Permalänk
Medlem

24V-signal till ljud

Hej

Någon som har en bra lösning att få en 24V-signal (från ett relä) till en startsignal att börja spela upp en låt.

Jag tänker att man kanske kan använda sig av en raspberry pi med datorhögtalare kopplade till den.
Men hur gör jag för att ta hand om 24V signalen så att pcn starta en låt?

Nån som har en helt annan lösning? Ös på med bra idéer

MVH

Permalänk
Medlem

Se om du får tag på en gammal Chromecast audio kanske?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Se om du får tag på en gammal Chromecast audio kanske?

hur hjälper den mig tänkte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

hur hjälper den mig tänkte du?

Kanske jag misuppfattar men, det skulle ge dig möjligheten att spela upp(casta) från t.ex. din mobil för att spela upp musik, du behöver då aktiva högtalare samt en Chromecast audio med trådlöst nätverk. Alternativt Chromecast audio, förstärkare och högtalare + trådlöst nätverk.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Rekordmedlem

Vad vill du starta för apparat som ska spela upp ljudet ?
Är det specifikt en RPI som ska startas via en 24 V puls ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Någon som har en bra lösning att få en 24V-signal (från ett relä) till en startsignal att börja spela upp en låt.

Jag tänker att man kanske kan använda sig av en raspberry pi med datorhögtalare kopplade till den.
Men hur gör jag för att ta hand om 24V signalen så att pcn starta en låt?

Förstår inte riktigt frågan. Din 24 VDC appliceras väl ändå på kontrollsidan av reläet? Den strömmen skall i sådana fall aldrig nå den "andra" sidan av reläet utan sluter bara en krets som kopplar samman de två terminalerna. Koppla dessa terminaler till jord och en ledig GPIO pin på din Pi och skriv ett program som väntar på att kretsen sluts.

https://raspi.tv/2013/how-to-use-interrupts-with-python-on-th...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad vill du starta för apparat som ska spela upp ljudet ?
Är det specifikt en RPI som ska startas via en 24 V puls ?

Det spelar ingen roll, är öppen för förslag. Det enda jag har att gå på är att jag har en startsignal från ett relä som ska starta en låt. Nän ide?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Förstår inte riktigt frågan. Din 24 VDC appliceras väl ändå på kontrollsidan av reläet? Den strömmen skall i sådana fall aldrig nå den "andra" sidan av reläet utan sluter bara en krets som kopplar samman de två terminalerna. Koppla dessa terminaler till jord och en ledig GPIO pin på din Pi och skriv ett program som väntar på att kretsen sluts.

https://raspi.tv/2013/how-to-use-interrupts-with-python-on-th...

Just nu starta den en tråkig bjälra som jag vill byta ut. Ska kolla schemat lite mer nogrant imorgon hur den är kopplad. Men det här ser ju lote locande ut. Är det svårt att få till ett sådant program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klacko:

Det spelar ingen roll, är öppen för förslag. Det enda jag har att gå på är att jag har en startsignal från ett relä som ska starta en låt. Nän ide?

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda som är "bestämt" är alltså att den ska startas av en 24V puls ?
Inga krav på vad som ska spela upp ljudet, ljudtryck, kapsling eller annat ?
Det finn ju en del industrilatrm som man kan spela meddelanden i typ mp3 , finn också liknade megafoner och utrymningslarm, du kan också bygga nått eget med en RPI, du ger inte mycket info om hur det ska användas och vilka krav det kan behöva klara.
Utan att veta ett mer så går det nog att bygga ihop nått kring nått likt https://www.electrokit.com/produkt/mp3-spelare/?gclid=EAIaIQo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Det spelar ingen roll, är öppen för förslag. Det enda jag har att gå på är att jag har en startsignal från ett relä som ska starta en låt. Nän ide?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Det enda som är "bestämt" är alltså att den ska startas av en 24V puls ?
Inga krav på vad som ska spela upp ljudet, ljudtryck, kapsling eller annat ?
Det finn ju en del industrilatrm som man kan spela meddelanden i typ mp3 , finn också liknade megafoner och utrymningslarm, du kan också bygga nått eget med en RPI, du ger inte mycket info om hur det ska användas och vilka krav det kan behöva klara.
Utan att veta ett mer så går det nog att bygga ihop nått kring nått likt https://www.electrokit.com/produkt/mp3-spelare/?gclid=EAIaIQo...

Är det verkligen en reläutgång finns det inget som säger att man måste använda den befintliga spänningskällan på sekundärsidan heller. Vill man kan man koppla bort den. Det måste väl finnas någon för ändamålet lämplig mackapär som kan spela upp ett meddelande vid knapptryck. Om vi antar att en sådan tryckknapp är en NO-brytare, är det bara att koppla bort befintlig sekundärspänningskälla, och koppla in reläutgången parallellt med befintlig tryckknapp, så bör man vara hemma sedan.

Är det ingen riktig reläutgång (läs: det går inte att koppla bort 24V-källan lättvindigt) kan man istället använda den för att dra ett relä som i sin tur triggar den apparat man valt för uppspelningen. Både 24VAC och 24VDC är väldigt standardmässiga drivspänningar för reläer, ett lämpligt dylikt för ändamålet behöver inte vara dyrt eller vara svårt att få tag på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!