Baldur's Gate III introducerar strider med turordning

Permalänk
Melding Plague

Baldur's Gate III introducerar strider med turordning

När Larian Studios gör nytt Baldur's Gate stuvas striderna om från realtid till en turordningsbaserad variant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När var striderna i Baldur's gate inte turn based?
De följer ju initiative rolls och så precis som rollspel normalt gör och är turn baserat bara att turns kan variera och ville man inte pausa så såg det nästan ut som att det flöt?
Spells är baserade på rundor och ändrar saker som initiativ
https://baldursgate.fandom.com/wiki/Haste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När var striderna i Baldur's gate inte turn based?
De följer ju initiative rolls och så precis som rollspel normalt gör och är turn baserat bara att turns kan variera och ville man inte pausa så såg det nästan ut som att det flöt?
Spells är baserade på rundor och ändrar saker som initiativ
https://baldursgate.fandom.com/wiki/Haste

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, fast med det argumentet är ju alla spel, eller allt en dator gör, turordningsbaserat...

Permalänk
Medlem

Påminner mig om Divinity spelen. Väldigt samma stil. Får se om detta är något jag köper sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Sant, fast med det argumentet är ju alla spel, eller allt en dator gör, turordningsbaserat...

Fast BG är verkligen TB. Med 6 sekunder och 1 minut som ramverk. Sen kunde man välja att visa fejkanimationer emellan de riktiga attackerna (tärningskasten) för att få ett mer cinematiskt flyt.

Men du kunde ställa in redan bg1 att pausa efter varje turn on du ville.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Trodde verkligen mer om detta spel. =/ levererar inte ens grafikmässigt

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu finns hela presentationen tillgänglig för den som inte hade möjlighet att följa den live.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

I Heroes of Might & Magic IV(bästa HOMM) behöver man inte slåss i strider själv om man inte orkar, utan AI räknar instantly ut vem som vann/losses. De borde implementera samma system här så att de som tycker turn-based-combat är segt, slipper se någon som helst combat alls om de nu inte vill det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

I Heroes of Might & Magic IV(bästa HOMM) behöver man inte slåss i strider själv om man inte orkar, utan AI räknar instantly ut vem som vann/losses. De borde implementera samma system här så att de som tycker turn-based-combat är segt, slipper se någon som helst combat alls om de nu inte vill det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte Larians stil dock. Det är strategi som pressar dig så mycket att du måste vara kreativ för att vinna. Med sån AI skulle det inte funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När var striderna i Baldur's gate inte turn based?
De följer ju initiative rolls och så precis som rollspel normalt gör och är turn baserat bara att turns kan variera och ville man inte pausa så såg det nästan ut som att det flöt?
Spells är baserade på rundor och ändrar saker som initiativ
https://baldursgate.fandom.com/wiki/Haste

Skickades från m.sweclockers.com

Real-Time With Pause (RTWP) är väl vad man brukar kalla systemet som bland annat Baldur's Gate (1-2) använde.
Och som du säger är ju RTWP en variant av turordningsbaserade strider där dock själva turordningen åtminstone delvis hålls dold bakom kulisserna i och med att turerna fortsätter att rulla på även om spelaren inte ger några nya kommandon.

BG3 däremot verkar ju istället ha traditionella turordningsbaserade strider, dvs att spelet faktiskt väntar på att spelaren väljer vad den vill göra varje gång det är spelarens tur.

Skillnaden blir ju rätt stor sett till upplevelsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut. Ser fram emot detta!

Det är ju baserat på D&D, eller använder samma regler så helt logiskt att köra med detta turbaserade system tycker jag. Är ju så strider går till i D&D också.

Trist för fans av RTWP dock men förhoppningsvis inte en fullständig deal-breaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Real-Time With Pause (RTWP) är väl vad man brukar kalla systemet som bland annat Baldur's Gate (1-2) använde.
Och som du säger är ju RTWP en variant av turordningsbaserade strider där dock själva turordningen åtminstone delvis hålls dold bakom kulisserna i och med att turerna fortsätter att rulla på även om spelaren inte ger några nya kommandon.

BG3 däremot verkar ju istället ha traditionella turordningsbaserade strider, dvs att spelet faktiskt väntar på att spelaren väljer vad den vill göra varje gång det är spelarens tur.

Skillnaden blir ju rätt stor sett till upplevelsen.

Jo är det mer som FF7 eller så är jag med men som gammal rollspelare och som alltid använt pause och strategiska rundor i BG serien och andra rpgn med liknande uppbyggnad så blev jag lite förvånad på just "introducerar".
För mig är det turn based och alltid spelat dem som det, sätter ju saker som bg i samma fack som wasteland och de första fallout spelen, xcom mm fast med lite olika varianter bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ser riktigt nice ut. Ser fram emot detta!

Det är ju baserat på D&D, eller använder samma regler så helt logiskt att köra med detta turbaserade system tycker jag. Är ju så strider går till i D&D också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, anledningen att just detta diskuteras är väl främst att de tidigare BG-spelen förstås också använde D&Ds regelverk (vilken utgåva det nu var) men använde ett system där turerna fortsatte att rulla på med det spelaren valt sist tills dess att spelaren antingen pausade eller gav nya kommandon. (Se RTWP-snacket ovan)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Synd att det är turn-based. Men kommer såklart spela det ändå eftersom det är BG.

Känns inte direkt som ett BG spel som man växte upp med dock. Är lite besviken

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot turn-based bara den grejen är jag inte vet om jag orkar med ett Divinity spel lol.

Permalänk
Medlem

Mina största problem med D:OS 2, vilket i mångt och mycket var ett fantastiskt spel;
1. Världen reagerade inte på dina handlingar. När du avslutat ett quest med en NPC kommer den i nästan alla fall senare inte ändra sin kommentar till dig oavsett vad du gjort. Du kanske dödat största banditen som terroriserat invånarna men får sällan en reaktion på det.

2. Combat var bra men handlade allt för mycket om att stunna motståndaren eller att återanvända den ultimata elements combon. Ett märkligt sköld system kom med som jag inte var ett stort fan av.

3. Lite för mycket åt cartoon hållet, även om 2an var betydligt bättre än 1an.

2 och 3 verkar mycket bättre i detta vid första anblick. 1 får jag vänta och se. Vore trevligt om karaktärerna reagerat lite på när deras lagkamrat dog... Hade också önskat att röstskådespelet varit bättre synkat, så att det mer liknat en dialog än en serie av monologer. Att det flyter på ordentligt.

Men jag tvekar inte en sekund på att spelet kommer vara fantastiskt. Frågan är som någon annan sade om det är tillräckligt fantastiskt för att man ska ta sig igenom ett till D:OS spel.

+ De verkar ha anpassat spelet nästan helt efter regelboken. Kul!

Permalänk
Medlem

För den som tycker att ett turbaserat BG3 är en dealbreaker och istället är ute efter ett realtidsbaserat RPG kan jag ytterst varmt rekommendera Pathfinder: Kingmaker.

Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker om det här. Har inget emot turbaserade RPG egentligen, men samtidigt så var det realtid (med massa pauser ) en stor del av BG1 och BG2, och känns som att BG3 mer kommer kännas som ett D:OS 3.
Även grafiken gör ju att spelet skriker Divinity: Original Sin 3.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

tyckte det såg RIKTIGT bra ut. extremt likt DOS som många andra också påpekar. Men det gör inte mig något i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jo är det mer som FF7 eller så är jag med men som gammal rollspelare och som alltid använt pause och strategiska rundor i BG serien och andra rpgn med liknande uppbyggnad så blev jag lite förvånad på just "introducerar".
För mig är det turn based och alltid spelat dem som det, sätter ju saker som bg i samma fack som wasteland och de första fallout spelen, xcom mm fast med lite olika varianter bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är natt och dag för mig. Visst, jag pausar konstant när jag spelar BG 1&2, men det är inte turn-based för det. Det enkla argumentet är att du på inget sätt i BG 1&2 kan påbörja och avsluta en hel runda för en enda karaktär, för att sedan göra samma för nästa i turordningen. Det går att pausa varje runda, ge alla sina order och se hur det utspelar sig, men det är inte alls som Fallout 1&2 eller typ Temple of Elemental Evil.

För egen del är jag lite förvånad att det är helt turn-based, men det funkar utmärkt för mig.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

När var striderna i Baldur's gate inte turn based?
De följer ju initiative rolls och så precis som rollspel normalt gör och är turn baserat bara att turns kan variera och ville man inte pausa så såg det nästan ut som att det flöt?
Spells är baserade på rundor och ändrar saker som initiativ
https://baldursgate.fandom.com/wiki/Haste

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

Jo är det mer som FF7 eller så är jag med men som gammal rollspelare och som alltid använt pause och strategiska rundor i BG serien och andra rpgn med liknande uppbyggnad så blev jag lite förvånad på just "introducerar".
För mig är det turn based och alltid spelat dem som det, sätter ju saker som bg i samma fack som wasteland och de första fallout spelen, xcom mm fast med lite olika varianter bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Men herregud hur kan du inte se skillnaden, bara för att regelverket i Baldur's Gate bygger på turer betyder det väl inte att själva stridsmekaniken blir turbaserad. I BG spelar alla samtidigt och du är inte bunden att göra ett beslut och sedan vänta på att motståndaren ska göra sitt utan du är fri att ändra taktik eller spela vidare under spelets(turens) gång.

Permalänk
Medlem

Nej tack jag var trött på den spelmekaniken för många, många år sedan. Önskar dem all lycka för det och det är ju lika delar storyn och miljöerna som avgör om det kommer att uppfattas som en genuin uppföljare. Om inte annat ses tecken på att det blir väl värt att spela igenom spelet flera gånger för den som gillar det över lag.
Idén med early access på ett sånt här spel känns däremot tveksamt. Äventyrar-känslan sjunker snabbt vid quest-buggar och trasig spelmekanik. Å andra sidan har vi ju gött Bethesda i alla år...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice nice, gillar Larian och D:OS stilen så detta kommer blir bra

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

I Heroes of Might & Magic IV(bästa HOMM)

Det blev fel där. Du skrev IV ist för III.
Jk... fattar att det var bait. Annars hade sunniten skrivit så

OnT: Älskar Dos2 så kommer troligtvis älska BG3 också.
Längtar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett grymt spel, men ser inte ut att bli BG3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kunde lika gärna ha varit Divinity: Original Sin III. Tycker om Divinity, men vet inte om det är Baldur's Gate III.

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag är lite skeptisk. Dos 1 och 2 var trevliga, men tog enormt mycket tid för striderna. Som @Sienar nämner ovan var det mycket fokus på olika stuns och elements och det blev rätt tråkigt till slut.

Jag är väldigt förtjust i att allt händer samtidigt i striderna i rtwp. Jag hade gärna sett turn based där alla bestämmer sina drag först och sedan utförs de samtidigt. Men så blir det nog inte.

Ja, ja. Jag är ändå förväntansfull och tänker att det förmodligen blir ett köp efter att allt dlc släppts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Men herregud hur kan du inte se skillnaden, bara för att regelverket i Baldur's Gate bygger på turer betyder det väl inte att själva stridsmekaniken blir turbaserad. I BG spelar alla samtidigt och du är inte bunden att göra ett beslut och sedan vänta på att motståndaren ska göra sitt utan du är fri att ändra taktik eller spela vidare under spelets(turens) gång.

Om jag bygger en bil som är byggd runt en förbränningsmotor, så spelar det ingen roll hur tyst den är eller hur lik en tesla den är, det är fortfarande en förbränningsmotor och inte en elbil.
Ja du kan köra argumentation om att datorer alltid gör turordning men skillnaden är att i bg kan du faktisk spela med den och planera den.
Systemet är delvis gömt men inte helt, alla spelar inte samtidigt din gubbe kan få gå efter någon i turordningen vilket kan vara avgörande och du kan då använda exempelvis Haste för att få vara först under rundan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hmm, många som tycker det kunde lika gärna vara Divinity 3 men det är ju inte så konstigt eftersom Divinity spelen är ju kraftigt inspirerade av D&D och BG-spelen också är jag rätt säker på. Då blir det ju så eller?

Fråga till er som är BG veteraner och som är lite skeptiska, vad är det ni vill ska vara annorlunda/inte gillar? Är det den grafiska stilen? De turbaserade striderna? (Vilket är logiskt med D&D regler så jag förstår deras val att gå den vägen). Vore kul att veta.

Jag har ju inte supermycket minne från BG men visst, det kanske var mer likt Pillars of Eternity än Divinity i den grafiska stilen som jag minns det? Kan det vara där skon klämmer? Jag är supernöjd med det jag sett än så länge personligen. Men alltid nice att veta vad veteranerna tycker, jag har inte mycket förutfattat hur jag vill ha det liksom.

Eller har ni bara för högt ställda förväntningar, dvs nostalgin gör att ett BG3 kan aldrig nå den nivå ni vill att den ska nå om ni är ärliga mot er själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett något mer än bilderna, så mina tankar om turordning:
När jag spelade gamla Baldurs Gate så pausade jag ju IHJÄL mig i striderna. Varenda rörelse skulle bli perfekt. Så - jag spelade det nästan på så vis redan då. Helt ok i mina ögon med turordning!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8