Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

En Samsung för under 20k... Att köpa en LCD-tv för över 10k känns magstarkt idag. Hur mycket de än vill ha betalt, över 10k för en LCD är på gränsen till lurendrejeri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

En Samsung för under 20k... Att köpa en LCD-tv för över 10k känns magstarkt idag. Hur mycket de än vill ha betalt, över 10k för en LCD är på gränsen till lurendrejeri

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en Q90R modell...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

Det är en Q90R modell...

Fast han har ju rätt? QLED är inte OLED utan en variant av LCD, hur mycket Samsung än försöker få det att likna just OLED som på många, men inte alla, vis är det bästa vi har idag.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-type/qled-vs-oled-vs-led

Hade jag själv köpt TV idag är jag osäker på vad jag skulle köpa. Gillar OLED trots inbränningsrisken men skulle för generellt tittande nog nöja mig med LCD. Dock hade jag aldrig köpt QLED då den är för dyr sett till vad den är i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishliquid:

@anders190: Knep också en, blir att backuppa min systemdisk, då jag trodde den gav upp förra veckan och hade ångest innan jag fattade att det var en sladd som åkt ur inuti chassit lol.. Heja bra deals iaf! =D

Ouch! Sånt är otrevligt!
Haft lite knepigt eter med SATA kablar som börjat ge problem. Inget jag märkt på nästan tio år men de mjuka som fanns förr var snudd på färskvara enligt min erfarenhet.

Om du känner dig osäker på din nuvarande lagringsenhet kan den ju alltid ersättas med den nya. Själv vet jag inte vad jag ska använda min till, troligen blir det att lägga spel på den eller något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får en cm 212 plats i ett fractal design c chassi? Kanske är dags för mig att skaffa ett riktigt chassi. Trött på att mina hårddiskar ligger utanför chassit ^^.
Jag har 2st 2,5" hårddiskar, en ssd och en mekanisk och jag antar att de båda får plats i ett design c chassi?
Hade helst skaffat matx men priset lockar snåljåpen i mig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Får en cm 212 plats i ett fractal design c chassi? Kanske är dags för mig att skaffa ett riktigt chassi. Trött på att mina hårddiskar ligger utanför chassit ^^.
Jag har 2st 2,5" hårddiskar, en ssd och en mekanisk och jag antar att de båda får plats i ett design c chassi?
Hade helst skaffat matx men priset lockar snåljåpen i mig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

U12S får plats utan problem, så det borde den göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är man intresserad utav tryckluft ska man besöka Ullared om man har vägarna förbi där
Deltaco gaming tryckluft 600ml som i länken kostade 39:- eller 49:- minns inte vilket det var.
Deltaco tryckluft 400ml kostade 29:-

Köpte själv 10+ när jag var på Ullared.
Även resten av Deltaco "gaming" sortiment är urbilligt på Ullared jämfört med alla andra i Sverige.

Alternativt så kan man alltid investera i en liten kompressor. Själv köpte jag en sån här för några år sen och den har betalat tillbaka sig många gånger om vid det här laget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Får en cm 212 plats i ett fractal design c chassi? Kanske är dags för mig att skaffa ett riktigt chassi. Trött på att mina hårddiskar ligger utanför chassit ^^.
Jag har 2st 2,5" hårddiskar, en ssd och en mekanisk och jag antar att de båda får plats i ett design c chassi?
Hade helst skaffat matx men priset lockar snåljåpen i mig ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar fint, byggde en 3700X och 1660 Super baserad dator åt en kollega förra veckan där just en CM 212 ihop med detta chassi. Kollade inte så noga hur många diskar som fick plats men två 3,5" bays i botten med möjlighet att köra 2,5" istället samt två 2,5" platser på fästplåten bakom moderkortet.

Som en FD Define R5 ägare blev jag rätt imponerad av chassit för då 849kr. 549kr känns den som ett kap, speciellt när den även har filter.
Att chassit inte var så extremt djupt gillade jag också, inte lika imponerad av chassits löstagbara sidor.

EDIT: CM Hyper 212 Evo i detta fall, kom precis på att det finns ganska många 212or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Vilket företag i Ullared?

I folkmun så är väl Ullared = Gekås?
Sen så är det bara tips i den tråden, ingen diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Alternativt så kan man alltid investera i en liten kompressor. Själv köpte jag en sån här för några år sen och den har betalat tillbaka sig många gånger om vid det här laget.

Har också funderat på en sådan. Köpte en mini box kompressor (eldriven) på jula men var alltid bökigt o ta fram, och väsnas något så sjukt (var tvungen att ha hörselkåpor).

Många säger även dessa som du länkat har extrem ljudnivå, hur upplever du den (ljudnivå är ju högst personligt men ändå).

Kanske blir nästa inköp
Gillar dock burkar för det är så smalt munstycke så man kommer mellan o in i allt Men de tar slut fort så klart.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

I folkmun så är väl Ullared = Gekås?
Sen så är det bara tips i den tråden, ingen diskussion

Ah, jag förstår! Och tack för påminnelsen. Jag har nu tagit bort mitt inlägg från fel tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Dags o rengöra PC burken?

Tryckluft på burk kan vara värt o köpa då.

600 ml, kostar 75 kr om man blir medlem som är gratis.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_deltaco-gaming-tryckluf...

Den hos inet är 99 kr och 400 ml (då många brukar köpa den istället)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var inne på lunchen och tänkte köpa några burkar tryckluft, men då fick jag reda på att deras club-kampanj endast gällde en gång och en vara, sen fick inte köpa något mer på rabatt.

Så det blev bara en burk till mig.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av w0x:

Alternativt så kan man alltid investera i en liten kompressor. Själv köpte jag en sån här för några år sen och den har betalat tillbaka sig många gånger om vid det här laget.

Jag har också en CompuCleaner !
Till å med PRO -modellen.

Fan ett utav de bästa köpen jag gjort i mitt liv helt ärligt.
Satan vilken bra produkt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag var inne på lunchen och tänkte köpa några burkar tryckluft, men då fick jag reda på att deras club-kampanj endast gällde en gång och en vara, sen fick inte köpa något mer på rabatt.

Så det blev bara en burk till mig.

Ah, det visste inte jag. Känns som en 600 ml kommer räcka väldigt länge så länge man inte köper massa dammiga prylar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har också en CompuCleaner !
Till å med PRO -modellen.

Fan ett utav de bästa köpen jag gjort i mitt liv helt ärligt.
Satan vilken bra produkt.

Hur upplever du ljudnivån på den när den används?

Kanske blir o köpa någon gång så småningom, verkar vara en fiffig grej för städning även utanför elektronik

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gushen:

KFA2/Galax 2070 SUPER fyndvara hos netonnet 4890:-
Org.pris 5790:-
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Välpresterande 2070 super under 5k är rätt fint

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: SLUT

@Gushen

Stort tack, va precis det jag behövde.
Jag tog den i morse.

Trevlig helg 👍🙂

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av draanexle:

Hur upplever du ljudnivån på den när den används?

Kanske blir o köpa någon gång så småningom, verkar vara en fiffig grej för städning även utanför elektronik

Den har två lägen, ett som blåser jävligt mycket och ett som blåser ****** helsike **** mycket.
Varav det sista behöver man sällan men om det är skit som inte vill loss, så är det perfekt.

På första låter det ju del, men det är ofta bara under kortare stunder så inget farligt.
På andra läget låter det ganska mycket mer, och han vara jobbigt under längre stund, men åter igen - det är ju ingenting man använder mer än några sekunder.

Man kan använda detta till sjukt mycket mer än bara rengöra datorer med
Blåsa upp ballonger till barnens kalas tex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Komplett.se kör "Skottårsfest".
där finns bland annat:
Uppgraderingspaket - Ryzen 7 3800X
AMD Ryzen 7 3800X 8 kärnor 16 trådar, 3.9/4.5GHz, 16GB RAM, X570
5799:-
(Notera x570)
klickar in på paketet:
AMD Ryzen 7 3800X Tray 8 kärnor 16 trådar, 3.9/4.5GHz, 16GB RAM, B450
(notera B450)
klickar man vidare på Tekniska specifikationer så står det
Kretstyp: AMD X570.

Sjukt prisvärt om det är x570 man får, B450 känns lite pasé nu när nya grafikkort kommer strax.
beställa eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast han har ju rätt? QLED är inte OLED utan en variant av LCD, hur mycket Samsung än försöker få det att likna just OLED som på många, men inte alla, vis är det bästa vi har idag.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-type/qled-vs-oled-vs-led

Hade jag själv köpt TV idag är jag osäker på vad jag skulle köpa. Gillar OLED trots inbränningsrisken men skulle för generellt tittande nog nöja mig med LCD. Dock hade jag aldrig köpt QLED då den är för dyr sett till vad den är i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt länked om man kollar på mixed usage så är får Oled 9 poäng och qled 90 8.8 poäng.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den har två lägen, ett som blåser jävligt mycket och ett som blåser ****** helsike **** mycket.

Ja ja, det brukar vara så med dagens grafikkort. Vänta in Ampere istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Enligt länked om man kollar på mixed usage så är får Oled 9 poäng och qled 90 8.8 poäng.

Å andra sidan: Om du vill spela på Oled kontra Qled är den här värd en titt:
https://www.youtube.com/watch?v=ZmT8yvopMLg

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ja ja, det brukar vara så med dagens grafikkort. Vänta in Ampere istället...

De pratar om en kompressor, den ska blåsa mycket! 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Alternativt så kan man alltid investera i en liten kompressor. Själv köpte jag en sån här för några år sen och den har betalat tillbaka sig många gånger om vid det här laget.

Och i värsta fall om man inte köper kompensator och inte har Ullared som ett alternativ så finns ju alltid NetOnNet med fri frakt osv.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/rengora-tv...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Enligt länked om man kollar på mixed usage så är får Oled 9 poäng och qled 90 8.8 poäng.

"Conclusion

Between the different types of TVs, OLED TVs trump LED TVs in almost every aspect. Picture quality and motion blur are especially far ahead on OLEDs. Unfortunately, Samsung's QLEDs did not do much to bridge the gap between the two technologies and in some ways even regressed in performance. For most people, our advice remains: if you have budget limitations, LED TVs will have excellent value for money and can be found in a vast array of sizes. If you don't mind paying a premium, OLED TVs will almost always perform best."

Finns ingen vits att köpa QLED. Vill man inte ha OLED så är en bra LCD/LED ett bra val. Upp till var och en att göra som den vill med sina pengar men att köpa QLED och tro man får OLED när man i själva verket bara får en LCD/LED men till ett högt pris.

Jag har undrat ett par gånger varför inte OLED tillverkarna stämmer skiten ur Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Conclusion

Between the different types of TVs, OLED TVs trump LED TVs in almost every aspect. Picture quality and motion blur are especially far ahead on OLEDs. Unfortunately, Samsung's QLEDs did not do much to bridge the gap between the two technologies and in some ways even regressed in performance. For most people, our advice remains: if you have budget limitations, LED TVs will have excellent value for money and can be found in a vast array of sizes. If you don't mind paying a premium, OLED TVs will almost always perform best."

Finns ingen vits att köpa QLED. Vill man inte ha OLED så är en bra LCD/LED ett bra val. Upp till var och en att göra som den vill med sina pengar men att köpa QLED och tro man får OLED när man i själva verket bara får en LCD/LED men till ett högt pris.

Jag har undrat ett par gånger varför inte OLED tillverkarna stämmer skiten ur Samsung.

Det finns flera anledningar varför Q90R > OLED, men jag tänker inte ta upp det i detalj, har skrivit om det i andra trådar och man kan likaväl googla. Kortfattat om du planerar att titta på HDR filmer / HDR spel så är Q90R bättre, detta beror på flera faktorer som peak brightness, ABL, mm som präglar OLED. I alla andra katogorier så vinner OLED, (men inte överlägset som mot flesta andra LCDs), där OLED vinner som störst är när man kollar på SDR filmer, på grund av infinite contrast. Men om du köper OLEDs eller Q90s så hoppas jag verkligen att du inte kollar på gammal komprimerad SDR content. Helst ska man se på 4k BD50 Blurays om man vill se rejäl skillnad, annars "duger" 4k Netflix.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför mitt inlägg om The Division 2 för 30kr på UPLAY togs bort?

https://store.ubi.com/eu/tom-clancy-s-the-division-2-tm-/5b06...

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Kan någon förklara varför mitt inlägg om The Division 2 för 30kr på UPLAY togs bort?

https://store.ubi.com/eu/tom-clancy-s-the-division-2-tm-/5b06...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1012271-digitala-spelf...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Och i värsta fall om man inte köper kompensator och inte har Ullared som ett alternativ så finns ju alltid NetOnNet med fri frakt osv.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/rengora-tv...

Köpte en dån burk, ryckte det var dåligt tryck jämfört med andra märken jag testat, men de flesta kanske är så klena.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Deltacos luft på burk är inte bra de tappar tryck väldigt snabbt, fick använda 2 stycken sist jag använde sådana. Numera har jag en riktig datavac i form av Xpower A-5 1000 Watt: https://smile.amazon.de/gp/product/B01NBVOCXP/ref=smi_www_rco...

Funkar skitbra och kan också konverteras till dammsugare från andra sidan men den funktionen ska man inte använda inuti datorn utan endast utanpå.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Sennheiser GSP 670 Trådlösa gaminglurar B-lager(refurb) för 1500kr inkl frakt på Sennheisers Outlet. Finns 13 st i lager.

https://sv-se.sennheiser-outlet.com/

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5155980 2190kr.
Kan inte direktlänka men de är högst upp på sidan. Allt jag köpt har varit i nyskick men öppnad förpackning. Fri retur i 30 dagar.

Bra tips, riktigt fint pris!
En fråga bara, hur ser du lagersaldo?
Kan vara intressant att veta, för att se hur bråttom det är att beställa.