skall vara strategiskt och utnyttja saker förstörde en perfekt manöver i grupp framåt för att straffas för att du inte cheesade ut dina karaktärer spritt i omgivningen inför varje fight.

Så - hoppas att det blir tillräckligt mycket BG3, undviker fällorna med att ge fienden dumma övertag och helt enkelt låta reglerna i D&D komma till tals för att skapa svårigheten. Tjusningen i D&D är ju att om du kommer till ett område att låte din Ranger ta reda på spåren för monstrena i omgivningen för att veta hur du bör bete dig... Jaja... Som tärningsrullande gammal mossmänniskan så önskar man alltid upp i det blå

Men klart man kommer köpa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Både och. Sedan är jag skeptisk till Larians förmåga att ge rätt känsla i story osv. Alldeles för mycket Bard's tale över D:OS för mig. Väntat men trisst. Pillarsmotorn och teamet hade nog kunnat gjort en värdig uppföljare med lite resurser.

Edit: nej det är inte bara rosaskimmer nostalgi grejer då jag fortfarande njuter av BG-spelen om jag får tid över. Sedan kan man önska nytt innehåll, ny story, nya quests m.m.

Pillars gänget har ju en sak som inte är så bra - tråkiga fighter(tyckte jag i alla fall). Dock så har de ju story och stämning klappat och klart.
Själv hade jag velat se Kingmaker motorn med ett kompetent team och ett kreativt team som samarbetar bra ihop.

Rosa skimmrande glasögon behövs inte - det tog mig en kvart när jag kickade igång BG2 sist att ha överseende med grafik och daterade regler innan jag var fast och bestämde mig för att hitta pantalonger, smacka till Kangaxx och ner och cheesa Beholders med Shield of Balduran Mmmmm - wunderbart

Permalänk
Medlem

ser inte ut att ha det minsta med tidigare BG-spel att göra i varken gameplay eller stil.
inget större fan av de senare Divinity-spelen, för gimmicky och meta-game'iga och så ser detta spel också ut att bli.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Divinity är en bra spelserie på många sätt, men jag har aldrig fastnat så mycket att jag orkat ta mig igenom ett helt spel. Förhoppningsvis har de engagerat några andra än sina vanliga historieberättare till BG3...

Då är jag tacksam att Pathfinder Kingmaker finns som jag lagt över 100 timmar i hittills, och backat uppföljaren som verkar bli ännu mer episk! RtwP FTW (även om de har fallit till föga och ska introducera turordningsbaserad strid som option)

Om ni gillade Kingmaker och vill ha mer RtwP så är kickstartern för uppföljaren på gång just nu!
https://www.kickstarter.com/projects/owlcatgames/pathfinder-w...

Ps.
Heroes of Might and magic 3 är uppenbart det bästa spelet i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Utan att ha sett något mer än bilderna, så mina tankar om turordning:
När jag spelade gamla Baldurs Gate så pausade jag ju IHJÄL mig i striderna. Varenda rörelse skulle bli perfekt. Så - jag spelade det nästan på så vis redan då. Helt ok i mina ögon med turordning!

Samma för min del. Om man spelar Baldur's Gate med lite högre svårighetsgrad, och många partymembers, så blir alla strider i princip "tap, tap" på spaceknappen, que commands, "tap, tap" på spaceknappen, que commands --> i evighet. Inget vidare flyt alls.

Tror striderna i Baldur's Gate på detta sätt tar längre tid än om de hade varit rent turn-based från början. Sedan även om man gjorde som ovan så kände man ändå riktigt aldrig att man hade 100% control över striderna.

Jag har spelat både Baldur's Gate 1 och 2, samt Divinity Original Sin 1 och 2, och personligen föredrar jag helt klart turn-based och tycker det är roligare. Så själv så litar jag litar på Larian och tror att detta blir jättebra

Permalänk
Medlem

"Go for the eyes, Boo."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fonus:

"Go for the eyes, Boo."

"GO FOR THE EYES!"

Miniature giant space hamster! 😍

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Om jag bygger en bil som är byggd runt en förbränningsmotor, så spelar det ingen roll hur tyst den är eller hur lik en tesla den är, det är fortfarande en förbränningsmotor och inte en elbil.
Ja du kan köra argumentation om att datorer alltid gör turordning men skillnaden är att i bg kan du faktisk spela med den och planera den.
Systemet är delvis gömt men inte helt, alla spelar inte samtidigt din gubbe kan få gå efter någon i turordningen vilket kan vara avgörande och du kan då använda exempelvis Haste för att få vara först under rundan.

Åter igen, jag säger inte att det inte är baserat på liknande regelverk, jag vill fortfarande att det ska vara ett D&D inspirerat spel eller en förbränningsmotor för att använda dina egna ord.

Och här tappar jag dig helt, du argumenterar emot dig själv genom att faktikts förklara hur spelet går till och självklart spelar speed factor roll men det leder till att du svingar ditt vapen tidigt eller sent under de 6 sekunder under en runda. och inte till att det blir din tur att gå först och du får göra dina attacker helt ifred när dina moståndare bara står där och väntar på att du ska bli klar med att ge ut dina ordrar och se dem ske innan du lämnar över turen till dem eller vice versa.

Alltså, BG3: du spelar, NPC spelar, du spelar, NPC spelar etc.

BG1 o BG2: ALLA SPELAR

Om du inte ser skillnaderna orkar jag inte förklara mer men det är bara att du läser alla andras kommentarer eller någon av flera nyhetsartiklar som skrivits på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Trodde verkligen mer om detta spel. =/ levererar inte ens grafikmässigt

JODÅ! Kantiga buskar och fotspår som försvinner inom 2 sekunder, vad mer kan man önska? XD
Kan inte påstå att den har NÅGOT jämförbart med Baldurs förnyelse på sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Här är det ju D&D 5E som styr reglerna. Man har inte AP som i Divinity, detta gick dessutom spara lite mellan rundor för extra brutala rundor. Dvs det är inspirerat av D&D men med regler förenklade för ökad frihet. BG3 blir ju istället en action, en bonus action och rörelser. Vill man röra sig extra långt offrar man sin action om man inte är rogue eller munk som kan göra det via bonus action osv.

Alla attacker sker mha D20 kast. Dvs man kan alltid ha otur och missa. 100% chans att träffa lär väl inte existera om man inte möter svag fiender där även en etta på tärningen träffar. I spelet dvs, i riktig D&D är en etta autofail. Men det kanske är lite smådrygt i ett spel så tveksamt att de har med detta även om det vore kul crit är enbart vid 20 på tärningen. Så 5% chans om det inte finns föremål som tillåter crit på andra tärningsslag, tex 20 och 19 osv.

Kör de D&D regler borde spells inte ha CD heller som i Divinity utan man kan kasta en begränsad mängd per dag. Så mestadels nyttjar man cantrips, svagare magier som inte kostar spellslots och motsvarar ett slag från spelare med vapen typ.

Så striderna må likna Divinity men jag tror det kommer vara helt annorlunda att spela faktiskt. Nu återstår ju sånt här att se, inte haft läge att se deras demonstration helt än så dessa frågor kring magier kanske är besvarade tex

Du ser min poäng. Det kanske ser lika ut. Isometriskt perspektiv i strid osv. Så ska man hårdra det är Divinity, Pillars osv rätt lika att kolla på. Men när man faktiskt spelar dem märker man skillnaden snabbt. Tror det blir samma här

Håller med dig att det borde bli skillnad utifrån att regelverket för dnd är annorlunda (har inte spelat sedan 3.5 men kan grunderna). Jag är bara så förtjust i det organiserade kaos som uppstår när allt sker samtidigt i just rtwp. Det känns mindre som ett brädspel och mer på riktigt för mig.

Visuellt känns det mycket Divinity, vilket är förståeligt då det är typ samma spelmotor. Jag hoppas verkligen att det stannar vid det visuella. Även om Divinity var kul, var det inte särskilt minnesvärda strider. Jag hoppas att det beror på mekaniken och inte att det hänger ihop med hur de lagt upp striderna.

Jag vill ha episka strider där desperation och triumf avlöser varandra. Och där man kan hitta överdrivet kraftfulla kombinationer att utnyttja om man så vill.

Förmodligen är det delvis överdriven nostalgi, men jag spelade om de gamla BG spelen för ett år sedan kanske och njöt mer än jag gjort på länge av ett rpg. Jag borde nog testa pathfinder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har spelat spel som dragon age origins och även testat baldurs gate 1, RTwP systemet är för mig ett katastrofalt experiment som inte funkar någonstans.

det känns som någon hade förslaget "vi kör på real time combat!" och sedan den andra utvecklaren "nej vi kör turn based istället det är bättre!" så kommer chefen in "men mina små anställda inget gnäll här inte vi bara trycker ihop båda systemen till en enda smörja som blir det värsta systemet som någonsin gjorts så blir ni båda nöjda"

det är vad RTwP är för mig.

så jag är otroligt glad att det är full turn based för det är bäst i såna här spel, taktiska spel så ska man ha turn based inget annat.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Verkar ju bli riktigt bra skönt att det inte blev ett arpg av det
Surrealistiskt att se ett Baldurs Gate-spel med modern grafik, blir svårt att spela de första spelen igen nu haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Även om Baldurs Gate spelen tillhörde de spel jag investerade mest timmar i på gymnasietiden så hade jag väldigt svårt att gå tillbaka till turnbased with pause iochmed Pillars of Eternity. Själva spelmekaniken var en kompromiss från Biowares sida och känns mäkta utdaterad när man försöker spela dessa i dagsläget.

Har spelat Original Sin spelen med en vän och turn based combat i det spelet var riktigt engagerande och roligt, det är något som Larian kommer att lyckas med ordentligt, framförallt om de har D&D regelverket i ryggan. Dock så avslutade vi aldrig spelen då story, karaktärer och själva motivationen att avancera i kampanjen var rätt usel och allmänt snurrig. Så jag är lite skeptiskt just nu om de får till att spelet även blir engagerande utifrån story synpunkt då det är en lika viktig del som det spelmekaniska.

Permalänk
Medlem

@Kethsi, @Boggus: Regelsystemet bygger ju dock på DnD som i grunden är löst realtime baserat. Till exempel har spells cast time. Många kraftfulla spells har lång cast time så att man har potentiell möjlighet att avbryta dem. Gör man om det till instant cast så behöver man balansera om hela magisystemet inklusive flera hela klasser.

Så det finns en anledning till att crpg spel som bygger på DnD kör RTwP som du uttrycker det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Pillars gänget har ju en sak som inte är så bra - tråkiga fighter(tyckte jag i alla fall). Dock så har de ju story och stämning klappat och klart.

Detta visar att smaken är som baken. Jag tycker att fighterna i Pillars of Eternity 2 är oöverträffade. Jag tycker att turbaserade CRPG ger onödigt mycket detta-är-ett-spel-känsla, förutom att allting tar helt enormt mycket tid oavsett svårigheten på fighten. Behöver man detaljstyra ett parti i RTWP kan man pausa exakt när man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag har spelat spel som dragon age origins och även testat baldurs gate 1, RTwP systemet är för mig ett katastrofalt experiment som inte funkar någonstans.

det känns som någon hade förslaget "vi kör på real time combat!" och sedan den andra utvecklaren "nej vi kör turn based istället det är bättre!" så kommer chefen in "men mina små anställda inget gnäll här inte vi bara trycker ihop båda systemen till en enda smörja som blir det värsta systemet som någonsin gjorts så blir ni båda nöjda"

det är vad RTwP är för mig.

så jag är otroligt glad att det är full turn based för det är bäst i såna här spel, taktiska spel så ska man ha turn based inget annat.

En kompromiss är det förstås, men jag tror inte kompromissen är den du utmålar.

Jag tror ju istället kompromissen var mellan:
* "vi gör ett D&D-baserat spel", vilket innebär att det måste vara turordningsbaserat, för så ser regelboken ut och WoTC går knappast med på ett så stort avsteg eftersom man isf tappar i princip all substans gällande regelverket.
* "vi vill göra striderna lite mer dynamiska", förmodligen för att de tänkte sig att de flesta skulle uppskatta det (relativa) flytet mer

Det blir väl främst ett problem om spelaren försöker nå någon av extremerna, spelet är ju på något sätt anpassat för att placera sig i ett spann som sträcker sig över mitten av skalan. (Den ena extremen finns inte ens med på skalan, det kan aldrig bli helt dynamiskt med det regelverk som spelet följer, och den andra extremen blir stökig om man ska pausa precis hela tiden.)

Personligen stör det mig inte särskilt, men jag föreställer mig att ju starkare spelaren känner att den måste spela "optimalt" desto mer frustrerande är nog RTWP.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

I Heroes of Might & Magic IV(bästa HOMM) behöver man inte slåss i strider själv om man inte orkar, utan AI räknar instantly ut vem som vann/losses. De borde implementera samma system här så att de som tycker turn-based-combat är segt, slipper se någon som helst combat alls om de nu inte vill det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du misstar "bästa" med "sämsta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det är natt och dag för mig. Visst, jag pausar konstant när jag spelar BG 1&2, men det är inte turn-based för det. Det enkla argumentet är att du på inget sätt i BG 1&2 kan påbörja och avsluta en hel runda för en enda karaktär, för att sedan göra samma för nästa i turordningen. Det går att pausa varje runda, ge alla sina order och se hur det utspelar sig, men det är inte alls som Fallout 1&2 eller typ Temple of Elemental Evil.

För egen del är jag lite förvånad att det är helt turn-based, men det funkar utmärkt för mig.

Och där är själva poängen med atr inte ha turnbased.
En hjälte med ett hp kvar men med sju handlingar kan med sitt mäktiga svärd döda alla sju finder som är kvar. I real time with pause så kommer en av de sju slå hjälten och döda honom innan han dödat mer än ett par fiender.

Turnbased suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Och här tappar jag dig helt, du argumenterar emot dig själv genom att faktikts förklara hur spelet går till och självklart spelar speed factor roll men det leder till att du svingar ditt vapen tidigt eller sent under de 6 sekunder under en runda. och inte till att det blir din tur att gå först och du får göra dina attacker helt ifred när dina moståndare bara står där och väntar på att du ska bli klar med att ge ut dina ordrar och se dem ske innan du lämnar över turen till dem eller vice versa.

Hur argumenterar jag emot mig själv?
Striden är delad i rundor, Haste exempelvis ger initiative vilket gör att din handling sker först, kan vara att jag tänker i hur papper och penna rollspel körs och det är på samma sätt men för mig är det en turordning i det som sker, det är inte samma som ens tur när man spelar monopol men ser det iaf som tur.
När rundan är över börjar nästa runda och turordning avgörs igen osv osv.

Om en skyddsgrej tar två rundor är det avgörande vid andra rundan om någon attackerar dig innan du fått din tur eller inte, om inte så är inte skyddet klart. Iom att detta inte avgörs på när du gör något utan vart din plats i rundan är så ser jag det som turn based.

Men vill du inte diskutera det mer för att du inte håller med är det helt upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hoppade faktiskt ur live-stream för att kolla så att jag hade kommit rätt. Och visst hade jag det. Men inledningsvis trodde jag att jag råkat komma in på någon gammal visning av Divinity.

Detta kunde lika gärna hetat "Divinity Original Sin 3: Baldurs Gate" och jag hade gått med på det.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Som befarat, spelet ser ut att bli en besvikelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett divinity OS 3 med fläskig budget är precis vad jag vill ha så jag är helnöjd med vad dom visade men en fråga bara. Gick inte Larian ut i början och sa att dom fukuserade helt och hållet på real time game play?
Turnbased mode var något dom skulle kunna tänka sig längre fram eftersom både dom och många av deras fans älskar det men då som en bonus och eventuellt efter spelets release då dom först och främst skulla lägga alla resurser på ett fullfjädrat real time mode i still med BG.
Det verkar som annat liv i luckan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Även om Baldurs Gate spelen tillhörde de spel jag investerade mest timmar i på gymnasietiden så hade jag väldigt svårt att gå tillbaka till turnbased with pause iochmed Pillars of Eternity. Själva spelmekaniken var en kompromiss från Biowares sida och känns mäkta utdaterad när man försöker spela dessa i dagsläget.

Har spelat Original Sin spelen med en vän och turn based combat i det spelet var riktigt engagerande och roligt, det är något som Larian kommer att lyckas med ordentligt, framförallt om de har D&D regelverket i ryggan. Dock så avslutade vi aldrig spelen då story, karaktärer och själva motivationen att avancera i kampanjen var rätt usel och allmänt snurrig. Så jag är lite skeptiskt just nu om de får till att spelet även blir engagerande utifrån story synpunkt då det är en lika viktig del som det spelmekaniska.

Ang att det är en kompromiss tänker jag att man borde kunna utveckla något mer engagerande än turn based.

Turn based i penna och papper-rollspel är ju från början en anpassning till att vi människor inte kan göra ett antal beräkningar/komplexa tankar parallellt. Det skulle funka rätt uselt om alla gjorde sitt drag samtidigt. I verklig strid väntar man förstås inte på varandra vilket gör turn based så uppenbart spelmekaniskt. Det kan vara kul, men det är som att spela schack utan tidsgräns och inte som en riktig strid.

Datorer kan ju göra beräkningar så pass snabbt att det borde gå att få till roligare mekanik än vanlig turtagning. Det behöver inte vara real time with pause, men det borde finnas andra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com