Permalänk
Medlem

Oculus Quest eller Vive Cosmos

Funderar på att skaffa ett första VR kit. Många säger att Quest är det bästa alternativet men jag tvekar pga två faktorer:
1. Cosmos är på rea hos webhallen för någon hundring mer än Quest så priset är i princip samma för båda.
2. Jag hatar verkligen Facebook.

Jag undrar ju kanske speciellt om någon kan säga något om just hur bra / dåligt trackingen på Cosmos funkar i dagsläget. Eller förväntas funka i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolandy:

Funderar på att skaffa ett första VR kit. Många säger att Quest är det bästa alternativet men jag tvekar pga två faktorer:
1. Cosmos är på rea hos webhallen för någon hundring mer än Quest så priset är i princip samma för båda.
2. Jag hatar verkligen Facebook.

Jag undrar ju kanske speciellt om någon kan säga något om just hur bra / dåligt trackingen på Cosmos funkar i dagsläget. Eller förväntas funka i framtiden.

Du kan plocka bort facebook ur ekvationen, något krav på konto-krav finns inte(*). Tror dessutom att i nuläget så pumpar Facebook snarare in pengar i Oculus, dvs. du skadar dom snarare

(*): Såvida du inte vill köra de upplevelser som kopplar ihop folk via facebook, kan inte uttala mig här då jag inte har facebook.

Permalänk

Läs på lite om de problem gällande tracking som följer med Cosmos på köpet. Har ett par nära bekanta till mig som lämnade tillbaka sina Cosmos efter det att de ruttnade ur på hur dålig trackingen var. Även i fullt upplysta rum så hade den svårigheter. Med Questen som jag använde kan jag i princip sitta framför min skärm nästan utan belysning i övriga rummet och den fungerar felfritt. Dessutom så slipper du kabel på Questen, men möjligheten finns att använda den om du vill för att få tillgång till andra spel.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Cosmos är dyrare, har sämre tracking (inklusive hand tracking), kan inte köras standalone och har inte direkt tillgång till Oculus-exklusiva spel. Det är nog inte fråga om saken.

Jag ska själv skaffa Quest också, bara reviews för HL:Alyx kommer ut, eller om Quest prissänks eller bundlas före det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag har inte hört mycket kul om cosmos, svårt att rekommendera questen dock, själv skulle jag spara till en index.

Permalänk
Medlem

Quest alla dagar i veckan.
Imo enda som kan tävla med Quest är väll Index (utan att ha provat index själv) men Quest möjlighet till standalone är värt guld och man värdesätter det än mer när man väl har questen

Nackdelen är komfort (går att modda) och du måste ha Facebook konto om du ska nyttja dom sociala funktionerna i Oculus.
Men du kan ju vara helt "anonym" på själva Facebook sidan utan bild osv och bara sköta din avatar,nickname, spelvänner osv i Oculus hädanefter.

Tillägger att vet du med dig att du aldrig vill köra trådlöst och bara PC så köp hellre Rift S än Cosmos

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har inte hört mycket kul om cosmos, svårt att rekommendera questen dock, själv skulle jag spara till en index.

Index är ju en helt annan produkt. Den är mer än dubbelt dyrare, kan inte köras standalone och kräver basstationer. Om TS var ute efter en sån produkt hade han inte jämfört Quest och Cosmos.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Index är ju en helt annan produkt. Den är mer än dubbelt dyrare, kan inte köras standalone och kräver basstationer. Om TS var ute efter en sån produkt hade han inte jämfört Quest och Cosmos.

Cosmos måste ändå vara kopplad till en dator för att användas, så vet inte vad du menar med kräver basstationer. Är väl saksamma, båda är anslutna till en dator så du kan inte sitta på bussen med VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

Cosmos måste ändå vara kopplad till en dator för att användas, så vet inte vad du menar med kräver basstationer. Är väl saksamma, båda är anslutna till en dator så du kan inte sitta på bussen med VR.

Det är otroligt stor skillnad på basstationer och integrerad tracking. Jag skulle aldrig kunna ha index, för min lägenhet tillåter inte att jag skruvar upp dem i vardagsrummet, och jag orkar inte plocka upp och ställa in dem varje gång.

Båda har sina fördelar, men de är helt klart olika produktkategorier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Panelen i Cosmos är bättre än i Questen, panelen i questen är ingen höjdare i min mening... MEN, Cosmos faller verkligen pladask på kontrollerfronten. Enda gångbara alternativet hos Cosmos är Elite, och då kan man istället köpa sig en index i princip och få knuckles istället för wands.

Värt att nämna är också att det fortfarande syns att det är en komprimerad videoström till Questen från PC... Frågan är om de någonsin lyckas bli av med det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Det är otroligt stor skillnad på basstationer och integrerad tracking. Jag skulle aldrig kunna ha index, för min lägenhet tillåter inte att jag skruvar upp dem i vardagsrummet, och jag orkar inte plocka upp och ställa in dem varje gång.

Båda har sina fördelar, men de är helt klart olika produktkategorier.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste inte skruva fast dem.

Och det är även stor skillnad på trackingen.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det är otroligt stor skillnad på basstationer och integrerad tracking. Jag skulle aldrig kunna ha index, för min lägenhet tillåter inte att jag skruvar upp dem i vardagsrummet, och jag orkar inte plocka upp och ställa in dem varje gång.

Båda har sina fördelar, men de är helt klart olika produktkategorier.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte en helt annan produkt, och du har helt missförstått basstationerna. Själv har jag inte mina uppskruvade trots att jag har gängat för dem.

Cosmos och Index är likvärdiga, men Cosmos är mycket sämre och jag skulle spara lite mer för att köpa en Index som faktiskt är det bästa headset du kan köpa nu.

Vill man ha en Quest ska man köpa en Quest och inget annat, vill man ha ett headset att spela pcvr på är questen en av de sämsta köp du kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Nej det är inte en helt annan produkt, och du har helt missförstått basstationerna. Själv har jag inte mina uppskruvade trots att jag har gängat för dem.

Cosmos och Index är likvärdiga, men Cosmos är mycket sämre och jag skulle spara lite mer för att köpa en Index som faktiskt är det bästa headset du kan köpa nu.

Vill man ha en Quest ska man köpa en Quest och inget annat, vill man ha ett headset att spela pcvr på är questen en av de sämsta köp du kan göra.

Du får det att låta som Quest är dålig på PCVR, det är det verkligen inte.
Ja man köper en Quest i första hand för att spela Quest trådlöst men PCVR upplevelsen är inte dålig på nått sätt.

Jag tänkte köpa Index men den kom aldrig i lager så jag tänkte köpa en Rift S men ändrade mig och tog en Quest på chans ist, mest för att jag var less på mitt Lenovo WMR, som trackade så dåligt i Boneworks och jag tänkte att Trådlöst spelande kanske var en grej att satsa på

Jag är otroligt nöjd med både stand alone och PCVR (med officiella link-kabeln) och det är iaf mycket bättre än vad Lenovo Explorer WMR som annars fått många lovord att vara bland bästa "bang for the buck" VR tidigare

Jag har inte provat Index eller Rift S så ja jag kan tänka mig att det är bättre men Questens fördelar väger upp mycket.

Dock är jag ju hela tidne sugen på att köpa en Index endå när den väl är tillbaka i lager, men vet inte om det känns motiverat

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Nej det är inte en helt annan produkt, och du har helt missförstått basstationerna. Själv har jag inte mina uppskruvade trots att jag har gängat för dem.

Cosmos och Index är likvärdiga, men Cosmos är mycket sämre och jag skulle spara lite mer för att köpa en Index som faktiskt är det bästa headset du kan köpa nu.

Vill man ha en Quest ska man köpa en Quest och inget annat, vill man ha ett headset att spela pcvr på är questen en av de sämsta köp du kan göra.

Vore himla intressant att få förklarat varför Quest är sämst när det gäller PCVR. Är som sagt var inte någon erfaren VR användare, men när jag har jämfört Cosmos och Quest så märker inte jag någon större skillnad i bildkvalitet. Dessutom så får du så många fler möjligheter med Questen jämfört med rena PCVR headset där vissa även måste ha ”fyrarna” för att fungera.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle aldrig kunna ha index, för min lägenhet tillåter inte att jag skruvar upp dem i vardagsrummet, och jag orkar inte plocka upp och ställa in dem varje gång.

Jag tejpade upp mina basstationer på två bokhyllor; det tog ungefär fem minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag tejpade upp mina basstationer på två bokhyllor; det tog ungefär fem minuter.

Precis. Vem har 5 minuter över varje gång man ska spela?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Precis. Vem har 5 minuter över varje gång man ska spela?

fem minuter, en gång när man packar upp indexen när man köpt den.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Vore himla intressant att få förklarat varför Quest är sämst när det gäller PCVR. Är som sagt var inte någon erfaren VR användare, men när jag har jämfört Cosmos och Quest så märker inte jag någon större skillnad i bildkvalitet. Dessutom så får du så många fler möjligheter med Questen jämfört med rena PCVR headset där vissa även måste ha ”fyrarna” för att fungera.

Quest är designad runt mobilt spelande, på grund av det har den har sämst fov av alla headsets, har dåligt ljud, har en 74hz skärm för PCVR länken är bilden också komprimerad.

Ser du ingen skillnad så bra men Quest gjorde mig direkt illamående första gången jag blev sjuk i VR, men även om man inte blir det skulle jag satsa på vilket pcvr headset som helst om man planerar spela pc spel.

Jag skulle som sagt var inte välja en Cosmos heller, jag tycker som jag skrev, ska man spela PCVR, så är Indexen klart bäst, att basstationerna skulle vara en begränsning är helt enkelt inte sant, har rummet du spelar i en elkontakt så kan du använda dem. Begränsningen är att den är trådad till en PC som en Quest också är om den är kopplad till en PC.

Questen är det bästa valet för mobil VR helt klart, men tyvärr gör den PC delen ganska dåligt på grund av det. Men är det mobilt VR du är intresserad av och du vill spela pc spel lite grann vid sidan av så visst, questen är helt troligtvis helt ok för det.

Permalänk
Medlem

Det läggs ofta fram som att Index är bäst på allt och att detta kommer till ett pris, men riktigt så enkelt är det inte.

För att uppnå högre FOV så ska ögonen vara nära linserna, vilket ger upphov till ordentlig glare/god rays: https://preview.redd.it/bybg1j4rvb731.jpg?width=2560&format=p... (Vive Pro har samma display som Quest, Quest har dock bättre linser). Linsernas sweet spot (området med bra skärpa) är större i Rift S/Quest. Svärta och färger är bättre på Quest, även om punkttätheten är sämre.

Den stödjer hög refresh rate, problemet är bara att vill du samtidigt köra på höga grafikinställningar, super sampling etc. så är det ganska begränsat vilka spel du kan spela och hålla den höga refresh raten kontinuerligt, även med en ganska fläskig dator. Quest är begränsad till 72Hz, personligen märker jag absolut ingen skillnad alls mot Rift CV1 som körde i 90Hz så det där är individuellt.

Det går att hävda att basstationer är något du ställer in en gång och sen inte bryr dig om mer, men för sådana som mig som inte har elektronik inkopplad 24/7 så innebär det ändå ett moment att koppla in/ur basstationerna. Ett antal personer (se kommentarerna till den här videon t ex: https://www.youtube.com/watch?v=s5GxxRxwV7o) har även problem med högfrekventa ljud från basstationerna, som ju innehåller rörliga delar. Även om dessa personer kan ha haft otur så hade jag varit lite skeptisk till att ha en högfrekvent ljudkälla inkopplad 24/7 med husdjur hemma.

Oculus SDK är bättre än SteamVR:s. Mjukvaran är bättre på att kompensera för frame dips utan att det leder till visuella artefakter. Med ett Oculusheadset får man även tillgång till Oculus store och dess exklusiva titlar utan att behöva köra med Revive (som inte nödvändigtvis funkar helt hundra). Att kalibrera spelytan, t ex om förhållandena i rummet har ändrats, går dunderfort med Guardian på Rift S/Quest.

Index controllers är coola i spel som stödjer dom, men det är inte många. Du har då betalat en premie för något du inte kan använda, och får dras med dissonansen att i vissa (få) spel kunna använda dom som det är tänkt och i andra (de flesta) inte.

Trådlös VR är otroligt mycket trevligare än trådad. Ta Superhot som exempel, jag vill hävda att det ser identiskt ut på Quest i standalone läge jämfört med PCVR, skillnaden är att du kan hoppa, rulla runt på golvet, snurra dig hur mycket du vill etc. utan att ständigt bli intrasslad i en kabel. Du är inte bunden till datorn utan kan ta med den till skola/jobb, en idrottshall, kompisar eller bara ett annat rum. Sannolikheten att du ska orka köra igång ett VR-spel, även en kort session, är mycket högre när det bara är att sätta grunkan på huvudet och vara igång än när du är fastkedjad i en PC. Det spelar ingen roll att det bara tar några minuter längre tid att köra igång en PC-session, statistik på hundratusentals användare har visat att retentionen (benägenheten att använda produkten regelbundet, dvs motsatsen till att det samlar damm) är mycket högre för headset som Quest.

Vilket headset du än väljer så får du göra ett antal kompromisser, det finns inget headset där du betalar lite mer och får något som är bäst på allt. För de allra flesta skulle jag säga att det är vansinne med Index med tanke på priset. Det vore en sak att betala en premie för ett Gen 2 headset, med högupplösta paneler, foveated rendering med eye tracking, variabelt fokusdjup och så vidare men i praktiken är det fortfarande ett Gen 1 headset, och även om det är ett välbyggt headset med ett antal bra egenskaper så är det heller inte utan vissa kompromisser. För mig personligen är Quest det bästa alternativet eftersom den gör sig så väl för daglig användning, men hade jag varit helt insnöad på PCVR hade jag kanske övervägt Rift S som kostar 4700kr kontra Indexens 11400kr och hållit ut med den till det kommer en riktig uppgradering (Gen 2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tack för ett utförligt inlägg! Tycker du själv att du märker av komprimeringen via Oculus Link?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för ett utförligt inlägg! Tycker du själv att du märker av komprimeringen via Oculus Link?

Ja det gör jag, beroende på spel. Men jag tror också att den kan förbättras med tiden (Link är än så länge i betafas).

Permalänk
Medlem

Efter ett kortare test av Cosmos så kan jag inte rekommendera denna enheten, mestadels pga att trackingen tappar på tok förmycket jämfört med CV1 & Valve index..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andpal:

Efter ett kortare test av Cosmos så kan jag inte rekommendera denna enheten, mestadels pga att trackingen tappar på tok förmycket jämfört med CV1 & Valve index..

Fragan aer hur Cosmos med senaste firmware, 1.0.7.10, fungerar i jaemforelse mot Rift S - jamforelse med inside out tracking vs inside out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Fragan aer hur Cosmos med senaste firmware, 1.0.7.10, fungerar i jaemforelse mot Rift S - jamforelse med inside out tracking vs inside out.

Oculus har den bästa insideout så får Cosmos lika bra så är väll alla problem med detta headset lösta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Fragan aer hur Cosmos med senaste firmware, 1.0.7.10, fungerar i jaemforelse mot Rift S - jamforelse med inside out tracking vs inside out.

Den är helt hopplös med 1.0.8.8 i alla fall om det är till någon hjälp...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.