Permalänk

Chromecast utan router

En bekant har köpt sig en chromecast för att streama lite musik osv till TV'n.

Problemet är att han just nu inte har något fast lina in, utan lever på mobilsurfen.

Jag har lyckats kunna casta direkt från min bekantas telefon när cc vart kopplad till min hotspot men hans vart utanför.

Kan det vara ett alternativ att sätta in en temporär router utan att vara kopplad mot nätet, och streama via mobilnätet?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Om Chromecasten inte har någon uppkoppling mot Internet lär det inte fungera. Så fort uppkopplingen går ned så hoppar konfigurationsnätverket igång, även om det lokala nätet fortfarande är uppe. Normalt sett så strömmar man ju inte heller från en enhet till Chromecast (även om man t ex kan klona skärmen), utan enheten säger åt Chromecast att dra igång lämplig app som sedan bara kontrolleras från enheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en återställning av chromecasten
Din bekant gör en hotspot med sin telefon
Du ansluter till hans hotspot med din telefon och startar upp hans chromecast, säg åt den att nätverket den ska använda är hans hotspot.

Nu borde hans chromecast ansluta till hans hotspot när han drar igång den, och han borde kunna använda den som vanligt.

Telefonen drar en del ström när man gör så här så ha laddaren i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion