Skurkar får inte använda Iphone på film

Permalänk
Melding Plague

Skurkar får inte använda Iphone på film

Regissören Rian Johnson förklarar varför du inte får se bovar och banditer använda Iphone-telefoner i filmvärlden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Krävs väl inga tillstånd för sånt. Det låter mer som nåt kontrakt där Apple betalat för att få sina produkter visade i filmen. Då kan de såklart ställa vilka krav de vill.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Denna informationen hade jag hellre varit utan om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det här kunde vara en grej...

Hur många rader är ett avtal som innehåller en sån punkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Krävs väl inga tillstånd för sånt. Det låter mer som nåt kontrakt där Apple betalat för att få sina produkter visade i filmen. Då kan de såklart ställa vilka krav de vill.

Skrivet av jonatannossrep:

Denna informationen hade jag hellre varit utan om jag ska vara helt ärlig.

Skrivet av medbor:

Visste inte ens att det här kunde vara en grej...

Hur många rader är ett avtal som innehåller en sån punkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här gäller alltså för apples regler om produktplacering i film.
I de fallen apple betalar för att visa upp sina grejer i film har de regler om att det inte är skurkar som ska ha lurarna.

Det här står i sweclockersnyheten också - men jag förtydligar en vända ;).

I de fall man inte vänt sig till apple för finansiering via produktplacering i filmerna så finns inte dessa restriktioner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Tobaksindustrin är mycket mer inklusiva med sina produktplaceringar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Att de kan ställa sådana krav när de sponsrar kan jag köpa, då är det upp till producenten (antar jag) att välja.

Funderar dock på det omvända; kan Apple förbjuda att deras produkter används av skurkar på vita duken (dvs när de inte är finansiärer)?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Om man vill ha betalt av Apple för att man har med deras produkter på filmer så vill de bara att goda personer använder deras produkter. Om en "ond person" har deras produkt så får de inga pengar och säkerligen kan bli stämda om de har ingått ett produktplaceringsavtal. Där filmbolaget skriver på ett kontrakt, hämtar ut Apple prylar och sedan ska uppfylla vissa regler.

Nå jag tycker personer ska använda saker som förstärker deras personlighetstyp. Där man faktisk bara genom att se vilken mobil lite kan säga om personen. Idag har dock mobiler gått emot att bli same shit different name, men det börjar komma lite exklusivare mobiler nu. Galaxy Fold 2 m.m.

Permalänk
Medlem

Å-f@n...
Jag som trodde att skurkarna undviker iPhones för att FBI redan vet hur man låser upp dem...

Skämt-å-sido, snacka om prinsess-företag. Ytterligare ett skäl att undvika Apple och deras produkter
(Näst efter deras orimliga agg mot rätten att själv kunna reparera)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag tycker personer ska använda saker som förstärker deras personlighetstyp. Där man faktisk bara genom att se vilken mobil lite kan säga om personen.

Typ: korkad, rik, fattig, intelligent, god, ond? Eller hur tänker du? Och vem delar in saker i dessa kategorier i sådant fall?

Permalänk
Avstängd

Såg på mitt klistermärke jag från intel att jag enbart fick sätta den på min dator som har en intel cpu.

Så sätter jag det på mitt kylskåp kan de stämma mig om ja vägrar ta bort det t.ex....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Å-f@n...
Jag som trodde att skurkarna undviker iPhones för att FBI redan vet hur man låser upp dem...

Skämt-å-sido, snacka om prinsess-företag. Ytterligare ett skäl att undvika Apple och deras produkter
(Näst efter deras orimliga agg mot rätten att själv kunna reparera)

Så att ett företag vill visa upp sin produkt på bästa sätt är en anledning till bojkott? 🤔 Då får du nog bojkotta lite fler företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Tobaksindustrin är mycket mer inklusiva med sina produktplaceringar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Om någon röker i en modern film så är det oftast skurken.

Permalänk

Finns ju en enkel lösning på detta: alla som använder telefon i filmen använder Android-telefoner.

Själv vill jag ha samma telefon som den häftigaste boven i dramat. Alltid.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att de kunde kräva sånt.

Men det är alltid en iPhone FBI vill låsa upp pga nån skurk. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du något exempel på produktplacering i TV och film som fått dig att reagera extra mycket? Dela med dig i kommentarerna!

Hawaii Five-O måste vara världsmästare på detta med sina Microsoft Surface som hålls upp i konstiga positioner och "Bing it" 😂

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Enkelt, sluta använda Apple helt i filmer.

Permalänk
Bildexpert

Wes Andersons filmer är fyllda med Apple-datorer. Värst är väl tillbakablickarna i The Royal Tenenbaums där de har ställt upp en Apple II med tillhörande skärm och diskettläsare på ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du något exempel på produktplacering i TV och film som fått dig att reagera extra mycket? Dela med dig i kommentarerna!

Jag tror att världsmästaren på detta är Michael Bay.
Vad jag kan minnas så kändes det som att en mountain dew-automat var på väg att mörda mig så som den flög in i kameran i transformers.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Hawaii Five-O måste vara världsmästare på detta med sina Microsoft Surface som hålls upp i konstiga positioner och "Bing it" 😂

Den serien såg vi ett tag, men slutade. "syster-serien" Magnum P.I har säkert samma surface-enheter som Five-O. Den är alltid i centrum när Higgings söker efter något. Magnum serien tycker jag är rätt bra. Lagom tidsfördriv.

Tycker det är intressant att Apple har ett sådant krav. Kan förstå det, deras produkter som ska visas och deras Reklam-plats. då bestämmer de helt enkelt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av videopac:

Typ: korkad, rik, fattig, intelligent, god, ond? Eller hur tänker du? Och vem delar in saker i dessa kategorier i sådant fall?

Om du läser meningen efter den du citerade: "Idag har dock mobiler gått emot att bli same shit different name, men det börjar komma lite exklusivare mobiler nu. Galaxy Fold 2 m.m.".

Om en person har en exklusiv mobil som nya Galaxy Z flip eller kommande Galaxy Fold 2, så förstärker det personens intryck om att vara en viss typ. Mainstream mobiler som bästa iphone sämsta vanliga Android, så bryr sig knappt ingen.
Däremot om någon använder en dumbphone idag så ger det ett annat uttryck. För att personens karaktär ska förstärkas av något håll så får den ha något mer extremt ovanligt.

Ta bil t.ex. kör någon runt med en helt vanlig bil som de flesta har så förstärker det inte personens karaktär. Kör personen som Helgonet runt med en Volvo P1800, då hjälper bilen till att bygga personens image.

Permalänk
Medlem

Filmskaparna borde använda Apple på eget bevåg utan sponsring och göra så de värsta typerna utav personer använder deras Iphones.
Bara för att

Men product placement sponsring är ju en rätt stor del utav film så.

Ja man förvånas ju iaf inte när det gäller Apple
Ändå har jag en fucking Ifån (part of the problem)

Är det bara jag som aldrig någonsin tänkt på att X skurk använder X mobil modell?
Eller är det verkligen folk som tänker "oj denna mördaren använde en Samsung S10 i denna filmen, usch då vägrar jag använda en Samsung produkt framöver!!".
Om det finns sådant folk borde de verkligen undersökas för fel i skallen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om du läser meningen efter den du citerade: "Idag har dock mobiler gått emot att bli same shit different name, men det börjar komma lite exklusivare mobiler nu. Galaxy Fold 2 m.m.".

Om en person har en exklusiv mobil som nya Galaxy Z flip eller kommande Galaxy Fold 2, så förstärker det personens intryck om att vara en viss typ. Mainstream mobiler som bästa iphone sämsta vanliga Android, så bryr sig knappt ingen.
Däremot om någon använder en dumbphone idag så ger det ett annat uttryck. För att personens karaktär ska förstärkas av något håll så får den ha något mer extremt ovanligt.

ta bil t.ex. kör någon runt med en helt vanlig bil som de flesta har så förstärker det inte personens karaktär. Kör personen som Helgonet runt med en Volvo P1800, då hjälper bilen till att bygga personens image.

Det jag menar är att det är i betraktarens öga, hur sådana saker skall tolkas. Annars måste man ju ha någon typ av kategorisering. Om mobiltelefonen får samma ställning av smycke som exempelvis armbandsur, ja då tror jag att det blir mer en markör.

Jaja, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här gäller alltså för apples regler om produktplacering i film.
I de fallen apple betalar för att visa upp sina grejer i film har de regler om att det inte är skurkar som ska ha lurarna.

Det här står i sweclockersnyheten också - men jag förtydligar en vända ;).

I de fall man inte vänt sig till apple för finansiering via produktplacering i filmerna så finns inte dessa restriktioner.

Apple brukar inte betala för produktplacering annat än att de ger bort produkter.

Permalänk
Medlem

I de fall Apple sponsrar filmen i utbyte mot att deras produkter ska synas så är det väl logiskt att de får ha full kontroll över kontexten. Men om det är ett generellt krav från Apple, oavsett om de sponsrar eller inte, så är det ju sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Det jag menar är att det är i betraktarens öga, hur sådana saker skall tolkas. Annars måste man ju ha någon typ av kategorisering. Om mobiltelefonen får samma ställning av smycke som exempelvis armbandsur, ja då tror jag att det blir mer en markör.

Jaja, vi får se.

Precis som i bilfallet. Om någon kör runt med en Bugatti för 15 miljoner eller en gammal Volvo för 30 000kr ligger helt i betraktarens ögon om detta förstärker personens karaktär.
Ser man på mobiler så har många actionhjältar som James bond använd tuffa mobiler som Ericsson JB988.
Men som jag skrev, dagens mainstream mobiler är same shit different name, det räcker inte att ha någon mainstreammobil som iPhone 11 max pro, för då blir personen enbart sett som just ha en mainstream Averge Joe mobil.
Kommande Galaxy Fold 2 är idag den första mobilen som är tillräckligt stor skillnad för att folk ska notera. Alltså att personen i filmen vecklar ut mobilen och gör sitt hack, precis som James Bond gjorde på sina mobiler i 90 och början av 2000 talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis som i bilfallet. Om någon kör runt med en Bugatti för 15 miljoner eller en gammal Volvo för 30 000kr ligger helt i betraktarens ögon om detta förstärker personens karaktär.
Ser man på mobiler så har många actionhjältar som James bond använd tuffa mobiler som Ericsson JB988.
Men som jag skrev, dagens mainstream mobiler är same shit different name, det räcker inte att ha någon mainstreammobil som iPhone 11 max pro, för då blir personen enbart sett som just ha en mainstream Averge Joe mobil.
Kommande Galaxy Fold 2 är idag den första mobilen som är tillräckligt stor skillnad för att folk ska notera. Alltså att personen i filmen vecklar ut mobilen och gör sitt hack, precis som James Bond gjorde på sina mobiler i 90 och början av 2000 talet.

I ditt första inlägg så fattade jag det som att du ansåg att det fanns klara definitioner på dessa karaktärsdrag. I övrigt så håller jag med i det mesta. Dock tror jag att många faktiskt inbillar sig att man kan imponera med sitt mobiltelefonval idag. Det är ju pinsamt lite pengar för mobiler så någon imponansfaktor att tala om kan man bortse från. Anser jag.

Permalänk
Inaktiv

Men vafan, nu kommer jag kolla på vilka mobiler snubbarna har i filmen för att lista ut vem som är mördaren.

Permalänk
Skrivet av videopac:

I ditt första inlägg så fattade jag det som att du ansåg att det fanns klara definitioner på dessa karaktärsdrag. I övrigt så håller jag med i det mesta. Dock tror jag att många faktiskt inbillar sig att man kan imponera med sitt mobiltelefonval idag. Det är ju pinsamt lite pengar för mobiler så någon imponansfaktor att tala om kan man bortse från. Anser jag.

ok. Ja det jag menar är att det hjälper till att förstärka.

Ta en medelålders man som har en mobil för 30 000kr, så säger det inte ett skit. Men om samma man har ett hus för 10 miljoner, bil för 1 miljon, båt klär sig fint etc, så hjälper samma mobil till för att personen ska utåt ska ses som en viss typ.
Ju yngre man är, ju mindre annat behöv. En ungdom i högstadiet kan imponera enbart med en dyr mobil, samma ungdom när den gick i förskolan hade enbart behövt en stor godispåse.

Mobiler är lite som kläder. Att enbart gå runt i en kavaj när man är 30 år säger inget, man måste ha annat till.

Sedan finns det dyra mobiler som har fler funktioner. Och det blir som att alla på forumet som har en dator för över 10 000kr inte enbart har den för att imponera på andra, utan de använder de extra funktionerna.

Permalänk
Medlem

Låter troligt. Hjältarna i filmer är ofta lite puckade och vinner till slut mest på tur. Ingen självrespekterande überintelligent Bondskurk hade nog tagit i en Apple-produkt med tång ens.

Visa signatur

Allan, please add signature