GIF eller JIF, hur uttalar ni det?

Permalänk
Medlem

Sedan typ slutet av 80talet / början av 90talet så har alla jag pratat med sagt "GIF", och jag förstår inte varför vi helt plötsligt skulle börja säga JIF.
Dessutom finns det ett filformat som heter JIFF (JPEG Image File Format) vilket skulle bara orsaka ännu mer oreda om vi säger JIF om GIF. (fast JIFF ska säkert uttalas GIFF då enligt någon språkvetare..)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Som jag nämt tidigare så händer det att ett ord kan uttalas på två sätt, OM ordet är taget från ett utländskt ord.
Båda uttalen, [keks] och [çeks], är korrekta. Anledningen till variationen är att ordet har sitt ursprung i engelskans cake, som förstås uttalas med k. Som svenskt ord lyder kex däremot under svenskans uttalsregler, som säger att k normalt uttalas som tj-ljud framför mjuk eller främre vokal (e, i, y, ä, ö). Det uppstår därför en konflikt mellan två regelsystem.

Vet inte vad du menar med Stockholmare, jag är inte därifrån.

Mitt "Stockholmare" är i plural. Det var inte avsett för dig personligen; jag använde din kommentar—och undvek omedvetet "överflödigt" kontext—i ett försök att avgöra den mångåriga debatten över hur kex bör uttalas.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

@Teknocide:
Sen när hade en stockholmare rätt senaste?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Men Gif är ju inte ett svenskt ord/förkortning.

Även låneord får ibland finna sig i att underställas svensk grammatik

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF:

Det är just det där "ibland" som skapar förvirring, antingen så gäller det alltid eller aldrig. Själv finner jag det ganska ologiskt att någonting som har med "Graphics Interchange Format" att göra bör underkasta sig svensk grammatik bara för att man använder förkortningen.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknocide:

Med andra ord heter det CHEX och inte KEX. Check mate, Stockholmare!

Kex mate menar du väl ändå?

Men ja, det är ett sätt att argumentera på. Ett annat är att kex kommer från engelskans "cakes", som i sin tur kommer från fornnordiska "kaka". Att det ska uttalas med hårt K är alltså inte det minsta konstigt. Stavningen följer av uttalet, inte tvärtom. Hur skulle man annars stava till "kex" med hårt K?

Själv säger jag i alla fall "kex" med hårt K. Andra får uttala annorlunda om de vill.

P.S. Uttalar du kebab, keso och ketchup med "ch" i början också?

Permalänk
Medlem

JIF uttalar jag det vill inte misshandla kreatörens uttal

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

@[SmR]BMF:

Det är just det där "ibland" som skapar förvirring, antingen så gäller det alltid eller aldrig. Själv finner jag det ganska ologiskt att någonting som har med "Graphics Interchange Format" att göra bör underkasta sig svensk grammatik bara för att man använder förkortningen.

Det finns mängder av exempel där låneord får underkasta sig svensk grammatik, inget konstigt alls. När det gäller ett akronymer såsom GIF verkar det som att uttalet inte noggrannare specificeras utan båda är godtagbara, däremot faller ju ordet under svenska grammatikregler när du ska ange pluralformen av GIF osv.

Permalänk
Medlem

GIF = GIFF
JPEG = JAY PEGG

Jag pratade med äldre herre en gång. Han sa Kankelering, gällande en kancellering (eller makulering som man brukar säga), det tyckte jag var kul...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Med G, givetvis. Bara kättare som uttalar det som Jif, samma löst folk som uttalar kex som schex.

Fick mig att tänka på den här gamla klassikern

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2