Bästa material för vibrationsdämpning?

Permalänk

Bästa material för vibrationsdämpning?

Jag behöver göra något åt vibrationerna i mitt chassi (Lian-Li PC-Q26). Det är redan "tystbyggt": nedklockade Noctuafläktar, gummiupphängda hårddiskar, etc, men 9 st 3,5" HD och sidoplåtar som inte är skruvade (klickar på plats) gör att det inte går att undvika vibrationer helt.

Tunna gummilister mellan sidoplåtar och chassi blir det definitivt, och någon slags dämpmatta till sidoplåtar och andra nakna ytor. Frågan är vilken dämpmatta?
Jag funderar på Sinuslive ADM-20 bitumen-matta från Conrad eller Biltemas bitumen-matta.
Men så finns det något som heter Dynamat? Hur mycket bättre är det (väldigt mycket dyrare i alla fall)? Och är Biltemas ljuddämpningsplatta av butyl och aluminium ungefär samma sak? Vad finns det annars för fabrikat/modeller?Det är ont om plats på insidan av chassit - är det ok att sätta vibrationsdämpande mattor på utsidan?

Och finns det något annat jag ska tänka på för att minska vibrationerna?

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: Tror att enda fördelen med den dyrare hos BT är att den har alu på utsidan, kan vara värt i bilsammanhang då den blir lite mera värmetålig men inget som bör påverka i ett chassi. Snarare att risken för kortslutning kan tillkomma.

BT har även den här om du vill komma billigast undan.
Bitumen 70:-
Bör vara mer än tillräckligt för ett chassi

Såg att Conrads var ännu billigare, men med frakt hamnar den på 97kr för ett ark så troligen mest värt med biltemas billigare variant om du inte har långt till ett varuhus.

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

@peterhjalmarsson: Tror att enda fördelen med den dyrare hos BT är att den har alu på utsidan, kan vara värt i bilsammanhang då den blir lite mera värmetålig men inget som bör påverka i ett chassi. Snarare att risken för kortslutning kan tillkomma.

BT har även den här om du vill komma billigast undan.
Bitumen 70:-
Bör vara mer än tillräckligt för ett chassi

Såg att Conrads var ännu billigare, men med frakt hamnar den på 97kr för ett ark så troligen mest värt med biltemas billigare variant om du inte har långt till ett varuhus.

Tack för input. Jag har dock läst i recensioner av och diskussioner om Dynamat att butylgummibaserade mattor (som Dynamat) är bättre än de billigare bitumen-baserade. Därför undrade jag om någon har erfarenhet av dem och/eller vet om det spelar någon roll i en dator. Apropå korslutningsrisk så finns de stories om att delar av bitumen-mattan lossnar, ramlar ned på kretskortet, och kortsluter - det låter inte heller så kul.

Jag bor inte nära något Biltema tyvärr.

Permalänk

Aluminiumlagret på ex. Dynamat gör materialet till ett så kallat CLD - Constraint Layer Damping. Det kan vara väldigt effektivt på plåtar med resonant beteende dvs. egenmoder som blir exciterade. I ditt fall tror jag snarare att det skramlar pga. intermittent kontakt mellan två detaljer (sidoplåt och resten av chassit). Då kan det räcka med att antingen sätta något mjukt i gränssnittet mellan detaljerna som du redan var inne på, så att de inte rör sig relativt varandra, eller genom att addera massa på sidoplåten för att minska dess rörelse med exempelvis bitumen. Bitumenet gör även att transmissionsförlusterna för plåten ökar, men effekten blir minimal eftersom att det finns gott om ventilationshål för ljudet att ta sig ut igenom ändå.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Utöver dämpning av själva chassit så kan jag även rek att ställa chassit på ett par dämpkuddar/sd-fötter.
Gjorde en STOR skillnad för mig som har burken ståendes på ett bord, och även en träskiva med MB+cpu/psu/14st Hd liggandes på träskivan i ett överskåp i hallen (En unraid burk=nas).
Och 3st kuddar under raddan av hd som är ihop monterade med hålband gjorde en hel del även där.

Se bara till att använda kuddar som är anpassade för den aktuella vikten annars så funkar dom inte lika bra särskilt om det är för tungt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Ingen lösning på ditt problem men jag skulle ta bort samtliga 3,5 diskar och skaffa lämplig Nas och montera dom i den istället, dom genererar dessutom otroligt mycket värme, alternativ bygga en separat dator och använda som server.

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: Missade att det var butyl i den dyrare. =/